طرح تولید سیستم تهویه مطبوع خودرو سواری (Hvac)

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، مکانیزمی همانند کولر دارد اما با این تفاوت که دیگر دمای مورد نظر بصورت دستی و حسی بدست نمی آید، بلکه با این سیستم شما می توانید دمای اتاق را با دقت نیم درجه سانتیگراد تنظیم کنید . این سیستم به اصطلاح بصورت حلقه بازخوردی عمل می کند، که خروجی این مکانیزم به اطلاعاتی تبدیل می‌شود که به کنترلر ورودی داده می‌شود، این فرایند باعث می شود که سرنشینان خودرو قادر به کنترل دمای داخل اتاق باشند. به عنوان مثال اگر شما درجه دما اتاق را روی ۱۸ درجه تنظیم کرده باشید، سیستم دائما در حال اندازه‌گیری دمای هوای خروجی است و اطلاعات آن را به کنترلر ورودی می‌فرستد و دما را ثابت روی عدد وارد شده ثابت نگه می دارد.
سیستم تهویه مطبوع خودرو همان طور که از نامش پیداست برای مطلوب کردن شرایط داخل کابین خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرید. به صورت کلی می‌توان گفت این سیستم علاوه بر کاهش دمای کابین با جذب رطوبت شرایط مساعدتری را برای راننده و سرنشینان فراهم خواهد کرد.

عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو

عملکرد سیستم تهویه مطبوع در بیشتر خودروها به صورت یکسان است و به طور کل از یک فرآیند ترمودینامیکی پیروی می‌کنند.
در این فرآیند ترمودینامیکی مایعی (مبرد) تا حد خنک شدن، فشرده و تبخیر می‌شود و به کمک موتور فن به درون اتاق پمپ می‌شود تا از گرمای اتاق کاسته شود و محیط مساعدتری را برای سرنشینان فراهم کند.

سیستم تهویه مطبوع خودرو از اجزای زیر تشکیل می‌شود

کمپرسور
کندانسور
شیر انبساط
اواپراتور
مبرد
کلید کنترل فشار
مجموعه لوله و شلنگ ها
خشک کن
فیلتر کابین
در ادامه به توضیح هر یک از موارد بالا خواهیم پرداخت اما قبل از آن بهتر است با نحوه عملکرد سیستم تهوبه مطبوع در خودرو بیشتر آشنا شویم.

مراحل کار سیستم تهویه مطبوع خودرو

در ابتدا مبرد به صورت گاز است که توسط کمپرسور فشرده می‌شود. این گاز تحت فشار و دمای بالا قرار می‌گیرد.
در مرحله بعد این بخار داغ و فشرده شده وارد کندانسور شده و به صورت مایع در می‌آید.
مایع مبرد بعد از عبور از شیر انبساط، فشار آن کاسته می‌شود و تبدیل به گاز سرد می‌شود.
در مرحله آخر این مبرد که به صورت گاز است با عبور از اواپراتور موجب خنک شدن هوای تامین شده توسط موتور فن شده و در نتیجه بعد از عبور از فیلتر کابین وارد کابین خودرو می‌شود. این مبرد بعد از جذب گرما دوباره تبخیر شده و با فشار پایین دوباره به کمپرسور باز می‌گردد.

معرفی اجزای سیستم تهویه مطبوع خودرو:
کمپرسور: (Compressor)

کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز مبرد در سیستم تهویه مطبوع خودرو است. شاید به نوعی به توان گفت کمپرسور در واقع قلب تپنده سیستم تهویه مطبوع است. کمپرسور با افزایش دما و فشار گاز خروجی از اواپراتور آن را به سمت کندانسور هدایت می‌کند. در شکل زیر شماره نشان دهنده محل قرار گیری کمپرسور است.

تاثیرات عملکرد ناصحیح کمپرسور بر روی کل سیستم تهویه مطبوع خودرو:

نشتی از کمپرسور
ایجاد صدا
کاهش عملکرد سیستم خنک کاری
نمایان شدن کد خطا در یونیت کنترل سیستم تهویه مطبوع
عیوب ایجاد شده در کمپرسور:
آسیب دیدن بلبرینگ‌ها به دلیل نقص در حرکت تسمه‌ها به دلیل خوردگی
نشتی از شافت کمپرسور و مخزن روغن
آسیب‌های مکانیکی وارد شده به کمپرسور
نقص در سیستم برق رسانی
کاهش مبرد
وجود براد‌های آهن در سیستم تهویه مطبوع
ورود رطوبت به کمپرسور
نقص در سیستم محرک کمپرسور

کندانسور: (Condenser)

کندانسور در سیستم تهویه مطبوع خودرو همان رادیاتور است. کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می‌دهد. در واقع در داخل کندانسور مبرد که به صورت گاز است به مبرد مایع تبدیل می‌شود.

علائم و نشانه‌های نقص در عملکرد کندانسور

_کاهش میزان سرمای ورودی به کابین
وجود نقص در کندانسور موجب کاهش جریان مبرد در کویل‌های آن شده و در نتیجه کل سیستم تهویه مطبوع را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

_نشتی قابل توجه
یکی دیگر از عواملی که ممکن است به خوبی نقص در عملکرد کندانسور را نشان دهد وجود نشتی به خاطر ضربه وارد شده به آن و یا فرسوده شدن آن باشد. این نشتی موجب کاهش فشار مایع مبرد و تخلیه شدن آن می‌شود که در نتیجه موجب از کار افتادن کل سیستم خواهد شد.
اگر با چنین وضعیتی مواجه شدید بهترین راه تعویض کندانسور است.

اواپراتور: (Evaporator)

یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم تهویه مطبوع خودرو اواپراتور است. اواپراتور مجموعه‌ای از قطعات است که وظیفه ایجاد برودت و کاهش گرمای هوای کابین اتومبیل را بر عهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جذب رطوبت از هوای داخل کابین می‌باشد.

علائم و نشانه‌های نقص در عملکرد اواپراتور

ضعیف بودن باد سرد ورودی به کابین
بوی عجیب در هنگام روشن کردن سیستم تهویه مطبوع
نشتی از اواپراتور، هرچند که تشخیص این نشتی به دلیل محل قرار گیری اواپراتور کمی سخت است.

مبرد: (refrigerant)

مبرد ماده‌ای است که با جذب حرارت از یک ماده دیگر به عنوان یک سرد کننده عمل می‌کند. در سیستم تهویه مطبوع خودرو خودرو عمل جذب حرارت با تبخیر مایعی در اواپراتور و پس از دادن آن در کندانسور صورت می‌گیرد. به چنین سیالاتی که به سادگی از مایع به بخار و بالعکس تبدیل شوند مبرد می‌گویند.
گاهی مواقع ممکن است به دلیل نشتی این مایع از لوله‌ها و اتصالات، سیستم تهویه مطبوع خودرو به خوبی عمل نکند و بازده خنک کاری بسیار پایین باشد. بنابراین بهتر است با مراجعه به مکانیکی مجرب از میزان مایع مبرد در سیستم تهویه مطبوع خودرو اطمینان حاصل کنید و در صورت لزوم آن را شارژ کنید.

موتور فن: (Blower Motor)

وقتی شما سیستم تهویه مطبوع خودرو و یا بخاری خودرو خود را روشن می‌کنید، فن آن شروع به کار خواهد کرد و در نتیجه هوا (گرم یا سرد) از دریچه‌های هوا وارد کابین خودرو می‌شود. چرخش فن توسط موتوری انجام می‌شود که به آن موتور فن می‌گویند.
محل قرار گیری موتور فن در بیشتر خودروها در داخل داشبورد است. رایج ترین مشکل پیش آماده در موتور فن رزیستور آن است. این مشکل زمانی نمایان خواهد شد که موتور فن تنها با سرعت بالا کار خواهد کرد و به نوعی سرعت پایین آن از مدار خارج می‌شود. در بعضی از مواقع ممکن است به دلیل خوردگی و یا افزایش بیش از حد دما موتور فن به طور کامل متوقف شود.

فیلتر کابین: (air cabin filter)

فیلتر کابین یکی دیگر از بخش‌های سیستم تهویه مطبوع خودرو است. وظیفه اصلی فیلتر کابین در خودرو تصفیه هوای ورودی به کابین خودرو می‌باشد. بی‌توجهی به تعویض به موقع فیلتر کابین می‌تواند عملکرد سیستم تهویه مطبوع را تحت تاثیر خود قرار دهد.

رطوبت گیری با استفاده از سیستم تهویه

به طور کلی هنگامی که هوای مخلوط با بخار آب وارد محیط سردی شود ، بخار آب تبدیل به مایع می شود ، (علت این پدیده به فیزیک و علم ترمودینامیک مربوط می شود و خارج از بحث ماست) ، به همین علت است که شیشه های خودرو در زمستان یخ می زند ،اگر اختلاف دمای بیرون و داخل خودرو خیلی زیاد باشد یعنی وقتی شما داخل خودرو را به شدت گرم کنید و بیرون خودرو به شدت سرد باشد و یا اختلاف دما خیلی زیاد نباشد ولی رطوبت هوا زیاد باشد(مثل زمان بارندگی ، مه گرفتگی و…) هوای گرم داخل خودرو به شیشه سرد برخورد می کند و بخار آب تبدیل به مایع می شود و روی شیشه خیس می شود ، برای رطوبت گیری از هوای داخل خودرو می توانیم از رادیاتور E بهره ببریم ، هنگامی که ما این رادیاتور را یخ می کنیم و هوا را از روی آن عبور می دهیم ، بخار آب تبدیل به مایع می شود و قطرات آب بر روی رادیاتور E می نشیند ، به همین علت است که می بینید کولرهای گازی ، اسپیلیت ها و … آب تولید می کنند ، در واقع بخار آب موجود در هوای اتاق با عبور از روی رادیاتور آنها به مایع تبدیل می شود ، در صنعت به رادیاتور E که جزئی از سیستم کولر می باشد اواپراتور می گویند و رادیاتور بیشتر به مبدل های حرارتی گفته می شود که آب گرم داخل آنها جریان دارد.

رطوبت گیری سیستم تهویه در تابستان

بخار آب موجود در هوای اتاق خودرو در تابستان موجب تعریق (عرق کردن) بیشتر افراد می شود و آزار دهنده است ، با روشن کردن دکمه A/C و دمنده خودرو ، اواپراتور کولر (همان رادیاتور E شکل های قبلی) یخ شده و رطوبت هوای خودرو را جذب می کند ، بنابراین روشن کردن کولر خودرو به خودی خود هم باعث سردشدن خودرو می شود و هم رطوبت هوای داخل اتاق را جذب کرده باعث خشکی بیشتر هوا می شود.

رطوبت گیری سیستم تهویه در زمستان

رطوبت هوا در زمستان موجب بخارکردن شیشه ها می شود ، برای جذب رطوبت هوا در زمستان نیز می توان دکمه A/C را روشن کرد

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
بخاری

از قدیم الایام بخاری در خودروها یکی از نیازهای اساسی به شمار می‌رفته است. نحوه کار کلی بخاری به این شکل است که یک رادیاتور کوچک مانند سیستم خنک‌سازی موتور برای بخاری درنظر می‌گیرند و رادیاتور توسط آب خروجی از موتور گرم می‌شود و در ادامه توسط یک فن هوای سرد بیرون با عبور از این رادیاتور گرم شده و داخل خودرو را نیز گرم‌ می‌کند. همانطور که می‌دانید از گرمای بخاری برای رفع یخ‌زدگی و بخارگرفتگی شیشه‌های خودرو نیز استفاده می‌شود.

کولر

درست است که کولر بعد از بخاری در خودروها فراگیر شد اما امروزه تقریبا در هر خودرویی که ترمز وجود داشته باشد، کولر هم پیدا می‌شود. نوع کولر استفاده شده در خودروها نیز کولر گازی است که از گاز فریون برای سردسازی محیط داخلی اتومبیل استفاده میکند. در این میان برخی خودروها به جای رابط کاربری دستی و استفاده از شاسی چرخشی برای تغییر حالت سیستم، از دکمه‌های الکتریکی استفاده کرده و اطلاعات مربوطه را در یک نمایشگر نشان می‌دهد که به این نوع سیستم‌ها کولر دیجیتال گفته می‌شود.

تهویه مطبوع اتوماتیک (ACC)

در خودروهای دارای این آپشن راننده صرفا دما و میزان باد مطلوب را انتخاب می‌کند و سیستم به طور خودکار هوای داخل خودرو را به مقدار مطلوب می‌رساند.
در برخی از خودروها نیز امکان ایجاد دو یا چند ناحیه آب و هوایی وجود دارد که برای راننده و سرنشین مستقلا می‌توان شرایط آب و هوایی متفاوتی را تنظیم کرد.

گرمکن / سردکن صندلی

در خودروهای دارای این آپشن می‌توانید روی صندلی‌های گرم (قبل از گرم شدن خودرو) به هنگام روشن کردن صبحگاهی خودرو در فصل زمستان و یا صندلی‌های خنک در گرمای تابستان حساب کنید.

گرمکن فرمان

خودروسازان تا جایی پیش‌رفته‌اند که حتی به فکر سرمای فرمان در روزهای یخی را هم کرده‌اند تا مبادا سرما اندکی دستان شما را آزار دهد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سیستم تهویه مطبوع خودرو سواری (Hvac)

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک سیستم تهویه مطبوع خودرو سواری ۲۹۱۹۵۱۲۶۱۸

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سیستم تهویه مطبوع خودرو سواری (Hvac)

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی سیستم تهویه مطبوع ۸۴۱۵

واردات سیستم تهویه مطبوع

صنعت تهویه مطبوع بیش از ۵۰ سال است که در حال فعالیت است و به‌نوعی جزو قدیمی‌ترین صنایع کشور است. صنعتی که هم اکنون زیرمجموعه صنعت تاسیسات محسوب می شود. با توجه به این که صنعت تهویه مطبوع ، صنعت بزرگی است، طبیعی است که در این بخش واردات با تبلیغات بسیارگسترده از طرف واردکنندگان صورت بگیرد.

وضعیت واحد های فعال تولید سیستم تهویه مطبوع خودرو سواری (Hvac)

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید سیستم تهویه مطبوع خودرو سواری (Hvac) در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات سیستم تهویه مطبوع خودرو سواری (Hvac)

نمودار واردات و صادرات سیستم تهویه مطبوع خودرو سواری (Hvac) در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید سیستم تهویه مطبوع خودرو سواری

ظرفیت تولید سالیانه : ۹۴۰۰۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۸ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳/۵ - (۲ امتیاز)