طرح تولید چاقو و انواع تیغه‌های صنعتی

چاقوسازی از نمونه صنایع کهن و تاریخی ایران زمین به شمار می‌رود که در طول قرن‌های گذشته، ضمن تأمین نیاز بازار کشور به این کالا، تعداد قابل توجهی از صنعت کاران این رشته، در این رسته، مشغول به فعالیت بوده‌اند.
متاسفانه هرگاه از این رشته صنعتی سخنی به میان می‌آید ذهنیت بخش قابل توجهی از جامعه به سمت چاقوهای خاص می‌رود که در قالب سلاح سرد معنا و مفهوم پیدا می‌کند، اما در واقع امر، در کنار تولید سلاح سرد که در مناطق دور افتاده کشور به عنوان ابزاری برای ارتقای ضریب ایمنی اشخاص در بیابان‌ها، کوه‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد، تولیدات این صنعت در آشپرخانه منازل، قصابی‌ها و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کنار این اقلام، قند شکن، چاقوی قلم تراش (به عنوان یکی از اقلام مورد نیاز خوشنویسان) نیز تولید و عرضه می‌شود.

شرح مختصر از فرآیند طرح تولید چاقو و انواع تیغه‌های صنعتی

در چاقوهای تیغه ثابت، کربن استیل معمول‌ترین است و تا مدت زیادی تیز می‌ماند. ولی چون ممکن است رسوب بگیرد باید پوشش داشته باشد و تمیز شود. استیل ضدزنگ در چاقوهای تیغه ثابت کوچکتر و چاقوهای غلاف تاشو، بیشتر استفاده می‌شود. قاعدهٔ کلی این است که هرچه از کربن کمتری استفاده شود، تیغه سریعتر کند می‌شود.
برای شکل دهی اولیه به چاقو مواد تیغه را در درجه حرارت بالا در یک جعبه گرم می‌شود تا به حد نهایی نزدیک شود، که در صورت نیاز برای تشکیل الگوی تزئینی فولادی جوش داده شده یا برای اصلاح فولاد خام لازم است به فولاد پایان داد. که اندازه آن به حداقل می‌رسد زیرا رشد آن می‌تواند به راحتی اتفاق بی افتد.

چرخ دنده برای ساخت چاقو

روش‌های عملیاتی حرارتی: نیاز به کوره جو، نمک مذاب، کوره خلاء، ذغال سنگ (کک) جعل، مشعل اکسید استیلن. خنک کردن پس از عملیات حرارتی با توجه به نوع فلز و تنظیمات شخصی متفاوت است. شستشو را می‌توان با روغن، چربی حیوانی، آب، هوا و یا آب نمک انجام داد.

پایان تیغه

کیفیت پایان تیغه توسط Grit از تمیز کردن پایان تعیین می‌شود. این می‌تواند از یک پایان خمش ۲۸۰-۳۲۰ با ضخامت کم باشد. می‌تواند بوسیله اکسید کروم (به عنوان مثال سفید کروم، کروم سبز)، با کاغذ بسیار شکننده یا سایشی خرد شده یا سنگ آهن ژاپنی که با دانه‌های تقریبی ۱۰،۰۰۰ تا ۱۲،۰۰۰ بیشترین چاقوهای با کیفیت بالا دارای حدود ۸۰۰ عیار هستند.

فرایند ساخت دسته چاقو

با توجه به خم شدن چاقو، ساخت دسته‌ها می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. چاقوها معمولاً مقیاس‌های دسته‌ای را به هم متصل می‌کنند، پرچین می‌کنند و پیچ می‌زنند در حالی که چاقو کامل شده می‌تواند داخل دسته جامد وارد شود و مواد دست ساز می‌تواند از مواد طبیعی از جمله شاخه چوب یا با مواد ساخته شده از قبیل برنج، پلاستیک، پلیمر یا میکارتر باشد.

تولید انبوه تیغه چاقو

تیغه چاقو می‌تواند از مواد مختلفی ساخته شود که هر کدام دارای مزایا و معایب هستند. فولاد کربنی، آلیاژ آهن و کربن، می‌تواند بسیار تیز باشد. این آلیاژ لبه را خوب نگه می‌دارد و برای تیز کردن آسان است، اما برای زنگ زدگی و لکه آسیب پذیر است.

فولاد ضد زنگ

آلیاژ آهن، کروم، احتمالاً نیکل و مولیبدن است که تنها مقدار کمی از کربن است. این آلیاژ (فولاد کربن) نمی‌تواند لبه چاقو را تیز نگه دارد، اما بسیار مقاوم در برابر خوردگی است. فولاد ضد زنگ با کربن بالا برای ترکیب بهتر می‌باشد. تیغه‌های لمینیت از چندین فلز استفاده می‌کنند تا یک ساندویچ لایه‌ای ایجاد کنند، ترکیب هر دو آنها، به عنوان مثال، یک فولاد سخت‌تر و شکننده‌تر می‌تواند بین لایه بیرونی نرم، سخت‌تر و فولاد ضدزنگ قرار گیرد تا آسیب پذیری به خوردگی را کاهش دهد. با این حال، در این مورد، بخشی که بیشترین آسیب خوردگی را دارد، لبه، هنوز آسیب پذیر است.

فولاد دمشق

یک شکل از جوشکاری الگوی با شباهت به ساخت ورقه ورقه است. لایه‌های انواع مختلف فولاد با یکدیگر جوش داده می‌شوند، اما پس از آن سهام برای ساخت الگوهای در فولاد دستکاری می‌شود.

تیتانیوم

تیتانیوم یک فلز است که نسبت قدرت به وزن بهتر است، مقاوم در برابر سایش و انعطاف پذیرتر از فولاد است. اگر چه سخت‌تر و نتواند لبه تیز را بگیرد، کاربید ها در آلیاژ تیتانیوم اجازه می‌دهند تا با سختی کافی به حرارت برسند.

تیغه‌های سرامیکی

تیغه‌های سرامیکی سخت، شکننده و سبک وزن هستند: ممکن است لبه‌های تیز را بدون نیاز به نگهداری در طول سال حفظ کنند، اما به اندازه شیشه‌ای شکننده هستند و اگر روی یک سطح سخت قرار گیرند، شکست خواهند خورد. آن‌ها از خوردگی معمولی ایمن هستند و تنها می‌توانند بر روی سیلیکون کاربید سیلیکونی و برخی از چرخ‌های سنگزنی تیز شوند.

ظرفیت تولید سالانه طرح تولید چاقو و انواع تیغه‌های صنعتی

معادل اسمی ۹۰۰ هزار در سال

میزان سرمایه مورد نیاز طرح تولید چاقو و انواع تیغه‌های صنعتی

بودجه: کمتر از ۲۰ میلیارد تومان
نام محصول: چاقو و انواع تیغه‌های صنعتی
نرخ برابری دلار: ۱۴۰۰۰۰ ریال
قیمت ماشین آلات طرح تولید چاقو و انواع تیغه‌های صنعتی: ۱۱.۲۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی: ۴۴%
سرمایه ثابت: ۱۸.۸ میلیارد تومان
سرمایه در گردش: ۵ میلیارد تومان
سرمایه کل: ۲۳.۸ میلیارد تومان

۳.۸/۵ - (۶ امتیاز)