طرح تولید و بسته بندی بذر صیفی جات

صیف به معنای تابستان است.پس صیفی جات محصولات کشاورزی تابستانی است. دراین نوع زراعت، بذرصیفی رادربهار و اوایل تابستان می کارند و در اواخر تابستان یا پاییز برداشت میکنند. صیفی جات، معمولا از آبدارترین خوراکی ها هستند. و به همین دلیل هم طرفداران زیادی در روزهای گرم سال دارند.تفاوت صیفی جات با سبزیجات به دلیل آن است که صیفی‌جات میوه هستند. طبق تعریف گیاه‌شناسی، میوه، قسمتی از گیاه است که از طریق گلدهی تولید می‌شود و همچنین بخشی از گیاه است که دارای دانه می‌باشد و به سایر قسمت‌های دیگر گیاه مانند ساقه، برگ، ریشه و حتی جوانه گل، سبزی می‌گویند؛ بنابراین چون صیفی‌جات از طریق گلدهی تولید می‌گردند، میوه محسوب می‌شوند.
صیف به معنای تابستان است. پس صیفی جات محصولات کشاورزی هستند که مراحل کاشت، داشت و برداشت آنها در فصل تابستان انجام می شود.
ترکیب حدود ۹۰ درصد از صیفی جات، از خربزه و طالبی گرفته تا هندوانه آب است.
مصرف روزانه‌ انواع سبزیجات و صیفی جات علاوه بر اینکه در تناسب اندام و سلامت بدنی شما بسیار موثر است، می‌تواند برای زیبایی پوست و مو شما هم موثر و تسریع کننده باشد.

بذر (seed) ماده یا هر اندامی از گیاه است که برای تکثیر گیاهان از آن استفاده می‌شود. اگر جنبه غذایی بذر مطرح باشد، به آن kernel یا Grain گویند. به طور کلی بذر نتیجه نهایی فعالیت‌های یک نسل گیاه و همچنین آغازی برای نسل جدید می‌باشد.
بذر به بخشی از گیاهان مورد توجه در کشاورزی و باغبانی گفته می‌شود که می‌تواند به تکثیر و تولید مثل آن گیاه منجر شود. در کشاورزی به هر بخش از گیاه که بتواند نسل دیگری از همان گیاه را تولید کند بذر می‌گویند. بذر یک رابطهٔ زنده بین والدین و نتاج بوده و عامل اصلی انتشار گیاه از یک محیط به محیط دیگر می‌باشد که سبب تداوم نسل‌ها می‌شود. از نظر بیولوژیکی بذر تخمک رسیده و بارور است که قابلیت رشد و تبدیل به یک گیاه کامل را دارد، اما از نظر کشاورزی و زراعت بذر مفهوم وسیع تری دارد. بذر از نظر زراعت یک میوهٔ خشک و ناشکوفا است که می‌تواند دارای یک، دو یا چند تخمک باشد. از بذور دارای یک تخمک به بذر غلات، بذوری که دارای دو تخمک هستند به بذر هویج و طوق و بذوری که دارای چند تخمک (پلی ژرم) به بذر چغندر قند می‌توان اشاره کرد. بذور از نظر خصوصیات فیزیکی مانند رنگ، شکل، اندازه و خصوصیات بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی دارای تنوع بسیار زیادی هستند.

اهمیت سبزی و صیفی

محصولات سبزی و صیفی بسیار متنوع هستند و قابلیت کاشت در محیط­ه ای کوچک و محدودی مثل گلدان­ ها و باغچه­ ها تا مزارع بزرگ چندین ده هکتاری را دارند که دارای ارزش اقتصادی زیادی برای تولیدکنندگان است. به دلیل اینکه به راحتی فروخته می ­شود و خریدار آن مردم هستند، همیشه بازار خودش را دارد. زمان رشد کوتاهی نسبت به محصولات باغی و بسیاری از محصولات زراعی دارند و هم به عنوان میوه و هم به عنوان سبزی در سبد غذایی قرار می ­گیرند.
ارزش غذایی زیادی در تامین ویتامین­ ها و فیبر برای بدن دارند خصوصا ارزش اصلی این مواد در تامین بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A – ویتامین C و فولات است که غلات و حبوبات به طور کلی فاقد آن هستند. به دلیل محتوای چربی کم و فیبر بالای موجود در این گروه از سبزیجات مصرف آنها احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. همچنین سبزیجات غنی از پتاسیم و منیزیم هستند و بنابراین در تنظیم فشار خون و عملکرد قلب نقش دارند.

بذر دو خصوصیت دارد:

الف) تکثیر یافته و گیاهی همانند والدین خود را تولید کند.
ب) تکثیر یافته و تعداد آن زیاد شود که مازاد آن توسط انسان به مصرف غذا، علوفه، روغن‌کشی و … برسد

گیاه‌شناسی بذر

از لحاظ گیاه‌شناسی، بذر تخمک رسیده‌ای است که توان رشد و تبدیل به یک گیاه بالغ را دارد . این عضو گیاه نتیجه تلقیح جنسی یعنی حاصل تلاقی گامت‌ها در درون تخمک است ولی میوه حاصل از رشد دیواره تخمدان به وجود می‌آید. البته میوه‌ای مانند سیب یک میوه واقعی است ؛ زیرا از رشد تخمدان به وجود آمده است، ولی توت‌فرنگی و انار میوه کاذب هستند؛ زیرا از رشد نهنج به وجود می‌آیند

انواع طبقات بذر:
بذر اصلاح‌گر و یا اولیه:

بذر اولیه به بذر و یا سایر قسمت‌های رویشی گیاه گفته می‌شود که مستقیماً زیر نظر متخصصین اصلاح نباتات تولید می‌شود. این نوع بذرها دارای برچسب سفیدرنگ بوده و مقدار آن‌ها بسیار کم می‌باشد و تنها برای تولید بذر پایه استفاده می‌شود.

پایه و یا سوپر الیت:

این نوع بذر نیز از کشت بذر اولیه تولید می‌شود و زیر نظر موسسه‌ها و یا اصلاح‌کننده‌ها ازدیاد می‌یابند. از این نوع کشت‌ها امکان دارد چندین بار تکرار شود و این بدان معنا است که بذر پایه دوباره تولید می‌شوند. این نوع بذرها نیز دارای برچسب سفیدرنگ می‌باشند و مقدار کمی دارند و تنها برای بذر ثبت‌شده مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بذر ثبت‌شده و یا مادری:

این نوع بذرها از تکثیر بذر پایه به وجود می‌آید و با نظارت کارشناسان بذر تولید می‌شوند. این بذر نیز امکان دارد دوباره تولید شود و هدف از این کار افزایش مقدار بذر قبل از تولید بذر می‌باشد. این نوع بذرها به‌عنوان بذر تجاری محسوب نمی‌شوند و دانه‌های آن را با برچسب یا کارت‌های ارغوانی رنگ مشخص می‌کنند.

بذر گواهی‌شده:

این نوع بذر، درواقع نتیجه‌ی بذر پایه و یا بذر ثبت‌شده است. این بذرها باید دارای خصوصیاتی باشند که توسط مؤسسات گواهی کننده بذر تعیین می‌شوند. بذرهای گواهی‌شده را با برچسب و یا کارت آبی‌رنگ هستند که به بذر و دقه ی آبی نیز شناخته‌شده می‌باشند. این بذرها به تعداد فراوان در دسترس کشاورزان برای کشت قرار دارد.

خصوصیات بذر خوب:

از نشانه‌های بذر خوب رنگ و بو می‌باشد و همچنین رسیده بودن آن به‌طور کامل می‌باشد. عوامل مرغوبیت این دانه قوه و قدرت نامیه آن‌ها می‌باشد که بیان‌گر درصد بذرهای جوانه‌زده و سبز می‌باشد.
بذرها باید هیبریدی و یا ارقام مناسب باشند و همچنین دوره‌ی رشد گیاه باید مطابق با آب‌وهوا و نظام‌های کشت و کال مکان زراعی باشد.
خالص بودن بذر باعث می‌شود تا کیفیت زراعی بالا برود.
عاری از هرگونه بیماری بذری و اختلالات فیزیولوژیکی باشد.
بذرها باید تمیز باشند و عاری از هرگونه خا ک و سنگریزه و … باشند.
عاری از دانه‌های علف هرز باشند.
از هرگونه حشرات، تخم‌ها و …. به دور باشند.
کهنه نباشند.
مقدار مناسبی رطوبت داشته باشند.
بذرها باید کاملاً سالم باشند بدین معنا که له و یاد شکسته نشده باشند.

 

عملیات کاشت و داشت

۱- شخم زدن خاک، نرم کردن کلوخه‌ها و هموار کردن زمین، مخلوط کردن خاک با مقدار مناسبی کود پوسیده دامی
۲- مخلوط نمودن بذرهای ریز به اندازه حدود سه برابر مقدار آنها با خاک سبک و پاشیدن یکنواخت آنها بر روی زمین
۳- پوشاندن روی بذرها با خاکی نرم و سبک (ترکیبی از خاک زراعی، کمپوست یا خاک برگ) به اندازه ۵ تا ۱۰ میلی‌متر بسته به اندازه بذر
۴- انجام آبیاری کامل پس از کاشت به صورت اسپری (برای بذرهای ریز) یا با استفاده از آبپاش و تکرار آن تا زمان سبز شدن بذر روزی یکبار
۵- رساندن میزان آبیاری به حد دو سه بار در هفته پس از سبز شدن بذر (با توجه به نوع بذر و دمای هوا)
۶- استفاده از کودهای شمیایی محلول در آب (یا کودهای آلی بیولوژیک) پس از سبز شدن بذرها هر ۱۵ روز یکبار

کد آیسیک مرتبط با تولید انواع بذر صیفیجات

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع بذر ۷۴۹۵۴۱۲۴۴۳

کد تعرفه گمرکی بذر صیفیجات

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی مواد ضدعفونی کننده ها ۱۲۰۹۹۱۰۰ میباشد.

تولید سبزی و صیفی در کشور

سطح زیرکشت کنونی سبزی و صیفی در کشور ۸۰۰ هزار هکتار است و سالانه ۲۵ میلیون تن انواع محصولات سبزی و صیفی همچون کلم، کاهو، سبزیجات، هویج، سیب زمینی، گوجه فرنگی و… در کشور تولید می‌شود که این امر نشان دهنده تنوع غذایی بالای این بخش برای خانوار است.
یکی از مشخصه سبزی و صیفی در معنای عام این است که در همه جای کشور و در همه فصول وجود دارد و به عنوان یک مزیت است. در کشور ما زمانی که هیچ جای دنیا امکان کشت سبزی و صیفی وجود ندارد در حاشیه جنوبی خلیج فارس امکان کشت سبزی و صیفی داریم و به همین دلیل بازارهای صادراتی خوبی هم برای کشور وجود دارد.
با توجه به تنوع کشت و محصولات سبزی و صیفی، در سال ۴ بار برنامه ­ریزی برای کشت انجام می­شود و دوبار در سال به استان­ها ابلاغ می­کنند. یعنی یک بار برای تولیدات زمستانی برنامه­ ریزی انجام می­دهند که به اصطلاح به آن می­گویند کشت استمرار و در نواحی جنوبی کشور در جنوب استان کرمان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و یک بخش از فارس و خوزستان است و یک بار برای تولید محصول بهاره که از اول فروردین تا آخر خرداد تولید می­­کنند. همچنین تولید تابستانه و تولید پائیزه داریم.
چند سالی است که بر اساس برآوردی که از نیاز صادراتی، صنایع فرآوری و تازه خوری داشتیم، سطوح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی در فصول زمستان، بهار، تابستان و پاییز مشخص و به تفکیک به استان‌های کشور ابلاغ می­ شود.
رعایت برنامه­ های ابلاغی کشت محصولات سبزی و صیفی توسط کشاورزان کلید موفقیت در امر تولید و جلوگیری از ضرر و زیان در حوزه عرضه و فروش است. اگر کشاورزان، این سطوح ابلاغی را در استان­ ها رعایت نکنند، دچار مازاد تولید می­ شویم و ضرر آن نیز متوجه خود آنها خواهد شد.

صادرات سبزی و صیفی کشور

آخرین وضعیت صادرات سبزی و صیفی در سال ۹۷ با توجه به اتفاقاتی که در حوزه تغییر قیمت ارز افتاده است، در بسیاری از موارد صادرات محصولات سبزی و صیفی ارزش بیشتری پیدا کرده است.
هدف اصلی تولید، تامین بازار داخل است، و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید، نسبت به تامین غذای مردم متعهد است و پس از تامین نیاز کشور باید اقدام به صادرات مازاد نیاز داخل به بازار‌های هدف کند.
با توجه به آنکه محصولات سبزی و صیفی بیشتر تازه خوری هستند از این رو به سبب کاهش ضایعات، به کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله عراق و روسیه که مسیر کوتاهی دارند، صادر می‌شود.
طبق آمار گمرک کشور میزان صادرات سبزی و صیفی در سال ۹۶ حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۹۹۲ میلیون دلار بوده است و در سال ۱۳۹۷ بالای ۳ میلیون تن، با ارزشی حدود یک میلیارد و ۳۷ میلیون دلار بود که نسبت به سال گذشته روند افزایشی نشان می­دهد.
دلایل افزایش محصولات سبزی و صیفی در سال‌های اخیر، عواملی همچون تکنیک‌های کشت، توسعه روش‌های نوین آبیاری، تامین نهاده‌های با کیفیت، توسعه آبیاری میکرو، استفاده از بذور هیبرید و دسترسی کشاورزان به اطلاعات فنی مهم‌ترین دلیل افزایش تولید طی سالهای اخیر در این بخش به شمار می‌رود.
تقریبا ۶۵ تا ۷۰ درصد بذر مورد نیاز سبزی و صیفی در داخل کشور تولید می‌شود، مجموع کل نیاز سالانه بذر سبزی و صیفی به غیر از سیب زمینی حدود ۴ هزار تا ۴۵۰۰ تن است. برای تولید سیب زمینی سالانه به ۵۰۰ هزار تن بذر نیاز داریم. میزان البته تولید «مینی تیوبر» برای هسته اولیه بذر سیب زمینی نزدیک به ۱۰ میلیون عدد در سال است. در میان گونه­های مختلف گوجه فرنگی با ۱۱۰ رقم دارای بیشترین سهم واردات و تره فرنگی و باقلا با ۲ رقم کمترین ارقام وارداتی را به خود اختصاص داده­اند. البته ارز دولتی برای واردات بذر هیبرید و اصلاح شده سبزی و صیفی تعلق می­ گیرد.

کنترل نظارت بر برداشت

رعایت رطوبت مطلوب برای برداشت بذر
نظارت برحسن اجرای عملیات

کنترل و نظارت بر مرحله فرآوری بذر

در این مرحله نظارت دقیق بر کلثیه مراحل فرآوری بذر اعم از بوجاری، سایز بندی، خشک کردن، ضدعفونی کردن و غیره ضروری است

وضعیت واحد های فعال تولید و بسته بندی بذر صیفیجات

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید و بسته بندی بذر صیفیجات در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات بذر صیفیجات

نمودار واردات و صادرات بذر صیفیجات در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید و بسته بندی بذر صیفیجات

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹۵۰ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۸ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۲.۷/۵ - (۳ امتیاز)