طرح تولید شمع مکانیکی سازه ای فولادی

رایج‌ترین نوع شالوده عمیق (بهسازی خاک)، شمع‌ ها ‌هستند که اصطلاحا به آن پی شمعی هم گفته می شود. یک شمع ساختمان ، سازه‌ای نسبتاً بلند، لاغر و ستون مانند است که با قرار گرفتن در داخل خاک به عنوان پی سازه ها، وظیفه انتقال بار طبقات فوقانی را به لایه‌های مناسب‌تر خاک در اعماق پایین‌تر دارد. شمع در واقع همان ستون است که در داخل خاک مستقر شده است. شمع بارهای وارده به سازه را در عمق خاک عبور داده و آن را به خاک مقاوم‌تر منتقل می‌کند. در زمین هایی که قابلیت تحمل بارهای وارده از طرف سازه را ندارند و همچنین خاکبرداری سطحی در آن‌ها مقرون به صرفه نباشد، انتقال بار ساختمان به زمین توسط شالوده عمیق انجام می شود.

انواع شمع و مشخصات سازه ای آن ها

بر حسب شرایط تحت الارضی ، سطح آب زیر زمینی ، و نوع باری که باید حمل شود ، انواع مختلفی از شمع ها در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد .
شمع ها بر حسب مصالحی که از آن ساخته می شوند ، دارای انواع زیر هستند :
۱-شمع های فولادی
۲-شمع های بتنی
۳-شمع های چوبی
۴-شمع های مرکب

کاربرد شمع در ساختمان

وقتی‌که لایه‌های سطحی خاک، قابلیت فشردگی زیادی داشته باشند ‌یا خیلی ضعیف باشند‌، به‌طوری‌که نتوان از شالوده سطحی برای توزیع بار ساختمان استفاده کرد‌، از شمع در ساختمان برای انتقال بار به لایه تحتانی محکم­ تر‌ یا سنگ‌بستر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
زمانی که سازه بسیار سنگین است، به‌ عنوان‌ مثال در ساختمان‌ های بلندمرتبه، پل‌ها و یا مخازن آب و …
تراز آب زیر زمینی در خاک زیرین، افت یا خیز زیادی داشته باشد.
اجرای پی گسترده بسیار هزینه‌ بر و یا در عمل غیرممکن باشد.
سازه روی ساحل دریا و یا بستر رودخانه مکان­ یابی شده باشد.
ممکن است آن‌ها برای تحمل نیروهای جانبی و یا فشارهای uplift طراحی‌شده باشند.
مقابله با نیروهای کششی در پی‌هایی که زیر سطح آب قرار دارند و یا واژگونی سازه‌های بلند.
کنترل تراوش و رانش زمین و افزایش پایداری شیب‌ها.
مقابله با نیروهای کششی در پی‌هایی که زیر سطح آب قرار دارند و یا واژگونی سازه‌های بلند.

شمع های فولادی

انواع معمول شمع های فولادی ، شمع های لوله ای می باشند . شمع های لوله ای نیز در دو حالت انتهای بسته و انتهای باز به زمین کوبیده می شوند . هر چند که از تیرآهن های و بال پهن نیز می توان برای شمع کوبی استفاده کرد ، لیکن تیرآهن ها با نیمرخ به علت مساوی بودن ضخامت بال و جان معمولا ترجیح داده می شوند . در نیم رخ های بال پهن و نیم رخ های ، ضخامت جان معمولا کوچکتر از ضخامت بال می باشد . در خیلی از حالات ، شمع های لوله ای بعد از کوبیده شدن با بتن پر می شوند .
دسته بندی شمع های فولادی (شمع فلزی)

ترکیب شیمیایی شمع فولادی
ترکیب بندی، ٪درجه ۱درجه ۲درجه ۳
C حداکثر۰.۲۶۰.۲۶۰.۲۶
سی، حداکثر۰.۴۵۰.۴۵۰.۴۵
Mn، حداکثر۱.۶۱.۶۱.۶
P حداکثر۰.۰۵۰.۰۵۰.۰۵
S حداکثر۰.۰۳۰.۰۳۰.۰۳

فولاد باید شامل بیش از ۰.۰۵۰٪ فسفر باشد.

خواص مکانیکی شمع فولادی
املاک مکانیکیدرجه ۱درجه ۲درجه ۳
حداقل استحکام کششی
ReH MPa
۲۰۵۲۴۰۳۱۰
استحکام کششی
Rm MPa
۳۴۵۴۱۵۴۵۵
حداقل طول عمر
٪٪
۳۰۲۵۲۰
به طور کلی شمع های فولادی (شمع فلزی) را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

شمع های پیچی
شمع های دیسکی
شمع های H شکل
شمع های صفحه ای
شمع های فولادی که مورد استفاده قرار می گیرند، مقطع فولادی H شکل یا مقطع لوله ای دارند. شمع های لوله ای دارای یک انتهای باز یا بسته هستند که به داخل زمین رانده می شوند. هم چنین شمع های با سطح مقطع L شکل یا صفحه ای نیز، می توانند به عنوان پایه شمع مورد استفاده قرار گیرند. شمع های با سطح مقطع H به علت اینکه ضخامت بیشتری نسبت به شمع های با سطح مقطع L شکل دارند، برای شمع زنی زیر شالوده ها ترجیح داده می شوند.

شمع های لوله ای

شمع های لوله ای به عنوان شمع های اصطکاکی برای تحمل بار سازه استفاده می شوند. این شمع ها، لوله هایی بدون درز و از جنس آهن ضد زنگ هستند که با جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند و به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

شمع با انتهای باز
شمع با انتهای بسته
شمع فولادی لوله ای شکل – شرکت ایستا سازه
شمع فولادی لوله ای شکل

شمع با انتهای باز

شمع های با انتهای باز، بیشتر برای نفوذ در داخل خاک هایی از جنس سنگ سخت به کار برده می شوند. این شمع ها پس از فرو رفتن در خاک یا سنگ، خاکی که در داخل لوله آهنی قرار دارد را با استفاده از هوای فشرده به بیرون منتقل می کند. سپس با کمک جت آب داخل لوله تمیز شده و پس از هدایت لوله فولادی به عمق مورد نیاز، داخل لوله از بتن با مشخصات استاندارد پر می شود.

شمع با انتهای بسته

در شمع های با انتهای بسته نیز یک عنصر مخروطی شکل از جنس فولاد یا چدن ساخته شده و با استفاده از جوش به قسمت انتهایی لوله فولادی وصل می شود. در انتها و پس از هدایت لوله به داخل خاک، لوله با مقدار کافی بتن پر می شود.

قطر لوله مورد استفاده در شمع های با انتهای بسته می تواند از ۰.۲۵ تا ۱.۲ متر متغیر باشد. ضخامت این شمع ها نیز از ۸ تا ۱۲ میلی متر متغیر است.

شمع های پیچی

جنس شمع های پیچی از آهن یا چدن است. این شمع ها از یک میله بلند ساخته می شوند که انتهای آن به شکل پیچ یا مارپیچ می باشد. میله ای هم که در شمع های پیچی استفاده می شود، می تواند توخالی یا یک تکه و توپر باشد.

قطر پایه شمع های پیچی شکل بین ۰.۴۵ تا ۱.۵ متر است. کف پیچی شکل شمع با استفاده از یک موتور الکتریکی به داخل خاک منتقل می شود که به فرآیند نفوذ آسان شمع به لایه های زیرین خاک کمک می کند.

شمع های پیچی کاربرد بسیار خوبی در خاک های رسی دارند و مقرون به صرفه نیز هستند. از سوی دیگر، کاربرد شمع های پیچی در این نوع خاک ها به افزایش بهره وری کمک می کند. هم چنین نصب پایه شمع در این نوع خاک ها به وسیله ستون و پیچ های فلزی آسان تر می شود.

شمع های دیسکی

شمع های دیسکی، مشابه شمع های پیچی شکل هستند با این تفاوت که در شمع های دیسکی، دیسک چدنی به پایین میله آهنی وصل می شود. برای تسهیل فرآیند آبگیری نیز، سوراخی در پایین این شمع ها تعبیه شده است.

از این نوع شمع ها، می توان در خاک نرم یا شنی نیز استفاده کرد. زیرا امکان غرق شدن شمع های دیسکی را طی فرآیند آبگیری فراهم می کند.

شمع های دیسکی بیشتر برای ساخت و سازهای دریایی کاربرد دارند، زیرا این مناطق به نفوذ بیشتری در خاک نیاز دارند.

شمع های H شکل

شمع زنی فولادی به کمک شمع های H شکل، یکی از فناوری های جدید است که در صنعت شمع زنی توسعه یافته است. شمع های H شکل، می توانند فشارهای زیاد را تا حد بالایی تحمل کنند. این نوع شمع ها اکثراً برای نفوذ به منطقه ای با سنگ یا هر لایه سخت دیگر استفاده می شود. هم چنین می توانند باعث جابجایی آسان تر خاک شوند.

مزایای شمع های H شکل

فضای کمتری برای نگه داری اشغال می کنند.
حمل و نقل آسان تری دارند.
براساس ساختار منطقه نفوذ پذیری راحت تری دارند.
میزان خطای محاسباتی در منطقه مورد نظر کمتر از سایر روش ها می باشد.
فرایند مونتاژ قطعات راحت تری دارند.
بیشترین عمق نفوذ برای این شمع ها ۱۰۰ متر می باشد.
به صورت همزمان عملیات نفوذپذیری و متراکم سازی را انجام می دهد.
کاربرد اصلی این شمع در ساخت بزرگراه ها و دیواره های نگه دارنده ی سدها می باشد.
خوردگی شمع های فولادی

شمع های فولادی صرف نظر از نوع آن، احتمال زیادی برای خوردگی در خاک دارند. در چنین شرایطی، شمع ها را می توان با زغال سنگ یا روکش محافظ خوردگی، پوشش داد. بعضی اوقات با استفاده ازمواد شیمیایی یا مواد خاصی روی بتن نیز، پوشیده می شوند تا از خوردگی جلوگیری به عمل آید.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید شمع مکانیکی سازه ای فولادی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک تولید شمع مکانیکی سازه ای فولادی : ۲۸۱۱۵۱۲۳۲۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید شمع مکانیکی سازه ای فولادی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی تولید شمع مکانیکی سازه ای فولادی : ۷۳۰۸۴۰۰۰

عملیات آماده سازی شمع های فولادی

پاکسازی سطح فولاد (زنگ زدایی)
رنگ آمیزی
ساخت و مونتاژ

مواد و ساخت شمع فولاد

شمع ها باید توسط یکپارچه، مقاومت الکتریکی جوش داده شده، فرایند جوش داده شده فلزی یا جوش داده شده، ساخته شوند.درزهای لوله های جوش داده شده، باید طولی، دندانه دار اسپیلکی، یا دندانه دار اسپیلکی باشند.

روند شمع فولاد 

فولاد باید توسط یک یا چند فرایند زیر انجام شود: بخاری باز، اکسیژن پایه یا کوره الکتریکی.

کارکرد، پایان دادن و ظهور شمع فولاد 

* شمعهای لوله به پایان رسیده باید نسبتا مستحکم باشند و نباید شامل تعداد زیادی از این عیوب باشند.شخصیت به عنوان برای ارائه لوله نامناسب برای شمع لوله.
* نقص سطحی که دارای عمق بیش از ۲۵٪ از ضخامت دیوار اسمی مشخص شده باشد قابل قبول است. مجاز است که عمق چنین نقایصی را با سنگ زنی یا پرکردن مجدد ایجاد کنید.

* نقص سطحی که دارای عمق بیش از ۲۵٪ از ضخامت دیوار اسمی مشخص شده به حساب می آید. نقص باشد مجاز خواهد بود برای نقص که عمیق تر از ۳۱۳/۳ درصد از ضخامت دیوار اسمی مشخص شده قابل تعمیر باشد.با جوش، با توجه به اینکه نقص قبل از جوشکاری کاملا برداشته شده است.

وضعیت واحد های فعال تولید شمع مکانیکی سازه ای فولادی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید شمع مکانیکی سازه ای فولادی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات شمع مکانیکی سازه ای فولادی

نمودار واردات و صادرات شمع مکانیکی سازه ای فولادی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید شمع مکانیکی سازه ای فولادی

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۸۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۶۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)