طرح تولید موزائیک واش بتن

موزاییک یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی در ایران است. واژه موزاییک (mosaic) به معنی چیده شدن در کنار هم است و به سنگ­هایی که در کنار هم چیده شده ­اند و تصویری را ایجاد می­کنند موزاییک گفته می­شود. موزاییک کفپوشی فشرده و متراکم است و در موارد مختلفی از جمله کف حیاط، پیاده‌روها، کف فضای داخل ساختمان، سنگ فرش باغ و … مورد استفاده قرار می­گیرد. در کشورهای اروپایی نیز استفاده از موزاییک رواج زیادی دارد. موزاییک در واقع نوعی بتن است که از مواد مختلفی شامل سنگ دانه، ماسه، سیمان و آب تشکیل شده است که این موارد با استفاده از روش­های مختلف با یکدیگر ترکیب شده و متراکم می­شوند.

به طور کلی موزاییک­ها از دو لایه تشکیل می­شوند. لایه زیرین که از مصالحی مثل ماسه، سیمان و آب تشکیل شده است و ضخامت بیشتری دارد و لایه رویه که ضخامت کمتری دارد و نشان دهنده رنگ موزاییک است و باعث زیبایی موزاییک می­شود. تحمل فشار و نیروهای وارد بر موزاییک بر عهده لایه زیرین است که از مقاومت بالایی برخوردار است. با توجه به وجود سنگ­های مختلف در رنگ­های گوناگون، موزاییک­های تولید شده در ایران نیز دارای رنگ­ها و طرح­های گوناگونی هستند و متناسب با کاربردهای مختلف تولید می­شوند. شهرهایی که در ایران سهم بیشتری در تولید موزاییک دارند، شهرهای اصفهان و میبد یزد هستند.

همانطور که گفته شد موزاییک­های موجود در بازار هم از نظر تنوع در رنگ و هم تنوع در کاربرد، بسیار متنوع هستند. امروزه انواع مختلفی از موزاییک در بازار وجود دارد که شامل موزاییک حیاطی، موزاییک سنتی، موزاییک پلیمری و موزاییک واش بتن یا بتن شسته می­شوند. هر نوع از این موزاییک­ها مواد تشکیل دهنده، روش تولید و کاربرد متفاوتی دارند که با توجه به نیاز یکی از آن‌ها انتخاب می­شود.

موزائیک واش بتن چیست؟

در صنعت ساختمان کفپوش­های گوناگونی برای پوشش کف ساختمان­ها و انواع محوطه­ها وجود دارند. هر نوع کفپوش ویژگی­های منحصر به خود را دارد و برای استفاده در یک مکان خاص طراحی و تولید شده است. واش بتن یا همان موزاییک واش بتن نوعی کفپوش بتنی است که از ماسه، سنگ­های معدنی در رنگ­های مختلف، سیمان، چسب بتن (در نوع با کیفیت این کفپوش) و مواد روان کننده بتن تشکیل شده است. این کفپوش به دلیل مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی برای استفاده در فضاهای باز مثل محوطه­ پارک­ها، فضای سبز، پیاده رو، بام (roof garden ) و … بسیار مناسب است. همچنین می­توان از این نوع کفپوش در فضای بسته داخل ساختمان نیز استفاده نمود. موزاییک­های واش بتن در اثر سرمای هوا ترک نمی­خورند و دچار یخ­زدگی نمی­شوند. همچنین به علت مقاومت در برابر فشار و اصطکاک بالای موزاییک واش بتن، از این نوع کفپوش در پیاده­ روها و معابر شهری استفاده می­شود. موزاییک واش بتن در رنگ­های مختلفی تولید و متناسب با مکان مورد استفاده از رنگ­های مختلف استفاده میشود. به عنوان مثال از موزاییک واش بتن که از سنگدانه­ های با زمینه تیره تشکیل شده­ است برای معابر عمومی و از انواع واش بتن­هایی که از سنگدانه ­های با زمینه روشن ساخته شده­ اند برای فضای داخل منزل استفاده می­شود. این نوع از کفپوش­ها علاوه بر مقاومت مناسب از زیبایی طبیعی برخوردارند، باعث زیبایی بیشتر محیط می­شوند و به نوعی محیط را آراسته می­کنند. همچنین در محیط­هایی که گل و گیاهان وجود دارند، استفاده از انواع واش بتن باعث می‌شود گیاهان طبیعی جلوه بیشتری داشته باشند. سنگ­های رنگی موجود در موزاییک واش بتن، ظاهری زیبا و جذاب به آن بخشیده و باعث جلب توجه مشتریان بیشتری به این محصول شده است. این سنگ­های رنگی زیبا در واقع سنگ­های شسته شده کف رودخانه هستند که در تولید این محصول مورد استفاده قرار می­گیرند.

روش تولید موزائیک واش بتن

موزاییک واش بتن یا همان بتن شسته در ایران به روش زیر تولید می­شود. برای انتخاب بهتر یک محصول لازم است با روش تولید و ویژگی­های هر یک آشنا شویم تا انتخاب بهتری داشته باشیم.

برای تولید واش بتن، مواد اولیه تشکیل دهنده آن (سیمان، سنگ­های معدنی، ماسه، چسب بتن و مواد روان کننده بتن) با یکدیگر مخلوط شده و داخل قالب قرار می­گیرند. سپس به منظور خارج کردن هوای داخل مخلوط، قالب­ها را روی میز ویبره قرار می­دهند و در نتیجه مواد به صورت کاملا همگن با یکدیگر مخلوط می­شوند. این مرحله حدود ۳ دقیقه به طول می­انجامد. در مرحله بعد قالب را به مدت ۲۴ ساعت درون اتاق بخار قرار می­دهند تا مقاومت آن تثبیت شود. پس از خروج از اتاق بخار، محصول را با استفاده از فرچه­های فلزی و واترجت تمیز نموده و صیقل می­دهند در نتیجه واش بتن شکل زیبای خود را بدست می­آورد. در این مرحله با استفاده از فشار آب و فرچه­ های فلزی، سیمان موجود روی واش بتن پاک می­گردد و سنگ­های رنگی و زیبا به خوبی نمایان می­گردند.

دستگاه تولید واش بتن
ابعاد و طرح­های موزائیک­ های واش بتن

واش بتن در کارگاه­ ها و کارخانه­ ها با ضخامت و ابعاد مختلف ساخته می­شود. به طور کلی می­توان گفت ابعاد واش بتن به شرکت تولید کننده آن بستگی دارد اما معمولا با ضخامت ۴ تا ۵ سانتی متر و سطح رویه برجسته و پر رنگ تولید می­شود و رایج­ترین ابعاد واش بتن­ ۳۰*۶۰ است. ابعاد و طرح­های این نوع کفپوش بتنی بسیار متنوع است و با توجه به درخواست مشتری و نیاز بازار قابل تغییر است. موزاییک­های واش بتن معمولا در ابعاد ۳۰*۳۰، ۵۰*۵۰، ۴۰*۴۰ و ۳۰*۶۰ ساخته می­شوند. این محصول همچنین در رنگ­های مختلف تولید می­شود که با توجه به مکان مورد استفاده رنگ متناسب با آن مکان انتخاب می­شود به عنوان نمونه در محیط­های صنعتی بیشتر از کفپوش­های بتنی با رنگ­های تیره استفاده می­شود و در محیط‌هایی مثل پارک، تالار و ویلا از کفپوش­هایی با رنگ­های روشن استفاده می­شود. اما رنگ­های رایج واش بتن که معمولا در بازار موجود هستند عبارتند از رنگ­های سفید و قرمز و معمولی، سفید و قرمز (قرمز بیشتر)، سفید و قرمز (سفید بیشتر)، آجیلی، سفید و سبز، سفید و مشکی، سفید و زرد (لیمویی)، قرمز، مشکی و سبز که هر کدام کارایی مخصوص به خود را دارند. برای زیباتر کردن کار در کنار انواع واش بتن از تجهیزات جانبی مثل نورپردازی نیز استفاده می­شود. در برخی محصولات چراغ­های LED به­کار رفته است و دیگر نیازی به اضافه کردن چراغ در کنار واش بتن نیست. استفاده از این نوع واش بتن در تراس­ها، باعث به وجود آمدن نمای زیبایی در شب می­شود. در مجموع می­توان گفت استفاده از واش بتن بیشتر از جنبه دکوری و زیبایی مورد توجه است گرچه با توجه به مقاومت بالای کفپوش­های بتنی در برابر تغییرات دمایی و یخ زدگی و همینطور مقاومت در برابر فشار و شکنندگی، این محصولات از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار هستند اما نمی­توان نقش جنبه ظاهری و زیبایی آن‌ها را در انتخاب این کفپوش­های بتنی به عنوان پوشاننده سطوح نادیده گرفت.

تولید و نگهداری موزائیک واش بتن

همانطور که پیش­تر گفته شده موزاییک واش بتن عمدتا به دو روش ویبره­ای و پرسی تولید می­شود که روش ویبره در ایران رایج­تر است و از کیفیت بالاتری و مقاومت بیشتری نسبت به موزاییک­های تولید شده به روش پرسی برخوردار است. در فرآیند تولید واش بتن از طرح اختلاط استفاده می‌شود، به این صورت که از سیمان با عیار حداقل ۴۰۰ کیلوگرم در مکعب استفاده می­شود و بنابراین این محصول از مقاومت فشاری بالای حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع برخوردار می‌شود.

واش بتن ویبره :

متشکل از سنگدانه های مرمریت(غبرمتخلخل و نا تراوا ) ، پودرسنگ میکرونیزه (سنگ آهک) و سیمان خاکستری و افزودنی های بتنی نظیر روان کننده ها و سخت کننده های طبیعی می باشد .

پس از مرحله تولید، مرحله اجرا و نصب نیز اهمیت زیادی دارد زیرا یک اجرای مناسب می­تواند کیفیت و زیبایی محصول را به خوبی نشان دهد.
نحوه نصب و اجرای موزاییک واش بتن به صورت زیر است:

۱- زیر سازی محل نصب به طور کامل کوبیده ومتراکم شود .

۲- موزاییک واش بتن را میتوان صورت خشکه چین و ملات خیس اجرا کرد .

۳- در هنگام نصب موزائیک واش بتن بین موزائیک ها فاصله ۵-۱ سانتی متر در نظر گرفته شود .

۴- میتوان برای پرکردن فاصله بین موزاییک ها از سیمان رنگی – سنگ – چمن و… استفاده کرد.

۵- به هیچ عنوان از دوغاب برای نصب واش بتن استفاده نکنید .

۶- بعد از اجرای واش بتن از ریختن سیمان – گچ و… بر روی واشبتن جلوگیری شود .

۷- به هیچ عنوان از اسید و مواد شوینده قوی ( طبق شرایط نگهداری استاندارد ۷۵۵ ملی ایران ) برای تمیز کردن استفاده نشود.

ویژگی های موزائیک واش بتن مرغوب:

• تراکم یکنواخت سنگدانه ها در کفپوش

• مقاومت فشاری بالا ( معمولاً ۴۰۰ ~ ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی مترمربع)

• استفاده از سنگدانه های با مش بندی یکسان

• استفاده از سیمان پرتلند با عیار ۴۰۰

• مقاوم بودن در برابر سرما و نفوذ آب

بازار موزائیک واش بتن

واش بتن طرفداران زیادی دارد چرا که در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از شهرداری‌ها، پیمانکاران شهرداری‌ها و انبوه‌سازان گرفته تا مصرف‌کنندگان شخصی در طیف مشتریان این محصول قرار می‌گیرند. به همین دلیل واش‌بتن‌ها قیمت‌های متنوعی دارند. قیمت این محصول در بازار ایران بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار ریال به ‌صورت متوسط در هر مترمکعب متغیر است البته محصولات گران‌تر و ارزان‌تر نیز یافت می‌شوند.

سنگهای رنگی موجود در آن ظاهری زیبا و جذاب به آن بخشیده که استفاده از آن با سرعتی باور نکردنی در حال رواج و اوج گیری است؛ تا جایی که اکثر مشتریان ما آن را جایگزین موزاییک و پیورس کرده اند و هر روز رکورد تازه ای برای سفارش تولید آن ثبت میشود.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید موزائیک واش بتن

کد آیسیک : ۲۶۹۵۶۱۲۳۲۲
کد تعرفه گمرکی موزاییک و کفپوش سیمانی : ۶۸۱۰۱۹۹۰,۶۸۱۰۹۱۱۰

وضعیت واردات و صادرات موزائیک واش بتن

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات موزاییک و کفپوش سیمانی در کشور به تفکیک سال آمده است .

وضعیت واحد های فعال تولید موزائیک واش بتن

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده موزاییک و کفپوش سیمانی در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید موزائیک واش بتن

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۸۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)