میلگرد بازالتی

طرح تولید میلگرد بازالت

میلگرد بازالت (Basalt rebar) نوعی آرماتور است که از الیاف یک سنگ آتشفشانی به نام بازالت ساخته می‌شود. از کاربردهای آن می‌توان به تقویت بتن اشاره کرد. وزن سبک، قدرت بالا و ماندگاری طولانی مدت، از مزیت‌های آرماتور بازالتی است. این ویژگی‌ها همراه با مقاومت بسیار خوب در برابر خوردگی‌ و صرفه اقتصادی، سبب شده تا نگاه ویژه‌ای به آن برای استفاده در ساخت و ساز شود.
در حالی که این محصول در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار داشته و در رقابت جدی با مقاطع فولادی قرار دارد، بسیاری نیز از وجود آن اطلاعی ندارند. میلگرد بازالت یک میله سنگی است که ماده اصلی و اولیه جهت تولید آن، سنگ بازالت است. این آرماتور شامل الیاف بازالت (۸۰%) و رزین اپوکسی (۲۰%) است و از آن‌ها ساخته می‌شود.
اپوکسی نوعی ماده پلیمری می‌باشد. میلگرد پلیمر تقویت شده با الیاف بازالت (Basalt Fiber-Reinforced Polymer) یا به اختصار BFRP، فناوری جدید در صنعت ساختمان و عمران است. میلگرد بازالت از تعداد زیادی رشته یا فیبر بازالت تشکیل شده که به یکدیگر متصل شده‌اند و پیوندی با دوام و محکم ایجاد کرده‌اند و یک متریال عالی تشکیل داده‌اند.
برای تولید، سنگ بازالت را تا مرحله ذوب گرم می‌کنند و به الیاف تبدیل می کنند. سپس آن‌ها را با رزین‌های اپوکسی، پلی استر و یا وینیل استر پوشانده و قالب می‌زنند.
وزن میلگرد بازالت حدود یک سوم وزن آرماتورهای فولادی است و با توجه به اینکه ۲.۵ برابر قوی‌تر از فولاد می‌باشد، نسبت مقاومت به وزن آن ۷.۵ برابر بهتر است. این ویژگی، استفاده از BFRP را بسیار راحت‌تر و هزینه حمل و نقل آن را کمتر می‌کند.
در موارد خاص که خطر خوردگی میله‌های فولادی بر اثر مجاورت با مواد شیمیایی، اسیدی و قلیایی وجود دارد، آرماتورهای الیاف بازالت گزینه بسیار خوبی هستند.
به ویژه در محیط‌های دریایی مثل دیوارهای دفاعی که در ساحل دریا ساخته می‌شود و یا جاده‌ها و پل‌های زیر بنایی، استفاده از این آرماتورها مقرون به صرفه است و می‌تواند جایگزین میلگرد گالوانیزه با پوشش اپوکسی شود. از طرف دیگر، طول عمر آن بیشتر بوده، ایمن‌تر است و قیمت نهایی آن کمتر از مقاطع استنلس استیل تمام خواهد شد.
بازالت (Basalt) یک سنگ آذرین بیرونی مافیک است که از سرد شدن سریع گدازه‌های آتشفشانی شکل می‌گیرد. منظور از مافیک یا بازیک، درصد بالای عناصر آهن و منیزیم در سنگ است. همین ویژگی به سنگ خاصیت قلیایی می‌دهد و آن را از حالت اسیدی دور می‌کند.
۷۰% سطح کره زمین از بازالت تشکیل شده و بیش از ۹۰ درصد کل سنگ‌های آتشفشانی موجود در سطح زمین، بازالت است. رنگ این سنگ‌ها مشکی یا مشکی – قهوه‌ای بوده و به دلیل هوازدگی، ممکن است رنگ سطح شان به قرمز – قهوه‌ای تغییر کند. و
زن مخصوص آن g/cm3 2.7 – ۳.۳ و مقاومت فشاری آن kg/cm2 3000 است. گدازه‌های بازالتی به دلیل محتوای کم سیلیس، گرانروی کمی دارند. در نتیجه پس از خارج شدن از زمین، به سرعت جریان یافته و در سطح زمین گسترش می‌یابند.میلگرد بازالتی

مزایای میلگرد بازالت و تفاوت آن با دیگر آرماتورها

برای ساخت بتن مسلح با آرماتورهای بازالتی، حجم کمتری بتن لازم است. این امر منجر به صرفه جویی در مصرف بتن و ایجاد یک سازه سبک می‌گردد.
از طرف دیگر، Basalt rebar در محیط های خورنده مقاوم است؛ این درحالیست که میلگردهای فولادی در برابر خوردگی‌های معمولی مقاوم نیستند.
به طور کلی، این محصول به دلیل حمل و نقل راحت‌تر، صرفه جویی در نیروی کار، قابلیت بازیافت و هزینه کمتر در تولید، به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است. در مناطق بسیار سرد و در دماهای پایین، استفاده از آن مشکل ساز نخواهد شد. دیگر مزایای Basalt rebar عبارتند از:
چهار تا پنج برابر سبک‌تر از فولاد است.
ضریب حرارتی میلگرد بازالت معادل ضریب حرارتی انبساط بتن است.
دو برابر قوی‌تر از میلگردهای فولادی سری ۶۰ با قطر مشابه است.
به طور طبیعی در برابر مواد قلیایی، زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است.
از نظر مقاومت در برابر کشش، از فایبر گلاس و فولاد st37 قوی‌تر است.
مقاومت کششی آن سه برابر بیشتر از فولاد st37 بوده و محصولی عالی برای تقویت بتن است.
عایق الکتریکی آن ۱۰ برابر بهتر از فایبرگلاس است.
مدول الاستیستۀ آن ۱۸% درصد بیشتر است.
امکان رشد باکتری و میکروب در آن وجود ندارد.
به راحتی با ابزارهای معمولی برش داده می‌شود.
انتشار CO2 ناشی از آن در سازه های بتنی، به طور متوسط ۶۰% کمتر است.
هزینه کلی پروژه کمتر از میلگرد فولادی تمام خواهد شد.
در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم است.
هادی جریان الکتریسته نیست؛ درنتیجه میدان مغناطیسی ایجاد نمی‌‍کند. از این رو، برای ساخت مراکز پزشکی MRI عالی است.

کاربرد میلگرد بازالت چیست؟

از الیاف بازالت علاوه بر میلگرد، در ساخت رابیتس هم استفاده می‌شود. این رابیتس‌ها یک تقویت کنندۀ عالی برای جاده‌ها و بزرگراه‌ها، به ویژه در محیط های نمکی و مناطق سردسیر است. الیاف خرد شده بازالت، یک محصول عالی برای احیاء شکاف‌ها و ترک خوردگی‌ها می‌باشد.
همچنین می‌توان از آن برای افزایش ظرفیت تحمل بار یک سازه آسیب دیده استفاده کرد. الیاف بازالت می‌تواند طول عمر ساختمان، جاده‌ها، دیوارهای دریایی و پل‌ها را افزایش دهد.
مهندسی هیدرولیک
ساختمان سازی
ساخت بتن مسلح
تونل سازی
ساخت جاده و بزرگراه
موانع یا حصارهای بتنی
عایق های خطوط فشار قوی
بسیار مناسب جهت ساخت اماکن ژئومغناطیس لرزه‌ای و ایستگاه‌های لرزه نگار.
ساخت اماکن نظامی، برج های مخابراتی، ایستگاه‌های تلویزیونی و رادیویی، فرودگاه ها.
از مش بازالت (Basalt mesh) می‌توان در ساخت ساختمان‌های صنعتی و عمرانی در مناطق لرزه‌خیز استفاده کرد.

مقایسه خصوصیات مکانیکی میلگردهای کامپوزیت FRP و میلگردهای فولادی
طرح تولید میلگرد بازالتیکد آیسیک مرتبط با صنعت تولید میلگرد بازالت

کلمه کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد آیسیک
میله کامپوزیتی از الیاف بازالت و رزین۲۶۹۹۶۱۲۳۹۱
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید میلگرد بازالت

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

نحوۀ ساخت میلگرد بازالت
۱- تولید BF

آرماتور بازالت تحت فناوری pultrusion تولید می‌شود. اولین قدم در تولید این محصول، تولید الیاف بازالت (BF) است. BF نوعی الیاف غیرآلی (معدنی) است که از ذوب سنگ بازالت در دمای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد حاصل می‌آید. برای ساخت آن، ابتدا بازالت را فراوری کرده، خرد می‌کنند و شستشو می‌دهند. سپس آن را تا حدود ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد حرارت داده و ذوب می‌کنند. سنگ ذوب شده از سرِ چند بوش خارج می‌شود و به این ترتیب، فیبرهایی شش ضلعی با قطر ۱۳ تا ۱۹ میکرون تولید می‌شود.
برخلاف تولید الیاف شیشه، در زمان تولید BF هیچ ماده شیمیایی به مذاب اضافه نمی‌کنند و طی این روند، زباله‌ای تولید نمی‌شود. به همین دلیل، الیاف تولید شده آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. همچنین، خاصیت ضد احتراق دارد؛ مزیتی بزرگ که در دیگر انواع میلگرد کامپوزیت دیده نمی‌شود.

۲- فشرده سازی BF

پس از آنکه BF تولید شد، هزاران رشته از آن را در کنار هم قرار داده و فشرده می‌کنند تا زمانی که شکل استوانه‌ای ایجاد شود. سپس این استوانه فشرده شده، با زرین اپوکسی مخصوص پوشش داده می‌شود. رزین اپوکسی مانند یک چسب عمل می‌کند الیاف بازالت را مرطوب می‌کند و یک سطح اتصال قوی ایجاد می‌کند. در نهایت نیز یک رشته داکرون محکم در اطراف الیاف فشرده پیچیده می‌شود و یک تغییر شکل ایجاد می‌کند تا از چسبندگی آن با بتن اطمینان حاصل شود. گاه یک پوشش ماسه نیز در سطح محصول اعمال می‌شود.
روکش ماسه‌ای نیز چسبندگی میله به بتن در عملیات عمرانی و ساخت و ساز قوت می‌بخشد. برخی تولید کنندگان نیز بجای ماسه پاشی، سطح آن را آجدار می‌کنند.
یکی از کاستی های آرماتورهای بازالتی این است که امکان خم کردن آن در محل ساخت سازه میسر نیست. به همین دلیل، در زمان تولید، خم‌هایی در آن ایجاد می‌شود؛ مثلاً خم ۹۰، ۱۳۵ و ۱۸۰ درجه.

کشورهای تولید کننده

تلاش برای تولید الیاف از سنگ بازالت به اواسط دهه ۱۹۲۰ برمی‌گردد. در نهایت شخصی به نام Paul Dhe فرانسوی حق ثبت اختراع آن را دریافت کرد.
در سال ۱۹۸۴ اولین عملیات ساخت و تجاری سازی فیبر بازالت در کارخانه‌ای واقع در نزدیکی کیِف اوکراین راه اندازی شد. اندکی بعد، این فناوری به جهان عرضه شد. هم اکنون روسیه، اوکراین، چین، آمریکا و ایرلند از کشورهای تولید کنندۀ فیبرهای تجاری بازالت هستند. میلگرد بازالت با چندین روش آزمایش شده و دارای تأییدیه ISO 9001 می‌باشد.
Carnation اولین خانه‌ای در آمریکاست که در ساخت آن از میلگرد بازالت استفاده شده است. ساختمان چند طبقۀ دپارتمان دولتی انرژی Nanoscale Material در آمریکا که یک سازۀ بتنی چند طبقه است، با میلگرد بازالت تقویت شده است.

وضعیت واحد های فعال تولید میلگرد بازالت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید میله کامپوزیتی از الیاف بازالت و رزین در کشور به تفکیک استان آمده است .میلگرد بازالتی

جدول واحد های فعال تولید میلگرد بازالت

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید میله کامپوزیتی از الیاف بازالت و رزین در کشور به تفکیک استان آمده است .

میلگرد بازالتی
پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید میلگرد بازالت

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۱۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۲۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳.۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۵۶ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)