طرح تولید فن کویل

یک دستگاه فن کویل (FCU) وسیله ای ساده است که شامل مبدل حرارتی و فن است. این دستگاه بخشی از سیستم تهویه مطبوع موجود در ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی و … است. یک فن کویل، دستگاهی با قابلیت های گوناگون است که گاهی اوقات با مکش هوای موجود، درجه حرارت فضای محیط اطراف خود را تنظیم می کند. این کنترل توسط یک سوئیچ دستی خاموش/ روشن یا یک ترموستات انجام می شود. تر موستات به فن یا به شیر کنترل فرمان می دهد که با تغییر دور فن یا تغییر میزان دبی آب ورودی به کویل ها می توان به دمای مطلوب در هر فضا دست یافت.
اساسا دستگاه های فن کویل با آب سرد و گرم از دیگ های مرکزی و چیلر تغذیه می شوند. فن کویل ها برای آن که انرژی تولید شده توسط مولد انرژی (گرم کننده یا خنک کننده) را به محیط ارائه دهند، معمولا از دو لوله (گرم یا سرد) و چهار لوله (هر دو واحد گرمایش و خنک کننده به صورت همزمان) بهره می گیرند.
دستگاه فن کویل نصب نسبتا ساده ای دارد. با این حال، برای اطمینان از عملکرد کارآمد نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. هنگامی که یک فن کویل هوا را خنک می کند، آب کندانس شده به روی کویل ها وارد سینی زیر آن می شود و از آنجا توسط لوله ی درین، آب باید تخلیه گردد.

انواع فن کویل
فن کویل کاستی

فن کویل کاستی به دلیل آن که قابلیت نصب در سقف کاذب را دارد، هیچ فضایی را اشغال نمی کند. همچنین از طراحی ظاهری مناسبی برخوردار است و بسیار زیبا به نظر می رسد. بنابراین افرادی که می خواهند فضای کمتری را به فن کویل اختصاص دهند و از طرف دیگر مایل نیستند که زیبایی محیط شان تحت تاثیر قرار گیرد، در مجموع فن کویل کاستی را انتخاب می کنند. در حال حاضر، عمدتا مراکز خرید لوکس و ادارات از فن کوئل نوع کاستی استفاده می کنند. در هنگام انتخاب این دستگاه باید به نکاتی از جمله قابلیت نصب بر روی سقف های نازک و پمپاژ مناسب آب درین به خارج توجه نمود.

فن کویل کاستی یک طرفه

فن کویل کاستی یک طرفه عمدتا در سیستم تهویه مطبوع مرکزی استفاده می شود. طراحی این محصول برای جریان هوای یک طرفه است و نصب آن بر روی سقف آسان است.

فن کویل کاستی چهار طرفه

فن کوئل های کاستی چهار طرفه، دارای ۴ جهت مختلف برای دهش هوای سرد یا گرم هستند. آن ها به یک پمپ درین برای خارج کردن آب کندانس مجهز شده اند. روش کنترل میزان دما و حجم هوا در این دستگاه ها معمولا از طریق ریموت کنترل انجام می گیرد.

فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار درون سقف کاذب قرار داده می شود. از مزایای این نوع فن کویل سادگی نصب و انتخاب محل دریچه هوادهی برای مصرف کنندگان است. در بیشتر پروژه های ساختمانی، این فن کویل در بالای درِ ورودی هر فضا و زیر سقف کاذب نصب می گردد. در زیر آن دریچه بازدید جهت دسترسی، تعمیر و نگهداری تعبیه می شود.

فن کویل کانالی

فن کویل کانالی دارای فشار استاتیک خارجی بالایی است. از نظر ظاهری مشابه فن کوئل سقفی توکار است و در داخل سقف کاذب قرار می گیرد. فن کویل های کانالی به دلیل صدای بالا و حجم هوای زیاد نسبت دیگر انواع فن کویل ها، معمولا در راهروهای ساختمان های تجاری، لابی ها و همچنین مکان هایی با ارتفاع سقف زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

فن کویل زمینی

فن کویل زمینی از جمله پرکاربردترین انواع فن کویل ها است که به صورت عمودی بر روی زمین نصب می گردد. این دستگاه عمدتا در مراکز اداری و مسکونی یا مکان هایی که امکان ایجاد سقف کاذب وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد. که از جمله معایب آن اشغال فضا محیط است، اما هزینه نصب آن نسبت به سایر انواع سقفی و توکار کمتر است. طرز کار این مدل ها معمولا به صورت مکش از روبرو یا پشت و دهش هوا از قسمت بالایی فن کویل است.

اجزای فن کویل

اجزای فن کویل شامل موارد زیر می باشد پس از ذکر هر کدام به بررسی دقیق هر یک از اجزا می پردازیم.
کویل
فندک (Fan Deck)
فیلترهوا
شیر هواگیری
کلید سلکتوری

کویل

کویل قطعه ای است که از لوله های مسی به همراه با فین های آلومینیومی تشکیل شده است. لوله های مسی در دو یا سه ردیف می باشد و این لوله ها به کلکتور ورود و خروج اصلی متصل می شوند که یکی وظیفه ورود آب گرم در زمستان از دیگ و یا آب سرد در تابستان از چیلر را دارد و دیگری مخصوص برگشت آب به سمت موتورخانه مرکزی می باشد.
این کویل ها احتمال گرفتگی و حتی نشتی را دارد خصوصا از قسمت اتصالات وجود دارد که پس از تست آن پیدا کرد محل آن باید توسط نیروی ماهر جوشکاری گردد.

فندک (Fan Deck)

فندک که شامل موتور ، هوزینگ ، بلور و سینی درین (تخلیه آب) می باشد. که بروی آن قرار گرفته است، این سینی جهت سهولت در تعمیرات در نظر گرفته می شود.

الکتروموتور

موتور به کار رفته در فندک با توجه به سایز و نوع فن کوئل در اشکال مختلف ، موتور تک شفت (شکل ۴) دو شفت ( شکل ۵) و شفت کوتاه (شکل ۶) وجود دارد. از برند های الکترو موتور ها می توان SISME /PIONEER/GENTEQ / الکتروژن / آرین صنعت و غیره …. را نام برد.

الکتروموتور فن کوئل

این الکتروموتور سه دور می باشد که با فرمان ترموستات سه مرحله ای یا کلید مخصوص به هر کدام از آن ها فرمان می هد. هرچه دور دستگاه بالاتر رود باعث افزایش مقدار هوادهی آن می گردد.

بلوور

بلوور یا همان فن که وظیفه گردش هوا را دارد . در اصل الکترو موتور باعث به گردش در آوردن بلوور می شود و بلور ها نیز بسته به مدل فن کوئل به صورت چپ گرد و راست گرد و از نظر جنس به صورت پلاستیکی و یا آلومینیومی موجود می باشد.
به قسمتی که بلوور درون آن قرار می گیرد هوزینگ گفته می شود و به صورت پلاستیکی و آلومینیومی می باشد . که باعث هدایت جریان هوا به دستگاه می گردد.

سینی درین

سینی درین که مسئولیت تخلیه آب را بر عهده دارد. در اصل آبی که از تقطیر رطوبت موجود در هوا در فصل تابستان به خاطر وجود نقطه شبنم، بر روی کویل به وجود می آید بر روی سینی درین ریخته و از طریق لوله تخلیه ای که در روی سینی وجود و توسط یک شلنگ مخصوص به لوله تخلیه آب ساختمان متصل می گردد ، تخلیه می شود.

فیلتر

بسته به نوع فن کوئل در دو نوع پلاستیکی و فلزی وجود دارند ، قابل شستشو و همچنین قابل تعویض هستند. وظیفه فیلتر که در مسیر هوای ورودی به فن کوئل قرار می گیرد جلوگیری از ورود گرد و غبار و هرگونه ضایعات موجود در فضا به داخل فن کوئل می باشد.
این فیلتر باید همیشه قبل از راه اندازی سرویس گردد و گرد و غبار آن از آن زدوده گردد.

شیر هواگیری

شیر هواگیری فن کویل که روی لوله اصلی کویل قرار دارد . به دو صورت اتوماتیک و دستی می باشد و کار هواگیری سیستم را بر عهده دارد . البته بعضی از برندهای تولید کننده فن کویل روی هر دو تا شیر اصلی کویل شیر هواگیری نصب می کنند.

کلید سلکتوری

کلید سلکتوری فن کویل دارای چهار حالت خاموش / روشن ، دور کم ، متوسط و زیاد می باشد. فن کویل ها می توانند هم به صورت دستی توسط کلید و هم از طریق ترموستات کنترل شوند. شایان ذکر است که از این کلید فقط در فن کویل های زمینی استفاده می گردد و در فن کویل های سقفی این عمل فقط از طریق ترموستات صورت می گیرد.

مقایسه فن کویل با برخی دیگر از دستگاه های تهویه مطبوع

سادگی و انعطاف پذیری فن کویل در انواع مختلف، باعث شده است تا این سیستم بدون شک نسبت به دستگاه های دیگر برتری داشته باشد. از ویژگی های دیگری که می توانیم برای دستگاه ها نام ببریم، می توانیم به انعطاف آن ها در مکان نصب اشاره کنیم. انواع افقی در برای نصب در سقف و یا انواع فن کویل عمودی برای نصب در کف، خود گویای این انعطاف ویژه هستند.
نویز و صدای ایجاد شده در دستگاه نیز مشابه با سایر سیستم های تهویه مطبوع، به دلیل نوع طراحی دستگاه و مصالح ساختمانی قرار گرفته در حاشیه محل نصب آن است. البته در انواعی از دستگاه های طراحی شده، سعی طراحان بر بهینه کردن دستگاه و کاهش سر و صدای ناشی از آن بوده است.

دریچه فن کویل

دریچه فن کویل عمدتا با سه جنس آلومینیومی، چوبی(اِم دی اف) و آهنی ساخته می شود. قیمت دریچه ام دی اف از قیمت دریچه بازدید فن کویلِ با جنسِ آلومینیومی و آهنی بالاتر است. دریچه های بازدید با مدل های مختلف از جمله دریچه بازدید با گریل معمولی، دریچه بازدید مشبک، دریچه بازدید خطی، دریچه بازدید گل سقفی به صورتِ تک و دوبل ساخته می شوند و از این رو قیمت های مختلفی دارند.

ترموستات های فن کویل

ترموستات دستگاهی است که دمای یک حجم کنترل یا فضا را اندازه گیری می کند و فرامینی صادر می کند تا دمای سیستم در نزدیکی یک نقطه دلخواه حفظ شود.
ترموستات ها در سیستم هایی مورد استفاده قرار می گیرند که نیاز باشد گرمایش یا سرمایش را به درجه حرارت مورد نیاز تنظیم کنند. از نمونه هایی که در آن ها ترموستات به کار رفته است می توان به گرمایش ساختمان ها، گرمایش مرکزی، سرمایش و تهویه مطبوع و وسایل آشپزخانه از قبیل اجاق و یخچال اشاره کرد.
ترموستات فن کویل به عنوان کنترل کننده “حلقه بسته” عمل می کند، که هدف آن کاهش خطا بین درجه حرارت مورد نظر و اندازه گیری شده است. گاهی اوقات ترموستات به صورت ترکیبی از حسگرهای حساس و کنترل یک سیستم، همانند ترموستات خودرو عمل می کند. در واقع ترموستات وظیفه تشخیص کم یا زیاد بودن دمای موجود نسبت به دمای مورد نظر را دارد تا فرمان تغییر جریان ورودی را به فن کویل بدهد.
ترموستات‌ فن کویل انواع مختلفی دارد که مهمترین تقسیم بندی، دو دسته ترموستات آنالوگ (ترموستات مکانیکی) و ترموستات دیجیتال است. ترموستات ها با توجه به نوع لوله کشی فن کویل ها (۲ یا ۴ لوله) انتخاب می شوند.

طرز کار فن کویل

آب سرد یا گرم تولید شده ی چیلر یا بویلر توسط پمپ ها از طریق رایزرها به لوله هایی با قطر کوچکتر فرستاده می شوند تا به فن کویل ها (FCU) هدایت شوند. FCU اساسا جعبه ای با فن داخلی است که هوای داخل فضا را می کشد و آن از روی کویل گرم یا سرد عبور می دهد تا دمای هوا را تغییر دهد و سپس این هوا را به داخل فضا پخش می کند. آب سرد به FCU وارد می شود و از طریق کویل خنک کننده (مجموعه ای از لوله های نازک) عبور کرده و گرمای هوای داخل آن را جذب می کند. آب سرد، گرم شده و در نتیجه هوا در سراسر آن سرد می شود. هنگامی که آب سرد از کویل خنک کننده خارج می شود، در حدود ۵ درجه سانتی گراد (۵۳.۶ درجه فارنهایت) گرمتر خواهد شد و به ۱۲ درجه ی سانتیگراد می رسد. سپس آب سردِ گرم شده از طریق رایزرهای مسیر بازگشت به سمت اواپراتور چیلر بازگردانده می شود. آب سرد مجددا خنک می شود و آماده چرخش درون ساختمان و جمع آوری بار حرارتی بیشتری خواهد شد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فن کویل

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

Farsi TitleSerial Code
فن کویل صنعتی۲۹۱۹۵۱۲۴۵۷
انواع فن کویل خانگی۲۹۳۰۴۱۲۴۳۳
فن کویل دیواری۲۹۳۰۵۱۲۴۳۴
فن کویل کانالی۲۹۳۰۵۱۲۴۳۵
فن کویل زمینی۲۹۳۰۵۱۲۴۶۰
فن کویل کاستی۲۹۳۰۵۱۲۴۶۲
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید فن کویل

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی فن کویل ۸۴۱۵۹۰۷۰ / ۸۴۱۵۹۰۹۰ میباشد.

فن کویل در بازار ایران

در سالیان اخیر طبق بخشانه وزارت صنعت معدن و تجارت به اداره گمرک ایران ورود هرگونه فن کویل به کشور ممنوع است. و تعدادی از شرکتها به تولید کویل و بدنه و واردات الکتروموتور مورد نیاز و برخی از شرکتها به واردات اجزا و قطعات و اسمبل آن می پردازند. در نهایت ظرفیت کویل و صدای آن از عوامل تاثیرگذار در انتخاب دستگاه است. اصلی ترین تامین کننده ی فن کویل ایران کشور چین و کارخانه هایی مانند Vicot ، Midea ، Tica می باشند و در رده ی بعدی کشور ایتالیا قراردارد و برند های مطرح و باکیفیت بالایی در سالهای اخیر در بازار ایران حضور داشتنه اند. فن کویل های کشور ترکیه نیز سعی در گرفتن سهم بازار داشته اند ولی بنا به قیمت بالا در این امر موفق نبوده اند.

وضعیت واحد های فعال تولید فن کویل

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید فن کویل در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات فن کویل

نمودار واردات و صادرات فن کویل در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید فن کویل

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۷۰۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۹ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۹.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)