طرح تولید ورق MDF

(Medium Dencity Fibernation) مخفف MDF است. MDF فیبر با چگالی متوسط است که بصورت فشرده از ضایعات چوب تهیه می گردد و از مقاومت زیادی در مقابل رطوبت برخوردار است.MDFهمواره به عنوان مغز و درون کار در صنعت چوب مورد استفاده قرار می گیرد. آن چه MDF را زیبا می سازد پوشش روی آن است که بسته به نوع کارمتفاوت می باشد. از معروفترین روکش های MDF می توان PVC ، VINILIUM، HPL و فرمیکا را نام برد. لازم به ذ کر است فرمیکا بسته به نوع ضخامتش متفاوت می باشد.
ام‌دی‌اف را پس از تولید می‌توان روکش نمود. روکش‌های تزیینی علاوه بر زیبایی به دوام و کاربرد آن در محیط‌هایی مانند آشپزخانه کمک می‌کند. روکش ملامینه متداول‌ترین نوع روکش برای ام‌دی‌اف می‌باشد که در آن فرایند کاغذ نقش دار آغشته به چسب با فشار و حرارت پرس بر روی تخته چسبانده می‌شود.
این محصول ضمن دارا بودن خواص شبیه سایراوراق فشرده چوبی دارای برخی خواص برتر نیز می‌باشد که باعث ارتقاء بازار آن در بین سایر اوراق فشرده چوبی مانند تخته خرده چوب (نئوپان)، تخته لایه، تخته فیبر سخت و… شده است. در واقع این محصول( ام‌دی‌اف) ابتدا بعنوان جایگزین اوراق فشرده چوبی مطرح بوده و سپس در کاربردهای جایگزین چوب نیز بکار رفته است.

انواع MDF با خواص ویژه:
– ام دی اف ضخیم: کاربرد در رویه کاری کابینت، ستون ها و سازه های معماری.
– ام دی اف نازک: استفاده برای پشت کابینت ها، کف کشوها و دیوارکوب ها.
– ام دی اف مقاوم در برابر حشرات و قارچ ها.
– MDF مقاوم در برابر آتش: برای ساخت پوشش دیوارها، پارتیشن ها.
– ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت: برای کابینت دور ظرفشویی، کف پوشها، سرویس بهداشتی و حمام.
– ام دی اف دارای روکش تزئینی: می توان از انواع روکش های چوبی PVC، ملامینه و کاغذی استفاده کرد.
– ام دی اف با وزن مخصوص پائین: برای مواردی که به استحکام بالا نیاز نباشد.
– ام دی اف با وزن مخصوص بالا: با افزودن چسب، فیبر و فشار در حین تولید، ورق های اینچنینی حاصل می شود که در پله ها و کف پوش ها به کار می رود.
– ام دی اف قالب گیری شده: برای ساخت رویه های در به کار می رود.
– ام دی اف با فرمالدئید کم: برای ساخت مبلمان استفاده می شود.

مزایای ورق MDF خام :

قابلیت شکل پذیری و لبه های صاف
محکمتر و سبک تر بودن از چوبهای رشته ای
سطوح صاف و متراکم
ظاهری زیبایی ، طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب

مشخصات فنیMDF خام :

ابعاد ام‌دی‌اف خام به‌طور معمول عبارتند از (ابعاد به میلی‌متر است):

۴۱۰۰×۱۸۳۰
۳۶۶۰×۱۸۳۰
۲۴۴۰×۱۸۳۰
۲۴۴۰×۱۲۲۰

فرایند تولید ورق MDF

ابتدا گرده بینه‌ها و یا مقطوعات چوبی در بخش چیپر به صورت چیپس درآمده و سپس چیپس‌ها در ریفاینر دفیبره می‌شوند. الیاف جداشده با چسب مخلوط گردیده و به رطوبت مناسب می‌رسند. مخلوط الیاف و چسب در فرمینگ بصورت کیک درآمده و در پرس فشرده می‌شوند. تخته‌ها پس از سرد شدن اندازه‌بری شده و بسته‌بندی می‌گردد.

امروزه علاوه بر چوبهای نرم از دیگر مواد نظیر ساقه غلات ، برنج ، نی ، نیشکر ،چوبها و کاغذهای غیر قابل مصرف و … برای تهیه تخته صنعتی استفاده می شود. MDF تولیدی از چوب دارای کیفیت بهتری از سایر انواع MDF می باشد. MDF تهیه شده از باگاس نیشکر نیز از قاعده مستثنی نمی باشد ولی از نظر کیفی در سطح جهانی در رده چوب طبقه بندی شده است. در مقایسه با نئوپان، MDF دارای جرم یکنواخت تری در سطح ورق است همچنین از صافی سطح و قابلیت سنباده زنی و اصلاح سطح برخوردار است MDF به صورت خام و روکش شده به بازار عرضه می گردد MDF های مسطح در ساخت مبلمان اداری ، کابینت ، تزئینات داخلی چوبی کاربرد فراوان دارند.

مزایای استفاده از MDF بجای نئوپان

MDF بدلیل ساختار یکنواخت همگنی که دارد به راحتی ابزار کاری شده و تهیه پروفیل و برش کاری براحتی و بدون اتلاف و خرابی MDF امکان پذیر است. همچنین بواسطه داشتن سطح بسیار صاف و صیقلی قابلیت روکش کاری و رنگ شدن و خوبی دارد. در برابر رطوبت، پوسیدگی و همچنین خوردگی توسط حشرات از جمله موریانه کاملا مقاوم است. طول عمر بیشتری داشته و در برابر تغییر شکل و خمیدگی و پیچش مقاوم بوده از خاصیت ضد صدا Acoustic بر خوداری است. ضمن آنکه MDF در ضخامت پایین(۵/۲mm) نیز قابل تولید است: از کاربردهای MDF نازک یا Thin MDF می توان استفاده در صفحات پشتی کابینتها، پنل چارچوب در،پارتیشن بندی و مصارف جدید در صنعت کفش سازی، قسمتهای داخلی وسایط نقلیه، اسباب بازیها، تیغه های فنهای برقی و مدارهای برقی نام برد. از کاربرد MDF ضخیم یا Thick MDF علاوه بر ساخت اثاثیه و مبلمان، می توان استفاده در ساختمان سازی و ساخت ستونها و ارکهای داخل ساختمان نام برد. این نوع کاربرد بواسطه مقاومت MDF در برابر خمیدگی، پیچش و قدرت نگهداری پیچ عملی است.

معایب ورقهای MDF :

– در صورت خراشیدن رویه و نفوذ آب به سرعت خراب می‌شوند.
– بعضی از انواع به حرارت و گرما حساس هستند.
– دارای بافت نرم است که دلیل سهولت ابزار زدن آن نیز می‌باشد. ولی همین نرمی باعث می‌شود که مثلاً پیچ‌ها با چند بار باز و بسته شدن هرز و لق شوند مگر اینگه محل پیچ را تغییر دهیم.
– به دلیل وجود فرمالدئید در رزین آن برای سلامتی خطرناک است. هرچند مقدار فرمالدئید به کار رفته در ساخت MDF به اندازه‌ای نیست که باعت نگرانی زیاد شود. اما بخار شدن فرمالدئید به کار رفته در آن می‌تواند هوای خانه را آلوده کرده و به‌خصوص برای کودکان نیز مضر می‌باشد.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ورق MDF

کد آیسیک اوراق فشرده چوبی با روکش ملامینه ۲۰۲۱۵۱۲۳۲۲

کد آیسیک اوراق فشرده چوبی با روکش کاغذی (Finish FOIL) ۲۰۲۱۵۱۲۳۲۳

کد آیسیک اوراق فشرده چوبی با روکش پی وی سی ۲۰۲۱۵۱۲۳۲۴

کد آیسیک اوراق فشرده چوبی رنگ شده ۲۰۲۱۵۱۲۳۲۵

کد آیسیک اوراق فشرده چوبی با روکش HPL یا CPL ۲۰۲۱۵۱۲۳۲۶

کد آیسیک اوراق فشرده چوبی با روکش طبیعی چوب ۲۰۲۱۵۱۲۳۲۷

کد آیسیک اوراق فشرده چوبی با روکش آلومینیوم ۲۰۲۱۵۱۲۳۴۷

کد تعرفه گمرکی : ۳۵۰۳۰۰۰۰

وضعیت واحد های فعال تولید ورق MDF

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده ورق ام دی اف ابزارخورده باروکش پی وی سی در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید ورق MDF

ظرفیت تولید سالیانه : ۱.۵ میلیون ورق
نرخ برابری دلار : ۱۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۱۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۷۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۶ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)