طرح تولید پمپ روغن

اویل پمپ دستگاهی است که روغن موتور را با فشار به قطعات متحرک موتور می رساند. پمپ روغن ممکن است با توجه به نوع موتورها در داخل یاخارج از کارتر نصب گردد معمولا دنده آن بطور مستقیم یا غیر مستقیم با میل دلکو یا به وسیله دنده مورب میل سوپاپ می چرخد درنتیجه روغن را تخلیه کرده به کانالهای روغن می رساند.
سیستم روغنکار ماشین با به گردش در آوردن روغن در مجار تعب شده وظایف زیر را انجام دهد:
اولین و مهمترترین وظایفه روغن چرب کنندگی و روانکاری قطعات درحین کار می باشد.
خنک کنندگی
پاک کنندگی
آب بندی
ضربه گیری
با توجه به اینکه کالای مورد بررسی در این طرح پمپ روغن روتوری یا گردشی (دنده داخل) Pump Rotor میباشد لذا در این بخش طرز کار این محصول مورد بررسی قرار میگیرد.
این اویل پمپ دارای دو روتور (دنده) داخلی بیرونی است. روتور داخلی در مرکز پمپ قرار گرفته دندانه های آن به سمت خارج است در صورتیکه روتور بیرونی دارای دندانه های داخلی می باشد. هر دو روتور داخل هم بوده و نسبت به یکدیگر بطور اکسانتریک (خارج مرک ) قرار گرفته اند. این دو روتور داخل بدنه پمپ قرار گرفته به هنگام گردش روتور داخلی بوسیله محور گردان که حرکت خود را از میل سوپاپ می گیرد به گردش در می آید. در حین گردش روغن موجود بین دو دندانه روتور داخلی و بیرونی با فشار از لوله خروجی بیرون می رود. پمپ های روتوری در فشار کمتری نسبت به نوع دنده ای کار می کنند. پمپ روغن نوع روتاری حرکت خود را بوسیله یک چرخ دنده از جلویی موتور می گیرد.
یک صافی روغن درلوله مکش نصب شده است. موتورهای تنفس طبیعی دارای پمپ روغن نوع ۳/۴ دور وموتورهای توربو شارژ از نوع ۶/۷ دورمیباشند ازطریق محفظه شیر فشار شکن وفیلتر روغن نوع CANISTER جریان روغن درمسیرهای اصلی که درطول بدنه سیلندر قراردارند، امکان می یابد.

 

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پمپ روغن

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک پمپ روغن خودرو ۲۹۱۲۴۱۲۳۸۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پمپ روغن

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

فرآیند تولید پمپ روغن روتوری

۱-ورق فولادی و توری توسط گیوتین به تسمههایی به عرض متناسب تبدیل میشود.
۲-تسمه های تولیدی توسط پرس به فرم گسترده قطعه تبدیل شده که این عمل با قالب برش انجام میشود.
۳-قطعات برش خورده در قالب کشش به فرم نهایی خود تبدیل میشوند.
۴-مهره های اتصال به قالب صافی روغن جوشکاری میشوند. قاب صافی روغن از ورق فولادی تولید شده است مهره اتصال روتراشی شده تا پلهای در یک طرف آن ایجاد نشود. سپس توری خمکاری شده روی قاب پرچ میشود این عمل با ماشین لب برگردان انجام میشود.
۵-میلگرد فولاد توسط ماشین تراش با ابزار چرخان بصورت پله تراشی و داخل تراشی شده در میآید.
۶-دنده آماده شده در واحدهای بیرون از کارگاه تحت عملیات حرارتی قرار میگیرد.
۷-سایر مواد مانند میلگرد و لوله برای تولید محور اصلی، بوشها و قطعات دیگر توسط ماشین تراپ تراشکاری میشوند سپس بریده می گردند.
۸-بعضی قطعات تولیدی در ردیف ۷ مانند محور اصلی به غیرسوپاپ احتیاج به عملیات سوراخکاری دارند این عمل توسط دریل انجام می شود و سپس قطعات جهت مرحله بعدی آماده میگردند.
۹-قطعات تولید شده در مراحل ۷/۸ جهت رسیدن به خواص فیزیکی مورد نیاز باید تحت عملیات حرارتی قرار گیرند. عملیات حرارتی مذکور ابتدا با سختکاری قطعات در دمای ٨٣٠ درجه سانتیگراد آغاز شده و سپس قطعات در آب یا روغن سریع سرد با دمای ٢۵٠‐١٨٠ درجه سانتیگراد قرار میگیرند. در مورد محور اصلی پمپ پس از انجام عملیات حرارتی باید سنگ زنی انجام شود این عملیات در کارگاه های خارج از واحد انجام می گیرد.
۱۰-پوسته های آلومینیومی ریخته شده باید توسط ماشین تراش، تراشکاری شوند تا سطوح آب بندی آنها صیقلی میگردد این عمل توسط تراش یونیورسال و فیکسچر مخصوص برای افزایش سرعت کار انجام می شود.
۱۱-در این مرحله پوسته های آلومینیومی سوراخکاری می شود و سوراخهای محل اتصال روی آنها انجام می شود سپس در مورد پوسته خروجی روغن روی سه سوراخ قلاویزکاری انجام می شود.
۱۲-در این بخش قطعات خریدنی و قطعات آماده شده روی هم مونتاژ می شوند و محصول تحت آزمایش قرار میگیرد. پس ازتایید کار محصول بسته بندی شد و برای فروش ارسال میشود

بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

در صنعت قطعه سازی خودرو در چند سال اخیر می توان دریافت که کالاهای عرضه شده توسط رقبای جدید در بازارهای جهانی به سرعت جایگزین کالاهای ایرانی شده و صادرکنندگان ایرانی با از دست دادن سهم خود از بازار در حاشیه قرارگرفته اند در این راستا بهره گیری از استعدادها و توانمندی های بالقوه مزیتهای نسبی موجود و قابل خلق، ارتقا بهرهوری عوامل تولید، دستیابی به دانش نوین، مهارتها و فن آوری های روز، در اختیار قراردادن اطلاعات بازرگانی صحیح و به هنگام به صادرکنندگان، بهره گیری از تجهیزات نوین در امر ارتباطات و شناخت بازارهای هدف صادراتی و ویژگی های آنها جهت تحقق بخشیدن به اهداف برنامه جهش در صادرات کالاهای غیرنفتی از اهمیت بالایی برخوردار است.
بدین منظور شناخت کالاهای مزیت دار کشور از جمله قطعات خودرو از یک سو و شناخت بازارهای هدف صادراتی این محصولات از سوی دیگر می تواند در توسعه پایدار صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی کمک شایانی نماید. پمپ روغن وسایل نقلیه از نظر استراتژیکی اهمیت ویژه ای نداشته و تنها با توجه به مفروضات عنوان شده و اثر این عوامل در افزایش کیفیت و تولید میتواند بر روی صادرات این محصول اثر گذار گردد.

 

بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

با توجه به اینکه کالای مورد بررسی در این طرح پمپ روغن روتوری میباشد لذا به نظر میرسد تنها کالای جایگزین این محصول پمپ روغن از نوع دنده ای و سوزنی میباشد لذا در این بخش پمپ روغن دنده ای (دنده بیرون) Gear Pump و سوزنی مورد بررسی قرار میگیرد.
در پمپ روغن دندهای دو عدد چرخدنده هم قطر با تعداد دنده های مساوی در داخل بدنه (پوسته) پمپ قرار میگیرند. این دو چرخدنده ساده که یکی روی محور هرز گرد (گردان) و دیگری روی محور اصلی قرار می گیرد نیروی محرکه خود را از میل لنگ یا میل بادامک می گیرد. در عم دو چرخدنده در جهت های عکس یکدیگر دوران می کنند. روغن از دریچه ورودی (سوپاپ ورودی) به درون بدنه وارد می شود در بین دندانه های چرخدنده متحرک و دیواره های اطراف بدنه پمپ گیر می کند به این ترتیب روغن اطراف لبه های خارجی چرخدنده حرکت می کند و سپس توسط سوراخ خارجی و از دریچه تخلیه مقابل تخلیه می شود.

شرایط صادرات محصول

از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی جهت صادرات محصولات تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود نـدارد

پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور

عرضه پمپ روغن وسایل نقلیه در آینده پیشبینی میشود از طریق تولید واحدهای فعال و راه انـدازی طـرح هـای در حال ایجاد و همچنین واردات انجام گیرد که در ادامه به بررسی هریک پرداخته میشود.

وضعیت واحد های فعال تولید پمپ روغن

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پمپ روغن در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات پمپ روغن

نمودار واردات و صادرات پمپ روغن در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید پمپ روغن

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۰ هزار عدد
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۷ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴۵۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۶ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)