طرح تولید ورق پلی استر

یکی از محبوب ترین و معروف ترین مواد کاربردی در صنعت مد، طراحی و طراحی داخلی، پلی استر است ولی واقعا پلی استر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

همه ما میدانیم که پلی استر نوعی پارچه و یا ماده سبک بافت است و دارای ویژگی های خاصی میباشد که آن را به گزینه ای ایده ال برای پارچه سازی تبدیل میکند. شاید به کارگیری این ماده در صنعت مد کمی خجالت اور باشد زیرا پلی استر ساخته دست انسان بوده و همانند ابریشم، نخ، پشم و سایر موراد طبیعی نیست. اگرچه پلی استر طبیعی نیست ولی مطمئنا دارای مزایای زیادی میباشد.  
پلی استر چیست و از کجا بوجود امده است؟

پلی استر عنوانی کلی برای انواع پارچه ها و یا محصولاتی است که که با استفاده از نخ پلی استر و یا فیبر بوجود می ایند. در واقع پلی استر نامی خلاصه شده برای پلیمرهای ترکیبی و دست ساز است که دارای محتویات ویژه ای میباشد. معمول ترین و پرکاربردترین در میان این مواد نیز پلی اتیلن ترفتالات است که با نام PET شناخته میشود و با ترکیب اتیلن گلیکول و ترفتالیک اسید بوجود میاید. شاید تمام توضیحات ارائه شده کمی علمی به نظر برسد ولی به طور کلی پلی استر نوعی پلاستیک است.

پلی استر در سال ۱۹۴۱ توسط دانشمندان بریتانیایی در حوزه شیمی اختراع شد و با تعدادی از شعارهای تبلیغاتی در دهه ۷۰ به شهرت فراوانی دست پیدا کرد مانند :یک پارچه ی معجزه گر که میتوان ان را ۶۸ روز پوشید بدون انکه به اتو نیاز داشته باشد و همچنان زیبا و مطلوب بنظر برسد.

اگر بخواهیم به کاربردهای این ماده نگاهی بیندازیم، به پارچه سازی، ساخت اثاثیه و سایر موارد میرسیم. اگر به لباسهایتان علاقه داشته باشید، حتما تا به حال نگاهی به برچسب انها و مواد سازنده انها انداخته اید. در صورتی که در تولید یک لباس از ترکیب فیبر طبیعی با پلی استر استفاده شده باشد، میتوایند درصد این ترکیب را بروی برچسب لباس مشاهده کنید.

ویژگی های پلی استر کدامند؟

مواد پلی استری پایداری خوبی دارند و در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاومند
پلی استر نوعی ماده کاربردی در صنعت مد بوده و و در برابر پارگی و یا کشیدگی نیز مقاوم میباشد. همچنین احتمال سایش و چروک خوردگی ان کم می باشد.
فیبرهای به کاربرده شده در ساخت پلی استر خیلی قوی بوده و در عین حال سبک میباشند.
به راحتی میتوان این فیبرها را رنگ نمود.
پلی استر به خوبی شکل قبلی خود را حفظ میکند
همچنین نگهداری از پارچه های پلی استری ساده بوده و میتوان انها را در خانه شست و یا خشک نمود.
این نوع از پارچه به سرعت خشک میشود و به همین دلیل گزینه ای مناسب برای لباسهای خارج از منزل است.

چرا پلی استر را انتخاب کنیم؟

پلی استر انتخابی محبوب و پرطرفدار برای صنعت پوشاک است و از انجایی که مقاومت زیادی در برابر ایجاد لکه دارند، به راحتی شسته میشوند. از انجایی که پلی استر وضعیتی پویا و غیر ثابت دارد، از ان در ترکیب با انواع ثابت تری از فیبرها استفاده میشود مانند نخ که با نام پلی کاتن شناخته میشود و ویژگی های هر دو نوع ماده مانند قوی ، بادوام و مقاوم در برابر چروک خوردگی را نشان میدهد. همچنین ترکیب این دو ماده در مقایسه با پلی استر خالص باعث میشود تا پارچه خیلی خنک تر باشد و هوای بیشتری از ان عبور کند.

پوشاک پلی استری حالتی لیز و ابریشمی دارند و میتوان انها را با بافت به هم متصل کرد که خود دلیلی برای افزایش حالت ارتجاعی این ماده است. این ماده نوعی فیبر درخشان بوده و میتوان از ان به سادگی در موارد مختلف استفاده نمود.

معمول ترین کاربردهای پلی استر کدامند؟

صنعت مد
وسایل ورزشی
کت
وسایل خواب مانند ملحفه، پوشش لحاف و کیسه های خواب
کفش و دمپایی
نخ خیاطی
وسایل خانه ی نرم و اثاثیه
پارچه ها
چمدان و سایر کیفها

آنچه که باید درباره ی ورق های پلی استر دانست و موارد مصرف آن باید بدانیم

از ورق های پلی استر درچاپ و لمینیت، متالایز کردن، پوشش صنعتی، لمینت حرارتی، روکش کپسول خوراکی در صنعت دارو، چاپ حرارتی، روکش کابل، الیاف متالیک، عایق الکتریکی و حرارتی، نوارهای پلاستیکی فشار سنج، فیلم های عایق حرارت، درپوش محصولات لبنی، تولید فیلم، کاربرد در بسته بندی محصولات هموژنیزه، پوشش سیلیکون، فیلم بسیار شفاف برای فیلم های برجسته، هالوگرام و بسیاری موارد دیگر استفاده میکنند

ضخامت این ورق ها ۸ تا ۷۵ میکرون است که بصورت های صاف ، مات و متالایز ارائه می گردد.

ویژگی های ورق
ویژگی های پلی استر

خواص مکانیکی عالی دارد.

از مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی برخوردار است.
در برابر ورود اکسیژن محافظ عالی می کند.
ثبات ابعاد در برابر افزایش دما
شفافیت بالایی دارد
پردازش سطحی عالی و پوشش اولیه
سطح آن بسیار صاف است.
مقاوم در برابر خراشیدگی است.

کاربرد ورق پلی استر

کاربردهای پلیاتیلن
ترفتاالت PET
Polyethylene
Terephthalate
ساخت انواع الیاف
انواع فیلمهای بستهبندی مقاوم برای لوازم شخصی و بهداشتی و خانگی فیلمهای بستهبندی مواد غذایی و از همه مهمتر بطریهای بسته بندی آب ، نوشابه، انواع نوشیدنی، روغن و …،
ظروف ترموفرم شده شفاف در پزشکی نیز برای پیوند رگ مصنوعی و نخهای بخیه جنس ͵PETعایقهای الکتریکی و قطعات تولیدشده به روش قالبگیری

نوع و میزان مواد اولیه ورق پلی استر

رزین پلیاستر
افزودنی

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ورق پلی استر

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک صفحه و ورق از پلی استر : ۲۵۲۰۴۱۲۶۱۷

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید ورق پلی استر

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی صفحه و ورق از پلی استر : ۳۹۲۰۳۰۰۰

پلی استر چگونه ساخته میشود؟

امروزه از ترکیب پلی استر با سایر مواد طبیعی و گران تر استفاده میشود اما همچنین این امکان وجود دارد که تا حدودی عدم نفوذ هوا در این پارچه ها برای افراد آزار دهنده باشد. بنابریان پارچه های پلی استری نمیتوانند انتخابی مناسب برای افرادی باشند که گرگرفتگی یا دمای بالای بدن را تجربه میکنند و یا حتی در محیط های مرطوب زندگی میکنند.

پلی استرهای نوین میتوانند به اندازه ابریشم واقعی و پشم زیبا به نظر برسند و یا حس خوبی را به فرد منتقل سازند ولی این فقط در صورتی است که شما نوعی مدرن با ترکیبات مناسب را انتخاب کرده باشید. تعداد زیادی از برندهای معروف در دنیا از پلی استر در پوشاک خود استفاده میکنند تا دوام این محصولات افزایش یابد، کاربری و روش نگهداری ساده ای داشته باشد و همچنین اثرات خوبی بر جای گذارد.

وضعیت واحد های فعال تولید ورق پلی استر

در نمودار زیر تعداد واحدهای در دست بهره برداری تولید ورق پلی استر در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات ورق پلی استر

جدول واردات و صادرات ورق پلی استر در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 
خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید ورق پلی استر

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰۰ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز :۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۵۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)