طرح تولید پوشک

طرح تولید پوشک کامل بچه

پوشک وسیله‌ای است که به کودکان یا سالمندان می‌بندند تا کسانی که قادر به کنترل ادرار و مدفوع خود نیست از آن استفاده کنند. این وسیله از پنبه یا الیاف قابل جذب است تا سبب ادرار سوختگی نشود. برخی پوشک‌ها یکبار مصرف‌اند و برخی نیز قابل شستشو هستند و قابلیت استفاده دوباره دارند. به جز نوزادان، گروه‌های دیگری نیز هستند که نیاز به پوشک پیدا می‌کنند. از آن جمله می‌توان به سالمندانی اشاره کرد که به خاطر کهولت، قادر به کنترل ادرار خود نیستند؛ همچنین، افراد بیمار، یا کسانی که جراحی‌های ویژه‌ای انجام داده‌اند؛ و نیز افراد دارای معلولیت‌های شدید ذهنی نیز برای اجابت مزاج به پوشاک نیاز دارند؛ و همچنین افرادی که به خاطر شرایط موجود دسترسی سریع به توالت نداشته باشند نظیر غواصان و فضانوردان. به پوشک‌های مورد استفاده فضانوردان اصطلاحاً «وسایل کنترل دفع» گفته می‌شود. بیشتر کودکان سه تا چهار ساله معمولاً دیگر طی روز نیازی به پوشیدن پوشک ندارند اما برخی کودکان دیگر تا سنین بالاتر نیاز به پوشک دارند. پیچیدن پارچه دور نوزاد برای محدود کردن حرکات نوزاد قُنداق کردن می‌گویند که هدف و کاربرد آن با پوشک تفاوت دارد. با قنداق کردن، آزادی عمل و رشد نوزاد نباید دچار خدشه شود و بهتر است که پارچه نازکی مورد استفاده قرار بگیرد چون گرمای زیاد نیز موجب سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود بنابراین پارچه مورد استفاده برای قنداق نوزاد باید نازک و نرم باشد.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پوشک کامل بچه

متداول‌تربن طبقه‌بندی و دسته‌بندی در فعالیت‌های اقتصادی همان تقسیم‌بندی آیسیک است. تقسیم‌بندی ‌آیسیک طبق تعریف عبارت است از: ‌طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی فعالیت‌های اقتصادی. این دسته‌بندی باتوجه به نوع صنعت و محصول تولید شده به هریک کدهایی دو، ‌چهار و هشت رقمی اختصاص داده می‌شود. کدآیسیک مرتبط با تولید پوشک کامل بچه به شرح ذیل است.

۱. پوشک کامل بچه : ۲۱۰۹۴۱۲۳۵۷
۲. پوشک معمولی بچه : ۲۱۰۹۴۱۲۳۵۳

طرح-تولید-پوشک-کامل-بچه-5

فرآیند تولید پوشک کامل بچه

در فرایند تولید ابتدا خمیر پالپ توسط دستگاه روتر حلاجی شده و توسط توری مخصوص روی گایدهای هدایت کننده منتقل می شود و سپس توسط دستگاه مخصوص پودر جاذب به خمیر اضافه می شود، سپس خمیر و پودر روی لایه تیشو و سپس روی لایه بک شیت قرار گرفته و سپس توسط تسمه های انتقال به قسمت جلو دستگاه هدایت می شود سپس توسط لایه ناوون پوشش داده می شود و سپس به صورت به هم چسبیده به زیر دستگاه پرس حرارتی و تیغه های مخصوص به قطعات پوشک برای بچه تبدیل می گردد، سپس توسط دستگاه چسب های ملت روی لایه یک شیت چسب ریخته شده و توسط لایه کاغذی سیلیکون چسب ها محافظت می شود سپس در قسمت بسته بندی به بسته های ۲۰ تایی جدا می شود و توسط دستگاه بسته بندی به صورت اتوماتیک بسته بندی می شود.

طرح-تولید-پوشک-کامل-بچه-1

وضعیت واحد های فعال تولید پوشک کامل بچه
بررسی بازار طرح تولید پوشک کامل بچه

اولین عامل گرانی پوشک نوزادان، به این موضوع بازمی گردد که بیشتر مواد اولیه تولید پوشک نوزادان وارداتی است و ارتباط مستقیمی با قیمت ارز دارد. ۸۰ درصد مواد اولیه تولید این محصول وارداتی است؛ بنابراین طبیعی است، با افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده پوشک نیز افزایش یابد. پس افزایش نرخ ارز در ماه های اخیر، یکی از عوامل افزایش قیمت پوشک بچه بوده است.
دومین عامل، کاهش واردات مواد اولیه جهت تولید پوشک نوزادان بوده است. مواد اولیه برای تهیه پوشک نوزادان عبارت است از خمیر پالپ، پودر جاذب، نوار چسب ویژه پوشک، کاغذ تیشو، بک شیت، مانوون و کیسه چاپی.
به عنوان نمونه در چهار ماهه نخست سال، ارزش واردات خمیر پالپ ۳ میلیون و ۶۶ هزار و ۷۲۹ دلار بوده است.
نمودار زیر درصد تغییر میزان واردات برخی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پوشک نوزادان در چهار ماهه نخست سال جاری با چهار ماهه نخست سال گذشته را نشان می دهد. همان گونه که دیده می شود، تنها رشد واردات پودر جاذب مثبت بوده است.

طرح-تولید-پوشک-کامل-بچه-7

چالش‌های تولید پوشک بچه

برای کمک به تولید پوشک باید از هرگونه محدودیت یا ممنوعیت در واردات مواد اولیه آن خودداری کرد و تسهیلات لازم برای تامین بهنگام آنها به عمل آورد. نزدیک به ۱۵۰ واحد تولیدی با ظرفیت ۲۸۰ هزار تن در کشور دارای مجوز صنعتی تولید پوشک بچه معمولی، پوشک کامل بچه، نوار بهداشتی و پوشک بزرگسال هستند که پارسال ۱۲۵ هزار تن محصول تولید کردند.
وابستگی این صنعت به واردات درخصوص اقلامی از جمله خمیر کاغذ «فلاف» به‌دلیل محدودیت‌های اکولوژیک و برخی از اقلام به دلیل تغییرات سریعی که در این صنعت در قابلیت‌های محصول و نوع اقلام مصرفی رخ می‌دهد، زیاد است و به همین دلیل با تغییر نرخ ارز، قیمت این محصول نیز تغییر می‌کند. خمیر فلاف پالپ یا خمیرکاغذ پالپ از ضایعات کاغذ و لینتر پنبه (آلفا سلولز) و نیز خمیر چوب‌های نرم و سخت ساخته می‌شود، در کارخانه‌های تولید نوار بهداشتی و پوشک بچه کاربرد دارد. در سال ۱۳۹۷ اقلام زیادی از مواد اولیه این محصول از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کردند و اوایل امسال نیز در گروه کالایی یک قرار داشتند؛ اما اکنون براساس سیاست‌های جدید ارزی اقلام وارداتی مورد مصرف در تولید این محصول از طریق بازار ثانویه تامین می‌شود.

وضعیت واحد های فعال تولید پوشک کامل بچه

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده پوشک کامل بچه کشور به تفکیک استان آمده است :

وضعیت-واحد-های-فعال-تولید-پوشک-کامل-بچه-8

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید پوشک کامل بچه

ظرفیت تولید سالیانه :۵۰۰۰۰۰ بسته
نرخ برابری دلار : ۲۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۲۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۸ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۸ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)