طرح تولید پودر ماست

پودر ماست یکی از قدیمی ترین محصولات لبنی است، که پیشینه ی آن به ۱۵-۱۰ هزار سال پیش، یعنی زمانیکه روش زندگی انسان از جمع آوری غذا به تولید کنندگی تغییر کرد بر می گردد . اولین هدف خشک کردن ماست افزایش عمر نگهداری آن به شکل پودر بوده و با این کار بدون نیاز به یخچال کیفیت پودر حفظ می شود. چنین پودری می تواند بوسیله روش های مختلف آماده شود مانند خشک کردن انجمادی ، خشک کردن بصورت اسپری ، خشک کردن بوسیله مایکرویو و خشک کردن بوسیله خلاء قبل از خشک کردن ، بهتر است که ماست را بوسیله روش هایی مثل cloth bag method، روش های غلیظ سازی مانند روش های مکانیکی ، سانتریفیوژی ، اولترافیلتراسیون و تغلیظ در شرایط خلاء غلیظ سازند استرپتوکوکوس ترموفیلوس حساسیت کمتری در مقایسه با لاکتوباسیلوس بولگاریکوس در طول خشک کردن انجمادی و هم چنین خشک کردن بصورت اسپری نشان می دهد.پودر های ماست دارای ارزش های مختلف درمانی و تغذیه ای هستند فعالیت ضد سرطانی با همکاری دیواره سلول باکتری استارتر انجام شده است و این فعالیت حتی پس از خشک کردن هم باقی می ماند .
ماست تولید شده به روش انجمادی را می تواند تا ۲-۱ سال در دمای درجه سانتی گراد ۴ نگهداری کرد . کشت های فعال را تحت شرایط خشک و در محیط خشک در ماستی که بصورت اسپری خشک شده تا یک سال می توان در صنعت نانوایی و شیرینی پزی بکار برد.

روش های تهیه پودر ماست

روشهای متداول برای تهیه پودر ماست با خشک کن های پاششی و انجمادی می باشد. در روش خشک کردن انجمادی دمای خشک کردن نسبت به پاششی پائین است که به همین دلیل آسیب کمتری به ترکیبات شیر وارد می شود و همچنین از دست رفتن طعم کاهش می یابد. از معایب خشک کردن انجمادی هزینه بر بودن آن است که در مقیاس تجاری مقرون به صرفه نمی باشد . پودر ماست به دو شکل قابل استفاده است: ۱- ماست باز سازی شده ، که در مدت زمان کوتاهی انکوبه شده تا فرایند کوآگولاسیون رخ دهد. ۲- ماست فوری: ژل در مدت زمان کوتاهی تشکیل می شود این محصولات شبیه ماست تازه نیستند و پودر ماست بیشتر به عنوان نوشیدنی کاربرد دارد. تحقیقات نشان داده که باید افزودنی هایی به آن اضافه شود تا بعد از جذب آب، پودر ظاهر و مزه ای مانند ماست پیدا کند. برخی از این افزودنی ها مانند سوکروز ، دکستروز ، پایدار کننده ها ( صمغ زانتان ، نشاسته ، صمغ لوبیای لوکاست ، آلژینات سدیم ) هستند ویژگی های میکروبیولوژیکی پودر ماست: تعداد Streptococcus thermophilus و Lactobacillus delbrueckii subsp. Bulgaricus، ۱۰۶ g-1 باشد. حداکثر تعداد میکروارگانیسم های هوازی آن g-150000 ، در ۱/۰ گرم آن کلی فرم منفی باشد و در ۲۵ گرم آن سالمونلا حضور نداشته باشد . در سال ۲۰۰۰، Majkowska , Bielecka پودر ماست را در خشک کن پاششی با دماهای خروجی °C 80- 60 تهیه نمودند. بالاترین زنده مانی باکتری ها در دمای °C 60 به دست آمده است. در این دما میزان زنده مانی Streptococcus thermophilus، ۵/۶۹% و در موردLactobacillus delbrueckii subsp. Bulgaricus، ۱/۲۲% می باشد اما پودر به دست آمده حالت کلوخه ای داشت .

موارد استفاده از پودر ماست

پودر ماست به عنوان جزء ترکیبی در دسر های خشک و دسر های منجمد شده استفاده می شود هم چنین می توان از پودر ماست در مخلو ط های نوشیدنی ماست مزه دار شده با موز طبیعی ، توت فرنگی و میوه های محلی ، محصولات امولسیون روغنی و نوشیدنی های فوری استفاده کرد از پودر ماست می توان در نانوایی ها استفاده کرد .
در محصولات قنادی هم می توان از پودر ماست برای پوشش دادن استفاده کرد . در امریکا و اروپا شکلات ها و ویفر هایی تولید می کنند که بوسیله پودر ماست مزه دار می شوند که طرفداران زیادی دارد . پودر ماست را می توان در محصولاتی مثل سس ها ، پنیر ها ، غذا های فوری و راحت و آبنبات های طعم دار شده با پودر ماست استفاده کرد .

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پودر ماست

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
پودر ماست : ۱۵۲۰۵۱۲۷۳۸

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت­ تولید پودر ماست

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
پودر ماست : ۰۴۰۳۹۰۹۰

 

 

فرایند تولید پودر ماست

قبل از خشک کردن ماست باید برای افزایش درصد ماده جامد کل غلیظ شود که این امر کارایی فرایند خشک کردن را بهبود می بخشد . تغلیظ ممکن است به چند طریق انجام شود یا با دفع آب ماست یا بوسیله تبخیر آب از ماست . زدودن آب ماست بوسیله فشار یا سانتریفیوژ یا اولترافیلتراسیون انجام می شود .
۱۲ ساعت برای رفع ۶۵ درصد آب ماست در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد لازم است بسته ها روی یکدیگر در یک فشار عمودی در یک اتاق سرد شده واقع می شوند . فشار گفته شده ۱۸-۱۲ ساعت مورد نیاز است که این مدت زمان زیر آب زدن آب ماست را تسهیل می کند . اگر فشار زیاد باشد می توان مدت زمان فشار را کاهش داد . تولید ماست بوسیله روش های سنتی آهسته ، غیر بهداشتی استو نیاز به کارگر زیادی دارد بازده آن نیز پایین است .روش های سانتریفیوژ و اولترافیلتراسیون محصول بهتری می دهند .

جداسازی مکانیکی

تجهیزاتی شامل یک صفحه فشار قابل تنظیم عمودی ، یک شبکه (توری) فشار دهنده ، یک صفحه مانند برای دفع آب پنیر مورد نیاز است. بازده و بازیافت مواد جامد ماست تغییر شکل یافته تحت تاثیر PH و نوع شیر مورد استفاده برای اماده سازی ماست است . در PH های زیر رنج ۳/۴ – ۱/۴ =PH بازده و بازیافت مواد جامد بیشتر است . ماست تغییر شکل یافته از شیر بزغاله بازده و بازیافت مواد جامد بیشتری نسبت به شیر گاو دارد .

اولترافیلتراسیون

ماست خشک شده حاصل بوسیله اولترافیلتراسیون ماست در ۴۰-۳۵ درجه سانتی گراد کاراکترهای شبیه به نوعی که با روش سنتی تولید شده اند را دارد.

تبخیر خلائی

بعد از تبخیر خلائی غلظت استالدهید ، دی استیل به ترتیب حدود ۹۰درصد – ۵۰درصد کاهش می یابد .

خشک کردن ماست

عموماً ، ماست بوسیله فریز درایر یا اسپری درایر خشک می شود . فریز درایر گرانتر از اسپردرایر است اما ماست فریز درایر شده مقدار استارتر بهتر ،طعم و بوی بهتری در مقایسه با قبلی دارد . تکنیک اخیر روش میکروویو تحت خلا است که در ان محصول در معرض اشعه های الکترومغناطیس متناوب قرار می گیرد با این روش درمصرف انرژی صرفه جویی قابل توجهی می شود . شاخص مناسب برای ارزیابی درجه آسیب حرارتی در طی خشک کردن ماست ، تعداد سلول های قابل دوام در پودر ماست می باشد .

دوباره ساخت (آب زدن ماست خشک شده ) و گرمخانه گذاری :
پودر

پودر ماست می تواند بوسیله استفاده از آب ولرم (۵۰ درجه سانتی گراد ) یا یک نسبت آب = در یک کارگاه تجدید ساخت کوچک ساخته شود . بعد از هم زدن و min5 و در ۵۰ درجه سانتی گراد نگهداشتن ، مخلوط تا ۱۰درجه سانتی گراد سرد شده و داخل یک فنجان مانند ریخته می شود و برای بستن ، ماست آب زده سرد می شود . پس از تست کردن ماست آب زده شد این نتیجه حاصل شد که از لحاظ مواد مغذی و مزه شبیه ماست تازه بود سپس باید ماست آب زده را در دمای خاص و زمان معین برای فعالیت باکتریایی نگهداری کرد. Gavin پیشنهاد داد ۴۰ درجه سانتی گراد به مدت ۳ ساعت به عنوان بهترین شرایط برای رشد باکتریهاست .

وضعیت واحدهای فعال تولید پودر ماست

با بررسی های صورت گرفته واحد فعالی برای تولید پودر ماست موجود نمیاشد .

وضعیت واردات و صادرات پودر ماست

با بررسی های صورت گرفته واردات و صادرات پودر ماست موجود نمیاشد .

بازار

در مجموع مزایای خشک کردن و تولید پودر ماست را به چند مورد تقسیم می‌کنند، از جمله نگهداری در انبار به مدت زمان طولانی و بدون نیاز به یخچال با سهولت در حمل‌و‌نقل، به علاوه محصول تولید شده نسبت به همان حجم ماست، فضای بسیار کمتری اشغال می‌کند و همچنین به هزینه بسته‌بندی کمتری نیاز دارد.

نتیجه گیری

ماست جنبه های سودمند فراوانی دارد ، که مرتبط با تغییرات بیوشیمیایی رخ داده شده در طول فرایند تخمیر است مثل اثرات ضد سرطانی ،کاهش کلسترول سرم . ماست یک محصول با سرعت فساد بسیار بالاست و مدت زمان نگهداری محدودی دارد خشک کردن آن و تبدیل آن به پودر پایداری و ثبات آن را فراهم می کند .

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید پودر ماست

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)