طرح تولید لنز طبی و رنگی

لنز چشم یک لایه پلاستیکی یا ژلاتینی خاص است که حالت انعطاف پذیری دارد و به صورت یک کلاه یا روپوش بر روی قرنیه چشم قرار می‌گیرد. این لنزها به دو دسته لنز رنگی و لنز طبی تقسیم‌بندی می‌شوند که در چند سال اخیر لنز طبی رنگی هم به آنها اضافه شده است.نسل اولیه لنزهای تماسی برای استفاده در چند ساعت طراحی شده بودند و به دلیل عدم اکسیژن رسانی یا حتی عدم آب رسانی مناسب به سطح چشم چندان مورد تایید پزشکان نبودند. اما در چند سال اخیر تغییراتی در آنها به وجود آمده که یکی از آنها، استفاده از پلیمرهای پلاستیکی مانند هایدروژل و سیکلو هایدروژل است.

جدیدترین تغییرات لنزهای تماسی

برخی از این لنزهای تماسی راحتی وصف ناپذیری برای فرد ایجاد می‌کنند، اما متاسفانه میزان اکسیژن رسانی آنها کم است و به همین دلیل به عنوان لنز طبی یکبار مصرف یا لنز رنگی یکبار مصرف به کار گرفته می‌شوند. جدیدترین نسل لنز چشم بر مبنای ترکیبی از مواد سیلیکونی و پلیمری ساخته شده که امکان عبور اکسیژن از آن ها بسیار بیشتر است.میزان اکسیژن عبوری از این لنز تماسی تا حدود ۱۰ برابر نسبت به نسل قبلی لنزهای تماسی بود و به همین دلیل بسیار راحت هستند و امکان استفاده از آنها در بلند مدت وجود دارد. این همان تکنولوژی است که در ساخت لنز طبی سالانه و لنز طبی ماهانه از آن استفاده می‌شود.
یکی دیگر از تغییرات جدید در حوزه لنز چشم و خانواده آنها، امکان استفاده مواد دارویی و مغذی در ساختار لنز است. به عنوان مثال برای کسانی که به علت خشکی چشم قادر به استفاده از لنز نیستند، مکمل هایی مانند روغن ماهی امگا ۳ به ساختار لنز اضافه شده که راحتی و کیفیت لنز را به طور چشمگیری بهبود بخشیده است.
این موضوع به آنها کمک می‌کند که به راحتی بین ۸ تا ۱۰ ساعت از لنز استفاده کنند و ویتامین روزانه چشم تامین شود. اما از آنجایی که پزشکان به نسبت عملکرد لنز تماسی به صورت رنگی و طبی نگران بودند دو تکنولوژی جدید به عنوان سیستم تمیز کننده بر پایه هیدروژن پراکسید به کار گرفته شده که شامل Clear Care و OcuSoft می‌شوند. این تکنولوژی برای کسانی که آلرژی دارند بهترین خبر ممکن است.
در نهایت امروزه تولید جدیدترین محلول‌های لنز مانند Opti-free Pure Moist، RevitaLens OcuTec، و BioTrue نیز صورت گرفته که همه آنها باعث افزایش راحتی و رطوبت دهی مناسب ساختار لنز می‌شوند. حالا با توجه به توضیحات داده شده در ادامه چهار گزینه جدید و مناسب در حوزه لنز چشم بررسی شده‌اند.

لنز چشم آزاد کننده دارو

این یکی از جدیدترین تغییرات در ساختار لنز تماسی است. پزشکان بعد از تحقیقات به این نتیجه رسیدند که افزودن دارو به کمک قطره یا هر روش دیگری به چشم بازدهی چندانی ندارد و تنها ۵ درصد آن جذب می‌شود. در حقیقت، سیستم ایمنی چشم اجازه ورود مواد خارجی را نمی‌دهد و به همین دلیل بیشتر مواد دارویی دفع می‌شود.
این در حالی است که این نسل از لنز طبی به صورت یک کلاهک بر روی چشم قرار می‌گیرد و به مرور زمان مواد دارویی را آزاد می‌کند. جالب‌تر اینکه به مرور زمان رنگ لنز تغییر می‌کند و پزشکان متوجه آزادسازی دارو می‌شوند.

لنز طبی دائمی

لنز طبی دائمی یکی از راهکارهایی بود که تولیدکنندگان و برندهای حوزه لنز چشم برای پوشاندن نقاط ضعف خود به آن پناه بردند. در این لنزها از هیدروژل سیلیکون استفاده شده و به عنوان یکی از آخرین پیشرفت‌های تکنولوژی در حوزه لنز شناخته می‌شود. سیلیکون هایدروژل هم در اکسیژن رسانی به سطح قرنیه چشم و هم در رطوبت رسانی به آن عملکرد بسیار خوبی دارد.با این تفاسیر افراد می‌توانند از لنز طبی و لنز رنگی خود در زمان خواب کوتاه و دوش گرفتن استفاده کنند. اگرچه هنوز هم توصیه ما این است که از لنزهای تماسی به صورت دائمی و به صورت خواب استفاده نشود، اما شرکت‌های تولید کننده لنز چشم معتقدند که این تکنولوژی مشکل خاصی برای چشم ایجاد نمی‌کند.

لنز تماسی نرم

افزایش انعطاف پذیری و شکل پذیری با توجه به انحنای قرنیه چشم یکی دیگر از ویژگی‌های جدید در لنزهای تماسی است. این گونه لنز ها آزادی بیشتری نسبت به لنزهای سخت دارند و معمولاً با توجه به وضعیت قرنیه چشم، تغییر می‌کنند. این لنزها گزینه خوبی برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم نیستند، اما میزان نفوذ پذیری اکسیژن در آنها نسبتا بالا بوده و به همین دلیل برای بلند مدت از آنها استفاده می‌شود.

لنزهای تماسی نفوذپذیر به گاز

لنز چشم نفوذپذیر به گاز یا همان لنزهای سخت یا لنزهای GP نسل جدید دیگری هستند که مقدار آب موجود در آن ها بسیار کمتر بوده و در عوض نفوذ پذیری بالاتری نسبت به گازها دارند. لنزهای سخت به صورت یک کلاهک بر روی چشم قرار می‌گیرند و انتخاب بهتری برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم هستند. البته این لنزها در حال حاضر نسبت به لنزهای نرم کاربرد کمتری دارند و بیشتر افراد مبتلا به آستیگماتیسم یا افراد دارای حالت خاص در قرنیه از آنها کمک می‌گیرند.

لنزهای بیونیکی

در یکی دو سال اخیر یک شرکت آمریکایی به نام Ocumetics Technology از یک لنز جدید به نام لنز بیونیکی رونمایی کرده که قدرت دید آن به صورت ۲۰ از ۲۰ هست و به بیماران این امکان را می‌دهد تا سه برابر نسبت به قبل بهتر ببینند. این لنز که در اوایل سال ۲۰۱۸ معرفی شده، می‌تواند یک گزینه محبوب و مناسب به عنوان لنز طبی باشد و حتی در افراد مبتلا به آب مروارید می‌تواند جایگزین جراحی عدسی باشد.

لنزهایی با قابلیت عینک آفتابی

این یکی دیگر از ویژگی‌های جدیدی است که در ساختار لنز چشم به وجود آمده است. در حقیقت شرکت‌های تولیدکننده لنزهای تماسی تلاش کردند که ویژگی‌هایی در این لنزها به وجود بیاورند که هم از ورود نور شدید خورشید و هم از ورود نور ماوراء بنفش به داخل چشم جلوگیری کنند. با این تفاسیر افرادی که در دید خود دچار مشکل هستند می‌توانند با خیال راحت از این لنزها استفاده کنند و در کنار آن نیازی به استفاده از عینک آفتابی نداشته باشند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید لنز طبی و رنگی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک عدسی(لنز) چشمی تماسی : ۳۳۲۰۶۱۲۳۴۶

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت لنز طبی و رنگی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
تعرفه گمرکی عدسی(لنز) چشمی تماسی : ۹۰۰۱۳۰۰۰

فرایند تولید لنز طبی و رنگی :

لنزهای تماسی می توانند به دو روش برش توسط ماشین برش کاری و یا روش قالب سازی تولید بشوند . فرایند کلی تولید لنز طبی و یا رنگی به طور مختصر به شرح زیر می باشد :

۱ . روش اول یا ریخته گری

ریخته گری خود می تواند به چند روش انجام شود . در یکی از این روش ها ، ۳ مایع مختلف به قالب های چرخشی ریخته می شوند . انحنای داخلی لنز بر اساس سرعت چرخش قالب و انحنای بیرونی آن بر اساس قالب ، ایجاد می شوند . نیروی گریز از مرکز ناشی از چرخش قالب باعث پلیمریزاسیون مایعات می شود ، به این صورت که زنجیره های ملکولی به هم متصل شده تا پلاستیک هیدروفیلی را ایجاد کنند .
در روش دیگر یا قالب گیری تزریقی ، تزریق پلاستیک مذاب به قالب تحت فشار زیادی انجام می شود . پس از شکل گیری ، لنز از قالب خارج می شود تا دمای آن پایین بیاید . در مرحله بعد با ماشین تراشکاری روی لنز فرایند فینیشینگ انجام می شود . البته این مرحله آخر با توجه به پیشرفت های اخیر و ریخته گری خودکار که توسط رایانه کنترل می شود ، قابل حذف است .

۲ . روش دوم یا تراشکاری

در این روش شکل دهی اولیه لنز از طریق برش روی تراش صورت می گیرد . در ابتدا یک قطعه به شکل دایره با اندازه ای کمی بزرگتر از لنز نهایی ( از یک میله یا یک ورق پلاستیکی ) برش می خورد . این قطعه سپس روی یک دکمه ی استیل قرار گرفته و ماشین تراش تغییرات لازم را روی قطعه ایجاد می کند . اندازه گیری های مورد نیاز برای عمق برش توسط ماشین تراش انجام شده و به اپراتور لنز اعمال می شود . پس از عملیات تراش ، قطعه متصل به دکمه استیل تحت فرایند پولیش قرار می گیرد . شکل این پولیش با CPC لنز مطابقت دارد . پس از آن با اتصال لنز روی یک محور فولادی که انتهای آن منطبق با CPC لنز است ، قرار گرفته و از طریق تراشکاری شکل محدب لنز در سمت دیگر و CAC ایجاد می شود . پس از پولیش مجدد . لنز در حالت نیمه آماده قرار می گیرد .

۳ . تکمیل

در این مرحله منحنی های نهایی ایجاد می شوند ، که شکل لنز در لبه ها را تعیین می کنند . این کار از طریق تراشکاری با کاغذ سمباده یا تیغ تراش انجام می شود . این مرحله باعث می شود تا لنزها دقیقا روی چشم بیمار قرار بگیرند .

۴ . کنترل کیفی

این مرحله در تولید لنزهای تماسی اهمیت زیادی دارد . اعمالی که در مرحله کنترل کیفیت انجام می شوند ، شامل بررسی وجود ناهنجاری با میکروسکوپ ، اندازه گیری با استفاده از یک گراف ، اندازه گیری قطر و انحنا ، و اصلاح هر گونه خطا می باشند .

۵ . بسته بندی

پس از بازرسی لنزها ، آنها را استریل کرده و برای چند ساعت در محلول آب و نمک جوشانده می شوند تا نرم شوند . پس از آن در بسته بندی هایی قرار می گیرند که از آب و نمک پر شده و باعث نرم شدن لنزها می شوند .

وضعیت واحد های فعال تولید لنز طبی و رنگی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید عدسی(لنز) چشمی تماسی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات لنز طبی و رنگی

جدول واردات و صادرات عدسی(لنز) چشمی تماسی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

تجهیزات و ماشین آلات تولید لنز طبی و رنگی

مواد اولیه جهت تولید انزهای رنگی طبی و بخصوص لنزهای تماسی ، نوعی پلیمر پلاستیکی می باشد . لنزهای سخت از جنس پلی متیل متاکریلات و لنزهای نرم از جنس پلی هیدروکسی استیل متاکریلات تولید می شوند ، که دارای خاصیت هیدرولیکی است . ماشین آلات تولید لنز طبی و رنگی به طور کلی به شرح زیر می باشد :
– ماشین آلات برش و حکاکی
– ماشین آلات رنگ کاری
– ماشین آلات پوشش دهی PVD
– ماشین آلات تمیزکاری اولتراسونیک
– ژنراتور تولید لنز
– ماشین آلات پولیش کاری
– ماشین های سنگ زنی و تراشکاری

بازار فروش لنز طبی و رنگی

قیمت لنزها بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می شود . یکی از این فاکتورها مدت زمانی است که لنز برای استفاده در آن تولید می شود . فاکتور دیگر کیفیت لنزها بر اساس مرحله کنترل کیفیت در فرایند تولید است . بر این اساس می توان گفت لنزهای آسیگماتیسم پر هزینه تر از دیگر لنزها هستند  . لنزهای طبی رنگی که طرفداران زیادی نیز دارند ، در حدود ۱۷ تا ۵۰۰ هزار تومان  قیمت گذاری می شوند . لنزهایی به منظور استفاده روزانه میباشند و به اصطلاح یکبار مصرف هستند قیمتی حدود ۱۷ الی ۵۰ هزار تومان دارند.فیمت لنز های فصلی (سه ماهه) در رنج قیمت۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومان میباشد و قیمت لنز های سالیانه ۲۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید لنز طبی و رنگی

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰ هزار عدد
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۵.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات :۱۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۳ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)