طرح تولید شمش آلومینیوم

طرح تولید شمش آلومینیوم

هدف از اجرای این طرح احداث مجتمع تولید شمش آلومینیوم می‌باشد تولید شمش آلومینیوم دارای اهمیت استراتژیک برای کشور بوده و توسعه تولید آن می‌تواند در پیشرفت صنعتی کشور مؤثر واقع گردد. آلومینیوم، کاربردی‌ترین فلز بعد از آهن است و تقریباً در تمامی بخشهای صنعت دارای اهمیت می‌باشد آلومینیوم خالص، نرم و ضعیف است؛ اما می‌تواند آلیاژهایی را با مقادیر کمی از مس، منیزیوم، منگنز، سیلیکول و دیگر عناصر به وجود آورد که این آلیاژها ویژگیهای مفید گوناگونی دارند این آلیاژها اجزای مهم هواپیماها و راکتها را می‌سازند

مواد اولیه، کمکی و مصرفی

مواد اولیه مورد استفاده در تولید شمش آلومینیوم عبارت است از: آلومینا، پترولیوم کک، قیر صنعتی، مواد افزودنی

ظرفیت تولید در یک سال

ظرفیت تولید سالیانه ۱۵۰۰۰۰ تن می‌باشد.

روش تولید و تکنولوژی مورد نظر

در فرآیند تولید شمش آلومینیوم از الکترولیز نمک مذاب استفاده می‌نمایند جریال برق DC جهت الکترولیز مورد نیاز است توسط رکتیفایرها تأمین می‌گردد تحت تأثیر این جریان مستقیم برق DC اکسید آلومینیوم (آلومینا) به آلومینیوم خالص تبدیل می‌شود جهت تولید آلومینیوم از دیگهایی بنام دیگ الکترولیز که شامل آند و کاتد می‌باشد و بطور مخصوصی بر روی استراکچرهای فولادی قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. در این فرآیند کریولیت، آلومینیوم فلوراید، کلسیم فلوراید و آلومینا بعنوال الکترولیت و مواد کربنی بعنوال الکترود عمل می‌نمایند آلومینیوم مذاب در کاتد رسوب و گاز آندی که غالباً CO2 می‌باشد در آند تولید می‌گردد. در طی فرآیند گازهای هیدروژن فلوراید و غبار تولید می‌گردد که همراه گاز آندی مجموعاً بخارات احیا را تشکیل می‌دهد در دماهای کمتر از محدوده ۶۰۰ – ۴۰۰ درجه سانتیگراد ممکن است آلومینما حاوی ۵ / ۰ – ۲ / ۰ درصد رطوبت باشد که این رطوبت با فلورایدهای جامد در درجه حرارتهای بالا واکنش می‌دهد.
بخارات احیاء در سالن احیاء منتشر شده و شرایط کار را نامطلوب و اثرات جدی روی سلامتی کارگران دارد بعلاوه این بخارات اثرات سوء زیست محیطی را به همراه دارد بنابراین از ضروری‌ترین امور در این فرآیند جمع آوری هر چه بیشتر این بخارات می‌باشد تا علاوه بر حذف این گازها و بخارات مضر، آلومینا و فلورایدها بازیابی گردند اکسید آلومینیوم مورد نیاز پس از انتقال به کارگاه احیاء به همراه فلورایدها به داخل مخازن ثابت ریخته می‌شوند در سیستم کنترل آلودگی جهت جذب گازهای دیگ باید از آلومینای تازه استفاده گردد که این نیز به نوبه خود بعنوان آلومینای غنی شده بداخل اوربینهای دیگ انتقال داده می‌شود و آلومینای داخل اوربین بصورت خودکار و اتوماتیک و مداوم بداخل حوضچه مذاب انتقال می‌یابد.
بلوک‌های کربن آندی در کارگاه میله گذاری تکمیل شده و در کارگاه احیاء با آندهای کارکرده معاوضه و این آندها بار دیگر به کارگاه میله گذاری انتقال می‌یابد جریال برق DC حاصل از رکتیفایرها توسط خطوط انتقال بأس بار جهت الکترولیز وارد کارگاه احیاء می‌شود، آلومینیوم مذاب موجود در دیگ از طریق سیستم مکش تخلیه شده و به کارگاه ریخته گری انتقال می‌یابد و در آنجا وارد کوره‌های نگهدارنده شده و با افزایش عمل اختلاط بر حسب نیاز محصولات متنوعی از آن تولید می‌گردد.
همواره مقداری از آلومینیوم مذاب کارگاه احیاء داخل پیگ ریخته می‌شود تا جهت ذوب مجدد بکار گرفته شود و قبل از انجام فرآیند و در حین آن آزمایش‌هایی شامل کنترل و آنالیز مواد خام مصرفی و تولیدی صورت می‌گیرد تا محصول بدست آمده بر اساس استانداردهای قابل قبول تولید گردد در خاتمه فرآیند شمش‌های آلومینیوم تولید شده مورد ارزیابی و کنترل نهایی قرارگرفته پس از بسته بندی و توزین جهت توزیع به انبار فرستاده می‌شود
طرح تولید شمش آلومینیوم
معرفی کاربردهای محصول
محصول تولیدی در این واحد، انواع شمش آلومینیوم می‌باشد. آلومینیوم، کاربردی‌ترین فلز بعد از آهن است و تقریباً در تمامی بخشهای صنعت دارای اهمیت می‌باشد. آلومینیوم خالص، نرم و ضعیف است؛ اما می‌تواند آلیاژهایی را با مقادیر کمی از مس، منیزیوم، منگنز، سیلیکون و دیگر عناصر به وجود آورد که این آلیاژها ویژگیهای مفید گوناگونی دارند از جمله کاربردهای آلومینیوم می‌توان به کاربرد در اتومبیل سازی، هوافضا، دریایی، حمل و نقل ریلی، قوطی‌ها و بسته بندی‌ها، صنعت ساختمان، صنایع برق، باتری‌ها، گالوانیزه کردن فولاد و…. اشاره نمود.

میزان سرمایه مورد نیاز طرح تولید شمش آلومینیوم

بودجه: بالاتر از ۷۰۰ میلیارد تومان
نرخ برابری دلار: ۱۰۰۰۰۰ ریال
طول دوره ساخت: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۷۴۷۸۸۰۲ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۳۹۴۴۸۲ میلیون ریال
سرمایه کل: ۷۸۷۳۲۸۴ میلیون ریال
خالص ارزش فعلی طرح: ۵۲۲۱۶۱۰ میلیون ریال
نرخ بازده داخلی: ۲۶.۷۶ درصد
دوره بازگشت سرمایه: ۲.۸۹ سال

۵/۵ - (۳ امتیاز)