طرح تولید شیشه ضد گلوله

شیشه ضدگلوله با ساختار ترکیبی از شیشه و پلاستیک (طلق) خاص نوعی شیشه مقاوم در برابر گلوله، نفوذ و ضربه است. پلاستیک که لایه‌ی نرم‌تر این ساختار را تشکیل می‌دهد، باعث افزایش خاصیت الاستیک شیشه شده است. به‌طوری که می‌تواند به جای شکسته شدن و تغییر شکل دادن انعطاف‌پذیر باشد و با خاصیت چسبندگی خود مانع از عبور گلوله گردد. شاخص انکسار (شکست) برای شیشه‌های استفاده شده در لایه‌های ضدگلوله باید یکسان باشد تا شیشه شفافیت خود را حفظ نموده و در اثر افزایش تعداد لایه‌ها و درنتیجه افزایش ضخامت، شیشه مات و کدر نگردد. هدف از تولید شیشه‌های ضدگلوله تولید یک ماده با ظاهر و وضوح شیشه استاندارد اما با حفاظت مؤثر در برابر شلیک گلوله است. شیشه ضدگلوله دارای ضخامت‌های متفاوت ۱۹ تا ۸۹ میلی‌متر است. این شیشه‌ها در ساختمان‌هایی که نیاز به تأمین امنیت بیشتری است، همانند فروشگاه‌های جواهرفروشی، سفارتخانه‌ها، هم‌چنین وسایل نظامی و خصوصی و … با تنوع زیاد جهت مقاوم سازی در برابر اسلحه‌های گوناگون با گلوله‌هایی با کالیبر متفاوت استفاده می‌گردند.

ساختار

شیشه‌های مقاوم در برابر گلوله از شیشه‌های لمینت ساخته شده‌اند. هر چه تعداد لایه‌ها بیشتر باشد درجه حفاظت آن‌ها بالاتر می‌رود. پلاستیک (طلق) خاص مورد استفاده اغلب لایه‌های پلی کربناتی است که مقاومت و انعطاف‌پذیری قابل توجهی جهت مهار انرژی و جلوگیری از نفوذ، به شیشه می‌بخشند. در هنگام شلیک گلوله لایه شیشه بیرونی سوراخ شده، گلوله به لایه‌ی پلیمری برخورد کرده و انرژی آن جذب‌شده و در سطح لایه به سرعت پخش می‌گردد. بدین ترتیب مانع خارج شدن گلوله از آخرین لایه می‌شود. مقاومت شیشه در برابر گلوله به ضخامت آن بستگی دارد. در برابر گلوله با سرعت و وزن بیشتر باید از شیشه ضدگلوله با ضخامت بیشتری استفاده گردد. لازم به ذکر است که بهترین نتیجه در مورد این شیشه‌ها هنگامی رخ می‌دهد که فریم‌های نگه‌دارنده‌ی آن‌ها نیز از همان سطح درجه ایمنی برخوردار باشند.
نیاز به شیشه‌های مقاوم با گسترش کاربرد شیشه در زندگی انسان روز به روز بیشتر احساس می‌گردید در نتیجه صنایع شیشه اقدام به ساخت شیشه‌هایی با مقاومت بالا در برابر ضربه و حرارت نمودند که با نام شیشه سکوریت و شیشه لمینت شناخته می‌شوند. هر یک از این شیشه‌ها توانایی‌هایی منحصر به فردی در کنار مقاومت در برابر ضربه دارد که باعث استفاده چشمگیر از آنها در ساخت انواع ابزار مورد نیاز انسان گردیده است. شیشه لمینت با استفاده از یک لایه پلیمری، عایق صدا، رطوبت و دما است و در صورت شکستن فرو نمی ریزد، شیشه‌های شکسته به بستری پلیمری خود می‌چسند. از این شیشه‌ها بیشتر در ساخت نماهای شیشه ای استفاده می‌شود. شیشه‌های سکوریت نیز در برابر گرما بسیار مقاوم هستند در نتیجه از آن برای ساخت انواع دیوارپوش و وسایل آشپزخانه و … استفاده می‌شود. شیشه لمینت سکوریت شده یکی از مقاوم ترین شیشه‌هاست. با وجود این نوع شیشه‌ها هنوز هم نیاز به ساخت شیشه‌های محکم تر وجود داشته است. به خصوص شیشه‌هایی برای استفاده در ویترین طلافروشی‌ها و فروشگاه‌هایی که اجناس گرانبها ارائه می‌کنند. این نیاز باعث ظهور نسل جدیدی از شیشه با مقاومت بالا گردید که به نام شیشه ضدگلوله شناخته می‌شود.
شیشه ضد گلوله که در واقع همان شیشه لمینت با مقاومت بسیار بالا می‌باشد از دو یا چند لایه شیشه با لایه‌هایی از طلق PVB تشکیل شده است که در اثر حرارت دهی یکپارچه شده اند. هر چه ضخامت و تعداد لایه‌های شیشه و پی وی بی بیشتر باشد به همان اندازه مقاومت این شیشه نیز بیشتر خواهد بود. ضخامت شیشه‌هایی که با نام شیشه ضدگلوله شناخته می‌شود بین ۷ تا ۷.۵ میلی متر می‌باشد.
شیشه ضد سرقت در قرن بیستم توسط یک شیمیدان فرانسوی به‌طور اتفاقی کشف شد. این شیمیدان در حین کار در آزمایشگاه شیشه‌اش افتاده و در کمال تعجب می‌بیند که شیشه نمی‌شکند و پس از بررسی شیشه به این نتیجه می‌رسد که مواد موجود در شیشه بشر حاوی کربن بوده و دلیل مقاومت شیشه هم به همین علت است.
مواد پلاستیکی بسیار در برابر ضربه مقاوم بوده و ترکیب آن با شیشه باعث ایجاد شیشه ضدگلوله می‌شود. در اثر برخورد ضربه به شیشه، مواد پلاستیکی فشار ناشی از گلوله را جذب و آن را بر روی سطح شیشه پخش می‌کند.

مزایای شیشه ضدگلوله

شیشه هایی که برای مقاومت در برابر گلوله، انفجار بمب، ورود با شکستن شیشه و … ساخته می شوند می توانند از افراد محافظت کرده و به صورت یک مانع با درجه ایمنی بسیار بالا عمل نمایند. شیشه های ضد گلوله می توانند در ساختمان های مسکونی، فرودگاه ها، بانک ها و دیگر مناطق مورد نیاز برای تامین امنیت مطلوب استفاده شوند. اثرات تهدیدات بیرونی را می توان با نصب شیشه های ضدگلوله جلوگیری یا به طور کامل متوقف کرد. پس از ترک وشکست هیچ ذره یا تراشه ای از شیشه جدا وپرتاب نمی شود و بدین ترتیب ساکنین از هرگونه آسیبی مصون خواهند ماند.
انواع مختلفی از شیشه ضدگلوله برای کاربردهای مختلف وجود دارد. آنها می توانند به صورت سفارشی ساخته شده و باعث بهبود عملکرد شیشه در هنگام حفاظت شوند. نصب شیشه ضد گلوله یک معیار امنیتی گرانقیمت است، اما سطح امنیتی که ارائه می دهد بی ارزش است. به خاطر داشته باشید برای خرید شیشه های ضدگلوله به تامین کنندگان و تولید کنندگان معتبر جهت اطمینان از کیفیت آن مراجعه نمایید.

برخی از ویژگی‌های شیشه ضدگلوله عبارت است از:

• لایه‌هایpvb بدون رنگ جهت شفافیت بالای شیشه
• کیفیت دید بسیار بالا بدون موج و انحرافی در دید
• طول عمر بالای شیشه به دلیل استحکام بالا
• امکان تولید در ابعاد و طرح‌های مختلف
• تولید شیشه به‌صورت صاف و خم

جنس مورداستفاده برچسب ضدگلوله بر روی شیشه رزین بوده و شبیه به لایه pvb عمل می‌کند. برخی از مزایای برچسب‌های ضدضربه عبارت‌اند از:

• دارای خاصیت آنتی یو وی بوده و در برابر امواج ماورالبنفش مقاوم است.
• در برابر ضربه و حرارت مقاوم است.
• دارای خاصیتی مشابه شیشه‌های لمینیت است.
• مقرون‌به‌صرفه تر از تعویض شیشه است.
واضح است برچسب ضدگلوله بر روی شیشه نسبت به شیشه‌های لمینیت و ضدگلوله از کارایی کمتری برخوردار است اما به‌عنوان روشی کم‌هزینه‌تر و در منازل مسکونی و اماکنی که نیاز به امنیت ویژه‌ای ندارد مناسب است.

کاربرد شیشه ضدگلوله

نحوه عملکرد شیشه‌های ضدگلوله به این صورت است که هنگام برخورد گلوله، لایه اول می‌شکند؛ به دلیل برخورد گلوله با چسب یا همان لایه پلی کربنات مقداری از سرعت آن گرفته‌شده و سپس لایه دوم تا حدی آسیب می‌بیند. گلوله به سایر لایه‌ها برخورد نکرده و درنتیجه شیشه به‌طور کامل نمی‌شکند. اما هنگام برخورد گلوله، شیشه‌های معمولی به‌راحتی خردشده و پودر می‌شوند.
مهم‌ترین کاربرد شیشه‌های ضدگلوله در بانک‌ها، شیشه‌های خودرو، ادارات مختلف، شیشه طلافروشی و صرافی‌هاست. کارمندان بانک‌ها و طلافروشان معمولاً به دلیل رعایت نکات امنیتی پشت باجه‌های شیشه‌ای ضدگلوله می‌نشینند. ضخامت این شیشه‌ها متفاوت است اما هرچه ضخامت شیشه بیشتر باشد شیشه مقاوم‌تر است. این شیشه‌ها جهت مصارف ساختمانی متعدد و در رنگ‌های متنوع استفاده می‌شوند.
ضخامت شیشه ضدگلوله از ۸ تا ۷۵ میلی‌متر با توجه به کاربرد آن متفاوت است. ضخامت هر یک از لایه‌های شیشه بین ۴ تا ۱۰ میلی‌متر بوده و لایه چسب مابین حدود ۱تا۳ میلی‌متر می‌باشد.
شدت ضربه‌ای که به شیشه‌های ضد سرقت توسط سلاح‌های مختلف وارد می‌شود متفاوت است به همین دلیل ضخامت‌های مختلف برای شیشه ضد سرقت در نظر گرفته می‌شود. منظور از شیشه ضدگلوله نشکن صرفاً مقاومت بالای شیشه در برابر گلوله است و هر شیشه‌ای آستانه تحملی دارد. بنابراین یک شیشه ممکن است با ۳ گلوله و یک شیشه با ۴ گلوله و بیشتر بشکند.
وجود هرگونه درز و یا حبابی هنگام اتصال لایه‌های شیشه سکوریت به هم باعث عدم استحکام شیشه ضد سرقت می‌شود. بنابراین شیشه‌ها با فشار زیاد و حرارت بالا به هم متصل می‌شوند که دارای بیشترین مقاومت باشند.
با توجه به تحقیقات مختلف در اکثر نقاط دنیا شیشه‌هایی با لایه xds مقاوم‌ترین نوع از لایه برای ایجاد شیشه‌های ضدگلوله هستند.
برخی از شیشه‌های ضدگلوله می‌توانند یک‌طرفه باشند، به این معنی که اگر از داخل شلیک شود سرعت گلوله کاسته نمی‌شود اما کسی نمی‌تواند از بیرون شیشه را بشکند

مکانیزم اثر شیشه ضدگلوله

شیشه‌های ضدگلوله مقاومت بالایی در برابر گلوله و ضربه دارند این شیشه‌ها از ضربه جلوگیری نمی کنند بلکه اثرات آن را به تاخیر می‌اندازند. لایه لایه بودن شیشه ضد گلوله باعث می‌شود گلوله پس از برخورد به لایه اول که شیشه است آن را سوراخ کند اما لایه دوم و سوم که لایه‌های پی وی بی و شیشه هستند از شدت ضربه می‌کاهند به گونه ای که گلوله امکان پیشروی بیشتر پیدا نمی کند و درون شیشه باقی می‌مانند. به طور کل یک گلوله نمی تواند شیشه ضد گلوله را بشکند اما چند گلوله با هم می‌توانند باعث تخریب کلی شیشه ضدگلوله شوند.

آزمایش‌های استاندارد

شیشه‌های مقاوم در برابر ضربه با استفاده از یک اسلحه مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این آزمایش تحت عملیات شلیک از یک فاصله مشخص انجام می‌شود. با توجه به ضخامت شیشه از اسلحه با گلوله، وزن و سرعت متناسب استفاده می‌گردد. وقتی که گلوله پرتاب می‌گردد و نفوذ نمی‌کند عمق تورفتگی که به سرعت و ضخامت ماده بستگی دارد، اندازه‌گیری می‌شود.
استانداردهای مختلفی در نقاط مختلف دنیا برای سنجش اثربخشی شیشه‌های ضدگلوله وجود دارد. در ایالت متحده امریکا این موضوع با استفاده از استاندارد NIJ (National Institute Of Justice) برای مواد محافظ و مقاوم بالستیک انجام می‌شود. مواد حفاظتی مقاوم بالستیک تحت پوشش این استاندارد براساس سطح عملکردشان به ۵ دسته تقسیم می‌شوند. بالاترین طبقه‌بندی در این استاندارد باید بتواند در برابر ضربه یک گلوله از یک اسلحه با ۳ کالیبر و ۸/۱ گرم جرم گلوله‌ای و سرعت ۸۶۸ متر بر ثانیه مقاومت کند. محققین بسیاری براساس نتایج این استاندارد سعی در توسعه‌ی مدل‌های ریاضی برای کمک به طراحی شیشه‌های ضدگلوله کرده‌اند.
شرکت الماس شیشه جهان نما در هنگام تولید شیشه‌های ضد گلوله خود الزامات مربوط به استاندارد NIJ18.1 ایالت متحده آمریکا را رعایت می‌نماید.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید شیشه ضد گلوله

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک شیشه ضد گلوله ۲۶۱۰۶۱۲۳۳۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید شیشه ضد گلوله

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی شیشه ضد گلوله ۷۰۰۷۲۹۰۰ میباشد.

فرآیند تولید شیشه ضد گلوله

شیشه ضدگلوله سنتی از لایه های متناوب از شیشه (به طور معمول ۳-۱۰ میلیمتر)و فیلم پلیمری ساخته شده است که این فیلم از غشای نازکی از PVB (حدود ۱-۳ میلیمتر) میباشد.جدیدا انواع قوی تری از شیشه ضد گلوله از در تنگنا قرار گرفتن شیشه و پلاستیک سخت متشکل از پلی کربنات یا آکریلیک شیشه با لایه های شیشه و پلاستیک ضخیم که توسط نوار نازکی از پلاستیک های مختلف (interlayers) مانند PVB ، استفاده می شوند.برای ساختن شیشه ضد گلوله ساده مبتنی بر PVB ، نوار نازک PVB بین شیشه های ضخیم در تنگنا قرار میگیرد تا شیشه لمینیت را بسازد که تحت گرما و فشار قرار بگیرد و پلاستیک ذوب شود و به شیشه بپیوندد.این روند معمولا در خلا انجام می شود تا هوا در بین لایه ها به دام نیفتد که اگر هوا در بین لایه ها قرار بگیرد باعث می شود شیشه لمینیت ضعیف تر و باعث تحریف نور شود.این واحد سپس در دمای بالاتر از ۱۵۰ درجه سانتیگراد و فشار ۱۳ تا ۱۴ برابر بیشتر از فشار معمولی جو در اتوکلاو ساخته می شود.مشکل اصلی این فرآیند در این است که هوا در بین لایه های شیشه و پلاستیک گیر نکند .

صادرات شیشه در ایران

محصول “شیشه” از جمله محصولاتی است که هر سه مزیت رقابتی اشاره شده را برای صادرات در ایران داراست. تولید شیشه نیاز به انرژی فراوان دارد و ایران سرشار از انرژی بخصوص سرشار از منابع گاز است که برای تولید شیشه از اهمیت فراوانی برخوردار است. ازطرفی گاز در ایران ارزان است. ثانیا، سایر منابع مورد نیاز تولید شیشه مثل سیلیس نیز در ایران فراوان است و تقریبا برای تولید شیشه نیاز به واردات مواد خام نمی باشد.

وضعیت واحد های فعال تولید شیشه ضد گلوله

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید شیشه ضد گلوله در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات شیشه ضد گلوله

نمودار واردات و صادرات شیشه ضد گلوله در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید شیشه ضد گلوله

ظرفیت تولید سالیانه شیشه : ۱۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۴۰۰ مترمربع
سطح زیربنا : ۱۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)