طرح تولید کلرید آمونیوم

کلرید آمونیوم به فرمول NH۴CL و وزن مولکولی ۵/۵٣ بوده و همچنین نشادر و نمک آمونیاکی از دیگر نامهای این ماده می باشند. کلرید آمونیوم پودر سفید رنگ بوده، طعم آن خنک، شور و گاهی اوقات تند نیز می باشد.

این ماده محلول در آب و گلیسیرین و کمی محلول در الکل بوده و در دمای ٣۵٠ درجه سانتیگراد تصعید می شود.این ماده به دلیل داشتن یون CL دارای خاصیت اسیدی در سه حالت فیزیکی بخار، مایع و جامد می باشد.

موارد کاربرد کلرید آمونیوم

کلرید آمونیوم استفاده فراوانی درصنایع مختلف دارد که عمده موارد مصرف آن و نیز نحوه بکارگیری در محصولات مختلف به شرح زیر می باشد:
– استفاده در ساخت باطری های خشک، به عنوان الکترولیت خشک
– استفاده در صنایع آبکاری و روکش دادن فلزات به عنوان پاک کننده سطوح فلزات آلیاژی مانند برنز و نیز به عنوان آماده کننده سطوح جهت عملیات روکش دادن با قلع و فلاکسینگ (fluxing (سطوح آهن درگالوانیزه کردن به روش غوطه وری گرم. در هرصورت کلرید آمونیوم باعث می شودکه اولا رطوبت در سطوح فلزات جذب گردد ثانیا سطوح فلزات پاک گردد و این باعث می شود قلع یا روی در عملیات روکش دادن بهتر با فلز واکنش داده و ترکیب شود.
– در صنایع الکترونیک به عنوان عامل حکاکی کننده در ساخت مدارهای چاپی و کمک به لحیم کاری استفاده می گردد.
– در کشاورزی به عنوان کود ازته به همراه کودهای فسفاته به مزارع برنج داده می شود.
– در ضمن کاربردهای متنوعی در صنایع دارویی، غذایی، نساجی، چرمسازی، چاپ و رنگ دارد.
بطورکلی ۵٠ درصد کلرید آمونیوم جهت ساختن باطری های خشک، ٢٠ درصد در عملیات آبکاری و گالوانیزه کردن و ٣٠ درصد مابقی در صنایع دیگر استفاده می گردد.

کالای جایگزین کلرید آمونیوم

با توجه به اینکه کلرید آمونیوم (نشادر) کاربرد خاصو منحصر بفردی به عنوان الکترولیت و آبکاری فلزات دارا می باشد، کالای جایگزینی برای این ماده شیمیایی وجود ندارد.

اهمیت استراتژیک کلرید آمونیوم

گرچه کلرید آمونیوم در صنایع مختلفی بکار می رود، ولی به لحاظ سادگی روش تولید و عدم نیاز به دانش فنی تولید، در حال حاضر کلرید آمونیوم بعنوان یک کالای حیاتی و استراتژیک شناخته نمی شود .

کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده کلرید آمونیوم

با توجه به کاربرد متنوع، فرآیند تولید آسان، در دسترس بودن مواد اولیه برای تولید کلرید آمونیوم، عمدتا تولیدکنندگان این ماده در جهان بصورت محلی می باشند. کشورهای عمده تولیدکننده کلرید آمونیوم عبارتند از:
آمریکا
انگلستان
چین
ترکیه
آلمان

روشهای مختلف تولید و انتخاب روش بهینه تولید کلرید آمونیوم

کلرید آمونیوم از سه روش زیر تهیه می گردد:
الف- فرآیند اصلاح شده solvay
ب- واکنش بین اسید کلریدریک و آمونیاک (خنثی سازی)
ج- واکنش بین سولفات آمونیوم و کلرید سدیم

 

 

کد ایسیک مرتبط با صنعت تولید کلرید آمونیوم

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کلرور آمونیم                    ۲۴۱۲۶۱۲۳۲۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت کلرید آمونیوم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

طبق اطلاعات موجود در کتاب ((آمار واردات و صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران)) مبادلات از طریق تعرفه گمرکی تحت عنوان ” کلرور آمونیوم” انجام می شود

کلرور آمونیم                    ۳۱۰۲۹۰۰۰

شرح فرآیند تولید کلرید آمونیوم

ابتدا کلرید سدیم (سنگ نمک) در خردکننده خرد شده و سپس در آسیاب بصورت پودر در می آید. پس از این مرحله سنگ نمک پودر شده در مخزن همزن دار با آب مخلوط شده و وارد راکتور می شود و با سولفات آمونیوم اضافه می گردد. این مخلوط تا دمای ١٠٠ درجه سانتیگراد توسط بخار گرم می شود و در همان زمان نیز به آرامی هم می خورد. در اثر واکنش یک مخلوط آبکی همراه با رسوب خمیری تشکیل می شود.
اگر آب به حد کافی باشد کلرید آمونیوم به صورت محلول و سولفات سدیم بصورت رسوبی خمیری بدست می آید. علت نامحلول تر بودن سولفات سدیم در مقایسه با کلرید آمونیوم در حلالیت آنها می باشد. زمان اقامت کوتاه و حدود ٣٠ دقیقه در راکتور می باشد. مخلوط فوق تحت فشار خلاء فیلتر شده و سولفات سدیم بر روی فیلتر تشکیل می گردد. سپس محلول صاف شد، توسط پمپ و از طریق مخزن خلاء به کریستالیزاتور می رود. سولغات پتاسیم توسط آب کافی شستشو داده می شود و توسط انتقال دهنده ارپیچی به خشک کن دوار فرستاده شده و پس از آنجا در سیلوهایی ذخیره و سپس توسط دستگاه بسته بندی در کیسه های پلی اتیلن بسته بندی و به انبار فرستاده می گردد.
آب شستشوی این مرحله جهت انحلال و بازیابی کلرید آمونیوم آن دوباره به راکتور برگردانیده می شود. سیستم کریستالیزاتور از تبخیرکننده ای تشکیل شده است که آب محلول کلرید آمونیوم در آن تبخیر شده و محلول غلیظ شده دارای ۶٠ – ۵٠ درصد کلرید آمونیوم می باشد. به علت خورندگی محلول کلرید آمونیوم باید تمام سیستم و تجهیزاتی که با این ماده در تماس می باشند در مقابل خوردگی مقاوم باشند.
پس از عبور محلول غلیظ شده از یک خنک کن، این محلول بصورت فوق اشباع در می آید و به مقدار زیادی کلرید آمونیوم بصورت کریستال در آن ته نشین می شود. سوسپانسیون فوق به سانتریفوژ فرستاده می شود و در آن کریستال کلرید آمونیوم از محلول اشباع جدا می گردد. جهت بازیابی کلرید آمونیوم، محلول اشباع به راکتور برگردانده می شود. کریستال کلرید آمونیوم جهت خشک شدن به خشک کن دوار منتقل می شود و پس از خشک شدن، بسته بندی و به انبار منتقل می شود.

وضعیت واحد های فعال کلرید آمونیوم

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کلرید آمونیوم در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

 

وضعیت واردات و صادرات تولید کلرید آمونیوم

نمودار واردات و صادرات تولید کلرید آمونیوم در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح تولید کلرید آمونیوم

در مورد مسئله مکان یابی احداث واحد و یا طرح، مدلها و روشهای متعددی وجود دارد که پارامترهای بسیار مهم، اساسی و مؤثر در دستیابی به محل مناسب اجرای طرح دخالت میکنند. از مهمترین پارامترهای موجود در این رابطه میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
١ -نیروی انسانی (جمعیت کاری و اداری مورد نیاز جهت ایجاد اشتغال)
٢ -قیمت زمین (ارزانی زمین و دستیابی به مساحت زیاد و قابل تامین)
٣ -معافیت مالیاتی (جهت افزایش میزان سوددهی طرح)
۴ -دستیابی به منابع تامین مواد اولیه (پارامتر بسیار مهم در طرحهای پتروشیمی)
۵ -دسترسی به پایگاههای جهانی (جهت صادرات محصول و واردات مواد مورد نیاز)
۶ -امکان تامین موارد تاسیساتی همچون برق و سوخت مورد نیاز
با توجه به اهمیت دسترسی این واحد به بازار های داخلی مصرف کننده “کلرید آمونیوم” مکان اجرای طرح می تواند یکی از شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، تبریز، شیراز یا مشهد باشد.

تجزیه و تحلیل محصول کلرید آمونیوم

نشادر یا کلرید آمونیوم پودر سفید رنگ بوده که در ساخت باطری های خشک، به عنوان الکترولیت خشک، در صنایع آبکاری و روکش دادن فلزات به عنوان پاک کننده سطوح فلزات و … بکار می رود.

مواد اولیه این ماده شیمیایی کلرید سدیم و سولفات آمونیوم بوده که هر دو در داخل کشور موجود می باشند و نیز فرآیند تولید نشادر از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید کلرید آمونیوم

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰۰ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۱ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

۵/۵ - (۳ امتیاز)