طرح تولید پنکه رومیزی

پَنکه یکی از وسایلی است که در منازل و ساختمان‌ها فراوان مورد استفاده‌است البته از کولر نیز در این خصوص استفاده می‌شود. پنکه دارای پره‌های اریب است که با چرخیدن خود باعث جابجایی و خنکی هوا می‌شود گرچه محصول جدیدتر و مشابهی به نام پنکه بی‌پره وجود دارد که فاقد پره است. پنکه‌های خانگی در سه مدل رومیزی، سقفی یا دیواری ساخته می‌شوند. یکی از کاربردها پنکه در محیط‌هایی است که به دلیل بالا بودن درصد رطوبت هوا امکان استفاده از کولر آبی وجود ندارد.

معرفی موارد مصرف و کاربرد پنکه رومیزی

محصول تولیدی در این طرح پنکه رومیزی می باشد که به وسیله چرخش پروانه آن جریان هـوا بـرای خنـک کـردن فضای مسقف ایجاد می شود. این دستگاه جهت مکان هایی که به دلیل بالا بودن درصد رطوبت هوا امکان اسـتفاده از کولرهای آبی وجود ندار بسیار مناسب می باشد.

کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف پنکه رومیزی

پنکه سقفی کولرهای آبی گازی به عنوان کالاها جایگزین پنکه رومیزی می توانند بکار گرفته شوند که به لحاظ صرفه جویی در انرژی استفاده از پنکه ها با صرفه تر بوده در قابل کولرها بخصوص کولرهای گازی از مصرف انرژی کمتری برخوردار می باشند. از لحاظ مقایسه هزینه نیز کولرها بخصوص کولرهای گازی از قیمت بیشتری نسبت به پنکه ها برخوردارند. کولرهای آبی مورد استفاده در کشور متاسفانه از بازده پایینی برخوردار است علاوه بر مصرف یاد انرژی، از حیث مصرف آب نیز موجب اتلاف بسیار زیادی می باشند.

قطعات پنکه رومیزی

پنکه رومیزی شامل قطعات بشرح ذیل می باشد:
. پایه پنکه
. دکمه کنترل سرعت
. تایمر
. دکمه چراغ خواب
. چراغ خواب
. محافظ جلوی پروانه خنک کننده
. محافظ عقب پروانه خنک کننده
. پروانه خنک کننده
. مهره پروانه
١٠.دکمه انتخاب جهت وزش هوا
١١ .بست یا حلقه قفل کنندهی محافظ های
جلو عقب پروانه
١٢.درپوش عقب موتور
١٣.درپوش جلوی موتور
١۴ .سیم رابط

 

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پنکه رومیزی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پنکه خانگی رومیزی۲۹۳۰۵۱۲۳۷۸
پنکه خانگی سقفی۲۹۳۰۵۱۲۳۷۷
پنکه خانگی پایه دار۲۹۳۰۵۱۲۳۷۹
پنکه برقی کوچک۲۹۳۰۵۱۲۳۸۰
انواع پنکه خانگی۲۹۳۰۴۱۲۳۷۶
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پنکه رومیزی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پنکه خانگی رومیزی۸۴۱۴۵۱۰۰
پنکه خانگی سقفی۸۴۱۴۵۱۰۰
پنکه خانگی پایه دار۸۴۱۴۵۱۰۰
پنکه برقی کوچک۸۴۱۴۵۱۰۰
انواع پنکه خانگی۸۴۱۴۵۱۰۰
فرآیند تولید پنکه رومیزی

فرآیند تولید پنکه رومیزی به صورت زیر می باشد.
در ابتدای فرآیند تولید ورق های از جنس فولادی، آل مینیومی برنجی توسط دستگاه قیچی گیوتینی بـرش داده می شوند. برش مفتول لوله های فولادی توسط اره دیسکی انجام می پذیرد.
در مرحله عملیات پرسکاری دور بری ورقه های بـرش خـورده توسـط دسـتگاه هـای پـرس ضـربه ای خمکـاری ورقه ها لوله ها مفتول ها توسط پرس هیدرولیک انجام می پذیرد.
٣ ‐پس از تولید قطعات خمکاری شده پره ها ورق های پرس شـده جوشـکاری مقـاومتی بـرای روی حفـاظ هـای عقب جل پروانه انجام می گیرد برای این فرآیند از دستگاه نقطه جوش پدالی استفاده می شود.
۴ ‐تراشکاری برای تولید مهره پیچ نگهدارنده پروانه بکار می رود به لحاظ تعداد زیاد قطعات اهمیـت تولیـد بـه صورت دقیق از دستگاه سری تراش نیمه اتوماتیک استفاده می شود.
۵ ‐سوراخکاری برای ایجاد سوراخ در قطعات فلزی بکار می رود تا موقعیت قرار گرفتن پـیچ یـا پـره را فـرآهم نمایـد.
۶ ‐فرآیند اتصال دست حفاظ به رینگ حفاظ به روش پرچ کاری انجام می پذیرد.
٧ ‐رنگ کاری برای زیبایی حفاظت مجموعه ای حفاظ از خوردگی می باشد که پس از شستشو انجام می شود.
٨ ‐پس از اتمام فرآیندهای تولید قطعات به ترتیب بر روی پایه مونتاژ می گردند. در مونتـاژ بـرای اتصـالات از پـیچ، واشر، پرچ لحیم کاری استفاده گشته الکتروموتور نیز در این مرحله نصب می شود.
از نکات مهم این زمینه تست کنترل محصول در بین فرآیند می باشد که بسیار حائز اهمیت است.
٩ ‐تزریق پلاسـتیک بـرای تولیـد کلیـه قطعـات پلاسـتیکی شـامل پروانـه، پایـه دکـور، پایـه موتـور پـیچ حفـاظ پلاستیکی به کار می رود مواد اولیه در تزریق از نوع ترموپلاست می باشند شامل سـه نـوع مـاده PMMA، PP PE می باشد.
١٠ ‐پلیسه گیری قطعات پلیمری پس از تزریق پلاسیتک به صورت دستی با ابزار ساده صورت می گیرد.
١١ ‐محصول پنکه در لفاف پلاستیکی نایلونی قرار داده شد سپس در کارتون قرار می گیرد.

وضعیت واحد های فعال تولید پنکه رومیزی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولیدپنکه رومیزی در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

 

وضعیت واردات و صادرات پنکه رومیزی

نمودار واردات و صادرات پنکه رومیزی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

پیشنهاد محل اجرای طرح

با توجه به بازار فروش این محصول، بازار تامین مواد اولیه، ماشینآلات مورد نیاز استانهای یازمند به تاسیس این واحدها، استانهای خوزستان، خراسان رضوی، سیستان بلوچستان، کردستان، فارس همدان جهت اجرای این طرح پیشنهاد میگردند.

بررسی اهمیت استراتژیکی پنکه رومیزی

با توجه به بررسی های انجام گرفته در ارتباط با اهمیت استراتژیکی کالا، محصول مطرح شده در ایران دارای اهمیت استراتژیکی نبوده اما از آنجائیکه انرژی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد به دلیل مصرف انرژی پایین تر این وسیله نسبت به کالاهای مشابه آن در استفاده دارای اولویت بالاتری می باشد. این محصول قابلیت صادرات بسیار بالایی را به کشورهای با آب هوای مرطوب گرم دارا بوده در صورت داشتن قابلیت رقابت از لحا کیفی با محصولات خارجی می تواند بازار خارجی را به خوبی پوشش داده درآمدزایی به نسبت زیادی برای تولیدکننده به همراه داشته باشد. این محصول قابل تولید در اکثر کشورها بوده در ضمن این کالا دارای هیچ گونه موانع سیاسی، اجتماعی … جهت ورود به بازار نمی باشد. دانش فنی مهارت های لازمه جهت تولید این محصول تکنولوژی مربوط
به آن در کشور وجود دارد.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده پنکه رومیزی

این محصول جهت جابه جایی وخنک سازی هوا محیط مورد استفاه قرار مـی گیـرد بـدین دلیـل مـورد اسـتفاده منازل، مراکز اداری تجاری را دارا می باش . از اینرو مـی تـوان اذعـان نمـود کـه تولیـد و مصـرف آن در بسـیاری از کشورهای جهان عمومیت دارد. آمریکا، چین، ایتالیا، انگلیس تـایوان از عمـده تولیدکننـدگان ایـن محصـول در دنیـا می باشند از جمله عمده ترین کشورهایی که این محصول را به ایران وارد می کنند کشورهای امارات متحده عربـی، چین ترکیه می باشند. عراق افغانستان نیز عمده کشورهایی هستند که وارد کننده این محصول از ایران می باشند.

بررسی بازار

با توجه به حضور شرکتهای بزرگ در بازار ایران تمایل مصرف کنندگان به استفاده از نام های تجاری معتبر ،شناخته شده است و ورود به عرصه رقابت در این بازار را بسیار مشکل میکند. به سرمایه گذاران محترم توصیه میشود در صورت علاقمندی جهت راه اندازی واحد تولیدی این محصول ابتدا مطالعاتی در کشورهای صاحب تکنولوژی تولید این محصول انجام داده سپس با الگوبرداری از آنها یا عقد قرارداد با شرکتهای شناخته شده تولیدی این محصول نسبت به مونتاژ داخلی آن اقدام نمایندو در آینده پس از دستیابی به دانش فنی و کسب مهارت لازم نسبت به تولید قطعات آن در داخل کشور اقدام نماید.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید پنکه رومیزی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۸ هزار عدد در سال
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۱۵ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

امتیاز