طرح تولید لوله های سوپر پایپ

لوله ۵پنج لایه سوپر پایپ، یکی از بهترین انواع لوله های ۵ لایه می باشد که تحت لیسانس کشور آلمان تولید می شود. این لوله کاربرد های زیادی در صنعت ساختمان دارد که می توان از مهم ترین آنها به استفاده در سیستم گرمایش از کف اشاره کرد.
نسل جدید لوله های ۵ لایه سوپر پایپ از جنس لوله های تلفیقی pex-al-pex می باشد. فناوری pex-al-pex جایگزین مناسبی برای لوله های فلزی محسوب می شود که با تلفیق پلیمر و فلز، به بهبود کیفیت آب آشامیدنی کمک زیادی می کند، همچنین سهولت نصب و اتصالات آن باعث می شود تا محصول مناسبی برای کاربرد در تأسیسات ساختمان باشد.
آخرین دستاورد لوله های ۵ لایه سوپر پایپ، لوله سوپر پایپ +۲ است که طبق جدیدترین تکنولوژی های بین المللی ساخته شده است. استفاده از لوله ۵ لایه سوپر پایپ ، داشتن یک لوله کشی بدون نقص را برای دهه های متمادی تضمین می کند، چرا که این محصول به دلیل آلیاژ آلومینیومی خاص به کار رفته در آن و البته دارا بودن بهترین پلیمر موجود (پلی اتیلن) میزان رسوب پذیری را به حداقل رسانده و باعث دوام سیستم لوله کشی می شود.
لوله های ۵ لایه سوپر پایپبا دستگاه هیدروستاتیک مورد آزمایش قرار گرفته اند و مقاومت زیادی در برابر فشار و دمای بالا از خود نشان می دهند.
لوله‌ی ۵ لایه‌ی سوپرپایپ +۲ که با استفاده از پلیمر بسیار پیشرفته PE-RT تیپ ۲ تولید می‌شود. پلیمر PE-RT نخستین پلیمری است که اختصاصا برای تولید لوله طراحی و عرضه شده است. استفاده از این پلیمر در تولید لوله‌های تلفیقی پنج لایه سوپرپایپ +۲مزایای زیر را به دنبال دارد:
تحمل دما و فشار بیشتر در درازمدت
انعطاف‌پذیری بیشتر هنگام خم و تسهیل نصب بخصوص در محیط‌‌ های‌ سرد به دلیل انعطاف‌پذیری بالای PE-RT به ویژه در دماهای پایین
افت فشار کم‌تر و عدم رسوب گرفتگی به علت زبری بسیار کم سطح داخلی
امکان استفاده از اتصالات با تکنولوژی RTS
استفاده از لوله چند لایه سوپر پایپ در سیستم های گرمایش از کف DEM : در سیستم های گرمایش از کف DEM امکان صرفه جویی در مصرف انرژی تا ۵۲ درصد ( ۱۲ درصد بیشتر از یک سیستم معمولی) فراهم می شود، ضمن اینکه ۶۰ % حرارت حاصل شده در این سیستم به صورت تابشی است که همین امر آسایش و بهداشت را برای ساکنین آپارتمان به ارمغان می آورد.
مدیریت هوشمند انرژی ( DEM ) امکان تنظیم دما را در سطح مطوب و به صورت خودکار فراهم می کند. DEM یک تکنولوژی کنترلی است که با استفاده از ترموستات های بی سیم، دقیقه به دقیقه شرایط فضاهای مختلف را مانیتور کرده و هر اتاقی را در دمای مطولب نگه میدارد. استفاده از لوله های ۵ لایه سوپر پایپ در این سیستم، باعث بالانس هیدرولیکی مدارها به صورت خودکار می شود، بنابراین نه تنها در ابتدای نصب، بلکه در صورت اِعمال تغییراتی از قبیل تغییر پوشش کف، یا تغییر کاربری اتاق ها نیز، نیازی به تنظیم دستی مدارها وجود ندارد.
چنانچه سیستم گرمایش از کف به خوبی بالانس نگردد، اب داخل لوله ها عمدتا از مسیر کوتاه تر عبور می کند که این امر باعث می شود از بقیه مسیرها دبی پایین تری عبور کند و در نتیجه سبب اتلاف زیاد انرژی می شود.
DEM با دریافت بازخوردهای مربوط به زمان رسیدن به دماهای تنظیم شده، در ترموستات های محیط های مختلف ساختمان و همچنین با محاسبه دبی مدارها، به طور هوشمند و مداوم سیستم را بالانس می نماید و ضمن فراهم آوردن آسایش مطلوب، همواره سیستم گرمایش از کف را در حالت بهینه ( از نظر مصرف انرژی ) قرار می دهد. همان طور که پیش تر گفته شد، سیستم های گرمایش از کف، باعث صرفه جویی ۴۰ درصدی مصرف انرژی می شوند، اما سیستم گرمایشی DEM که ساخت و اجرای آن با لوله ۵ لایه سوپر پایپ امکان پذیر است، صرفه جویی در مصرف انرژی را تا ۵۲ درصد افزایش می دهد.
از زمانیکه کاربرد وسیع و گسترده فلزات در صنایع گوناگون مشخص گردید، محققین درصدد تولید آلیاژهـای برتر و یا انتخاب یک پوشش مناسب به عنوان روکش فلزات جهت تقلیل نقـاط ضـعف آنهـا ماننـد خـوردگی، زنگ زدگی، رسوب مواد در داخل لوله و … بر آمدند. حاصل این تلاشها اعمال روشهایی نظیر آبکاری، تولیـد فلزات آلیاژی، استفاده از رنگ و انواع پلیمرها بوده است.
در این رهگذر پارهای از پلیمرها توانستهانـد حتـی جـایگزین فلـزات گردنـد. بـه عنـوان مثـال در تأسیـسات لوله کشی ساختمانها و صنایع گوناگون که مسئله خوردگی فلزات همیشه موجـب خـسارت مـستقیم و غیـر مستقیم عمده بوده است، لوله های PE,PVC,PP و PB که از نظر کاربردی فاقد گرفتاریهای لوله های فلزی از جمله پوسیدگی، زنگ زدگی و … بوده و تا حدی جایگزین لوله های فلزی شدهاند. ولی این نوع لولـه هـا نیـز دارای نقاط ضعف دیگری مانند محدودیت عملی در انتقال حـرارت و یـا تحمـل فـشار و دمـای بـالا و غیـره میباشند.
جهت رفع این نقیصه و دستیابی به فرمولی که مزایای فلز و پلیمـر را داشـته و عـاری از معایـب آنهـا باشـد، تلفیق مواد پلیمر و فلز مورد توجه محققین قرار گرفت بطوریکه در سیستمهای لولهکشی به ویـژه تأسیـسات بهـداشتی، حرارتی و برودتی شده است. یکی از انواع لولههای جدید که بـا اسـتفاده از پلـی اتـیلن و یکـی از فلزات رنگی تولید میگردد، لوله چند لایه است. این نوع لولـه هـا در کـشورهای پیـشرفته صـنعتی بـه مـرور جایگزین لوله های فلزی سنتی میشوند.
تا دهه ١٩٨٠ انواع لوله های پلیمری و یا تلفیقی، در سیستمهای تأسیساتی کاملاٌ ناشناخته بودنـد و غالبـاٌ در تأسیسات ساختمانها لولههای فلزی سیاه، گالوانیزه و یا مسی مصـرف میشـدند. خورنـدگی فلـز از داخـل و خارج بعلت شرایط نامساعد و تغییر کیفیت آب در اثر فعل و انفعالات شیمیایی، رسوب و گرفتگـی لولـه هـای فلزی، مشکلات ناشی از کاربرد آنها، هـزینههای تعمیر قابل ملاحظه و …، متخصصین را بر آن داشـت کـه بـه پلیمر رو آورده و از انواع لولههای پلیمری نظیر PE,PVC,PP و PB و … استفاده نمایند.
کاربرد لوله های تلفیقی فلزی پلیمری عمدتاٌ در تأسیسات ساختمان ها شـامل آبرسـانی، بهداشـتی، حرارتـی و برودتی میباشد. تجارب چندین ساله مصرف این نـوع لولـه هـا در کـشورهای اروپـایی نـشانگر آن اسـت کـه لوله های فلزی پلیمری میتوانند کاربرد گسترده ای در تأسیسات هوای فشرده، اتومبیل سازی، کشتی سازی، هواپیما سازی، کارخانجات شیمیایی دارویی و دستگاههای پزشکی داشته باشند.

مقاومت کششی

براساس استاندارد تعیین شده مقدار استحکام کششی لوله پلی اتیلن نرم نمی بایستی کمتر از ١۵، لوله های پلی اتیلن متوسط کمتر از ١٨ و لوله های پلی اتیلن سخت نمی بایستی کمتر از ٢١ مگا پاسکال باشد.

شکنندگی حاصل از تنش محیطی

مقدار تنش شکنندگی لوله های آبرسانی پلی اتیلن نمی بایستی کمتر از ٨/٢ مگا پاسکال باشد . علاوه بر آنچه که گفته شد در استاندارد ملی ایران شاخص های دیگری نیز برای ساخت لوله و اتصالات پلی اتیلن مدنظر بوده که شاخص ذوب ، فشار قابل تحمل در درجه حرارت بالا و بسته بندی و نشانه گذاری را می توان نام برد. از نظر استاندارد جهانی باید گفت که متداولترین استاندارد جهانی لوله ها و اتصالات پلی اتیلن، استاندارد ASTM می باشد که در آن بیش از ده مورد برای آزمایش و ارزیابی خصوصیات پلی اتیلن مصرفی در لوله و تعدادی پیشنهادی دیگر جهت اتصالات و نصب لوله های پلی اتیلن مبنای عمل قرار گرفته است . همچنین استاندارد BSI وDIN نیز از جمله استانداردهای مهم و مورد استفاده جهانی می باشد که هر کدام دارای شماره های مخصوص از نظر مواد اولیه و نوع آزمایشات بوده و برای صادرات لوله بایستی مورد عمل قرار گیرد. در حال حاضر شرکتهای داخلی بر اساس استاندارد ملی و استاندارد آلمان ٨٠٧۴DIN محصولات خود را تولید می نمایند. بنابراین در حال حاضر با توجه به نوظهور بودن محصول لوله های سوپر پایپ استاندارد ملی خاصی برای آن تدوین نشده است.

 

کاربردهای لوله سوپر پایپ

همانطور که قبل از این نیز اشاره شد از لوله های سوپر پایپ در کلیه مصارفی که لوله های پلاستیکی فعلی و
حتی در برخی موارد لوله های فلزی استفاده می شود استفاده نمود. استفاده های متنوع از لولـه هـای سـوپر
پایپ بخاطر ساختار پیچیده آنها و ظرافت بکار رفته در فرایند تولید انها می باشد.
موارد کاربرد این لوله ها را می توان بصورت زیر بیان کرد:
– استفاده از این لوله در تمامی مورد مصرف از قبیل بهداشتی
– استفاده از این لوله های در واحدهای صنعتی
– صنایع هوا و فضا
– انتقال آب و سایر سیالات
– صنایع غذائی
– صنایع شیمیائی
– سیستم گرمایش و سرمایش

مشخصات لوله های سوپر پایپ (یونی پایپ):

١ -دما: دمای کاربـردی لولهها در ١٠ اتمسفر فشار با ۵٠ درصد ضریب اطمینان ٩۵ درجـه سانتــیگـراد میباشد.
٢ -فشـار: لـوله در دمای کمتـر از ٩٠ درجه سانتـیگراد فشاری بیش از ١٠ اتمسفـر را تحمل میکند.
٣ -انعطاف پذیری: شعاع انحناء لوله ۵ برابر قطـر لوله است. لوله های سـوپر پایـپ را مـیتـوان در درجــه حرارت معمـولی با دست (برای اندازههای بزرگ با ابزار خم کن معمولی) به شکل و حالـت مـورد نیـاز تبدیل نمود. لوله با توجه به انعطاف پذیری، حالت خود را حفظ میکند و بطور کلی سـخت و شـکننده نیست. به همین جهت در مقابل ضربات تنشهای وارده انعطاف پذیری و مقاومت بالایی را نـشان داده و بر خلاف انـواع لـولههای پلاستیکی، به دلیل وجود لایه فلـز میـانی (آلومینیـوم) در مقابـل صـدمات مکانیکی حفاظ بهینـهای را دارا می باشند.
۴ -مقاومت ماشینی: در صورت وجود ذرات شن و ماسه و املاح معدنی موجود در آب دیـواره داخلی لــوله مقـاوم بوده، هیچگونه خـوردگی به وجود نمیآید.
۵ -درجـه اشتعال: طبق استاندارد (١(۴١٠٢ DIN لوله اشـتعال پـذیر نیـست و از نظـر طبقـه بنـدی در ردیف B٢ قرار دارد، در صورت سوختن هیچگونه گاز سمی تولید نمیشود و بـر اسـاس تأییــدیه هـای موجود برای آب آشامیدنی از نظـر پـزشکی بلامانـع است.
سوپـر پایپ در مقابل اشعـههای خـورشید، مادون قرمز و ماوراء بنفش مقـاوم است.
۶ -نفوذ اکسیژن: سوپر پایپ در مقابل نفوذ اکسیـژن، خوردگیهای طبیعی، شـیمیایی و… مقــاوم بـوده و در نهایت ضد زنگ است. این لوله از هر گونه خوردگی، رسوب گذاری و آسـیب بـه دیـگهـای آبگـرم، بخار، منابع و … در شرایط معمولی جلوگیری به عمل میآورد.
٧ -رسوبات املاح معدنی و آلی: به دلیل صیقلی بودن سطح داخلی لولـه سـوپر پایـپ، در مقابـل رسـوبات معدنی مقاوم میباشد. ضمناٌ بدلیل پایین بودن ضریب افت فشار در ایـن محـصولات و همچنـین عـدم سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران سوپر پایپ رسوب پذیری در شرایط معمولی، در طراحی و محاسبات از لولـههـایی بـا انـدازه کـوچکتر نـسبت بـه لوله های فلزی استفاده میشود.
٨ -عایق صوت: لوله سوپر پایپ عایق صوت و امواج بوده و دارای کاربرد در سیستمهای مخابراتی میباشد.
٩ -قابلیت ردیابی: در صورت نیاز به سوراخ نمودن دیوار یا هر محلی که لوله از آن عبـور داده شـده اسـت، مسیر لوله را میتوان بدلیل وجود لایه فلزی، با استفاده از فلز یاب مشخص نمود.
١٠ -ضـربه قوچ: تغییـر ناگهانی سرعت در جریان سیال داخل لوله موجب تغییـر فشار ناگهـانی مـیگـردد، این پدیده چکش آبی یا ضربه قوچ نامیده میشوند. بر این اساس لوله های مورد اسـتفاده در طـرحهـای انتقال سیالات، ضمن تحمل فشار پیش بینی شده در سیستم، بایـد در مقابـل ضـربه قـوچ نیـز مقـاوم باشد. با توجه به شرایط آزمایشات بعمل آمده بر روی لوله های سـوپر پایـپ و اتـصالات آن، مقاومـت و پایداری آن در مقابل ضربه قوچ محزر است.
۱۱- تأسیسات ساختمانها اعم از آب آشامیدنی، آب سرد و گرم، حرارتی و برودتی، گاز، صنایع غـذایی، مـواد شیمیایی، دارویی، خودرو، کشتی سازی، گازهای طبی و صنعتی

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید لوله های سوپر پایپ

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک لوله های پلی اتیلن ۲۵۲۰۴۱۲۳۲۸

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید لوله های سوپر پایپ

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی لوله های پلی اتیلن ۳۹۱۷۲۱۰۰ میباشد.

روش تولید لوله سوپر پایپ

لایه های تشکیل دهنده لوله (پلی اتیلن سخت، ورق آلومنیوم و چسب پلیمری) با توجه بـه تکنیـک پیـشرفته امروزه تقریباٌ به طور همزمان و در یک دستگاه اکسترودر تحت فشار ۶ اتمسفر و دمای ١٨٠ الـی ٢۵٠ درجـه سانتیگراد ملودی میشوند. ماشین اکسترودر در عین سادگی از تکنولـوژی پیـشرفتهای برخـوردار اسـت. در مرحله اول تولید ورق آلومینیوم دور قالب روی هم قرار گرفته و با استفاده از جوش اولتراسـونیک جوشـکاری میشود. پس از جوشکاری لایههای محافظ داخلی و خارجی لوله آلومینیوم، اکسترود شـده و در نهایـت پلـی اتیلن داخلی و خارجی روی لایه های محافظ آلومینیوم جای میگیرند. بـدین ترتیـب عمـلاٌ فلـز و پلاسـتیک توسط لایه های محافظ (چسب) مذکور در مقابل تنشهای مختلف، مقاومت یکسانی را نشان میدهند. بعـد از این مرحله، لوله بوسیله غلتکها به خارج ماشین اکسترودر هدایت شده و توسط آب سرد مـیشـود و سـپس در طولهای مختلف کلاف، تست و بسته بندی میشود. شایان ذکر است که سیستم کنترل کیفی الکترونیکی در طول خط تولیـد، نحـوه جـوش، ضـخامت لولـه و را دقیقاٌ کنترل کرده و در صورت بروز هر گونه اشکال و یا غیره استاندارد بودن محصول، خـط تولیـد را متوقـف میکند.

 

 

اهمیت استراتژیک تولید لوله های سوپر پایپ در ایران

١ -سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه گذاری
٢ -بازار مصرف رو به رشد بالقوه و بالفعل مطلوب داخلی و ایجاد شرایط مناسب برای صادرات استفاده از لوله های سوپر پایپ با توجه به طول عمر بالای این محصول و سهولت در امر نسب و هزینه های پائین تعمیر و نگهداری در طول بهره برداری از اهمیت بالائی برخوردار است. از طرفی دیگر موجود بودن مواد اولیه این واحد در داخل کشور و لزوم راه اندازی صنایع پائین دستی پلیمرهائی مثل پلی اتیلن که بعنوان خوراک این واحد محسوب می شود ضرورت توجه بیشتر به طرح هائی از این قبیل را هر چه بیشتر از پیش نمایان می کند

شرایط صادرات

صادرات محصولاتی نهائی مثل سوپر پایپ که از حجم بالائی برخوردارند مقرون بصرفه نمی باشد. ولی توجه به آنکه تولیدکننده داخلی لوله های پلی اتیلن معمولی بفور در کشور وجود دارد بنابراین در صورت ایجاد واحد جدید و امکان دستیابی به بازارهای منطقه شرایط و محدودیت خاصی برای صادرات سوپر پایپ وجود ندارد. مقررات واردات و صادرات سال ١٣٨۵ حقوق گمرکی ۴ درصد و سود بازرگانی ١١ درصد را برای لوله های پلی اتیلن در نظر گرفته است.

پیش بینی واردات

با توجه به تولید انواع محصولات مشابه لوله های پلاستیکی در داخل کشور پیش بینی می شود که واردات سوپر پایپ در سال های آتی نیز بسیار ناچیز باشد.

وضعیت واحد های فعال تولید لوله سوپر پایپ

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید لوله سوپر پایپ در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات لوله سوپر پایپ

نمودار واردات و صادرات لوله سوپر پایپ در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید لوله سوپر پایپ

ظرفیت تولید سالیانه : ۳ میلیون متر
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۳۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۷ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)