طرح تولید عصاره قهوه

عصاره گیری، روشی است که طی آن طعم را از قهوه برشته شده و آسیاب شده استخراج می کنیم.همانطور که قهوه دم می کشد، صدها ترکیب منحصر به فرد از دانه های آسیاب شده به آب منتقل می شود و قهوه ی هر روز شما را می سازد.

ترکیبات استخراج شده، تاثیر مستقیم بر عطر و طعم قهوه دارند.قهوه ی عصاره گیری شده معمولا شامل ترکیبات محلول در آب به شرح زیر می شود:

کافئین (طعم تلخی)

اسید ها (برخی از آنها طعم ترش و یا شیرین)

لیپید ها (حس چسبندگی)

قند (طعم شیرینی، حس چسبندگی)

کربوهیدرات (طعم تلخی، حس چسبندگی)

با کنترل چگونگی عصاره گیری این ترکیبات، می توانیم بر نوشیدنی نهایی کنترل بیشتری داشته باشیم.

چگونه عصاره گیری قهوه بر طعم آن تاثیر می گذارد ؟

به نگام عصاره گیری، ترکیبات قهوه با میزان مشابهی استخراج نمی شوند.در ابتدا طعم های میوه ای و اسیدی بروز می کنند، سپس طعم شیرینی و به دنبال آن بالانس طعمی پدید می آید و در نهایت تلخی استخراج می شود.قهوه ی کمتر از حد عصاره گیری شده (آندِر) (Under-extracted) به شیرینی و کمی تلخی برای رسیدن به توازن طعمی نیاز دارد و معمولا با طعم ترشی همراه است.قهوه ی بیش از حد عصاره گیری شده (اُوِر) (Over-extracted) طعم تلخی دارد، بطوریکه طعم های شیرینی و اسیدیته می پوشاند.شما با کنترل عصاره گیری، می توانید طعم و مزه ی دلخواه تان را خلق کنید.

بهترین سطح عصاره گیری کدام است؟

درصد عصاره گیری (EXT) و میزان عصاره گیری ایده آلِ کلِ ذراتِ جامدِ حل نشدنی (TDS) ابزار کار ما هستند.

درصد عصاره گیری به درصد مقدار موادی که از قهوه توسط آب استخراج شده اطلاق می گردد.

میزان درصد عصاره گیری مطلوب بین ۱۸ تا ۲۲ درصد می باشد.

اما به یاد داشته باشید که هر قهوه یک رفتار متفاوت دارد. به جای اینکه یک درصد مطلوب را هدف قرار دهید، بر بیشترین درصد عصاره گیری قهوه برای ایجاد یک طعم خوب، تمرکز کنید.

چگونگی کنترل عصاره گیری

شما برای رسیدن به خوشایندترین طعم قهوه، به میزان مناسبی از عصاره گیری نیاز دارید. درک این موضوع می تواند به شما اجازه دهد تا مشکل قهوه ای که طعم مورد نظر را ندارد، تشخیص دهید.

عصاره گیری قهوه

از مهم ترین مبحث در دم اوری قهوه می باشد. در واقع تمام دم آوری قهوه در عصاره گیری قهوه می باشد.یک تعریف ساده از عصاره گیری قهوه این است:

عصاره گیری فرآیندی می باشد که در آن آب هرآنچه را که می تواند از قهوه گرفته و در فنجان به دست دهد.زمانی که قهوه در آب حل می شود، آب بسیاری از مواد طعمی قهوه را در خود حل می کند این طعم هایی که در آب حل می شود تمام مزه هایی است که شما با نوشیدن قهوه در یافت می کنید. باقی چیزهای حل شده مثل ذرات بسیار بسیار ریز قهوه که در دهان حس می شود حاصل عصاره گیری نمی باشد.

آب حلال خوبی می باشد اما اگر کمی دانه های قهوه را در آب بریزیم نمی توانیم این انتظار را داشته باشیم که طعم های قهوه در نوشیدنی پدیدار شود. پس برای کمک به فرآیند عصاره گیری باید کاری کنیم که سطح تماس آب با قهوه زیاد شود که آب بتواند تمام طعم های قهوه را در خود حل کند. به همین دلیل دانه قهوه خام را پیش از عصاره گیری آسیاب می کنیم. که آب با عبور از قهوه های آسیاب شده می تواند کار عصاره گیری را انجام دهد.

خرید قهوه عمده، فروش قهوه
قهوه کم عصاره گیری شده:

کم عصاره گیری زمانی اتفاق می افتد که به اندازه کافی طعم های قهوه از سابه های قهوه جدا نمی شود و همچنان طعم هایی در سابه های قهوه باقی می ماند. قهوه ی کم عصاره گیری شده معمولا ترش است، شیرینی کمی دارد و به مقدار کمی شور است و طعم آن سریع از کام محو می شود. اگر قهوه ای میل نوشیدید که این ویژگی ها را داشت شک نکنید که از قهوه، کم عصاره گیری شده است.

چهار ویژگی قهوه کم عصاره گیری شده:
ترشی

این طعم ترشی با اسیدیته ای که طعم مرکبات و یا میوه های توتی شکل دارند، متفاوت است در حالی که این ویژگی ترشی یک طعم نامطلوب و زننده است که بادریافت طعم ترشی لب ها جمع می شود یا در کنار ه های زبان احساس تیز و تندی به وجود می آورد.

شیرینی کم

عصاره گیری ناقص از قهوه باعث می شود که شیرینی قهوه کم شود و با کم شدن شیرینی آن ترشی و طعم نامطلوب آن را دو چندان می کند.

شوری

نمک ها حلالیت بیشتری نسبت به شکرها دارند در قهوه کم عصاره گیری شده مزه ی ترش و شوری آن زیاد است. شوری قهوه نه اینکه مانند این باشد که در قهوه نمک پاشیده باشیم شوری منظور احساس دهانی است که یادآور چیزهای شور می شود.

محو شدن سریع طعم قهوه

قهوه ای که درست عصاره گیری شده است معمولا تا چند دقیقه بعد از نوشیدن طعم آن در دهان باقی می ماند اما قهوه ای که کم عصاره گیری شده باشد بلافاصله بعد از نوشیدن طعم آن از کام بیرون می رود و انگار نه انگار که قهوه نوشیده باشید.

قهوه ی بیش عصاره گیری شده:

قهوه ی بیش عصاره گیری شده قهوه ای ست که طعم های زیاده از حد از قهوه ی آسیاب شده به نوشیدنی می دهد که باعث نامطلوب شدن قهوه می شود.

میزان استخراج کمتر از حد لازم قهوه!

عصاره قهوه کمبود استخراج عصاره قهوه زمانی اتفاق می افتد که هنوز طعم قهوه از آسیاب های قهوه گرفته نشده باشد یعنی هنوز چیزهای زیادی باقی مانده است که می تواند موارد غیر قابل انکار را به تعادل برساند!

ذهن خود را به یک شات از اسپرسو ببرید که طعم آن ترش، فاقد شیرینی , عجیب اسیدی است و خیلی سریع طعم قهوه از دهان شما می رود! این چهار مورد بارزترین شاخص های استخراج ضعیف هستند، بیایید کمی با جزئیات بیشتر به آنها بپردازیم.

طعم های دیگری نیز وجود دارد که نشان دهنده کمبود استخراج است، اما مطمئناً این چهار مورد مشهودترین هستند. هر زمان که آنها را چشیدید ، مطمئن باشید که بخشی از طعم واقعی قهوه شما هنوز استخراج نشده است!

استخراج، بیش از حد عصاره قهوه!

عصاره قهوه،استخراج بیش از حد زمانی اتفاق می افتد که بعد از خوردن قهوه، بیش از حد طعم های نامطلوب آن را احساس می کنید!

اکنون ذهن خود را به یک اسپرسو از یک نوع دانه قهوه رست شده مخصوص اسپرسو ویژه اختصاص دهید که برای ۴۰-۵۰ ثانیه دم می کشد. لطفا وقتی یکبار طعم بدی را تجربه کردید کلا قید آن نوشیدنی را نزنید بلکه به دنبال مورد خوب آن بگردید! حتما پیدا می کنید!

تلخی نامتعارف قهوه، خشک کردن دهان و اینکه وقتی دارید قهوه می نوشید احساس می کنید توخالی است! یعنی یه مدلی هست که بعد خوردن هیچ احساس خوبی از اینکه یه قهوه کامل خوردید ندارید و سریع طعمش از دهنتون میره! این سه مورد بارزترین شاخص های استخراج بیش از حد عصاره قهوه است.

البته موارد بیشتری نیز وجود دارد، اما اینها بسیار ساده برای شناسایی هستند تا شما به راحتی بتونید استخراج بیش از حد عصاره قهوه رو تشخیص بدید!

استخراج ایده آل عصاره قهوه!

قهوه یک قهوه خوب استخراج شده یک معجزه کوچک است. بسیاری از کارها برای ایجاد یک فنجان خوشمزه نیاز است که با کسب دانش و ایجاد مهارت از طریق تجربه، به تعادل در عصاره گیری از این دانه های جادویی قهوه می رسیم!

ذهن خود را به بهترین فنجان قهوه خوش عطر و طعمی که تا به حال خورده اید معطوف کنید. مطمئنا طعمی لذیذ داشته که دوست دارید همیشه آن را تکرار کنید!

اگر عصاره قهوه به میزان درست آن استخراج شده باشد، طعمی شفاف با اسیدیته متعادل و مثبت دارد که بعد از نوشیدن آن، مزه قهوه هرگز از خاطرتان پاک نمی شود! و این یعنی تجربه ناب خوردن یک فنجان قهوه ایده آل!

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید عصاره قهوه

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک عصاره قهوه : ۱۵۴۹۴۱۲۳۰۴

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید عصاره قهوه

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی عصاره قهوه: ۲۱۰۱۱۱۰۰

تئوری استخراج عصاره قهوه

آسیاب قهوهآب برای حل کردن مواد شیمیایی موجود در قهوه حلال بسیار مناسبی است، اما به کمک نیاز دارد تا بتواند ترکیباتی که باید رو از قهوه بیرون آورد و اگر شما تنها بیاید و قهوه رو داخل آب داغ بریزید، فقط مواد موجود در لایه بیرونی دانه قهوه را استخراج می کنید نه آنچه را که باید!

دلیل این امر آنست که ساختار دانه قهوه فوق العاده متراکم و پیچیده است. آب به تنهایی نمی تواند از آن عبور کند و تمام طعم ها را در مسیر خود جمع کند. برای کمک به آن، ما باید سطح دانه های قهوه را افزایش دهیم!

یعنی ما باید “آنها را باز کنیم” تا آب به راحتی در وجود دانه نفوذ کند و اون عطر و طعم فوق العاده را در خود حل کند. با استفاده از آسیاب قهوه این کار به راحتی انجام می شود، که نهایتا دانه کامل قهوه به صورت پودر در می آید و این یعنی، بطور نمایی سطح آنها را افزایش می دهد و به آب اجازه می دهد کار خود را انجام دهد!اکثر مردم استخراج را به عنوان یک خیابان دو طرفه درک می کنند، خیابانی که همیشه سعی می کنیم قهوه را به سمت وسط بکشیم و از استخراج بیش از حد و یا کمتر از میزان لازم عصاره قهوه اجتناب کنیم!

وضعیت واحد های فعال تولید عصاره قهوه

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید عصاره قهوه در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات عصاره قهوه

نمودار واردات و صادرات عصاره قهوه در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

فرصت‌ها، تهدید‌ها و توصیه فعالان بازار

بازار رو به رشد قهوه در ایران خود مهم‌ترین فرصت سرمایه‌گذاری در این صنعت نو پا در کشور به حساب می‌آید. از سوی دیگر تهدید‌هایی هم در بازار برای تازه‌وارد‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آنها ناهمگنی بازار و فرصت‌سوزی‌هایی است که به دلیل فضای رقابتی در بازار برای از میدان به در کردن رقبا صورت می‌گیرد. لازمه موفقیت در این بازار آن است که تازه‌وارد‌ها با شناخت کافی و کارشناسی شده وارد بازار شوند و حتما با دانش تئوری و عملی مناسب برای ورود به بازار اقدام کنند. در شرایط فعلی با نسلی مواجهیم که به‌صورت ناخودآگاه در مقایسه با نسل قبل از خود کشش بیشتری برای مصرف قهوه دارد بنابراین فرصت خوبی فراهم است تا فرهنگ‌سازی مناسبی در خصوص مصرف این نوشیدنی پر طرفدار در بین نسل جوان صورت پذیرد.

اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد تولید عصاره قهوه

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد تولید عصاره قهوه اینجا کلیک کنید

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید عصاره قهوه

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱.۷ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴۰۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)