طرح تولید پروتئین لبنی و لاکتوز

بعد از ساکارز ، فراوانترین دی ساکارید طبیعی ، لاکتوز یا قند شیر است. لاکتوز در طبیعت منحصرا در شیر یافت می‌شود. این قند ، عمدتا در شیر نشخوارکنندگان وجود دارد. به عنوان مثال %۵ در شیر گاو. در شیر انسان ، پس از تبخیر تمام مواد فرار ، این ماده نیمی از ماده جامد باقیمانده یعنی %۶,۵ را تشکیل می‌دهد. میزان آن در شیر چربی‌دار یا پُرچربی بسیار کم است
لاکتوز یا قند شیر، یک نوع شکر است که به وفور در شیر یافت می‌شود. نام لاکتوز از لاکت(lacte) که درلاتین به معنای شیر است وپسوند اوز (ose)که برای نامگذاری قندهابکار می‌رود ریشه گرفته‌است.و از ترکیب گلوکز و گالاکتوز ساخته شده‌است.
به ۳شکل یافت می‌شود که عبارت است از:
آلفا -هیدرات
بتا-ان هیدرات
آمورف

از پیامدهای بلندمدت عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به لبنیات می توان به این موارد اشاره کرد:

_کمبود کلسیم
_ پوکی استخوان
_کمبود ویتامین D
_ بیماری‌های استخوان
_ریزش مو و سست شدن ناخن ها
البته خوشبختانه این روزها مواد غذایی فاقد عوامل حساسیت زا به لاکتوز معرفی شده اند که هر یک به تنهایی می توانند خواصی متعدد برای بدن داشته باشند. افزون بر این می توان از مکمل های کلسیم نیز استفاده کرد.

ساختار لاکتوز

ساختمان لاکتوز بعد از هیدرولیز مشخص شده است که از زیرواحدهای D- گلوکز و D- گالاکتوز تشکیل می‌شود. این دو جزء سازنده ، بوسیله پیوند بتا- ۱و۴ به همدیگر متصل می‌شوند. بنابراین می‌توان لاکتوز را D- ? گالاکتوز پیرانوزیل- (۱و۴)- D- ?- گلوکوپیرانوزید نیز خواند. چون لاکتوز دارای یک کربن آنومری آزاد در زیرواحد گلوکز است، بنابراین در گروه دی ساکاریدهای احیا کننده طبقه‌بندی می‌شود. لاکتوز به دو فرم ایزومری آلفا و بتا وجود دارد.

حلالیت لاکتوز

لاکتوز فقط به میزان کمی محلول است، یعنی حدود ده برابر کمتر در مقایسه با ساکارز در درجه حرارت محیط ، محلول می‌باشد. حلالیت ساکارز در درجه حرارت محیط ، برابر ۱۸۰ گرم در ۱۰۰ گرم می‌باشد

 

پروتئین ها

پروتیئن ها، یکی از آیتم های مهم در هرم اصلی غذایی هستند. به طوری که روزانه چیزی حدود ۳۵ گرم پروتئین باید به بدن ما برسد. هر زمان که واژه پروتئین به گوش می رسد، همه به یاد ورزشکاران به خصوص بدنساز ها می افتند؛ این موضوع درست است که ورزشکاران به میزان ویژه ای به پروتئین نیاز دارند. اما به طور کلی پروتئین یکی از اصلی ترین ماده های خوراکی است که هر انسانی برای زندگی سالم به آن نیاز دارد. بدن ما بدون پروتئین زنده نمی ماند و ماهیچه های ما نمی توانند عملکرد درستی داشته باشند. به طور کلی پروتئین ها به سه دسته پروتئین گیاهی، حیوانی و لبنی تقسیم می شوند که هر کدام ساختار و خواص خودشان را دارند. برای مثال پروتئین حیوانی فیبر بیشتری داشته و جذب آن سریع تر است. از سوی دیگر پروتئین لبنی سرعت جذب پایین تری در بدن دارد؛ به طوری که ورزشکاران حرفه ای قبل از خواب از پروتئین لبنی استفاده می کنند. در کنار همه این موارد، کسانی که علاقه ای به مصرف لبنیات یا گوشت قرمز ندارند، می توانند از پروتئین های گیاهی مثل کلم بروکلی یا اسفناج یا قارچ استفاده کنند

پروتئین چیست؟

پروتئین ها مواد آلی ارزشمند و یکی از انواع ملکول های درشت زیستی هستند که از ریز واحدهایی به نام اسید آمینه تشکیل می شوند. پروتئین‌ها مثل زنجیری از یک کلاف سه‌بعدی بسپارهایی هستند که از ترکیب اسیدهای آمینه حاصل می‌شوند. اسیدهای آمینه مثل یک زنجیر خطی توسط پیوند پپتیدی میان گروه‌های کربوکسیل و آمین مجاور به یکدیگر متصل می‌شوند تا یک پلی پپتید را تشکیل دهند.
ترتیب اسیدهای آمینه در یک پروتئین توسط ژن مشخص می‌شود. پروتئین‌ها عموما به یکدیگر پیوسته تا یک وظیفه‌ای را با یکدیگر انجام دهند؛ این موضوع خود باعث استوار شدن پروتئین ها می‌شود.

با پروتئین های لبنی آشنا شوید

پنیر روستایی (کاتیج) یکی از منابع مهم و اصلی پروتئین های لبنی است. ورزشکاران حرفه ای برای میان وعده و شام از این پنیر به همراه دارچین استفاده می کنند. استفاده منظم از پنیر روستایی به کنترل اشتها، تقویت و کاهش چربی و افزایش حجم ماهیچه کمک می کند.
ماست یونانی (کم چرب) کمی سفت است و سفتی آن به دلیل داشتن پروتئین زیاد است. درواقع، با مصرف ماست یونانی، بدن شما پروتئینی معادل دو برابر پروتئین موجود در ماست‌های عادی را دریافت می کند. در ۳/۲ فنجان ماست یونانی، ۱۱ گرم پروتئین و ۱۳۰ کالری انرژی وجود دارد.
گفتنی است که آجیل یکی از میان وعده‌های غنی از چربی است که دارای پروتئین زیادی هم می‌باشد. در کنار چربی های اشباع نشده و مفید برای بدن، در هر ۱۰۰ گرم آجیل چیزی حدود ۱۰ گرم پروتئین وجود دارد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پروتئین لبنی و لاکتوز

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک لاکتوز ۱۵۲۰۴۱۲۷۴۶

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پروتئین لبنی و لاکتوز

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی لاکتوز ۱۷۰۲۱۱۰۰

 

میزان کسب بازارهای صادراتی

در طرح حاضر به دلیل استفاده از تکنولوژی بالا در تولیـد ، امکـان صـادرات بـه بازارهای جهانی برای کلیه محصولات کاملا مهیا می باشد. لیکن در طرح مورد بررسی به دلیل نیاز داخل از لحـاظ کـردن صـادرات طی ۵ سال آینده صرف نظر شده و پتانسیل صادراتی طرح به عنوان مزیت آن معرفی شده است.

ارزیابی نهایی

طرح حاضر یک طرح نسبتا جدید در کشور است که تولید محصولات پروتئین لبنی و مشـتقات لاکتـوز را در دسـتور کار دارد . بررسی های بازار نشان از وجود تقاضا به دلیل کمبود تولید کننده داخلـی در کشـور مـی باشـد . در حـال حاضر بخشی از نیاز کشور از طریق واردات و بخش دیگر از طریق تولید داخل تامین می گردد . بنـابر ایـن بـه لحـاظ بازار طرح کاملا توجیه پذیر می باشد . همچنین در مورد این محصولات باید گفت که به علـت اسـتفاده از تکنولـوژی بالا در تولید آنها ، محصولات تولیدی از کیفیت و ارزش غذایی بالاتری به نسبت محصولات موجود در بازار برخـوردار خواهند بود و انتظار می رود که استقبال خوبی از آنها در مقابل محصولات مشابه بازار گردد .

وضعیت واحد های فعال تولید پروتئین لبنی و لاکتوز

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پروتئین لبنی و لاکتوز در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات پروتئین لبنی و لاکتوز

نمودار واردات و صادرات پروتئین لبنی و لاکتوز در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید پروتئین لبنی و لاکتوز

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۶۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)