طرح تولید قارچ کش سیستماتیک

قارچ کش سیستماتیک یکی از آفت کش های موجود در بازار است که نیاز به رشد فعال گیاه دارند تا بتواند در گیاه به گردش درآید و بیماری را کنترل کند. این نوع از قارچ کش ها از برگ های جدید برای مدت کوتاهی در برابر حملات قارچ ها محافظت می کنند. برخلاف قارچ کش های تماسی، قارچ کش های سیستماتیک گاهی اوقات می توانند برای سرکوب بیماری پس از آلوده شدن گیاه نیز مورد استفاده قرار گیرند.(طرح تولید قارچ کش سیستماتیک)
از بین تمام بیماری هایی منجر بازدهی پایین محصولات کشاورزی و کاهش درآمد کشاورزان می شود، عفونت های قارچی به تنهایی باعث از بین رفتن ۷۰ تا ۸۰ درصد محصولات و گیاهان مزرعه می شود. اگرچه ذکر این نکته ضروری است که همه قارچ‌ ها بیماری‌ زا نیستند، اما تعداد پاتوژن‌ های قارچ‌ ها در مقایسه با سایر میکروارگانیسم‌ ها مانند باکتری ‌ها، ویروس‌ ها بسیار بیشتر است.
در صورت عدم درمان، عفونت قارچی در نهایت می‌ تواند به گیاهان شما آسیب برساند و باعث کاهش تولید محصولات شود. بنابراین دفع و از بین بردن این نوع از آفات در کشاورزی بسیار مهم و ضرروی است. انواع قارچ کش ها در از بین بردن عفونت های مضر ناشی از قارچ ها بسیار موثر هستند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

قارچ کش چیست

قارچ کش ها مواد شیمیایی هستند که برای کشتن یا مهار رشد قارچ ها، هاگ قارچ ها و عفونت های آنها استفاده می شوند. قارچ کش ها نیز به عنوان آفت کش ها شناخته می شوند، اما عملکرد خاصی در از بین بردن تاثیر بیماری های ناشی از قارچ ها دارند.
مردمان گذشته با استفاده از روش های تجربی از گیاهان کشت شده در برابر عوامل بیماری زا محافظت می کردند. در پایان قرن ۱۸ و به ویژه در قرن ۱۹ بود که اولین قارچ کش های معدن مورد استفاده قرار گرفتند. با این حال، اواسط قرن بیستم بود که اولین قارچ کش های آلی بسیار مفید و موثر از خانواده دی تیوکاربامات ظاهر شدند. این قارچ کش ها پس از استفاده روی سطح گیاهان باقی می مانند. آنها به عنوان «قارچ کش های تماسی» نامیده می شوند.
در دهه ۱۹۶۰، توسعه قارچ‌ کش‌ های سیستماتیک فرصت‌ های جدیدی را در کنترل بیماری و کاربرد قارچ‌ کش‌ ها ارائه داد. زیرا این قارچ کش ها می‌ توانند در گیاه نفوذ کرده و با فاصله‌ از محل مورد مصرف عمل می کنند. این محصولات به دلیل کارایی بالای خود، کنترل بیماری های قارچی در گیاهان زراعی به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده و به افزایش قابل توجه تولید محصولات کمک کرده اند.

کاربرد قارچ کش سیستماتیک

آسیب‌ های زراعی و گیاهی بیماری هایی هستند که می ‌توانند توسط تعدادی از ارگانیسم ‌های بیماری‌ زا گیاهی ایجاد شوند. قارچ ها عامل شماره یک از بین رفتن محصولات در سراسر جهان هستند. ویروس ها، نماتدها و باکتری ها نیز باعث بیماری در گیاهان می شوند.
همه بیماری های ناشی از قارچ ها را نمی توان به اندازه کافی با قارچ کش ها کنترل کرد. بیماری های ناشی از انواع دیگر ارگانیسم ها، اختلالات ناشی از عوامل غیر زنده و آسیب حشرات توسط قارچ کش ها کنترل نمی شوند. بنابراین، قبل از استفاده از قارچ کش، ابتدا باید علت علائم را مشخص کرد.
قارچ کش های سیستمیک آنهایی هستند که توسط گیاه جذب می شوند. قارچ کش های سیستماتیک موضعی در داخل گیاه حرکت می کنند، اما از محل نفوذ فاصله چندانی ندارند. برخی از قارچ ‌کش‌ های موضعی سیستماتیک می ‌توانند حالت ترانس لامینار داشته باشند و از یک طرف برگ به سمت دیگر برگ حرکت کنند.

طبقه بندی قارچ کش ها

حتی اگر شما با تجربه ترین کشاورز هستید گاهی اوقات، برای شناسایی اینکه کدام قارچ کش برای شما مفید است، با مشکل مواجه می شوید. عوامل زیادی مانند نوع خاک، دما، سن گیاهان و نوع عفونت قارچی باید برای فرآیند انتخاب قارچ کش در نظر گرفته شود. در طبقه بندی قارچ کش ها از ویژگی های متعددی استفاده می شود. این ویژگی ها عبارتند از:
قارچ کش ها به دو دسته قارچ کش تماسی و سیستمیک تقسیم می شوند. قارچ کش تماسی که محافظ نیز نامیده می شود، با کشتن قارچ ها در هنگام تماس عمل می کند. همچنین از نفوذ سایر عوامل بیماری زا به بافت گیاهان جلوگیری می کند. با این حال، این قارچ کش نیاز به استفاده مکرر وجود دارد، زیرا شاخه های جدید بدون محافظت رها می شوند.
قارچ‌ کش‌ های تماسی سریع‌ تر عمل می ‌کنند، زیرا همانطور که از نام آن پیداست، پاتوژن را از لحظه‌ای که «تماس» پیدا می‌ کنند، می ‌کشند. با این حال، نحوه عمل آنها بسیار محدود است. بنابراین، نیاز به یک سم موثرتر است که ما را ملزم به استفاده از قارچ کش سیستمیک می کند.
سایر روش های طبقه بندی قارچ کش ها از طریق نقش محافظتی (پیشگیرانه و درمانی)، ناحیه فعالیت (تک محل و چند محل)، نحوه عملکرد، وسعت فعالیت (طیف کوتاه و وسیع)، نوع ماده شیمیایی مورد استفاده به عنوان مواد تشکیل دهنده (ارگانیک و غیر آلی) است.

قارچ کش سیستمیک چیست

قارچ کش های سیستمیک که قارچ کش های متحرک یا نافذ نیز نامیده می شوند، سمومی هستند که قبل از اثربخشی لازم است در گیاه جذب شوند. قارچ کش های سیستماتیک موضعی دارای حالت عمل translaminar هستند. این بدان معناست که آنها از طریق برگ و یا از طریق تیغه برگ به قسمت های دیگر حرکت می کنند.
برای اینکه بتوانید از عملکرد کامل قارچ‌ کش‌ های سیستماتیک استفاده کنید، لازم است گیاهان در مرحله رشد باشند تا قارچ ‌کش برای کنترل بیماری ‌ها جذب شده و در داخل گیاه به گردش درآید. در قارچ کش های سیستماتیک، شاخه های جدید فقط برای یک دوره کوتاه محافظت می شوند. برخلاف قارچ کش های تماسی، قارچ کش های سیستمیک می توانند بیماری ها را حتی پس از آلوده شدن گیاهان سرکوب کنند. برخی از قارچ کش های سیستمیک معروف عبارتند از:
بنومیل
سیپروکونازول
آزوکسی استروبین دیفنوکونازول
کاربندازیم
پروپیکونازول

انواع قارچ کش های سیستمیک

قارچ کش های سیستمیک را می توان بر اساس سطح تحرک شان به دسته های مختلفی طبقه بندی کرد. این طبقه بندی ها عبارتند از:

سیستمیک موضعی

آنها فقط می توانند در فاصله کوتاهی از ناحیه نفوذ حرکت کنند

سیستمیک ضعیف

این نوع از قارچ کش ها می تواند به تمام قسمت های برگ برسد.

چوب – موبایل سیستمیک (Xylem-mobile Systemic)

این قارچ کش های سیستماتیک حرکت گسترده ای دارند، زیرا از تحرک بسیار خوبی در بافت آوند چوبی برخوردار هستند. هنگامی که چنین قارچ کش هایی را در ناحیه ریشه اعمال می کنید، ریشه آنها را جذب می کند و در جریان تعرق در داخل گیاه به سمت بالا حرکت می کنند.

فلوم – موبایل سیستمیک (phloem-mobile systemic)

این قارچ کش سیستمیک یا آمفی متحرک، دارای تحرک دو جهته است. این قارچ کش ها می توانند در تمام جهات برگ حرکت کنند. همچنین می توانند از برگ به سمت ریشه نیز حرکت کنند. با این حال، باید توجه داشته باشید که صرف نظر از دسته بندی، تمام قارچ کش های سیستمیک در لحظه تکمیل جابجایی مجددا حرکت نمی کنند.

نحوه عملکرد قارچ کش سیستمیک

همانطور که قبلا به طور خلاصه اشاره کردیم، قارچ کش سیستمیک با از بین بردن قارچ مسئول عفونت یا محدود کردن فعالیت آنها در گیاه عمل می کند. هنگامی که قارچ کش های سیستمیک توسط برگ گیاهان جذب می شوند، به طور خودکار، پاتوژن های قارچی که روی گیاه لانه می کنند، سموم موجود در قارچ کش را نیز جذب می کنند که به نوبه خود، فعالیت های مخرب آنها را روی گیاهان می کشد یا سرکوب می کند.

مزایای قارچ کش های سیستماتیک نسبت به انواع دیگر

همه قارچ کش ها در از بین بردن گسترش عفونت های قارچی مفید هستند. با این حال، قارچ کش های سیستمیک مزایای خاصی را نسبت به سایر انواع قارچ کش ها به شما ارائه می دهند. برخی از مزایای قارچ کش های سیستمیک عبارتند از:

حفاظت داخلی گیاهان

بر خلاف قارچ کش تماسی که فقط از ظاهر گیاهان محافظت می کند، قارچ کش های سیستمیک محافظت داخلی را ارائه می دهد. زیرا توسط برگ گیاهان جذب می شوند.

کنترل بیماری ها

در حالی که قارچ کش تماسی فقط می تواند فعالیت پاتوژن ها را از بین ببرد یا محدود کنند، قارچ کش سیستمیک می تواند از برخی عفونت های قارچی جلوگیری کند.

سازگاری با محیط زیست

از آنجا که جابجایی در کاربرد قارچ کش های سیستمیک رخ می دهد، تهدید کمتری برای محیط زیست وجود دارد. زیرا این قارچ کش ها به آسانی توسط گیاهان زیست تخریب پذیر هستند.

فقط در مقدار کمی مورد نیاز هستند

فقط حجم کمی از قارچ کش های سیستمیک مورد نیاز است؛ تا بیشترین تأثیر را در حذف و کنترل قارچ ها داشته باشند. بنابراین، استفاده از قارچ کش های سیستمیک به شما کمک می کند تا در پول خود صرفه جویی کنید و در نتیجه درآمد خود را افزایش دهید.

اثرات گسترده بر گیاهان

اثر قارچ کش های تماسی فقط برای مدت کمی است تا زمانی که شسته شوند یا اثر خود را از دست بدهند. اما در قارچ کش های سیستمیک، اثرات این سموم ممکن است برای مدت طولانی تری پس از استفاده باقی بماند. این به نوبه خود محافظت گسترده تری را برای گیاهان ارائه می دهد.

انتقال به قسمت های پنهان گیاه

انتقال به قسمت های پنهان گیاه مسلما اوج مزیت قارچ کش های سیستمیک نسبت به قارچ کش های تماسی است. هنگامی که قارچ کش ها یا سایر مواد شیمیایی روی محصولات استفاده می شود، هیچ راهی وجود ندارد که همه برگ ها با ماده شیمیایی تماس پیدا کنند، زیرا برخی از آنها به طور تصادفی ممکن است سم پاشی نشوند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید قارچ کش سیستماتیک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک قارچ کش سیستماتیک به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
زیست مهارگر بر پایه قارچ۲۴۲۱۵۱۲۵۷۶
قارچ کش ها (تکنیکال)۲۴۲۲۱۴۱۲۳۱۰
قارچ کش ها (فرموله شده)۲۴۲۱۴۱۲۴۰۳

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید قارچ کش سیستماتیک

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا.
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد. تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی قارچ کش سیستماتیک به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
قارچ کش ها۳۸۰۸۹۲۰۰

 

جدول واحد های فعال تولید قارچ کش سیستماتیک

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده قارچ کش سیستماتیک در کشور به تفکیک استان آمده است.

نام واحداستانشهرستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
بازارگان کالاتهرانریزیست مهارگر بر پایه قارچ۵۰۰تن
فن آوری زیستی طبیعت گراالبرزکرجزیست مهارگر بر پایه قارچ۱۰۰تن
نهال شیمی اسپادانااصفهاننجف آبادقارچ کش ها۵۰تن
نانو دارو پردیس آذربایجانآذربایجان شرقیآذرشهرقارچ کش ها۱۰۰تن
آرمان شیمی رازیاصفهانشهرضاقارچ کش ها۲۰۰۰تن
جبرائیل نوریآذربایجان شرقیآذرشهرقارچ کش ها۵تن
دایان سبز گلپااصفهانگلپایگانقارچ کش ها۱۰تن
مجتمع شیمیایی بیستون کرمانشاهکرمانشاهروانسرقارچ کش ها۶۰۰تن
توسعه صنعت سم آذربایجانآذربایجان غربیارومیهقارچ کش ها۱۴۰۰تن
دربند شیمی دهلرانایلامدهلرانقارچ کش ها۱۰۰۰۰تن
تولیدی و بازرگانی دانش شیمی طلائیآذربایجان غربیارومیهقارچ کش ها۲۴تن
گل شیمی سپاهاناصفهانشهرضاقارچ کش ها۳۰۰تن
صنایع دارویی و شیمیایی آوا درمان سپاهانچهارمحال و بختیاریبروجنقارچ کش ها۱۰۰تن
افرا شیمی کومشسمنانسمنانقارچ کش ها۱۰۰تن
تولیدات پاک سم ایرانیانسمنانگرمسارقارچ کش ها۲۵۰۰تن
تعاونی ۶۷۷ آریا شیمیسیستان و بلوچستانزاهدانقارچ کش ها۳۰۰۰تن
شیمی سبز جنوبخوزستاندزفولقارچ کش ها۲۵۰تن
زیست فناوران شهر آوانخوزستاندزفولقارچ کش ها۶تن
گیتی گستر فراسوخراسان رضویبردسکنقارچ کش ها۶۰تن
تعاونی صنایع کشاورزی ساره سازان سبز پاکفارسبیضاقارچ کش ها۴۸۰تن
پایش ثمر مهر پارسفارسشیرازقارچ کش ها۵۰۰تن
آذین شیمی آرکازنجانخرمدرهقارچ کش ها۳۰۰تن
فرتاک تجارت افراسمنانگرمسارقارچ کش ها۲۵۰۰تن
سمیرانتهرانپاکدشتقارچ کش ها۹۲۵تن
سمیرانتهرانپاکدشتقارچ کش ها۱۰۹۵تن
بازارگان کالاتهرانریقارچ کش ها۱۰۰۰تن
شیمیایی وصنعتی فارادتهرانریقارچ کش ها۱۰۰۰تن
شیمی سبز جنوبمرکزیزرندیهقارچ کش ها۱۴۴۰تن
تعاونی تولیدی پردیس بابلمازندرانبابلقارچ کش ها۲۰۰تن
اردشیر خورشیدوندلرستانخرم آبادقارچ کش ها۵۰تن
فرا سم نوین کشتمرکزیزرندیهقارچ کش ها۱۰۰۰تن
اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی همدانهمدانهمدانقارچ کش ها۵۰۰۰تن
سحر پورمعصومیکرمانسیرجانقارچ کش ها۸۰۰تن
فرآورده های اطلس شیمی سبز کشاورزاردبیلمشگین شهرقارچ کش ها۱۰۰تن
توسکا زراعت گلدیسیزدمهریزقارچ کش ها۲۰۰تن
قزل شیمی لیاناردبیلاردبیلقارچ کش ها۱۰۰۰تن
پارسیان شیمی طلای سبزمازندرانبابلقارچ کش ها۱۵۰تن
اکسیر کشاورزی یزدیزدمهریزقارچ کش ها۳۳۰۰تن
رازی شیمی خرملرستانخرم آبادقارچ کش ها۲۰۰تن
غزال شیمیمازندرانبابلقارچ کش ها۲۰۰تن
تعاونی تولیدی سموم بهار شیمی خزرمازندرانسوادکوهقارچ کش ها۲۰تن
کیمیای سعادت ایرانیانمازندرانجویبارقارچ کش ها۵۰۰تن
 تولیدی سموم دفع افات نباتی مازن شیمی البرزمازندرانسوادکوهقارچ کش ها۷۵تن
تولیدی خدماتی سپید سان برتر شمالمازندرانسیمرغقارچ کش ها۲۰۰تن
آرمان سبز آدینهمرکزیزرندیهقارچ کش ها۱۳۰۵۰تن
کیمیا کاران زرین مامطیرمازندرانبابلقارچ کش ها۲۴۰۰تن
تولیدی کود و مکمل کشاورزی آیش سبز گستر خزرمازندرانبابلقارچ کش ها۱۰۰تن
نگین سبز ساوهمرکزیساوهقارچ کش ها۴۲۰۰تن
شیمی گستران سبز مامطیرمازندرانبابلقارچ کش ها۲۰۰تن
کاوش کیمیای کرمانکرمانکرمانقارچ کش ها۴۰۰تن
مبنا پاک زرین جهانمازندرانبابلقارچ کش ها۳۴تن
کیمیا شیمی الشترالبرزاشتهاردقارچ کش ها۶۰۰تن
گیتا شیمی سهندالبرزاشتهاردقارچ کش ها۲۵۰تن
تعاونی کارخانجات شیمیایی داروگسترالبرزاشتهاردقارچ کش ها۵۰۰تن
آراد شیمی بارزجنوب کرمانجیرفتقارچ کش ها۲۰تن
بهاور شیمیقزوینقزوینقارچ کش ها۳۱۲تن
دفع آفات البرز به سمقزوینبوئین زهراقارچ کش ها۲۹۰۰تن
زرپاش شیمیالبرزاشتهاردقارچ کش ها۴۰۰تن
بهاوران زرین مژدهالبرزاشتهاردقارچ کش ها۸۰۰تن
شیمیایی گل سم گرگانگلستانبندرگزقارچ کش ها۳۵۲۵تن
علی طباطبائی قمیقمقمقارچ کش ها۱۰۰تن
سبز محصول داتیسالبرزاشتهاردقارچ کش ها۱۵۰تن
فرآورده های طیف سبزالبرزاشتهاردقارچ کش ها۶۰۰تن
کیا سبز آشیان کوشاالبرزنظرآبادقارچ کش ها۲۰۰۰تن
پیرا کشت شیمیقزوینقزوینقارچ کش ها۵۰۰تن
سبز اندیشان زرین کودالبرزاشتهاردقارچ کش ها۵۰۰تن
اکسین شیمی آدانالبرزاشتهاردقارچ کش ها۱۰۰۰تن
سبز آور نگین فلاتالبرزنظرآبادقارچ کش ها۱۲۵تن
توسعه صنعتی سولفورکوب پارسقمقمقارچ کش ها۳۰۰۰تن
پیشروان تحول رویشقزوینقزوینقارچ کش ها۳۰۰تن
پرتونارالبرزاشتهاردقارچ کش ها۱۴۰۰تن
ملی شیمی کشاورزقزوینالبرزقارچ کش ها۴۰۰۰تن
پرتونارالبرزاشتهاردقارچ کش ها۲۰۰۰تن
جمع ظرفیت اسمی (تن)۸۸۷۰۶تن

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید قارچ کش سیستماتیک

ظرفیت: ۱۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار: ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز: ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل: ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز: ۲۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت: ۱۸میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات: ۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا: ۴۶ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)