طرح تولید فیلتر روغن خودرو

فیلتر روغن خودرو، وسیله ایاست که روغن موتور را تصفیهمی کند. فیلتر روغن در مسیر ورودی روغن به موتور قرار گرفته و با تصفیه روغن باعث بازدهی بیشتر آن در شرایطیچون :
۱)استارت اولیه در هوای سرد
۲) فشارهای زیاد حاصل از رفت و آمدهای بسیار
۳)حرارت بسیار زیاد موتور در سرعتهای بالا و … می گردد.

 

کار فیلتر روغن چیست؟
۱)جلوگیری از آسیب رساندن ذرات ساینده به یاتاقان ها وقسمت های در معرض اصطکاک

۲)فیلتر باید به طور دایمی درمدار روغنکاری بوده و بتواند تمام جریان را از خود عبوردهد. این مسئله در مورد فیلترهایی که در موتورهای نونصب می شود از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون در موتورهای نو مقادیر زیادی ذرات فلزی یا ذراتساینده ناشی ازعملیات ساخت وجوددارد.

 

خصوصیات یک فیلتر روغن استاندارد
۱)مقاومت در برابر روغن ،
۲)جداسازی مطلوب ذرات ،
۳)قدرت جذب بیشتر آلودگیها ،
۴)مقاومت در برابر پارگی ،
۵) محفظهکارآمد با قابلیت تحمل فشاربالا ،
۶)محفظه درونی مقاوم ،
۷)آب بندی مناسب و دارا بودن سوپاپ اطمینان کارآمد از جمله مواردی هستند که در ساخت فیلتر روغن می بایست مورد توجه واقع شوند.

 

 

چگونه فیلتر روغن باعث افزایش طول عمر موتور و مطمئن کار کردن آن می شود؟
فیلتر روغن در کنارروغن نقش مهمی در سلامت موتور خودروایفا می کند بی تردید استفاده از انواع روغن مناسب و فیلتر روغن بااستاندارد درکنار یکدیگر باعثکاهش استهلاک و افزایش بازدهی موتورخواهد شد.

پاکیزگی روغن موتور فاکتور مهمی است که باعث عمر طولانی تر موتور می شود.آلودگی هایی مانند: خرده ریز های آهنی ، دوده و آلودگیهای ناشی از احتراق،می توانند مسیر حرکتی روغن را به مرور مسدود کرده و به موتور صدمه جدی وارد سازند.در موتور های با ارزش امروز، جلوگیری از فرسایش طبیعی موتور که در اثر حرکت یاتاقان ها پیش می آید، از مهمترین وظایف روغن موتور است. یک فیلتر خوب و شناخته شده با قدرت تصفیه مطلوب مانع از بین رفتن خواص مورد نظر روغن می شود در نتیجه با به تاخیر افتادن فرسایش، عمر مفید موتور نیز افزایش می یابد. بنابر این باید توجه داشت که انتخاب فیلتر های معمولی و بدون نام یا فیلتر هایی با نام نشان ولی فاقد خصوصیات فنی و تکنیکی صحیح و پیشرفته، سبب فرسایش زود رس و از کار افتادگی موتور می گردد.

موتورهای احتراقی درون سوز همواره در شرایط سخت و دمای بالائی کار می کنند و اجزاء موتور به دلیل مواجه شدن با حرارت بالا ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب ببینند؛ این قطعات را نمی توان بوسیله عبور جریان آب و یا هوا خنک نمود زیرا جریان آب و هوا موجب می شود تا قطعات مذکور با اکسیژن هوا ترکیب شده و خیلی زود دچار فرسودگی شوند، برای این منظور باید از سیالی استفاده نمود که دارای خواص ویژه ای بوده و علاوه بر خنک کاری، بتواند وظایف مهم دیگری را به عهده بگیرد، بهترین سیالی که می تواند همه این وظایف را به خوبی انجام دهد روغن موتور است، یکی از مهم ترین خواص روغن موتور این است که در مقابل حرارت بالا مقاومت زیادی از خود نشان داده و میزان تبخیر آن خیلی کم می باشد.

 

فیلتر روغن چه نقشی در عملکرد خودرو دارد؟
همانطور که عنوان شد روغن موتور وظابف مهم و متعددی به عهده دارد، روغن کاری علاوه بر خنک کاری قطعات داخلی موتور، عملیات روانکاری اجزاء موتور و کاهش اصطکاک را نیز انجام می دهد تا آنها را از گزند آسیب هایی که ممکن است در اثر اصطکاک ایجاد شود، حفظ نماید. یکی دیگر از فرآیندهائیکه در هنگام عبور روغن و در مواجه شدن با قطعات موتور انجام می گیرد، شستشو و زدودن کثیفی ها می باشد، روغن سطوح قطعات را تمیز کرده و همواره از رسوب ناخالصی ها بر روی اجزاء موتور که در اثر حرارت بالا و عملکرد موتور در شرایط سخت بوجود می آید، جلوگیری می نماید، روغن ذرات ریز و درشت را شسته و در خود حفظ می نماید، قطعاً لازم است تا غلظت این ذرات از حدی فراتر نرود، برای رسیدن به این هدف از قطعه ای بنام فیلتر روغن استفاده می شود، این قطعه روغن موتور را تصفیه می نماید و ناخالصی های روغن را جذب می کند و روغن تمیز را به چرخه شستشو و تمیزکاری باز می گرداند تا بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و کارآئی سیستم روغن کاری کاهش نیابد.

به طور کلی نقش اصلی فیلتر روغن تصفیه روغن موتور است و یکی از فاکتور های مهم عمر بیشتر روغن، پاکیزگی آن است. به عنوان مثال برای آلودگی های روغن می توان به آلودگی های ناشی از عملکرد زیاد موتور نام برد. همچنین دوده ناشی از احتراق، گرد و غبار از سایر آلاینده های روغن موتور به حساب می آیند. این آلاینده ها در طول زمان می تواند مسیر روغن رسانی به موتور را مسدود کرده و خسارت های سنگینی به خودرو وارد کنند.

برای اینکه عمل تصفیه کردن این روغن به خوبی انجام شود نیاز است که روغن از مسیر فیلتر گذر کند.

البته این فیلترها از آنجایی که قطعه ای مصرفی محسوب می شوند عمر محدودی داشته و تا مدت معینی می‌توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. به همین دلیل است که در سرویس های دوره ای توصیه می شود که فیلتر روغن موتور مورد بازبینی و در صورت نیاز تعویض شود چرا که در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر روغن؛ منافذ کاغذ فیلتر مسدود می‌شوند و در این حالت فشار روغن در پشت فیلتر افزایش یافته و سوپاپ اطمینانی که به همین دلیل تعبیه شده، باز می شود، به عبارت خیلی ساده چنانچه روغن تصفیه نشده به داخل موتور راه یابد بهتر از این است که موتور به دلیل عدم روغن کاری، خیلی سریع آسیب ببیند، البته لازم به ذکر است که عبور روغن تصفیه نشده نیز موجب آسیب دیدن موتور می شود ولی میزان آسیبی که به موتور می رساند خیلی کمتر از نرسیدن روغن به قطعات و اجزاء موتور می باشد. با توجه به توضیحات ارائه شده، می توان گفت که فیلتر روغن وظیفه بسیار مهمی به عهده دارد.

 

فرآیند تولید فیلتر

فیلتر هوا یک قطعه ای در خودرو است که عهده دار تصفیه هوای وارده به موتور خودرو به منظور ترکیب با سوخت و احتراق آن می باشد. فیلترها عموماً دارای صفحه ای کاغذی هستند که آغشته به برخی مواد شیمیایی مومی شکل شده اند. این فیلترها در مسیر گذر هوا از محیط به موتور خودرو قرار داده می شود، به طوری که در هنگام عبور هوا از آن، کلیه گرد و خاک ها ، غبار معلق آب، دود و غیره گرفته شده و هوای تمیز وارد موتور می گردد.
فیلتر هوا یک قطعه مصرفی در خودرو است و علت آن این است که به مرور گرد و خاک، دوده و دیگر اجرام معلق در هوا روی فیلتر رسوب کرده و سبب کاهش و در نهایت از بین بردن قدرت تصفیه فیلتر می شود و در این زمان است که عمر سرویس دهی فیلتر به پایان رسیده و لذا با یک فیلتر تازه تعویض می گردد. عمر سرویس دهی فیلتر کاملاً بستگی به میزان کارکرد خودرو دارد. لازم به ذکر است که کلیه خودروها بدون استثناء از فیلتر هوا استفاده می نمایند و به عبارت دیگر هیچ خودرویی بدون فیلتر هوا یافت نمی شود.
فیلترهای هوا علاوه بر خودرو در سایر موتورهای احتراقی نیز کاربرد دارند. موتورهای مورد استفاده در کشاورزی ، موتورهای مورد استفاده در صنعت، قایق ها، سمپاش ها، ژنراتور برق، لیفتراک ها، جرثقیل ها و … که از موتور احتراقی (بنزینی ، گازوئیلی ، گازی) استفاده می نمایند نیز از فیلترهای هوا استفاده می کنند.

در حالت کلی فیلترهای هوا به چهار گروه عمده زیر تقسیم بندی میشوند:
فیلترهوا برای خودروهای سبک
فیلتر هوا برای خودروهای سنگین
فیلترهوا برای خودروهای صنعتی
فیلترهای هوا برای مصارف خاص
ماهیت کار و عملکرد هر چهار گروه فیلتر با همدیگر یکسان است و آنچه که سبب تفکیک آن ها می گردد ساختمان فیلتر، روش تولید و ابعاد ظاهری آن ها می باشد.
شرح هر کدام از مراحل تولید را میتوان به صورت زیر ارائه کرد
آماده سازی مواد اولیه پلیمری ( رزین )
پلیمر ( رزین ) مورد استفاده در فیلتر، از ترکیب چند ماده پلاستیکی حاصل میشود. این مواد به طور دقیق توزین و در داخل ماشین تزریق قرار داده میشوند. اضافه کردن رنگ یکی دیگر از مراحل فرایند آماده سازی مواد اولیه محسوب می گردد.

برش کاغذ به اندازه مورد نیاز
هر فیلتر بر حسب اندازه و ابعاد آن ، نیازمند مقدار مشخصی کاغذ میباشد. لذا ابتدا کاغذ به اندازه مناسب فیلتر برش و آماده می شود.

فرم دهی کاغذ به شکل کنگره
عامل اصلی در تصفیه هوا به وسیله فیلترها، نوعی کاغذ آغشته به مواد شیمیایی چرب می باشد. به طوری که هوا در هنگام عبور از منفذهای بسیار ریز کاغذ، کلیه ناخالصی ها و آلودگی ها به وسیله این کاغذ جذب شده و هوای تمیز از آن عبور و وارد موتور خودرو میشود. در زمان ساخت فیلتر به منظور افزایش ظرفیت و طول مدت کار فیلتر، لازم است سطح مناسبی از کاغذ تهیه و در فیلتر استفاده شود. از طرف دیگر اندازه فیزیکی فیلتر باید در حدی تهیه شود که با توجه به محدودیت فضا در روی موتور، امکان استفاده از آن فراهم گردد. لذا با توجه به عوامل فوق الذکر، کاغذ مورد استفاده به شکل کنگرهای شکل داده شده و پس از برش و تعیین اندازه دقیق، در داخل فیلتر مونتاژ میگردد. این عملیات به وسیله ماشین مخصوص صورت می گیرد.
فرم دهی کاغذ کنگره شده به شکل رول
کاغذ کنگره شده به شکل رول (شکل نهایی فیلتر) تبدیل و در داخل قالب تزریق پلاستیک قرار داده میشود. لازم به ذکر است که قالب فوقالذکر متفاوت از قالب های مورد استفاده در ماشینهای تزریق پلاستیک است. عملیات فرمدهی و قرار دادن کاغذ در داخل قالب به دو شکل اتوماتیک و دستی صورت می گیرد که در طرح حاضر شکل دستی آن مورد نظر است. تزریق مواد پلیمری در قسمت فوقانی و تحتانی کاغذ صورت می گیرد.

کنگره و رول شده
قسمت فوقانی و تحتانی هر فیلتر را دو قطعه پلاستیکی تشکیل داده است که این قطعات علاوه بر ایجاد سازه فیلتر، قطعه نگهدارنده کاغذ رول شده نیز می باشد. این قطعات به طور کامل به کاغذ چسبیده و مانع باز شدن کاغذ می شوند. شیوه تولید این قطعات بدین صورت است که مواد پلاستیکی مایع (رزین) روی قسمت فوقانی و تحتانی کاغذ رول شده تزریق و فیلتر آماده می شود.

 

دلایل اصلی کثیف شدن این فیلتر عبارت‌اند از:

۱. خود روغن دارای آلودگی‌هایی می‌باشد.
۲. هر چقدر هم که روغن سیستم را روانکاری کند، به خاطر اصطکاک فلز روی فلز مقداری فلز و کربن وارد روغن می‌شود.
۳. هنگامی که احتراق صورت می‌گیرد، واکنش‌های شیمیایی ای رخ می‌دهد و در نتیجه‌ی آن موادی وارد روغن می‌شوند.
۴. در اثر سرد و گرم شدن خود روغن نیز در جریان کارکرد موتور، روغن واکنش داده و آلودگی‌هایی واردش می‌شوند.

 

 

ویژگی‌های فیلتر روغن

بر طبق آیین‌نامه‌های استاندارد ISO نسخه ISO9001 ویرایش TS16949 که صنعت خودروسازی را نیز در بر می‌گیرد، فیلتر روغن در خودروها می‌بایست چند شرط اصلی را رعایت کنند. اول آن‌که فارغ از متریال استفاده‌شده به‌عنوان فیلتراسیون یا پالاینده اصلی، مکانیزم جداسازی باید به‌صورت کامل انجام شود؛ یعنی فیلتر اصلی باید از چنان قابلیت جذبی برخوردار باشد که ذرات، خرده‌ها، دوده‌ها و درکل آلودگی‌های موجود در روغن را به‌طور کامل به خود بگیرد. شرط بعدی، مقاومت دربرابر فشارهای فیزیکی است. به عبارت ساده‌تر، فیلتر نباید در برابر فشار و حرارت روغن ساختار خود را از دست بدهد، کج شود و یا دچار پارگی شود. این شرط نه فقط به پارگی کلی اشاره می‌کند بلکه ایجاد درز در کاغذ فیلتر را نیز شامل می‌شود. شرط سوم ایزو برای تولیدکنندگان فیلتر روغن، طراحی و ساخت محفظه‌ای بسیار مقاوم در برابر ضربه، فشار و دمای بالای موتور است. این یعنی حتی اگر کاغذ فیلتر از کیفیت خوبی برخوردار باشد ولی بدنه آن دچار ضعف باشد، این اتفاق می‌تواند در درازمدت موجب از بین رفتن کیفیت روغن شود. شرط دیگر آب‌بندی مناسب فیلتر است. از آنجایی که مشتریان خودروها بلافاصله بعد از خرید این قطعه اقدام به استفاده از آن می‌کنند، شرکت‌های سازنده موظف هستند قطعات را طوری طراحی کنند که به مجرد تعبیه شدن در مدار روغن‌کاری موتور، کارایی خود را از دست ندهند. شرط آخر نیز چندان قابل پیش‌بینی نیست؛ مانند هر قطعه خودرو که تحت فشار و حرارت بالا کار می‌کند، فیلتر روغن نیز باید به سوپاپ اطمینان مجهز باشد. شاید عجیب باشد ولی تمام فیلترهای معتبر بازار باید چنین منفذی را داشته باشند تا در صورتی که فیلتر به حداکثر جذب خود رسید و دیگر کیفیت اصلی مبنی بر جلوگیری از چرخش آلودگی را از دست داد، روغن ناخالص از آن بیرون بزند و مجدداً به چرخه بازنگردد.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فیلتر روغن خودرو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فیلتر روغن خودرو  ۳۴۳۰۵۱۲۴۵۹

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید فیلتر روغن خودرو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی مواد ضدعفونی کننده ها ۸۴۲۱۲۳۰۰ میباشد.

 

وضعیت بازار تولید فیلتر روغن خودرو

آنچه که در این بازار مسلم است، فروش بسیار بالای فیلترهای ایرانی از جمله برندی خوشنام و با اعتبار در این زمینه (فیلتر سرکان) است. فیلترهای ایرانی به یمن قیمت‌های ارزان و همچنین کیفیت بسیار بالا، امروزه فروش بسیار خوبی دارند. برای بازاریان آنچه که در مورد فیلتر اهمیت ویژه‌ای دارد، کیفیت مناسب کاغذ و همچنین کیفیت حلقه‌های فلزی دور فیلتر برای حفظ شکل فیلتر در درازمدت است. اما در این بازار آنچه که موجب شده تا برخی مشتری‌ها ناراضی باشند، خرید فیلترهای تقلبی است چراکه در حال حاضر با خرید یک دستگاه فیلترسازی، کاغذ بی‌کیفیت و دو اپراتور دستگاه می‌توان خط تولید فیلتر هوا راه انداخت و با قیمت کمتر نسبت به نمونه‌های اصلی و در نتیجه، فروش بیشتر، سود خوبی را از این راه به جیب زد. بنابراین همچنان توصیه می‌کنیم ضمن مراجعه به فروشندگان معتبر، به درج دقیق نام برند مد‌نظرخود ‌روی جعبه و همچنین لوگوی آن توجه ویژه داشته باشید.
سایر فیلترهای اسپرت موجود در بازار نیز از کشورهای ترکیه و امارات متحده عربی تامین می‌شود که خود از کشورهای آلمان، فرانسه و یا انگلیس انواع فیلترها را به کشورشان وارد می‌کنند. ضمن آنکه باید خاطرنشان کرد چون این فیلترها با ارز دلار خریداری می‌شوند، قیمت آنها در مقایسه با فیلترهای معمولی ممکن است بیش از ۱۰ برابر باشد.
در مورد فیلترهای بنزین و اتاق نیز باید خاطر نشان کرد صنعت داخلی ضعف بزرگی نشان داده و در این حوزه محصولات سایر کشورها و خصوصا چین فروش بالایی در بازار دارند. حقیقتا نمی‌توان به کیفیت آنها اعتماد چندانی داشت اما به هر حال به علت کمبودهایی که مشاهده می‌شود مشتری چاره‌ای جز خرید فیلتر ساخت چین ندارد. اما در مورد فیلترهای روغن نیز قضیه برعکس بوده و فیلترهای روغن ایرانی در بازار فروش قابل توجه و البته کیفیت مناسبی دارند.
همچنین در انتها باید اذعان داشت کشورمان امروزه به مدد تولیدکنندگان برتر در این صنعت به عنوان یکی از صادرکنندگان فیلتر در غرب آسیا به شمار می‌رود

 

 

وضعیت واردات و صادرات تولید فیلتر روغن خودرو

نمودار واردات و صادرات تولید فیلتر روغن خودرو در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

وضعیت واحد های فعال تولید فیلتر روغن خودرو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده فیلتر روغن خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید فیلتر روغن خودرو

ظرفیت تولید سالیانه : ۱.۵ میلیون عدد
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۵/۵ - (۸ امتیاز)