طرح تولید فیش برگر، فیش فینگر و فیش بال

گوشت آبزیان، همانند گوشت قرمز و مرغ دارای ترکیبات شیمیایی کلی: پروتئین، چربی، آب، مواد معدنی، ویتامین و…. می‌باشد، که درصد این ترکیبات و جزئیات آنها متفاوت بوده و به نوعی بر کیفیت پروتئین و ارزش غذایی آنها تأثیر‌گذار است. آبزیان به لحاظ داشتن ویژگی‌های بارز از نظر ارزش تغذیه‌ای در اولویت مصرف قرار می‌گیرند.
با توجه به سرانه کم مصرف آبزیان در ایران که حدود ۷.۲ کیلوگرم می‌باشد، تنها راه افزایش مصرف سرانه ی آبزیان در کشور علاوه برگزاری برنامه‌های آموزشی، جشنواره توزیع ماهی در استان‌های کشور و برنامه‌های ترویجی و فرهنگی، فرهنگ مصرف ماهی، تولید غذاهای دریایی آماده ی مصرف نظیر انواع فیش برگر و ناگت، میگو برگر و. .و ترویج مصرف آن‌ها بین گروه‌های مختلف مصرف کننده است.
غذاهای جدید حاصل از آبزیان که در حال جایگزین شدن برای انواع فراورده‌های گوشتی معمول جامعه می‌باشد،

انواع فراورده‌های گوشتی

فیش برگر(برگر ماهی)، فیش فینگر(کباب لقمه ماهی)، فیش بال(کوفته ماهی)، بستنی ماهی، اسنک ماهی، خمیر کتلت ماهی، خاویار رنگی، دودی گرم ماهی، ماهی شور خشک، ماهی شور مرطوب، سوخاری فیله ماهی، میگو سوخاری، ماریناد سردماهی(ترشی سرد ماهی)، ماریناد گرم ماهی(ترشی گرم ماهی)، ماریناد تخم ماهی(ترشی تخم ماهی)، فیش پیست(کرم خوراکی ماهی)، سالاد ماهی، سالاد میگو، ماکارونی ماهی، سوخاری کیلکا، میگوی نانی شده، پنیر ماهی، کباب کوبیده ماهی و سوسیس ماهی در طرح حاضر با توجه بر فرایند تولید و همچنین وضعیت تجاری شدن تولید محصولات فوق الذکر در ایران، محصولات مورد نظر تولید که به عنوان غذای جدید حاصل از آبزیان محسوب می‌گردند.

غذاهای دریایی دارای پروتئین بالا، چربی کم، کلسترول کم و همین طور دارای ویتامین ها و املاح می باشند. توجه داشته باشید که میگو دارای کلسترول زیادی می باشد، اما با این حال مقدار کلسترول در میگو کمتر از مقدار آن در گوشت قرمز است. گوشت ماهی دارای ویتامین های B، A و D ، کلسیم و فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم می باشد. ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند، دارای مقدار زیادی یُد می باشند. لازم به ذکر است که ماهی دارای مقدار بسیار کمی سدیم می باشد و به همین خاطر برای رژیم های کم نمک توصیه می شود.

متخصصان تغذیه برای همه افراد به خصوص بیماران قلبی، مصرف دو بار ماهی در هفته(هر بار ۹۰ گرم) را سفارش می کنند.چربی ماهی مفید است و چربی گوشت قرمز مضر، زیرا چربی گوشت قرمز از نوع چربی های اشباع می باشد، اما چربی ماهی از ۲ نوع اسید چرب غیر اشباع امگا ۳ به نام های EPA و DHA است.

گوشت آبزیان، همانند گوشت قرمز و مرغ دارای ترکیبات شیمیایی کلی: پروتئین، چربی، آب، مواد معدنی، ویتامین و…. می باشد ، که درصد این ترکیبات و جزئیات آنها متفاوت بوده و به نوعی بر کیفیت پروتئین و ارزش غذایی آنها تأثیر گذار است. آبزیان به لحاظ داشتن ویژگی های زیر از نظر ارزش تغذیه ای در اولویت مصرف قرار می گیرند . با توجه به سرانه کم مصرف آبزیان در ایران که حدود ۷.۲ کیلوگرم می باشد، تنها راه افزایش مصرف سرانه ی آبزیان در کشور علاوه برگزاری برنامه های آموزشی، جشنواره توزیع ماهی در استان های کشور و برنامه های ترویجی و فرهنگی، فرهنگ مصرف ماهی، تولید غذاهای دریایی آماده ی مصرف نظیر انواع فیش برگر و ناگت ، میگو برگر و ..و ترویج مصرف آن ها بین گروه های مختلف مصرف کننده است.

مزایای استفاده از فرآورده های گوشتی

– محدود بودن تولید گوشت قرمز و مرغ

– ارزانتر بودن گوشت ماهی

– افزایش جمعیت کشور و لزوم تامین پروتئین مورد نیاز

– آماده شدن سریع این فرآورده ها برای مصرف

– تنوع در غذا

فیش برگر (شامی ماهی)

فیش برگر شبیه همبرگر است جز آنکه به جای گوشت قرمز در آن از گوشت ماهی استفاده میشود. برای تولید این محصول خمیرماهی را با مواد افزودنی لازم در دستگاه برش یا مخلوط کن مخلوط میکنند، سپس خمیر فرآوری شده به شکل گرد خارج میگردد.ضخامت این محصول معمولاً در حدود نیم سانتی متر و قطر آن کمتر از ۱۰ سانتی متر است. بعد از قالب گیری که به صورت دستی یا ماشینی صورت میگیرد، محصول تولیدی به دو صورت وارد بازار میشود:

– به طور سریع منجمد میشود و بعد از بسته بندی راهی سردخانه با دمای ۱۸ – تا -۲۰ سانتی گراد میگردد.

– تحت فرایند سوخاری کردن قرار میگیرد.

میگو برگر

محصولی است از جمله فرآورده های تهیه شده از آبزیان، همانگونه که از نام آن پیدا است نوعی برگر میباشد که به جای گوشت قرمز از میگوی پاک شده در آن استفاده میگردد. ترکیبات آن معمولا عبارتند از : میگوی پاک شده، تخم مرغ، آرد سفید، پیاز ، نمک و ادویه و چاشنی های متنوع و روغن.

فیش فینگر

محصولی از گوشت ماهی به حساب می  آید که به قطعات کوچک  (طرح انگشت) و به صورت سوخاری می باشد . خواستگاه این محصول آمریکای شمالی است و از انواع ماهی ها تهیه می گردد. اساس تهیه آن به این شکل است که از خمیر ماهی به همراه ادویه و تخم مرغ استفاده می شود و خمیر به صورت قطعات کوچک (انگشت های دست) تبدیل شده و سوخاری می گردد.

مراحل تولید خمیر ماهی (سوریمی)

-۱ شستشوی ماهی پاک شده

-۲ فیله سازی

-۳ جدا سازی گوشت ماهی

-۴ شستشو و آبگیری

-۵ پالایش گوشت

-۶ ترکیب با مواد نگهدارنده

-۷ بسته بندی اولیه و انجماد

-۸ بسته بندی ثانویه و نگهداری در سردخانه

-۹ ارزیابی کیفیت خمیر ماهی

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فیش برگر، فیش فینگر و فیش بال

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک انواع برگر ماهی (فیش فینگر، فیش بال و … ) : ۱۵۱۲۵۱۲۳۵۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید فیش برگر، فیش فینگر و فیش بال

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی انواع برگر ماهی (فیش فینگر، فیش بال و … ) : ۱۶۰۴۲۰۰۰

مشخصات کلی خط تولید فیش فینگر، فیش برگر، میگو سوخاری، فیله ماهی سوخاری

این خط شامل دستگاه فرم دهی ماهی، پوشش مایع، پوشش پودر سوخاری و سرخ کن می باشد. محصولات پس از فرم دهی و ایجاد پوشش های موردنظر ابتدا به سرخ کن منتقل می شوند تا فرآیند سرخ شدن به صورت کامل یا جزیی صورت گیرد. سپس به دستگاه انجماد سریع منتقل می شوند تا در کمترین زمان به  دمای ۱۸ درجه سلسیوس زیر صفر برسند.

لیست ماشین آلات فرآوری گوشت آبزیان (ماهی و میگو)

ماشین آلات خط تولید سوریمی و فیش برگر شامل، دستگاه شستشو و پوستگیر و استخوان گیر ، بالابرها و نوار نقاله ها ، سپراتور و سکوی فلزی ، تانک جمع آوری گوشت و شستشو ، سیستم وکیوم پمپ / سیستم آبگیری روتاری ( الک چرخان ) سیستم پالایش گوشت ، دستگاه پرس و میکسر ، قالب زن ، لعاب زنی ، آرد زن و سرخ کن ، دستگاه انژکتور ،  دستگاه فیله کن، دستگاه تامبلر،  تجهیزات تونل انجماد ، سیستم انجماد سریع اسپیرال، پوست گیر میگو ، سورتر و گریدینگ میگو، پلیت فریزر صفحه ای بدنیست بدانید پیشرفته ترین تکنولوژی های صنعتی تولید محصولات دریایی در دنیا اکنون در روی عرشه کشتی های بزرگ انجام می گیرد که تمام عملیات صید و عمل آوری و تولید فرآورده های متنوع بطور یکجا بر روی کشتی انجام میگیرد و به عبارتی کشتی به عنوان یک کارخانه متحرک برروی دریاها و اقیانوس ها تمام مراحل را انجام داده و محصول نهایی را به اشکال مختلف و متنوع به بازار عرضه می نماید. در روشهای مدرن پوست گیری و رگ برداری میگو و جداسازی گوشت ماهی بوسیله دستگاه انجام می شود . از عملیات انجماد سریع و بسته بندی تحت خلاء استفاده می گردد لازم به ذکر است استفاده از تکنولوژی و روشهای پیشرفته در داخل کشور ما هنوز در آغاز راه می باشد و اکثر واحدهای عمل آوری آبزیان به روش سنتی و با تعداد کارگر زیاد و با استفاده از روش های انجماد معمولی که زمان ماندگاری و کیفیت مطلوبی نداشته، انجام می گیرد.

وضعیت واحد های فعال تولید فیش برگر، فیش فینگر و فیش بال

در نمودار زیر تعداد واحدهای تولید فیش برگر، فیش فینگر و فیش بال در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات فیش برگر، فیش فینگر و فیش بال

جدول واردات و صادرات فیش برگر، فیش فینگر و فیش بال در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

کشورهای تولیدکننده انواع ماهی

کشورهای کانادا،چین، ژاپن، روسیه، هند ، آمریکا بزرگترین تولید کنندگان انواع ماهی و کشورهای هند، ویتنام و چین بزرگترین تولیدکنندگان میگو در جهان می باشند و کشورهای اروپایی و ژاپن و آمریکا بیشترین میزان مصرف را بخود اختصاص داده اند.

بازار هدف اجرای طرح تولید فیش برگر، فیش فینگر و فیش بال

مناسب ترین بازارهای هدف جهت صادرات محصولات داخل کشور، کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس می باشد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید فیش برگر، فیش فینگر و فیش بال

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۴۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴.۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲.۳ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)