طرح تولید عایق الاستومری

عایق الاستومری یا عایق الاستومریک واژه ای است که امروزه بسیاری از کسانی که در صنعت ساخت و ساز فعالیت دارند استفاده می کنند. و این عایق را مطمئن ترین انتخاب برای متریال و تجهیزات خود می دانند
عایق الاستومری یکی از بهترین انواع عایق های حرارتی و برودتی است که از مواد سلول بسته و انعطاف پذیر پروپیلن، اتیلن و داین(EPDM) ساخته شده است. عایق الاستومری می تواند مناسب ترین گزینه برای انتخابی جایگزین بر عایق های سنتی باشد. چرا که این عایق ها دوست دار محیط زیست هستند و به همین نام هم لقب داده شده اند یعنی دوستدار محیط زیست. علت این نامگذاری به این علت است که عایق الاستومری از مواد غیرسمی تشکیل شده است و هیچگونه آسیبی را برای انسان و محیط زیست به همراه ندارد. علاوه بر آن قابلیت های فنی بالایی که در عایق الاستومری وجود دارد، استفاده از این عایق ها را در صنایع پتروشیمی و نفتی، صنایع خودروسازی و … ممکن ساخته است.تکامل عایق الاستومری (فوم الاستومری سلول بسته) که اولین بار در نیمه‌های قرن بیستم توسعه یافت، تأثیر چشمگیری بر صنعت عایق گذاشت. قابل توجه‌ترین دلیل این امر مقاومت بالای آن در برابر رطوبت است، که نتیجه ساختار سلولی منحصربه فردش است. این ویژگی نه تنها تهدیدات مرتبط با رطوبت را به حداقل می‌رساند (مانند کپک‌ها) بلکه عملکرد پایدار و طولانی مدت حرارت را نیز تضمین می‌کند. عایق الاستومری در مقابل بخار آب نفوذپذیر بوده و در برابر جذب رطوبت مقاوم است، بنابراین نه عملکرد آن و نه میزان دوام آن از حضور رطوبت در سیستم گرمایش و تهویه هوا (HVAC)، لوله‌کشی یا سیستم تبرید (سردسازی) مختل نمی‌شود

تاریخچه عایق الاستومری

از دهه ۱۹۵۰ میلادی عایق الاستومری شروع به توسعه کرد. روی کار آمدن این عایق و دیگر مواد مبتنی پلیمر نشان دهنده تحولی عظیم در این صنعت بود، یعنی استفاده از مواد طبیعی منسوخ شد و این صنعت به استفاده از مواد شیمیایی روی آورد. کم کم عایق الاستومری شناخته شده تر شد و محبوبیت آن نیز بیشتر شد. در درجه اول عایق الاستومری نیاز به هر گونه مواد اضافی برای جلوگیری از نفوذ بخار آب را حذف کرد.
در دسترس بودن عایق الاستومری به شکل های مختلف (از جمله رولی و لوله ای)، باعث بالاتر رفتن محبوبیت عایق های الاستومری به عنوان عایق برتر شد. این عایق یک جایگزین کاربرپسند بود زیرا می شد آن را به راحتی بر روی تمام سطوح و متریال استفاده کرد. استفاده از این عایق ها آسان بود و در صورت خیس شدن و ایجاد شکافهای کوچک بر سطح عایق مشکلی جدی ایجاد نمی کرد و به راحتی قابل ترمیم بود.

ویژگی عایق الاستومری

مقاوم در برابر آلودگی، گرد و خاک، رطوبت و بخار آب و آلودگی‌های بیولوژیکی
مقاوم در برابر اوزون و اشعه ماوراء بنفش
صرفه‌جویی در مصرف انرژی و در نتیجه کاهش درصد کربن در ساختمان
مقاوم در مقابل فشار و ضربه
مقاومت بالا در برابر یخ‌زدگی
مقاوم در مقابل خوردگی و کپک
پایین بودن ضریب انتقال حرارت
نرم و انعطاف‌پذیر
قابلیت چسبندگی و رنگ‌پذیری بالا
نصب آسان به همراه خودبست (مناسب مکان‌ها با فضای کم و تنگ)
بدون فیبر و بدون تولید ریزگرد و غبار
غیر سَمی

کاربردهای عایق الاستومری

عایق الاستومری سلول بسته از زمان اختراع در سال ۱۹۵۴ به عنوان عایق در لوله‌کشی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این عایق به شکل فوم بوده و در طیف وسیعی از اشکال و ضخامت‌ها موجود است. این عایق را می‌توان به راحتی نصب کرد تا متناسب با انواع تجهیزات، از لوله‌کشی خانه‌های مسکونی گرفته تا چیلرهای بزرگ تجاری باشد.
برخی از عایق‌های الاستومری وجود دارند که کلیه الزامات از جمله رتبه‌بندی آتش، مسدود شدن سر و صدا و استانداردهای کارآیی را برای انواع برنامه‌ها از جمله موارد زیر را شامل می‌شوند:
لوله‌های برودتی، خطوط آب سرد و گرم و لوله‌کشی آب سرد
اجزای HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع)
سیستم‌های مجرای داخلی و خارجی
چیلرها
سیستم‌های مکانیکی در کاربردهای صنعتی، دارویی و کاربردهای دریایی و ساحلی
تأسیسات خورشیدی

انواع عایق الاستومری
۱. عایق الاستومری رولی یا ورقه ای

یکی از انواع عایق های الاستومری، عایق رولی یا ورقه ایست که در ضخامت های مختلف با توجه به مکان مورد نظر و شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. این عایق با قابلیت نصب آسان قابل استفاده در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان است و ویژگی های منحصر به فرد آن باعث شده این عایق در مقایسه با عایق های سنتی مورد استفاده بیشتری قرار گیرد.
این عایق ها جایگزین مناسبی برای پشم شیشه می باشند و با ساختار سلول بسته خود مانع اتلاف انرژی و حرارت در ساختمان شده و طول عمر تاسیسات را نیز بالا می برند.

عایق الاستومری رولی ساده

عایق الاستومری رولی ساده وزن بسیار سبکی دارد و مقاومت آن در برابر رشد قارچ ها و باکتری، مواد شیمیایی، گرد و غبار و رطوبت بسیار بالا می باشد. نصب و نگهداری آن بسیار آسان است و برای عایق کاری سیستم های تهویه مطبوع در فضاهای بسته استفاده می شود. برای نصب این عایق از نوعی چسب مخصوص و برای پوشش دادن درزهای ایجاد شده، از درزگیر مخصوص این عایق ها استفاده می شود.

عایق الاستومری رولی روکش دار و بدون روکش

به دلیل شرایط متغیر آب و هوایی برای عایق کاری تاسیسات ساختمانی باید از عایق هایی استفاده شود که مقاومت بالایی در برابر تغییرات جوی و اشعه UV داشته باشند. از عایق های الاستومری بدون روکش می توان در محیط های داخلی ساختمان استفاده نمود؛ اما برای فضاهای خارج از آن، عایق های رولی روکش دار باید استفاده شوند.
عایق الاستومری روکش شده با آلومینیوم نمونه ای از عایق های مقاوم در برابر شرایط ناپایدار جوی است که قابل استفاده در ایزوله سازی مخازن، سیستم های گرمایشی، لوله های گرم و سرد و سیستم های تبرید می باشد. عایق های روکش شده با آلومینیوم به دو صورت ساده و پشت چسب دار به بازار عرضه می شوند.

عایق الاستومری رولی شانه تخم مرغی

عایق الاستومری رولی شانه تخم مرغی اصولاً به عنوان عایق صوتی مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل دارا بودن ساختار سلولی و سطح متخلخل، به میزان قابل توجهی از میزان سر و صدا می کاهد و نقش مهمی در کاهش آلودگی صوتی دارد.
عایق شانه تخم مرغی در دو نوع ساده و موج دار و به دو صورت بدون چسب یا چسب دار تولید می شود و مقاومت آن در برابر جذب آب، حرارت، مواد شیمیایی و آسیب دیدگی بسیار بالا می باشد.

عایق الاستومری پروتکت بلک

این عایق الاستومری که با پروتکت بلک روکش شده نوعی عایق حرارتی منعطف است که ساختاری غیر متخلخل دارد. این عایق دارای مقاومت بالایی در برابر بخار آب، رطوبت و آلودگی می باشد و برای ایزوله سازی مکان هایی که سطح رطوبت و آلودگی در آنها بالاست و همچنین عایق کاری سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق الاستومری پشت چسب دار ساده

نصب عایق های سنتی علاوه بر ایجاد آلرژی های تنفسی و پوستی، پروسه ای زمان بر در صنعت ساخت و ساز می باشد. بدین منظور برای سهولت عایق کاری و بالا بردن سرعت انجام پروژه های ساختمانی امروزه از عایق های الاستومری پشت چسب دار استفاده می شود. استفاده از این عایق ها نه تنها باعث صرفه جویی در وقت شده بلکه هزینه های عایق کاری را نیز کاهش می دهد.

عایق های الاستومری پشت چسب دار نخ دار

این عایق ها مخصوص مواردی می باشد که بار دینامیکی مطرح بوده و سطحی که نیاز به عایق بندی دارد دارای حرکت می باشد که به علت نیاز به مقاومت کششی بالاتر، از الیاف مسلح در ساختار چسب استفاده می گردد. برخی از مهندسین استفاده از این نوع عایق رولی پشت چسبدار را برای کانال های گالوانیزه نسبت به مدل عایق رولی پشت چسبدار ساده ترجیح می دهند.

۲. عایق الاستومری لوله ای

عایق الاستومری لوله ای جزء عایق های حرارتی و برودتی محسوب می گردد که مانع از چگالش در لوله های آب سرد شده و از یخ زدگی آن ها جلوگیری می کند. همچنین در سیستم های گرمایشی مانع از کاهش دما و گرما می گردد.
عایق های لوله ای الاستومری، از زنگ زدن لوله های فلزی در شرایط جوی ممانعت می کنند. این عایق ها موجب صرفه جویی انرژی در سیستم های سرمایشی، گرمایشی و تهویه می گردند. عایق های لوله ای الاستومری در ضخامت های ۹، ۱۳، ۱۹، ۲۵ میلی متر قابل عرضه می باشند.

عایق الاستومری لوله ای ساده

عایق الاستومری لوله ای ساده، محافظ بسیار مناسبی در برابر کپک و قارچ و هدر رفت انرژی در پروژه های صنعتی، مسکونی و تجاری محسوب می شود و جهت عایق کاری لوله کشی سرد و گرم و اتصالات آن ها در محیط های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.
برای نصب این محصول، عایق را از دو لبه برش داده و پس از قرارگیری بر روی قطعات و اتصالات، بوسیله چسب مخصوص عایق الاستومری متصل می گردد.

عایق الاستومری لوله ای با روکش آلومینیوم

این عایق بسیار انعطاف پذیر و سبک بوده و ساختار سلول بسته، از آن یک عایق ایده آل ساخته است. عایق الاستومری لوله ای با روکش آلومینیوم جهت کنترل چگالش در لوله های آب سرد و خطوط تبرید و برای جلوگیری از کاهش و اتلاف حرارت در سیستم های گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.
از عایق الاستومری لوله ای با روکش آلومینیوم، برای عایق کاری سیستم های لوله کشی و خطوط لوله انتقال سیالات و گازها در فضاهای بیرونی که در معرض تابش مستقیم خورشید هستند، استفاده می گردد.
ضخامت روکش آلومینیوم در عایق های لوله ای الاستومری، ۱۳۰، ۱۷۰ و ۲۳۰ میکرون می باشد. همچنین این عایق ها با آلومینیوم مسلح شده با نخ فایبرگلاس نیز در دسترس می باشند.

عایق الاستومری لوله ای با روکش پروتکت بلک و سیلور

این عایق از سایز ۴/۱ اینچ تا ۴ اینچ و در ضخامت های ۶، ۹، ۱۳، ۱۹و ۲۵ میلی متر در دسترس بوده و برای انواع لوله های فولادی، مسی و چند لایه قابل استفاده می باشد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید عایق الاستومری

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک عایق حرارتی ورقه ای الاستومری اسفنجی از جنس (epdm) 2519512367
کد آیسیک عایق حرارتی ورقه ای الاستومری اسفنجی از جنس (NBR) 2519512373
کد آیسیک عایق حرارتی لوله ای الاستومری اسفنجی از جنس (epdm) 2519612368
کد آیسیک عایق حرارتی لوله ای الاستومری اسفنجی از جنس (NBR) 2519612372

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید عایق الاستومری

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی عایق الاستومری ۴۰۰۸۱۱۲۰ میباشد.

فرآیند تولید عایق الاستومری

سه مؤلفه یا ماده اصلی در ساخت عایق فوم سلول بسته الاستومری استفاده می‌شود که به شرح زیر هستند:
مخلوط لاستیک مصنوعی، به طور معمول لاستیک بوتادین نیتریل (NBR) یا مونومر اتیلن- پروپیلن دیین (EPDM)
پلی وینیل کلرید (PVC)
یک ماده فوم‌دار شیمیایی
این اجزا در یک میکسر بزرگ و معمولاً در دسته‌های ۵۰۰ پوند یا بیشتر ترکیب می‌شوند. سپس مخلوط را از طریق تجهیزات اکسترودینگ (از قالب بیرون آوردن) قرار می‌دهند تا به شکل خاصی مانند لوله گرد یا صفحه صاف تبدیل شوند. پروفیل در اجاق گاز تا دمای خاصی گرم می‌شود، فرآیندی که باعث می‌شود ماده فوم‌دار شیمیایی از جامد به گاز تغییر یابد.
وقتی این اتفاق بیفتد، هزاران محفظه کوچک هوا (سلول) که همه آن‌ها به هم وصل هستند تشکیل می‌شوند. پروفیل با دقت خنک می‌شود تا اطمینان حاصل شود که این سلول‌ها دست نخورده باقی مانده و ساختار سلول بسته مواد را حفظ می‌کنند. سپس به اندازه نیاز بریده شده و برای حمل‌ونقل بسته‌بندی می‌شود.
عایق‌های الاستومری بدون استفاده از کلروفلوروکربن‌ها (CFCs)، هیدروکلرول فلوئوروکربن‌ها (HCFCs) یا هیدروفلوئوروکربن‌ها (HFC) ساخته می‌شوند و آنها را برای سخت‌ترین مشخصات محیطی مناسب‌سازی می‌کنند.

وضعیت واحد های فعال تولید عایق الاستومری

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید عایق الاستومری در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات عایق الاستومری

نمودار واردات و صادرات عایق الاستومری در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید عایق الاستومری

ظرفیت تولید سالیانه : ۷۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳.۷ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۸ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)