طرح تولید صابون مایع (1)

طرح تولید صابون مایع

مایعات شوینده به انواع مایعاتی گفته می شود که برای شستشو و ضد عفونی کردن استفاده می شوند. این مایعات دسته بندی های گوناگونی دارند. در یک دسته بندی کلی میتوان این مایعات را به دو گروه شوینده های صنعتی و غیر صنعتی تقسیم کرد.

تاریخچه صابون

صابون به ۲۳۰۰۰ سال پیش بر م یگردد. در بعضی از مدارک تاریخی ساخت صابون را به سومری های قومی که آنزمان در مکان فعلی ایران و عراق زندگی می کردند مرتبط می دانند. قوم سلت یکی از اقوام باستانی اروپا است که صابون را از چربی حیوانات و خاکستر گیاهان می ساختند و خاکستر گیاهان نقش ماده قلیایی را در ساخت صابون به عهده داشت. تا قرن دوم میلادی، اهمیت صابون در شستشو و تمیز کردن شناخته نشده بود و پزشک یونانی جالینوس در ( ۱۳۰ تا ۲۰۰ میلادی) متذکر شد که صابون برای تمیز کردن ماده مناسبی است. در سال ۸۰۰ میلادی جابربن حیان (پدر علم شیمیایی) در نوشته های خود از صابون به عنوان وسیله ای برای شستشو و پاکیزگی نام برده است. در قرون وسطی، مرکز تولید صابون در اروپا، شهر مارسی گزارش شده است که البته بعدها در شهرهای ونیز و جنوا تولید شده است.

کاربرد صابون مایع

صابونها عمدتا برای شستشو و ضد عفونی کردن استفاده می شوند. موارد مصرف صابونها اعم از صابون مایع و جامد در ضد عفونی و شستشو می باشد. صابون مایع بیشتر برای دستشویی استفاده می شود. با توجه به اینکه صابون های جامد در مکان های پرجمعیت و بزرگ مثل ادارات، مدارس، دانشگاه ها و مکان های از این قبیل از نظر رعایت اصول بهداشتی مناسب نیستند لذا در این مکانها ترجیح داده می شود که از صابون مایع استفاده شود. بنابراین با توجه به اینکه صابون مایع در جاهای مختلفی استفاده می شود لذا بر مصرف آن روز به روز افزوده می شود.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

این کالا جزء کالاهای پرمصرف در دنیا می باشد و با توجه به رشد جمعیت در دنیا این محصول از اولویت تولید برخوردار است ولی صابون مایع کالای استراتژیک نمی باشد. علت آنستکه در صورت عدم تولید این محصول می توان از شوینده های دیگر مثل صابون جامد به جای آن استفاده کرد.

کشورهای عمده تولید کننده صابون مایع

با توجه به اینکه تولید صابون مایع بسیار راحت می باشد و در اکثر نقاط دنیا قابل تولید می باشد لذا اکثر کشورها تولید کننده این محصول می باشند. اکثر کشورهای دنیا نیاز خود را خودشان تولید می کنند. لازم به ذکر است که ماده اولیه این محصول براحتی قابل حمل و نقل می باشد و بهمین علت اکثر کشورها قادر به تولید صابون مایع هستند.

طرح تولید صابون مایع (2)

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید صابون مایع

۱. صابون مایع : ۲۴۲۴۴۱۲۳۱۶

بررسی بازار صابون مایع

به طور کلی تولید صابون در ایران به شکل نیمه صنعتی و قدیمی بیش از ۹۰ سال قدمت داشته و در بخش تولید صنعتی ۶۰ سال تجربه تولید داریم. براساس آمار بدست آمده حجم مصرف سالانه صابون در ایران رقمی نزدیک به ۶۰ هزار تن است که به دلیل افزایش تولید مایع دستشویی و شامپو بدن در حال کاهش است. هرچند نباید فراموش کنیم این روند در سراسر جهان کاملا طبیعی بوده است. در کشورهای توسعه یافته دقیقا این روند تکرار شده و نشان از ضعف این صنعت نیست. امروز بازار این کالای بهداشتی اشباع شده است. تا جایی که ظرفیت تولیدی تولیدکنندگان هم در همه شیفت های کاری خود مشغول نیستند. اما لازم است اگر فردی طرحی برای سرمایه گذاری دارد با توجه به میزان مورد نظرش از تولید، در این بازار ابتدا تحقیق کرده و سپس برای ورود برنامه ریزی کند.

بازارهای صادراتی صابون مایع در ایران

بازارهای صادراتی صابون تولید شده کشورمان بسیار محدود است و بیشتر در کشورهای افغانستان، آسیای میانه و در حد بسیار محدودی در عراق بازارهای صادراتی را به خود اختصاص داده، این درحالی است که تقریبا ۷۰درصد از صابون های صادراتی هم مربوط به صابون های رختشویی یا همان صابون های قهوه ای رنگ است.

طرح تولید صابون مایع (4)

بازار داخلی و صادراتی صابون مایع

بررسی بازار داخلی صابون مایع این نتیجه حاصل گردید که در سالهای آتی، پتانسیل مصرف حدود ۸۲۰۰۰ تن صابون مایع وجود خواهد داشت و کمبود ۴۶۰۰ تنی در سالهای آتی احساس می شود. با توجه به وجود تعداد زیادی واحد تولیدی که با بهره ۷۰ درصد در حال کار می باشند و همچنین طرحهای در دست اجرا برای تولید صابون مایع پیش بینی می شود نیاز به احداث واحد جدید نباشد و با اتمام واحدهای در دست اجرا و بالا بردن بهره تولید، مقدار مصرف داخل کشور و صادرات از این واحدها قابل تامین باشد.

وضعیت واردات و صادرات صابون مایع

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات صابون مایع در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید صابون مایع (3)

وضعیت واحد های فعال تولید صابون مایع

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده صابون مایع در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید صابون مایع (4)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)