طرح تولید و پرورش زعفران با روش کشت عمودی

کشاورزی عمودی روش رشد گیاهان و محصولات روی یک دیگر است که عمدتاً در ساختمان‌هایی با طبقه‌های زیاد استفاده می‌شود. آن‌ها اغلب مانند آسمان خراش‌ها با شیشه‌هایی در اطرافشان شبیه گلخانه‌های غول پیکرند. چنین روشهای کشاورزی در شهرها دیده می‌شود. از نظر کارشناسان کشاورزی، کشاورزی عمودی در آینده به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا جمعیت جهان به طور مداوم رشد می‌کند و نیاز به زمین‌های کشاورزی بیشتر محسوس است.
این ایده از Dickson Despommier، استاد دانشگاه کلمبیا است که در سال ۱۹۹۹، یک روش رشد مواد غذایی را در آسمان خراش‌های شهر ایجاد کرد که می‌توانند تا سی و سه طبقه باشد. امروزه چنین پروژه‌هایی در بسیاری از کشورها مانند کره، ژاپن، ابوظبی و سنگاپور انجام می‌شود.

معرفی زعفران

زعفران گیاهی کوچک و چند ساله به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر است. از وسط پیاز یا قاعده ساقه، تعدادی برگ باریک و دراز خارج می‌شوند. از وسط برگ‌ها، ساقه گلدار خارج شده که به یک تا سه گل منتهی می‌شود. گل‌ها دارای ۶ گلبرگ بنفش رنگ هستند که ممکن است در بعضی واریته‌ها به رنگ گلی یا ارغوانی باشند. گل‌ها دارای ۳ پرچم و یک مادگی منتهی به کلالهٔ سه شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است. قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و معطر و کمی تلخ است.

کشاورزی عمودی در سنگاپور

این شکل جدید کشاورزی همچنین می‌تواند به طبیعت کمک کند و محیط زیست از اشتباهات انسان هنگام کشاورزی مصون بماند. بسیاری از منابع می‌تواند ذخیره شود، جنگل‌ها می‌توانند حفظ شوند و بیابان زایی محدود شود. سوزاندن سوخت‌های فسیلیِ کمتر باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش گرم شدن کره زمین و ایجاد محیط‌های سالم‌تر خواهد شد. به خصوص در مناطق گرمسیری با خطر بالای ابتلا به بیماری‌هایی مثل مالاریا، به نفع آنهاست.
کشاورزی عمودی می‌تواند محصول را از آب و هوای بد یا بلایای طبیعی مانند تند باد، طوفان، خشکسالی یا سیل‌ها محافظت کند. شرایط آب و هوایی مشابه در تمام طول سال، شرایط ایده آل برای محصولات کامل را فراهم می‌کند.
با کشاورزی سنتی، ۳۰ درصد از تمام مواد غذایی خود را به مصرف کننده نمی‌رسانیم، زیرا در حین حمل و نقل از بین می‌رود یا با باکتری آلوده می‌شود. کشاورزی عمودی تولید غذا را در همان محلی که مورد نیاز است انجام می‌دهد.
از سوی دیگر، ساخت چنین مزارع عمودی می‌تواند یک تعهد پر هزینه باشد. در آغاز این پروژه انرژی زیادی مورد نیاز است. از آنجا که گیاهان نیاز به مقدار زیادی نور خورشید دارند ساختمان‌هایی با آفتاب مصنوعی در تمام طول سال مورد نیاز است. اما در مقایسه با مزارع سنتی که زمین‌های زیادی نیاز دارند کشاورزی عمودی رد پای کربن پایین دارد. این کشاورزی می‌تواند بدون سوخت‌های فسیلی کار کند چرا که بر انرژی خورشید تکیه می‌کند. هزینه‌های کل حمل و نقل پایین‌تر است زیرا محصولات در شهرهای تولیدی مصرف می‌شوند. این امر می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد زیرا روند جاری نشان می‌دهد که مردم بیشتر به سمت شهرها حرکت می‌کنند. در اواسط قرن بیست و یکم، حدود ۸۰ درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی خواهند کرد.
منتقدان مطمئن نیستند که آیا پروژه‌های کشاورزی عمودی در بلند مدت بتواند سودآور باشد. آن‌ها ادعا می‌کنند که هزینه‌های اولیه بیش از حد بالا است و نشان می‌دهد که چنین مزارعی نیاز به نور و قدرت بیشتری نسبت به مناطق معمولی دارند. هزینه‌های گرمایش و سرمایش نیز بسیار زیاد است.
آن‌ها همچنین می گویند که تمام محصولات را نمی‌توان به این طریق رشد داد. برای مثال، رویاندن گندم و ذرت که در میان مهمترین منابع غذایی جهان قرار دارند، تقریباً غیرممکن است زیرا آنها بیش از حد بزرگ و سنگین هستند. چنین روش‌های کشاورزی فقط می‌تواند برای محصولات سبک وزن مانند میوه‌های کوچک، کاهو و سایر سبزیجات استفاده شود.

ایجاد مزرعه کشاورزی عمودی

ساخت مزرعه‌های کشاورزی بصورت طبقات روی هم و عمودی جایگزین کشاورزی متداول امروزی خواهد بود. کمبود زمین، کشاورزی را بصورت آپارتمانی و طبقات عمودی درآورده است. در شهرهای پرجمعیت، هنگامی که زمین کم باشد راه حلی ساده برای ساخت و ساز در نظر می‌گیرند که ساخت ساختمان‌های رو به بالا است. ساختمان‌های عمودی این امکان را فراهم می‌آورد تا تعداد زیادی واحد مسکونی و اداری در یک فضای کوچک مانند تهران، اصفهان یا سایر شهرها قرار داده شود. بشر اکنون مواجه با مشکل مشابهی در سطح بین المللی و کشاورزی شده است. بر اساس برآوردهای سازمان ملل، انتظار می‌رود که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۹.۱ میلیارد نفر برسد. براساس برآوردهای فائو، تغذیه این جمعیت بمعنای افزایش تولید غذا تا ۷۰% از طریق ترکیب کشت محصولات پرحاصل و افزایش سطح زیر کشت باید بدست آید. در این شرایط از یک سو نیاز به زمین‌های بیشتری برای کشاورزی است و از سوی دیگر زمین قابل کشت در زمین کم است. بنابراین تنها راهکار موجود تبدیل زمین‌های کشاورزی به آپارتمان‌های کشاورزی است که به عنوان کشت عمودی نامیده می‌شوند.

نحوه عملکرد کشاورزی عمودی

بدون نور مصنوعی، محصولات ناهمگونی حاصل خواهد شد، زیرا گیاهانی که نزدیک پنجره‌ها هستند، در معرض نور خورشید بیشتری بوده و سریع‌تر رشد خواهند کرد. فناوری مورد نیاز هم اکنون وجود دارد. صنعت گلخانه دارای بیش از یک قرن تجربه در مورد پرورش محصولات در زیر سقف‌ها در مساحت‌های زیاد است.
اکنون این امکان وجود دارد که وضعیت دما، رطوبت، نور، جریان هوا و مواد غذایی را برای بهترین شرایط بهره وری گیاهان در طی سال، تنظیم کنیم. تکنولوژی هیدروپونیک اجازه می‌دهد که انواع گیاهان، از محصولات ریشه‌ای مانند تربچه و سیب زمینی تا میوه‌ها مانند هندوانه و حتی غلاتی مانند ذرت، در آب غنی از مواد غذایی پرورش یابد. روش‌هایی برای انجام این کار وجود دارد، اما ضرورتاً هیدروپونیک ها، گیاهان را در یک محیط کشت، مانند ریگ، پشم، یا فرمی از شیشه‌های آتشفشانی که به نام پرلایت نامیده می‌شود، قرار می‌دهد در حالی که محصولات ریشه‌ای در محلول آب غنی از مواد غذایی غوطه ور می‌شوند.
یک جریان پایدار هوا، دی اکسید کربن گیاهان را شستشو می‌دهد. آب و مواد غذایی که توسط ریشه‌ها جذب نمی‌شوند، بجای اینکه در خاک از بین بروند، قابل بازیافت هستند. هر گیاهی را می‌توان به روش هیدروپونیک پرورش داد.

مزایای کشاورزی عمودی

۱- فضای بیشتر
۲- در تمام طول سال برداشت محصول داریم
۳- عدم خسارات در اثر سیلاب‌ها
۴- عدم تأثیر خشکسالی بر محصولات
۵- محصولات تازه داریم و فاسد نمی‌شوند
۶- آفت نداریم
۷- نیازی به سموم کشاورزی نیست
۸- آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند
۹- سرد شدن ناگهانی هوا تاثیری ایجاد نمی‌کند
۱۰- تصفیه آب

معایب کشاورزی عمودی

۱- عدم وجود گرده افشانی طبیعی
۲- گران بودن زمین شهری نسبت به زمین کشاورزی
۳- نیاز به یک اپراتور تمام وقت برای تنظیمات دما، رطوبت، نور و…
۴- هزینه بالا برق و نور مصنوعی

کاشت زعفران و ارزش آن

کاشت زعفران باید در ماه‌های مرداد تا مهر انجام شود و در آب و هوای معتدل با توجه و دقت خاصی صورت گیرد. این گیاه گرمسیری در نقاطی که تابستان‌های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان نسبتاً ملایم دارد، رشد خوبی دارد اما ممکن است در همه شرایط اینگونه نباشد همانگونه که در همدان که دارای آب و هوای سرد است، زراعت و کاشت زعفران نتیجه بخش است.
دوره بیداری و فعالیت زعفران در ماه‌های آبان تا اردیبهشت است و درتابستان پیاز زعفران فعالیت نداردو برگ‌هایش زرد و خشک می‌شود و پیاز به خواب می‌رود پس برای کشت زعفران زمین‌های گرم و خشک مناسب نیستند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)