طرح تولید متیل استات

متیل استات (به انگلیسی: Methyl acetate) یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۶۵۸۴ است. این حلال مهم به صورت عمده در صنایع رنگ و رزین مورد استفاده قرار می گیرد.
متیل استات (متیل اتانوآت) که با نام‌های MeOAc، acetic acid methyl ester و methyl ethanoate نیز شناخته می‌شود یک کربوکسیلات استر با فرمول شیمیایی CH3COOCH3 است. این ماده به صورت مایعی شفاف و اشتعال پذیر است که بوی مطبوعی مشابه بعضی از گونه‌های چسب یا لاک‌پاک‌کن دارد. دمای ذوب و جوش این ماده به ترتیب ۹۸- و ۵۶.۹ درجه سانتی‌گراد است. در بعضی موارد این ماده به عنوان حلال قطبی و چربی دوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده تشابه زیادی از نقطه نظر سمی بودن و حلالیت در آب با اتیل استات (ethyl acetate) دارد. مانند اتیل استات این ماده دارای قابلیت حل‌شوندگی ۲۵ درصد در آب در دمای اتاق است اما در دماهای بالاتر میزان حلالیت آن در آب افزایش پیدا می‌کند.

کاربرد متیل استات

این ترکیب معمولاً در حلال های با سمیت پایین مانند چسب ها و پاک کننده های لاک ناخن استفاده می شود. از این ماده بعضا به عنوان یک حلال استفاده می شود زیرا یک ترکیب قطبی و لیپوفیلیک ضعیف است ، اما اتیل استات حلال رایج تری است که دارای سمیت کمتر و محلول در آب است.
زین
پوشش و رنگ
چسب
فوم ها
کرم های آرایشی و محصولات مراقبت شخصی
پوشش های آئروسل
جوهرهای چاپ
مواد شیمیایی ساختمانی
مراقبت از پارچه
پاک کننده های صنعتی
پوشش های چوبی
و…

مصارف صنعتی متیل استات

استفاده های صنعتی این ترکیب شامل واکنش کربونیلاسیون متیل استات برای تولید انیدرید استیک است. این ماده همچنین در چسب های رنگ و پوشش ، روان کننده ها ، واسطه ها ، کمک فرآوری و به عنوان حلال در پاک کننده های رنگ ، چسب ، لاک ناخن و دیوار نوشته ها استفاده می شود.
همچنین از آن به عنوان واسطه شیمیایی برای سنتز کلروفاسینون ، دی فاسینون ، فن فلورامین ، او-متوکسی فنیل استون ، p-متوکسی فنلایلاستون ، متیل سینامات ، متیل سیانو استات ، متیل دوپا و سلولهای ساخته شده از اتیلن و اتیل استفاده می شود.

مصارف تجاری متیل استات

از این ترکیب به عنوان یک ماده طعم دهنده در مواد افزودنی غذایی ، در چسب ها ، محصولات پاک کننده ، محصولات مراقبت شخصی و لوازم آرایشی ، روان کننده ها ، رنگ های خشک شونده سریع مانند لاک ، پوشش وسایل نقلیه موتوری ، پوشش مبلمان و روکش های صنعتی ، رزین ، روغن چرم مصنوعی و محصولات الکترونیکی استفاده می شود. بازارهای اصلی مصرف کننده این محصول صنایع رنگ ، پوشش ، مواد آرایشی ، نساجی و موتور است.

حلال رنگ ها و پوشش ها

به دلیل بالا بودن سرعت تبخیر ، از این ماده در تولید رنگ هایی استفاده می شود که نیاز است به سرعت خشک شوند. از این ماده همچنین در پوشش های وسایل و سطوح چوبی و نیز در صنایع اتوموبیل سازی و نیز کشتی ها، قایق ها و… استفاده می شود. یکی از مزیت های بسیار مهم این ماده نبود ترکیبات آلی فرار در آن است که آن را برای کاربرد در لاک های ناخن و رنگ و پوشش ها مناسب می سازد.

حلال چسب

در تولید برخی چسب ها خشک شدن سریع آن بسیار کلیدی محسوب می شود. این چسب ها از طریق انحلال لاستیک و رزین در حلال متیل استات تولید می شود. دلیل استفاده از آن فراریت بسیار بالای آن است که اجازه می دهد تا چسب به سرعت خشک شود.

تمیز کننده ی سطوح

این حلال دارای خاصیت آب گریزی است که یکی از ویژگی های کلیدی برخی پاک کننده ها به شمار می رود. این پاک کننده ها برای پاک کردن سطوح فلزی قبل از رنگ زدن استفاده می شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید متیل استات

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک متیل استات ۲۴۱۱۵۱۲۶۵۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید متیل استات

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی متیل استات ۲۹۱۵۱۳۰۰ میباشد.

روش های تولید متیل استات

روش تولید متیل استات معمولا به این صورت است که استیک اسید و متانول را در حضور کاتالیست‌های اسیدی می‌جوشانیم یا متانول را با مقداری کربن مونواکسید در فشاری مشخص و با حضور کاتالیست‌هایی مثل فسفوریک اسید و نمک‌های کبلات ترکیب می‌کنیم. اما در مقیاس صنعتی، تولید متیل استات پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.
یکی از این مشکلات به تولید متیل استات با خلوص بالا مربوط می‌شود. عامل اصلی این مشکل آزئوتروپ‌ها هستند. برای اینکه استیک اسید و آب و متانول مورد نیاز برای تولید متیل استات را داشته باشیم به آزئوتروپ‌ها احتیاج داریم. آزئوتروپ‌ها شرایط فیزیکی خاصی ایجاد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند متیل استات در برج‌های تقطیر به درصد خلوص خیلی بالا برسد. برای رفع این مشکل از روش‌های جدا سازی مایع- مایع استفاده می‌کنند و برج تقطیرهای بیشتری را به کار می‌گیرند. اما وجود برج تقطیرها زمان و هزینه‌ی تولید را افزایش می‌دهد.
برگشت‌پذیر بودن واکنش تولید متیل استات از دیگر مشکلات تولید صنعتی این حلال است. در اثر این مسئله بخش زیادی از متانول و استیک اسید وارد فرایند تولید متیل استات نمی‌شوند و دوباره به واکنش برمی‌گردند. در نتیجه برای جدا کردن مواد با وقت و انرژی زیادی صرف شود. برای حل این مشکل، برخی از واحدهای پیشرفته از واکنش تقطیر استفاده می‌کنند. طی این فرایند، واکنش و جداسازی به صورت همزمان انجام می‌شود.
بعضی از شرکت‌ها برای اینکه هزینه و مشکلات تولید متیل استات را به حداقل برسانند، از اسیدهای جامد استفاده می‌کنند. در اثر این کار، هزینه‌ی تولید کمتر می‌شود و آلودگی هم به حداقل می‌رسد. به علاوه متیل استات واکنش‌های جانبی زیادی دارد. با استفاده از اسیدهای جامد، واکنش‌های جانبی کاهش پیدا می‌کنند و خوردگی تجهیزات هم کمتر می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های زیادی در ایران و کشورهای خارجی متیل استات تولید می‌کنند. در ایران ۵۵ شرکت تولید کننده متیل استات وجود دارد که متیل استات را در گریدهای ۸۵ درصد، ۹۰ درصد و ۹۵ درصد به فروش می‌رسانند. بین کشورهای خارجی هم چین بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی متیل استات است.

نکات پیرامون تولید

۱. سنتزآن برگشت پذیر است و به دلیل محدودیت تعادل شیمیایی ، عملکرد تبدیل پایینی دارد.
۲. آزوتروپ باینری این ماده و آب ، آزوتروپ دوتایی این ماده – متانول و آزوتروپ سه تایی این ماده – متانول – آب دارای نقاط جوش کاملا نزدیک به هم هستند ، بنابراین جدا کردن آن ها دشوار است و تصفیه سازی محصول بسیار پیچیده خواهد بود.
۳. مقدار زیادی متانول و اسید استیک به صورت غیر واکنشی در سیستم، بازیافت می شود که فرآیند جداسازی را پیچیده می کند . در نتیجه به منظور جداسازی، تجهیزات زیادی نیاز است که باعث مصرف زیاد انرژی می شود .

روش ذخیره سازی متیل استات

متیل استات باید در یک مکان ذخیره سازی مخصوص مایعات قابل اشتعال در ظروف درب دار محکم مانند مخازن فولادی ضد زنگ ، آلومینیوم یا کربن نگهداری شود. منطقه نگهداری باید خنک ، خشک و دارای تهویه مناسب بوده و از تابش مستقیم خورشید ، گرما ، شعله های آتش و اسیدهای قوی و قلیاها ، نیترات ها و اکسید کننده های قوی دور باشد.
هنگام باز کردن ظروف یا جابجایی ظروف باید آنها را کاملاً آب بندی و در حالت قائم نگهداری کرد تا مانع نشتی شود. در صورت آتش سوزی ، خاموش کننده های حاوی آب ممکن است به دلیل کم بودن نقطه اشتعال متیل استات بی اثر باشند. خاموش کننده های فوم که در برابر الکل مقاوم هستند ، برای آتش سوزی های کوچک و بزرگ مناسب هستند.

نوسانات قیمت و بازار جهانی فروش و خرید متیل استات

این ترکیب در بازار با دو گرید خلوص بالا در حدود ۹۹.۵ و خلوص پایین ۸۰ درصد موجود می باشد. عموما خلوص بالای آن در صنعت آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد و خلوص پایین تر آن کاربرد های صنعتی دیگری مانند تولید رنگ و… دارد.

تولیدکنندگان متیل استات چه شرکت‌هایی هستند؟

شرکت‌های تولید کننده‌ی زیادی هستند که در زمینه‌‌ی فروش محصولات شیمیایی و حلال‌ها فعالیت می‌کنند. معروف‌ترین تولیدکنندگان متیل استات در سطح جهان در کشور چین فعالیت می‌کنند. برخی از شرکت‌های مطرح چینی در زمینه‌ی تولید متیل استات، جی کی ساینستیفیک، آلفا ایسار، شرکت فناوری پکن و شرکت فناوری اوهنه پکن هستند.
در کشورهای اروپایی، برندهای کارل روت، برنتاگ و زوهو متیل استات تولید می‌کنند. در کشورمان ایران هم شرکت پاک لاک به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فروش متیل استات و دیگر حلال‌های استری مثل بوتیل استات و اتیل استات فعالیت می‌کند. تولید متیل استات در این شرکت در مخازن و آزمایشگاه‌های تخصصی انجام می‌شود و با قیمت‌های متنوعی به فروش می‌رسد.

وضعیت واحد های فعال تولید متیل استات

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید متیل استات در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید متیل استات

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید متیل استات در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات متیل استات

نمودار واردات و صادرات متیل استات در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید متیل استات

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۱ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۰.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهیی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)