طرح تولید شیر برقی

شیر برقی یا شیر الکتریکی یکی از انواع شیرهای صنعتی است که امروزه در صنایع متفاوت برای مدیریت جریان سیال های متفاوت از آنها استفاده می شود. در ساختمان شیرهای برقی از نیروی مغناطیسی برای قطع و وصل جریان استفاده می شود. در داخل این شیرها یک سلونوئید یا هسته مرکزی به همراه سیم پیچ وجود دارد. عبور برق از درون سیم پیچ ایجاد نیروی الکترومغناطیسی می کند و می تواند حرکت سلونوئید را کنترل کند. این قطعه به خاطر دقت بالا و کنترل از راه دور بودنشان امروزه در صنایع متفاوتی کاربرد دارند.

شیر برقی چیست ؟

اگر با مفهوم الکترومغناطیس آشنایی داشته باشید، می دانید که با ساختن یک سیم پیچ و اتصال جریان برق به آن می توان به یک آهنربای الکتریکی دست یافت. شیر های برقی از همین مفهوم سادۀ فیزیکی ساخته شده اند. قطعۀ اصلی شیرهای الکتریکی، سلونوئید است که در مرکز شیر قرار گرفته و از داخل آن سوزنی شیر رد شده است. دورتا دور سلونوئید نیز سیم پیچ شیر قرار دارد. با وصل شدن جریان در سیم پیچ، سلونوئید به عنوان مغزی این آهنربای الکتریکی عمل کرده، به این شکل حرکت به صورت خطی در آمده و سوزنی شیر به حرکت در می آید. مزیت شیرهای برقی نسبت به شیرهای مکانیکی و دستی، امکان کنترل آن ها از راه دور است. از راه دور می توان جریان الکتریکی را برقرار کرده و مسیر جریان سیال را باز یا بسته کرد. نکتۀ دیگر سرعت پاسخ دهی شیرهای الکتریکی نسبت به تغییرات جریان است. با نصب انواع این شیرها می توان کنترل جریان سیال را مدیریت کرد.

قطعات داخلی شیرهای برقی
سلونوئید ولو

شیرهای برقی ساختمان مهندسی ساده ای دارند. در داخل این شیرها می توانید بخش های زیر را مشاهده کنید:

بدنه شیر : که معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می شود.
محل ورود و خروج سیال
سیم پیچ : برای ساخت سیم پیچ ها از سیم های مسی با روکش لاک استفاده می شود. روکش لاکی سیم پیچ به عنوان عایق عمل کرده، همچنین سیم را از رطوبت، خوردگی، سیال و … محافظت می کند.
قاب اصلی سیم پیچ : این قاب بخش اصلی سلونئید است و آن را با نام سلونوئید نیز می شناسند. قاب سلونئید از جنس ورقه های فولادی ساخته شده و در مواقع اتصال جریان برق به صورت یک آهنربا در می آید.
محل اتصال سیم ها
سوزنی و فنر : میله سوزنی و فنر در مرکز سلونوئید قرار گرفته، کار قطع و وصل جریان را انجام می دهند.
حفاظت و نگهداری
در این قسمت از مقاله شیر برقی چیست قصد داریم نحوه حفاظت و نگداری این قطعه را آموزش دهیم. در شیر های الکتریکی به خاطر عبور جریان الکتریسیته از داخل سیم پیچ، حفاظت امر مهمی به حساب می آید. به خصوص که از سلونوئید ولو در بخش های حساسی از صنعت استفاده می شود. طوری که هرگونه آسیب به شیر برقی می تواند باعث خسارت های جبران ناپذیری در کل خط تولید شود. به این منظور در طراحی آنها نکاتی جهت حفاظت از ان لحاظ می شود.

نخست اینکه در ساخت این شیرها باید از فولاد گالوانیزه استفاده کرد. طوری که در برابر خوردگی بر اثر عبور سیالات و عوامل محیطی مقاوم باشد. نکتۀ دوم، سیم پیچ شیر است. جنس سیم ها معمولاً از فلز مس انتخاب می شود. مس رسانایی خوبی دارد و به راحتی در دسترس است. امّا عبور سیال های خورنده، مثل انواع روغن های صنعتی یا انواع اسیدها، می تواند برای سیم های روکش دار هم مشکل ایجاد کند. به همین خاطر در بین خطوط لایه لایه شدۀ سیم پیچ از کاغذهای روغنی و عایق بهره برده می شود. به علاوه که جنس روکش سیم ها نیز از لاک بوده و در برابر خوردگی و رطوبت مقاوم است.

سومین نکته به درپوش شیرهای برقی بر می گردد. گاهی از شیر های الکتریکی برای کنترل جریان سیالات قابل اشتعال و انفجار مثل گازوییل، بنزین و … استفاده می شود. طبیعتاً هرگونه اتصال الکتریکی به این سیالات می تواند خطرآفرین باشد. در این حالت باید از سلونوئید ولو هایی با جنس درپوش ضد انفجار استفاده شود.

شیر برقی آب چه کاربرد هایی دارد؟

شیر های برقی آب برای قطع و وصل کردن جریان های آبی و دیگر سیال ها در طول خطوط لوله های اصلی و فرعی به کار گرفته می شوند. این شیر ها کاربرد وسیعی در صنایع، کشاورزی و مصارف خانگی دارند. شیر برقی آب تصفیه، شیر برقی آب شیرین کن، شیر برقی آب گرم کن، شیر برقی آبیاری و… از جمله کاربرد های شیر های برقی در مصارف مختلف روزمره است.

از این شیر برای قطع و وصل جریان، مه پاشی، ترکیب دو جریان و… و از برخی از انواع این شیر ها مانند شیر برقی آبیاری قطره ای برای صرفه جویی در مصرف آب و رونق تولید محصولات با مصرف کمتری از آب استفاده می شود. از شیر برقی آب ۵ ولت برای مصارفی با جریان الکتریسیته ی کمتر و از شیر برقی آب ارزان برای استفاده های سطحی تر در مصارف روزمره تر بهره گرفته می شود.

دسته بندی بر اساس نحوۀ پاسخگویی

شیر الکتریکی مهم ترین شکل دسته بندی انواع شیر های برقی بر اساس نحوۀ پاسخگویی شیر است. در این شیوه، شیرهای الکتریکی را در دو دستۀ کلی قرار می دهند:

شیر های برقی حرکت مستقیم : در این حالت شیر فقط می تواند باز یا بسته باشد. در واقع، حساسیت شیر به صورت صفر یا صد طراحی شده است.
سلونوئید ولو سروو (Servo Valve) : این دسته از شیرهای برقی مدام تحت فرمان سیستم بوده و با توجه به شدت جریان برق، مسیر جریان سیال را کنترل می کنند. شیرهای برقی سروو را نیز می توان به دو زیر دستۀ دیگر تقسیم کرد.
شیر های برقی NC : شیرهای سروو بر اساس پاسخ دهی سیستم و فیدبکی که دریافت می کند، دست به کنترل جریان سیال می زند. حال این کنترل جریان می تواند به دو صورت انجام شود. حالت اول وقتی است که در صورت قطع جریان برق، جریان سیال نیز کاملاً قطع باشد. شیرهای NC به این صورت کار می کنند. طبیعی است با افزایش جریان برق عبوری، شدت جریان سیال نیز بیشتر خواهد شد.
شیر های الکتریکی NO : این شیرها درست برخلاف سیستم شیرهای NC عمل می کنند. درواقع، وقتی جریان الکتریکی قطع باشد، شیرهای برقی NO کاملاً باز خواهند بود. سپس با افزایش میزان جریان برق، شیر رفته رفته بسته می شود. کارایی شیرهای NO و NC در کنترل جریان های مختلف است.
جمع بندی
سلونوئید ولو نسبت به شیر های دستی و مکانیکی عملکرد بهتری در فرایندهای صنعتی دارند. این شیرها به کمک نیروی الکترومغناطیس جریان سیال را کنترل می کننده و می توان آن ها را از راه دور نیز کنترل کرد. استفاده از شیرهای برقی به خاطر کنترل بهتر جریان و پاسخ دهی سریع به تغییرات سیستم امروزه بیشتر شده است. امیدواریم مقاله شیر برقی چیست توانسته باشد دید مناسبی نسبت به این قطعه به شما ارائه دهد. در صورتیکه سوال یا ابهامی دارید از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

شیر برقی آب، ذخیره ی انرژی

شیر برقی آب، ذخیره ی انرژی برای فرزندان فردای زمین! (راهی برای نجات سیاره ی پنج قاره)
شیر برقی آب از مهم ترین ابزار های اتوماتیک زندگی امروزه ی انسان است که کاربرد فراوانی در صنایع و مصارف مانند شیر برقی آب ماشین لباسشویی به منظور بهره برداری از آن جهت گردش ایده آل یا سیال از حیث کیفی و کمی در شبکه دارد. ما در ادامه ی این مطلب سعی داریم تا نکاتی چون شیر برقی و انواع آن، قیمت شیر برقی آب، کارایی و ساخت شیر برقی، شیر برقی آب ایرانی و خارجی و از این موارد را ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.لازم به ذکر است گروه صنعتی پارتکو با تجربه و پیشینه قابل توجه در مسیر توسعه و رشد محصولات صنعتی از جمله شیر برقی ، جک پنوماتیک ، ابزار دقیق ، پمپ هیدرولیک ، ترانسمیتر و … گامی مهم و تاثیرگذار داشته است.

از اساسی ترین اجزاء سیستمهای پنوماتیک شیرهای برقی دایرکشنال یا جهتی است که بسته به مسیر عبور سیال را عوض مینماید .شیر کنترل جهت یا دایرکشنال پنوماتیک معمولا از یک بدنه مکعبی شکل و استوانه خالی درون آن خود که طریق مجاری به پورتهای ورود و خروج شیر متصل شده تشکیل میشود که به کمک میله قابل جابجائی به نام اسپول که شبیه قرقره یا ماسوره درون آن است و قابلیت حرکت به صورت عقب و جلو را دارد با تحریک بوبین یا برق و یا باد و یا به صورت دستی با بسته و باز کردن پورتها مسیر حرکت سیال را تعویض و بسته یا باز میکند .
برای مثال در رایجترین مدل که به شیر ۳/۲ معروف میباشد به دو وضعیت چپ و راست که میتواند مسیر عبور هوا به دو سر سیلندر پنوماتیک یا اکچوئیتور بادی را تعویض و باعث حرکت پیستون میشوند . در زیر میتوانید حالتهائی که شیرهای ۳/۲ میتوانند داشته باشند را به صورت نشانه مشاهد نمائید .

شیر برقی فرمان ۵-۲

شیر برقی فرمان ۳-۲

شیر برقی ۳-۲ کبریتی

شیر برقی ۴-۲ بروکرت

ج)انواع شیر برقی آب از نظر شکل هندسی

۱. شیر برقی دو راهه با دو دهانه (وارد شدن تغذیه از بوبین، هدایت فشار از یک سو به سوی دیگر، قطع تغذیه، متوقف شدن جریان فشار) ۲. شیر برقی سه راهه با سه دهانه (برقراری تغذیه در بوبین، اتصال یکی از ورودی ها به دهانه ی مشترک، اعمال فشار به منظور انبساط سیلندر پنوماتیک، قطع تغذیه، اتصال دهانه ی دیگر به ورودی مشترک، تخلیه فشار از این راه، برگشتن سیلندر به صورت اولیه خود) ۳. شیر برقی چهار راهه با چهار دهانه (ورود تغذیه از بوبین، اتصال هر درگاه به درگاه متقابل خود، با خاموشی تغذیه، اتصال به صورت عکس صورت می گیرد. البته در شیر های برقی ای که چندین درگاه اتصال دارند، تعداد درگاه ها بر حسب نیاز مصرف کننده قابل تغییر است، به طور مثال شیر های برقی چهار راهه قابلیت تغییر به شیر های برقی سه راهه، دو راهه یا حتی یک راهه را نیز دارند.)
شیربرقی آب ، پارتکو صنعت جنس برنجی و چدنی وپلاستیکی

د)انواع شیر برقی از نظر نوع حرکت

۱. شیر برقی های حرکت مستقیم ( از آنجایی که این شیر های برقی فقط باز و بسته می شوند، می توان آنها را شیر باز یا بسته نام گذاری کرد.)

۲. شیر برقی سروو (این نوع شیر بر اساس اختلاف فشار ممکن است باز یا بسته باشند حتی زمانی که جریان قطع باشد.)

۳. شیر برقی NC یا در حالت عادی بسته (این نوع شیر در هر دو حالت باز و بسته وجود دارد. شیر برقی آب ان سی در حالت اتصال به جریان الکتریسیته، سیال را عبور می دهد و هنگامی که جریان برق قطع باشد، راه ورود جریان را می بندد.)

۴. شیر برقی NO یا در حالت عادی باز (این نوع شیر برقی در حالت قطع، سیال را از خود عبور می دهد و بعکس، در حالت اتصال به جریان برق، اجازه ی عبور سیال را نمی دهد.)

ظرفیت شیر برقی

ظرفیت شیر برقی را با KV بیان میکنند. و KV بیان کننده میزن جریان آب به مترمکعب بر ساعت با افت فشار ۱ بار در شیر برقی است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید شیر برقی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک شیرآلات با مکانیزم خودکار با فرمان‌پذیری برقی: ۲۹۱۲۵۱۲۳۹۶

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید شیر برقی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

نحوه عملکرد شیر برقی

شیر برقی دارای یک بوبین و یک سوزن و مجرای عبور است . در هنگامی که برق بوبین شیر برقی قطع است سوزن تحت تاثیر وزن خود و فلزی که در پشت آن قرار دارد مجرای عبور را میبندد . وقتی که بوبین برق دار میباشد میدان مغناطیسی که تولید میکند باعث آهن ربا شدن هسته میگردد که در نتیجه سوزن را بالا کشیده و باعث باز شدن شیر برقی میگردد باید توجه داشته باشیم که شیر برقی را باید به صورت افقی ببندیم.

شیر برقی دارای یک بوبین و یک سوزن و مجرای عبور است . در هنگامی که برق بوبین شیر برقی قطع است سوزن تحت تاثیر وزن خود و فلزی که در پشت آن قرار دارد مجرای عبور را میبندد . وقتی که بوبین برق دار میباشد میدان مغناطیسی که تولید میکند باعث آهن ربا شدن هسته میگردد که در نتیجه سوزن را بالا کشیده و باعث باز شدن شیر برقی میگردد باید توجه داشته باشیم که شیر برقی را باید به صورت افقی ببندیم.

شیر برقی افقی

برخی دیگر از شیر برقی ها مجهز به را انداز دستی هستند تا هنگام قطع جریان برق بتوان آن ها را راه انداخت.استفاده از این گونه شیر ها در برپایی و آزمایش مدارهای جدید ترجیح دارد. زیرا قبل از وصل جریان برق میتوان حرکت درست میله را کنترل کرد.

وضعیت واحد های فعال تولید شیر برقی

در نمودار زیر تعداد واحدهای تولید شیر برقی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات شیر برقی

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

خرید شیر برقی آب
  شیرهای برقی به تناسب کیفیت و تنوع آنها و همچنین کشور سازنده و برند آنها از بازه ی قیمت متفاوتی برخوردار هستند. در صنایع بزرگ از شیر برقی آب ۲۲۰ ولت بسیار استفاده می شود، در مصارف خانگی از شیر برقی آب گرم و در مصارف شرکتی از شیر برقی آب پکیج بهره ی بیشتری گرفته می شود. فروش شیر برقی آب در سطج وسیعی صورت می گیرد چه به صورت اینترنتی چه به صورت حضوری.با توجه به مزایای شیرهای برقی یک اینچی از جمله عملکرد ساده آنها و کنترل کنندگی بالای آنها، تقاضا برای خرید آنها بیشتر می باشد در نتیجه از تنوع کیفیت و قیمت وسیع تری برخوردارند.
خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید شیر برقی

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰ هزار عدد
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)