روتاری

طرح تولید ماشین آلات حفاری روتاری

دستگاه حفاری روتاری یا چرخشی چیست؟
حفاری با دستگاه روتاری گامی بزرگ در صنعت حفر بوده چه در صنعت نفت وگاز و چه در صنعت چاه های آب این دستگاه قدرت مند با انواع مختلف میتواند چاه هایی با عمق بالا را در کمترین زمان حفر کند این دستگاه بسیار پیشرفته و کاربردی در صنعت حفر است.
اسم دیگر آن دورانی است این دستگاه با انواع مختلف با قدرت موتور کم و زیاد وجود دارد این دستگاه به صورت دلیر یا به صورت چرخشی زمین را سوراخ می کند و با اضافه کردن سوزن ( مته های حفاری) عمق چاه افزایش یافته و کار کردن با این دستگاه تخصص ویژه ای می خواهد ویژگی بارز این دستگاه ها سرعت در حفر چاه است.

مزایای حفاری روتاری یا چرخشی
_سرعت انجام کار در این نوع حفاری بالاست
_کیفیت کار بیشتر از سایر روش ها میباشد
_بسیار قدرت مند است و در زمین های بسیار سفت کارایی دارد
_انواع مختلف آن در صنعت حفر جاییگاه مهمی دارد و……

حفاری روتاری
در این روش مته حفاری به همراه سوزن (لوله های سنگین) که به هم متصل می شود به روش دورانی حفاری می کند و گل حاصل از حفاری توسط پمپ گل قوی از چاه خارج می شود فشار بالای گل خارج شده از چاه مانع ریزش دیواره های چاه می شود.
پس از پایان این عملیات به منظور جلوگیری از ریزش دیواره های چاه لوله های فلزی به درون چاه رانده می شود این روش در رسوبات ریز دانه و خاک رس ریزشی و همچنین حفر چاه های عمیق استفاده می شود.در زمین های درشت دانه و قلوه سنگ فشار زیاد گل حفاری و ماده بتونیت مجاری آن مسدود کرده و باعث کمتر آبدهی چاه می شود و نیاز به پمپاژ ۴۸ ساعت چاه توسط موتور دیزل دارد تا آبدهی چاه بیشتر شود.

روتاری

عملکرد مته
عملکرد مته تابع وزن روی مته، دور مته، خواص گل و هیدرولیک مته می باشد. عمده وزن روی مته(Weight on Bit: WOB) از لوله های وزنه (drill cillar) تامین می شود. اما برای به دست آوردن وزن روی مته باید وزن تمام رشته حفاری در گل حفاری چاه آب را با توجه به نیروی شناوری وارده به آن محاسبه نمود. به علت شناور بودن رشته حفاری در گل حفاری چاه آب، نیروی شناوری وارده به آن که به سمت بالا عمل می کند باعث می شود که وزن رشته حفاری در گل کمتر از مقدار واقعی آن در هوا باشد. به عبارت دیگر مقداری از وزن رشته حفاری توسط گل حفاری تحمل می شود.

_مته های مورد استفاده در سیستم حفاری ضربه ای
به طور کلی از سه نوع مته در سیستم حفاری ضربه ای استفاده می شود که عبارتنداز:
۱- مته اسکنه ای حفاری
۲- مته تقاطعی حفاری
۳- مته دکمه ای حفاری
مته ای اسکنه ای غالبا در حفاریهای معادن زیر زمینی به کار برده می شوند و چالزنهایی از نوع سینکر یا چکشهای حفاری چاه آب دارای این نوع مته هستند. ولی برای چالهای با قطر و عمق زیاد مناسب نیستند و معمولا برای چالهایی با قطر کمتر از ۳ اینچ (۷۵ میلی متر) استفاده می شود.
باید دانست که تا چند سال گذشته معمولا مته های چکش های حفاری و یا دریفتر به شکل اسکنه مشابه نوک قلم خط نویسی در انتهای لوله های حفاری چاه آب به طور یکپارچه ساخته می شد که در واقع غیر قابل جدا شدن و تعویض بودند. اما در سالهای اخیر به جای این نوع ساختار، مته ها غالبا به میله حفاری متصل می شوند. مزیت این نوع مته ها آن است که به آسانی قابل تعویض اند. در ضمن در اندازه و اشکال مختلف با درجه سختی متفاوت طراحی گردیده اند. جنس این مته ها غالبا فولادی است اما به دلیل خاصیت خراش اندازه ی بعضی از کانیها و سنگها مته های فولادی گاهی به ازای هر چند اینچ حفاری چاه آب باید تعویض گردند و چون از نظر اقتصادی و اتلاف وقت جهت عوض کردن این مته ها مشکلاتی در امر حفاری به وجود می آید، به تدریج برای ساختن این مته به جای فولاد از کربور تنگستن که مقاومت بیشتر دارد استفاده می شود. بدین جهت برای چالهای بیش از ۱۳ اینچ (۷۶ میلی متر) مته هایی از این نوع ( ساخته شده از آلیاژ های سخت یا کربور تنگستن) به شکل دیگری توسعه داده شده که عمدتا شباهت به حرف لاتین(X) دارد و در بعضی موارد نیز به شکل نماد جمع (+) طراحی و ساخته گردیده است.

معمولا از مته های ضربدری برای سنگهای متراکن و سخت استفاده می شود، که در چال شیارهای مارپیچی ایجاد می کنند. لبه های چهار بخش مته به حالت ۹۰ درجه(در حالت+) و یا تقریبا ۹۰ درجه در حالت (ضربدر) نسبت به یکدگیر قرار دارند. قطر این نوع مته ها بر حسب کارخانه سازنده آنها متفاوت است. اما با توجه به آن که از سیستم چال زنی ضربه ای اختصاصا برای چالهای کم قطر و سنگهای سخت بیشتر استفاده می شود، قطر مته ها معمولا بین ۱ ت ۵ اینچ (۳۸ ت ۱۲۷ میلی متر ) متغیرند و وزن این نوع مته ها بر حسب قطر آن با توجه به نوسان فوق بین حدود ۶۰۰ گرم تا ۸ کیلوگرم متغیر است. مته های دکمه ای نوع دیگر از مته های سیستم ضربه ای است که مشابه مته های دکمه ای است که در سیستم حفاری چرخشی به کار برده می شوند. تقریبا سطح صاف و برجستگیهای کروی مانند دارند که جنس آنان از کربور تنگستن است. این نوع مته ها بدان جهت ساخته شدند تا اشککال ساییدگی از بین برود.
به دلیل تنوع سنگ و خاک انواع مختلف از سیستم های حفاری نیز به منظور حفر چاه در زمین توسعه داده شده است که انتخاب آنها به اندازه پروژه، طبیعت و نوع سنگ، عمق و قطر چاه، مقدار استخراج و غیره بستگی داد.

ابتدایی ترین شکل از سیستم حفاری پتک و میله فلزی بوده است که برای شکستن و کاهش ابعاد سنگ به کار برده می شده است. اما به تدریج با تکامل فن آوری و افزایش تقاضا جهت مواد معدنی و غیره این نوع سیستم چال زنی جای خود را به سیستم پیشرفته تری داد به نحوی که بعضی از انواع سیستمهای حفاری (چرخشی یا دورانی) قادرند در ازای هر نوبت کاری ۲۰۰۰ فوت(حدود ۶۰ متر) حفاری کنند.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید ماشین آلات حفاری روتاری

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصول
Product Name
کد آیسیک
انواع دستگاه حفاری ضربه ای – دورانی (معدنی-عمرانی)

percussion – rotary drilling machine

۲۹۲۴۴۱۲۳۰۵
دستگاه حفاری دورانی (معدنی-عمرانی)

Rotary Drilling Machine

۲۹۲۴۴۱۲۴۲۲

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با تولید ماشین آلات حفاری روتاری
تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

وضعیت واحد های فعال تولید ماشین آلات حفاری روتاری

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید در کشور به تفکیک استان آمده است .

روتاریوضعیت واحد های فعال تولید ماشین آلات حفاری روتاری

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید در کشور به تفکیک استان آمده است .

روتاری

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید ماشین آلات حفاری روتاری

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۴ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۶۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۸۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۳ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)