طرح تولید محرک رشد بیوفسفر 1

بیوفسفر

زیست کره یا بیوسفر، یک سیستم اکولوژیکی بسته است که برای شبیه‌سازی زیست‌بوم کره زمین طراحی و ساخته‌شد. زیست کُره یا زیست سپهر یا بیوسفر به آن بخش یا لایه از کره زمین گفته می‌شود که در آن زندگی وجود دارد. این لایه زیستگاه انسان و دیگر موجودات زنده هم‌چون پرندگان، ماهیان یا سازواره‌ها و موجودات خاکزی است و تا لایه‌های زیرین از زمین که ریشه درختان و دیگر جانداران نفوذ می‌کند ادامه دارد. در زمین‌های سخت، زیست‌کره تنها تا عمق چند متری ادامه دارد (به استثناء باکتری‌ها که در لایه‌های ژرف‌تری نیز حضور دارند.) در هوا زیست‌کره تا حدود ۸ کیلومتر یعنی تا جایی که اکسیژن یافت می‌شود حضور دارد و در دریاها تا ژرفاهای بسیار و حتی تا ۱۱ کیلومتر در زیر اقیانوس (در درازگودال‌ها) نیز ادامه دارد. زیست‌کره یا همان زیستگاه موجودات زنده در لایه‌های آب‌کره، جو و سنگ‌کره قرار دارد دانشمندان بر این باورند که زیست‌کره در پی یک فرایند زیست‌زایی که حدود ۳٫۵ میلیارد سال پیش آغاز شد شکل گرفته و تکامل یافته‌است. کره زمین ۷۰ درصد از نور خورشید را جذب می‌کند. یک درصد از این نور از سوی گیاهان و جلبک‌ها طی فرایند نور ساخت جذب می‌شوند. ۳۰ درصد بقیه نور خورشید به فضا بازمی‌تابد. زیست‌کره بدون این نور که از خورشید می‌رسد از میان خواهد رفت.

شرح مختصری از فرآیند طرح تولید محرک رشد بیوفسفر

چرخه بیوفسفر چرخه‌ای بیوژئوشیمی است که حرکت بیوفسفر را در سنگ‌کره، آب‌کره و زیست‌کره توصیف می‌کند. برخلاف بسیاری از چرخه‌های بیوژئوشیمی دیگر، جو زمین نقش مهمی در چرخهٔ بیوفسفر ایفا نمی‌کند، زیرا بیوفسفر و ترکیبات آن بیشتر از مواد جامد تشکیل شده‌اند که در محدودهٔ فشار و دمای معمولی روی زمین هستند. تهیه فسفین در حالت‌های اختصاصی رخ می‌دهد. کمبود بیوفسفر باعث کاهش سرعت رشد میکروبی می‌شود که در مطالعات انجام شده روی زیست‌توده میکروبی خاک نشان داده شده است. میکروارگانیسم‌های خاک به عنوان منبعی از فسفر در چرخه بیوژئوشیمی یاد می‌شوند. بیوفسفر در بافتهای کلیه موجودات زنده وجود دارد. گردش آن در طبیعت، با ورود ترکیبات آن از عالم معدنی به عالم جانوری و گیاهی، آغاز و با مراجعت این ترکیبات به عالم معدنی، ختم می‌شود. تجزیه ترکیبات معدنی و آلی بیوفسفردار که بخش عمده آن به صورت املاح غیر محلول آهن، کلسیم و آلومینیوم است در خاک بوسیله باکتریها انجام می‌گیرد.
میکرو ارگانیزمهای خاک نقش مهمی در چرخه عناصر دارند و اکنون در رابطه با نقش میکروارگانیزمها در چرخه فسفر صحبت می‌کنیم.
فسفر در تمام اشکال حیات وجود دارد.
بیوفسفر در ساخت بیومولکولهای مهم نظیر DNA, RNA, ATP و بیوفسفر لیپیدها وجود دارد.
میزان بیوفسفر در خاکها متغییر است (کمتر از ۱۰۰ میکروگرم درگرم ((در خاکهای شنی تا بیشتر از ۱۰۰۰ میکروگرم درگر ((خاکهای رسی).
بیوفسفر محلول خاک بین است ۰.۱ – ۱ میلی پرم در لیتر است.
افزودن کودهای فسفاته و معدنی شدن فسفر آلی باعث رها شدن ارتوفسفات بداخل خاک می‌شود.
ترکیبات فسفر غیر آلی (معدنی) بسیار زیاد است.
Ca5(PO4)3F فلور آپاتیت
Ca5(PO4)3OH هیدروکسی آپاتیت
Ca3(PO4)2 تری کلسیم فسفات
Al(PO4).2H2O وارسیت
Fe3(Po4)2. 2H2O استرنگیت

ظرفیت تولید سالانه تولید محرک رشد بیوفسفر

ظرفیت اسمی معادل ۱۰۰۰ تن در سال و ظرفیت عملی معادل ۷۰۰ تن در سال
میزان سرمایه مورد نیاز جهت تولید
بودجه: کمتر از ۱۰ میلیارد تومان
نام محصول: تولید محرک رشد بیوفسفر
ظرفیت تولید: ۱۰۰۰ تن در سال
نرخ برابری دلار: ۱۲۰۰۰۰ ریال
مساحت زمین: ۱۰۰۰ متر مربع
زمان برگشت سرمایه گذاری اولیه: ۲ سال
قیمت ماشین آلات تولید تولید تحرک بیوفسفر: ۵۴۰۰۰ میلیون ریال
نرخ بازده داخلی: ۸۴.۶۶%
سرمایه ثابت: ۱۰۲۰۰۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۴۰۸۰۰ میلیون ریال
سرمایه کل: ۱۴۲۰۰۰ میلیون ریال

۵/۵ - (۱ امتیاز)