طرح تولید نونیل فنل

نونیل فنول ها (Nonyl phenol)، که از لغات Nonus و Phenol در لاتین ریشه می گیرند، خانواده ای از ترکیبات آلی نزدیک بهم هستند که از فنول متصل به یک دنباله ۹ کربنه تشکیل شده اند. نونیل فنول ها می توانند ساختار های بیشماری داشته باشند، که همه آنها ممکن است آلکیل فنول در نظر گرفته شوند. از نونیل فنول ها در تولید ضد اکسیداسیون ها، روان کننده های روغنی، شوینده های ظروف و البسه، امولوسیون کننده ها و حل کننده ها استفاده می شود. همچنین، این ترکیبات، پیش ماده نونیل فنول های اتوکسیله (صابون مول ۶، صابون مول ۱۰ و …) و آلکیل فنول های اتوکسیله سورفاکتانت های غیر یونی مهم تجاری هستند که در شوینده ها، رنگ ها، آفت کش ها، محصولات خود مراقبتی و پلاستیک ها مورد استفاده قرار می گیرند. نونیل فنول ها بخاطر رواج داشتن در محیط زیست و قابلیت ایفای نقش بعنوان مختل کننده اندورسین (غده درون ریز) و زینواستروژن، بخاطر قابلیت کنش با فعل و انفعال های استروژن مانند، توجه زیادی را به خود جلب کرده اند. خاصیت استروژنی و تجزیه بیولوژیکی این مواد، عمدتا به شاخه بندی زنجیره جانبی نونیل بستگی دارد. با مطالعه بر روی نونیل فنول، دانشمندان دریافتند که نونیل فنول می تواند به عنوان آگونیست پذیرنده استروژنی جفت شونده با پروتئین G (GPER یا GPR30) عمل کند.

ساختار-نونیل-فنل

نام ترکیب: نونیل فنل (نونیل فنول) – NonylPhenol
نام های متداول: نونیل / ۴-(۲و۴-دی متیل هپتان-ایل)فنل
فرمول مولکولی: C15H24O
جرم مولی: ۳۵/۲۲۰ گرم بر مول
ویژگی های ظاهری: مایع به رنگ زرد روشن با ویسکوزیته نسبتاً بالا؛ با بویی شبیه به فنل
دانسیته: ۹۵۳/۰ گرم بر سانتی متر مکعب
نقطه جوش: ۲۹۳ تا ۲۹۷ درجه سانتی گراد
نقطه ذوب: ۸- تا ۲ درجه سانتی گراد
نقطه اشتعال پذیری: ۷۹ درجه سانتی گراد
حلالیت در آب: ۶ گرم در ۱۰۰۰ میلی لیتر آب در PH=7
نونیل فنل ها در دسته مواد شیمیایی آلی فنلی طبقه بندی می شوند؛ گروه نونیل به حلقه فنل متصل می شود. به دلیل استخلاف های متعددی که در ساختار آلکیل وجود دارد، بهترین موقعیت برای جایگیری بر روی حلقه بنزن، استحلاف پارا، جایی مقابل گروه هیدروکسیل است. اگرچه این استخلاف می‌تواند در موقعیت ارتو و متا نیز قرار گیرد اما به دلیل ازدحام فضایی با گروه هیدروکسیل، ساختار به وجود آمده مطلوب نخواهد بود.
آن دسته از اتوکسیلات هایی که ساختار غیر فنولی دارند در آب، دارای ساختار غیر یونی می باشند. استخلاف آلکیل به عنوان یک گروه آبگریز عمل می کند اما استقلال هیدروکسیل در ترکیب نونیل فنل، یک گروه آبدوست است؛ بنابراین، این ترتیب را به عنوان یک ترکیب دوگانه معرفی می کنیم که دارای خاصیت امولسیون کنندگی می باشد. ترکیب نونیل فنل می تواند ذرات چربی، روغن و گریس را احاطه کرده و آنها را از آب جدا کند.

کاربردهای نونیل فنل

نونیل فنل با ساختار ویژه در ساخت آنتی اکسیدان ها، روان کننده ها، مواد افزودنی، روغن ها، تهیه مواد شوینده، ترکیبات امولسیفایر و انواع حل کننده ها به کار می رود. ترکیب شیمیایی نونیل فنل به عنوان یک ماده اولیه برای سنتز اتوکسیلات غیر فنولی برای تهیه رنگ ها، مواد شوینده، سموم‌کشاورزی، پلاستیک ها و غیره به کار می رود. ویژگی های شیمیایی و فیزیکی این ترکیب شیمیایی در حقیقت به ساختار مولکولی و گروه‌های استخلافی آن مربوط می ‌شود.
کاربرد در ساختار آنتی اکسیدان ها
تولیدروان کننده ها و حل کننده ها
تولیدترکیبات آنتی اکسیدان نظیر ۴-نونیل فنیل فسفیت؛ برای محافظت از پلیمرها در ساخت پلاستیک پلی الفین ها و پلی استرها ( این ماده خاصیت استابلایزر برای پلیمرها دارد)
مشتقات باریم و کلسیم نونیل فنل به عنوان تثبیت کننده حرارتی در پی وی سی به کار می رود
کاربرد در تولید مواد شوینده، رنگ ها و آفتکش های کشاورزی
کاربرد برای تولید محصولات مراقبت از پوست و مو
شوینده های خانگی
به عنوان ماده اولیه برای فرمولاسیون اپوکسی
کاربرد به عنوان یک حد واسط در تولید سورفکتانت های غیر یونی

 

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید نونیل فنل

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نونیل فنل : ۲۴۱۱۵۱۲۶۰۸

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت­ تولید نونیل فنل

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت­ تولید چربی گیرهای صنعتیتعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نونیل فنل : ۲۹۰۷۱۳۱۰

فرآیند تولید نونیل فنل

نونیل فنول ها به صورت صنعتی، طبیعی، و بوسیله تجزیه سازی محیطی آلکیل فنول اتوکسیله ها تولید می شوند. در تولید به روش صنعتی، نونیل فنول از آلکیل دار کردن فنول به همراه ترکیبی از نونن ها تولید می شود. این ترکیب موجب تشکیل یک ترکیب بسیار پیچیده با نونیل فنول های متنوع می شود. از نظر تئوری، ۲۱۱ ایزومر بنیادی وجود دارد و اگر آنانتیومرها را هم در نظر بگیریم، این عدد به ۵۵۰ ایزومر میرسد. برای تولید NPE ها، تولید کنندگان، NP را تحت شرایط بازی به اتیلن اکسید اضافه می کنند. از زمان کشف این روش تولید در سال ۱۹۴۰، تولید نونیل فنول به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرد و در سطح جهان، سالیانه حدود ۴۵ تا ۲۳۰ هزار تن تولید می شود، مقداری که با تعریف مواد شیمیایی تولید شده با حجم بالا در ایالات متحده (High Production Volume Chemicals) مطابقت دارد.
همچنین، نونیل فنول ها به طور طبیعی در محیط زیست هم تولید می شوند. یک جاندار به نام کرم مخملی، نونیل فنول را به عنوان جزئی از مایع مخاطی دفاعی خود تولید می کند. نونیل فنول، مجرای ترشح مایع مخاطی را می پوشاند و از چسبیدن خود جاندار به ماده مخاطی جلوگیری می کند. همچنین، نونیل فنول موجب طولانی تر شدن فرایند خشک شدن می شود و به این ترتیب، زمان کافی برای رسیدن مایع مخاطی به هدف را به جاندار می دهد.
بر اساس مطالعات انجام شده، پس از تزریق یک سورفاکتانت دیگر بنام نونوکسینول، که قبلا بعنوان اسپرم کُش درون واژنی و روان کننده ی کاندوم استفاده میشد، به جانوران آزمایشگاهی، نونیل فنول تولید می شود.

وضعیت واحدهای فعال تولید نونیل فنل

نمودار واحدهای فعال تولید نونیل فنل به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

وضعیت واردات و صادرات نونیل فنل

نمودار واحدهای فعال نونیل فنل به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

تجزیه و تحلیل

از آنجا که نونیل فنول ها در مواد متفاوتی مثل غذا، آب آشامیدنی، و بافت انسانی وجود دارند، روش های تجزیه و تحلیلی زیادی برای واکاوش آنها وجود دارد. رایج ترین روش ها، تجزیه و تحلیل با GC – MS است. همچنین، کاربرد دو بعدی مخصوص با یک GCxGC-ToF-MS نیز دارد. با اینحال، بوسیله ی تکنیک های HPLC هم میتوان نونیل فنول ها را جدا کرد.
از آنجایی که شاخه بندی زنجیره جانبی نونیل فنول بخاطر داشتن استروژن های متنوع نقش مهمی را ایفا می کند، نونیل فنول های مختلف بالقوه در سیستم های GC-MS یا GC-FID سنتز و تجزیه شدند. در این مطالعات، جداسازی آنانتیوگزین نونیل فنول های مختلف نیز جزو اهداف بود، چون سیستم های زیستی معمولا آنانتیوگزین هستند.

قانون گذاری

به علت اثرات منفی نونیل فنول و نونیل فنول اتوکسیله ها بر سلامتی انسان و محیط زیست، تولید و استفاده از آنها در اتحادیه اروپا ممنوع شده است. بخاطر نگرانی ها نسبت به محیط زیست در اروپا، آنها جایگزینی بسیار گران تر برای نونیل فنول در نظر گرفتند که این ماده، الکل اتوکسیله نام دارد. بخاطر قابلیت تجزیه ی بسیار سریعتر الکل اتوکسیله نسبت به نونیل فنول، این ماده ضرر کمتری برای محیط زیست دارد. همچنین، اتحادیه اروپا در دستور العمل چارچوب آب (Water Framework Directive)، نام نونیل فنول را در فهرست مواد مخاطره انگیز برای آب سطحی قرار داده است. آنها در حال بکارگیری یک سیاست کاهشی جدی نسبت به میزان نونیل فنول ها در مسیرهای آبی هستند. استاندارد کیفی زیست محیطی برای نونیل فنول به میزان ۰٫۳ ug در هر لیتر مطرح شده است. در سال ۲۰۱۳، نونیل فنول ها در فهرست REACH ثبت شد.
در ایالات متحده، EPA (سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا) معیارهایی را در نظر می گیرد که پیشنهاد می کنند که غلظت نونیل فنول نباید از ۶٫۶ ug در آب شیرین و ۱٫۷ ug در آب شور بیشتر شود. بمنظور این کار، این سازمان از پایان داوطلبانه ی استفاده از نونیل فنول در شوینده های صنعتی حمایت کرده و آنها را تشویق می کند. بطور مشابه، آنها در حال سندسازی طرحی پیشنهادی برای قانون “استفاده ی جدید قابل توجه” هستند، که شرکت ها را ملزم می کند تا در صورت تصمیم برای افزودن نونیل فنول به هر گونه محصول شوینده و پاک کننده جدید، به این سازمان اطلاع بدهند. آنها قصد دارند تا ارزیابی های ریسکی بیشتری انجام دهند تا از اثرات نونیل فنول بر روی سلامت انسان و محیط زیست مطمئن شوند. همچنین، این موضوع مطرح شده بود که نونیل فنول را به فهرست مواد شیمیایی در قانون کنترل مواد سمی ۱۹۷۶ اضافه کنند، اما این اتفاق همچنان از سال ۲۰۱۴ رخ نداده است.
در سایر کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی، نونیل فنول همچنان بطور گسترده در شوینده های تجاری استفاده می شود و مقررات کمی برای آن وجود دارد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید نونیل فنل

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰۰ تن در سال
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۷۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۳۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳.۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۳ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)