تولید ژل پترولیوم

طرح تولید ژل پترولیوم

ژلِ پترولیوم (به انگلیسی: Petroleum jelly)، پترولاتیوم (به انگلیسی: petrolatum) یا چربی معدنی که با نام تجاری وازلین شناخته‌شده‌تر است، از تصفیه روغن‌های سنگین نفت که باقی‌مانده تقطیر در ۳۶۰ درجه گرما است به دست می‌آید. ژل پترولیوم جسمی است سفید رنگ به غلظت چربی خوک. در بازار وازلین‌های زرد یا قهوه‌ای رنگ نیز یافته می‌شود که برای داروسازی مناسب نیستند. نور از وازلین عبور نمی‌کند و اندکی فلوروسانس دارد به خصوص اگر آن را ذوب کنند. بی‌بو و بی‌مزه است ولی اغلب هنگامی که آن را گرم می‌کنند کمی بو از آن استشمام می‌شود. اگر مقدار کمی از آن را با میله‌ای بردارند به صورت رشته‌ای کشیده می‌شود. وزن مخصوص آن در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد ۸۳۰/۰ تا ۹۰۰/۰ است و در ۳۸ تا ۴۲ درجه ذوب می‌شود.
بین ۳۶۰ و ۴۴۵ زینه تقطیر و تبدیل به هیدروکربورهای جامد و مایع و گاز می‌شود در آب، الکل اتیلیک و گلیسرین غیرمحلول است در مخلوطی از یک قسمت اتر یا کلروفرم و نیم قسمت بنزین با کربن دی‌سولفید حل می‌شود.

تاریخچه تولید

تاریخچه وازلین به سال ۱۸۵۹ بر می گردد که عمدتاً برای مقاصد پزشکی توسط رابرت چیزبرو استفاده می شد. وازلین از ژله پترولیوم خالص و ترکیب شده با مواد معدنی و موم ریز کریستالی ساخته شده است که باعث نرم تر شدن آن می شود. دارای رایحه هایی مانند روغن اسطوخودوس یا پودر کودک است. بیشتر اوقات این محصول در بازار به اشکال مختلف فروخته می شود یعنی می تواند به صورت لوسیون، پماد یا کرم باشد. همچنین می تواند به عنوان روان کننده مورد استفاده قرار گیرد و به محافظت از بریدگی و سوختگی جزئی کمک می کند. از طرف دیگر، ژله پترولیوم از مخلوط نیمه جامد هیدرو کربن ها تشکیل شده است. در سال ۱۸۵۹، کارگران معدن نفت در پنسیلوانیا این ماده را کشف کردند که ظاهر آن مثل موم سرد و به رنگ تیره بود. برخی اوقات به آن نفت سفید یا پارافین سفید گفته می شود. فروش وازلین در بسته بندی های کوچک برای مصارف شخصی و یا بشکه های بزرگ برای مصرف کارخانه جات تولیدی انجام می گردد.

انواع ژله پترولیوم
وازلین بهداشتی

وازلین بهداشتی چندین بار مراحل تصفیه کردن روی آن انجام شده و کاملا سفید و تمیز و بی بو است و فاقد هر گونه مواد سمی ، فلزات سنگین و مواد زیان آور می باشد. این محصول در تولید کرم ها ، لوسیون ها و برخی داروهای موضعی بکار می رود. به دلیل خاصیت چشمگیر این محصول در نگهداری آب و رطوبت ، می توان آن را در تولید محصولات بهداشتی استفاده نمود و یا حتی به صورت مستقیم برای بهبود شرایط پوست بدن و درمان خشکی و ترک مصرف کرد.

وازلین صنعتی

این محصول یک روغن نیمه جامد و غیر شفاف است که معمولا به رنگ زرد تیره یا قهوه می باشد. به دلیل کاربرد صنعتی آن ، نیازی به انجام مراحل تصفیه برای جدا سازی عناصر نامطلوب وجود ندارد به همین خاطر نباید از آن برای تولید محصولات بهداشتی و درمانی استفاده شود. وازلین صنعتی چربی خود را برای مدت طولانی حفظ می کند و به همین خاطر برای افزایش طول عمر تجهیزات صنعتی مناسب است.

کاربردهای محصول

وازلین به عنوان یک ترکیب هیدروکربنی جزو مشتقات نفتی محسوب می‌شود اما کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. ساده‌ترین و متداول‌ترین کاربرد این ماده به عنوان روان کننده است.
همچنان از Vaseline گرید بهداشتی می‌توان برای پوشش‌دهی موضعی پوست استفاده کرد. زمانی که یک قسمت از پوست با خشکی شدید مواجه باشد، به معنای آن است که رطوبت خود را از دست داده است. معمولاً در این موارد، مقداری وازلین بهداشتی روی آن استفاده می‌کنند تا بتواند رطوبت از دست رفته پوست را بازگرداند و آن را برای سلول‌‌های پوستی حفظ کند.
بیشترین موارد مصرف وازلین در صنایع محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست گزارش شده است. در قسمت زیر به صورت فهرست گونه به مهم‌ترین موارد کاربردی این ترکیب نیمه جامد ژله‌ای اشاره داریم:

کاربرد وازلین در محصولات مرتبط با پوست و مو

متداول ترین کاربرد Vaseline، استفاده از آن در تولید محصولات مراقبت از پوست و مو است. امروزه در صنایع آرایشی و بهداشتی برای تولید لوسیون‌های پوست و محصولات آرایشی و انواع مختلفی از محصولات محافظت از پوست برای سنین مختلف از این ترکیب نیمه جامد ژله ای استفاده می‌شود.
۱- کاربرد وازلین برای پوست
کرم دست وازلین، رفع چروک زیر چشم و صورت، درمان سیاهی دور چشم، درمان زخم و سوختگی، وازلین برای ترک کف پا، وازلین برای ترک لب
۲- کاربرد وازلین برای مو
درمان موخوره، مرطوب کننده موهای خشک، درمان شپش، درمان شوره سر و نرم کننده مو، حفاظت از رنگ مو، تقویت مژه، پرپشت‌کننده ابرو

کاربرد وازلین در صنعت

یکی دیگر از کاربردهای وازلین استفاده از آن در صنایع مختلف است. صنایع شمع سازی و تولید انواع روغن‌های معطر در صنعت، به واسطه همین ماده نیمه جامد ژله ای، محصولات خود را تولید بازار ارائه می‌دهند.
از این ترکیب به عنوان افزودنی به جوهر چاپ استفاده می‌شود تا بتواند قابلیت پخش جوهر هنگام چاپ را افزایش دهد. در صنعت قالب‌گیری گچ و ریخته گری، برای اینکه نمونه به راحتی از قالب جدا شود از وازلین استفاده می‌کنند.

کاربرد وازلین در درمان‌های پزشکی

اکثر موارد مصرف وازلین که برای درمان پزشکی گزارش شده است معمولاً برای درمان آسیب‌های پوستی می‌باشد. این ترکیب ژله‌ای را بر روی جای زخم یا خشکی پوست استفاده می‌کنند تا در دوره‌های اولیه درمان، پوست بتواند سریعا بازسازی شود. همچنین داروهایی که با این ماده ژله ای تولید می‌شوند به حفظ رطوبت پوست در درمان های لیزر پوست کمک می‌کنند.
لازم به ذکر است که محصول مورد بررسی در این طرح امکان سنجی وازلین بهداشتی و دارویی در بسته‌بندی‌های ۱۲۰ میلی گرمی می‌باشد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت طرح تولید ژل پترولیوم

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک ژل پترولیوم به شرح جدول ذیل می باشد

 

نام محصولکدآیسیک
انواع وازلین۲۳۲۰۴۱۲۳۷۵
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت طرح تولید ژل پترولیوم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی ژل پترولیوم به شرح جدول ذیل می باشد

 

نام محصول کدآیسیک
انواع وازلین۲۷۱۲۱۰
روش تولید

نفت خام ماده اصلی تشکیل دهنده وازلین می‌باشد. تشکیل نفت خام از طریق فرآیندی به نام دیاژنز اتفاق می‌افتد که مواد آلی و گِل را از طریق فشرده‌سازی ذوب می‌کنند. پس از آن فرآیند فرآوری صورت می‌گیرد، به این شکل که نفت خام از طریق استخراج هیدروکربن‌های مایع در پالایشگاه‌های نفت به روغن نفت تبدیل می‌شود.
در این مرحله فرآیند تصفیه صورت می‌گیرد. فرآیند تصفیه شامل تقطیر با خلا، هوادهی و فیلتراسیون می‌باشد به اینصورت که ابتدا تقطیر صورت گرفته سپس عمل تصفیه از طریق ذغال سنگ به وقوع می‌پیوندد و در نهایت از طریق هوادهی، حباب احتمالی ایجاد شده از مایع مومی گرفته و یکنواخت می‌شود. این مایع مومی حاصل، ژله نفتی می‌باشد که ماده اصلی تولید وازلین محسوب می‌شود.

فرآیند تولید ژل پترولیوم

۱ – در مرحله اول ژله نفتی، روغن و موم پارافین در دیگ‌های بزرگ ذوب می‌شوند. از روغن پارافین برای تنظیم قوام مخلوط استفاده می‌شود.
۲ – در مرحله دوم ماده‌ای به نام لانولین که از موم گوسفند ساخته می‌شود، برای ایجاد یک سطح خاصیت ارتجاعی به وازلین افزوده می‌گردد.
۳ – ویتامین E نیز آخرین ماده‌ای است که به مخلوط افزوده می‌شود. در برخی موارد نیز باتوجه به نوع مصرف مقداری عطر نیز برای ایجاد رایحه خوب به ترکیب اضافه می‌گردد.
۴ – در انتها نیز موم حاصله از طریق دستگاه‌های مخصوص طی سه مرحله فیلتر می‌شود تا ناخالصی‌های آن تا حد امکان جدا شود.
۵ – حال ترکیب نهایی از طریق ظروفی از جنس پلی پروپیلن بسته بندی و آماده ورود به بازار می‌شود.

بازار محصول

انتظار می‌رود که بازار جهانی ژله‌های نفتی در دوره پیش بینی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ تا ۴.۲۶ درصد افزایش یابد. در زمینه درآمد، انتظار می‌رود بازار ژله‌های نفتی تا سال ۲۰۳۱ به ۷۱۶.۹ میلیون دلار آمریکا برسد.
همچنین با بررسی ارقام عرضه و تقاضای کل این محصول مشخص شد که در سال‌های آینده با کمبود عرضه این محصول در کشور روبرو خواهیم بود که همین موضوع بر احداث واحدهای تولیدکننده این محصول تاکید دارد.

وضعیت واحد های فعال تولید ژل پترولیوم

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید ژل پترولیوم در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واحد های فعال تولید ژل پترولیوم

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید ژل پترولیوم در کشور به تفکیک استان آمده است .

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید ژل پترولیوم

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰مترمربع
زیربنای کل : ۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۱ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۱ امتیاز)