طرح تولید کارتل خودرو

کارتر خودرو در واقع یک محفظه ایست که میل لنگ در آن قرار می گیرد و بزرگترین قطعه ایست که به شکل یک محفظه درون موتور قرار دارد. در بخش کفی کارتر خود به شکل مخزن است که روغن موتور داغ در آن جمع می شوند و این مجموعه در واقع از از میل لنگ و شاتون در برابر اشیای خارجی محافظت می کند.
گفتنی است عموما به کارتر ، کارتل گفته می شود. داخل کارتر اویل پمپ قرار دارد که وظیفه اش پمپ کردن روغن به سمت میل لنگ و سایر قسمت های موتور است.
کارتل از قطعاتی است که نسبتا زیاد عیب پیدا می کند به این دلیل که این قطعه پس از مدتی نشت پیدا می کند. البته این نشتی در خودروهای جدیدتر کم تر اتفاق می افتد اما حداقل برای خودروهای قدیمی تر، ایراد رایجی بوده. خودرو هایی که کاسه زیر ندارند عموما مشکل برخورد کارتل با دست انداز ها را داشته اند. به عنوان مثال کارتر پژو ۴۰۵ امکان برخورد با دست انداز ها را به دلیل نداشتن سینی دارد. پژو پارس و سمند هم به همین شکل مشکل برخورد کارتل با دست اندازها را به دفعات داشته اند.
کارتر بزرگ‌ترین محفظهٔ درون موتور را تشکیل می‌دهد. در موتور خودرو، کف کارتر مخزنی است که روغن موتور داغ در آن جمع می‌شود تا پیش از بازگشت به موتور خنک شود.
کارتر را از ورقه های فولادی پرس شده و آلیاژهای آلومینیومی به روش ریخته گری می‌سازند و معمولا در بیشتر اتومبیل ها از کارتر آلومینیومی که از تبادل حرارتی بهتری نسبت به مدل های فولادی آن برخوردار است، استفاده می‌شود.
برای جلوگیری از تلاطم روغن در درون کارتر نیز صفحات فلزی را به صورت عمودی در داخل آن قرار می‌دهند.
این محفظه به وسیله چند پیچ به زیر بلوک سیلندر متصل می‌گردد و درز میان آنها نیز با یک واشر آب بندی می شود.
زیر کارتر هم پیچ هایی قرار گرفته که به عنوان پیچ تخلیه روغن و ناخالصی های درون محفظه می باشد؛ که در موقع تعویض روغن، با باز کردن این پیچ ها روغن را به راحتی می توانید تخلیه کنید و در صورت نیاز از روغن جدید استفاده کرده و آن را درون محفظه ی کارتر بریزید.
این قسمت در واقع به عنوان منبع ذخیره روغن ایفای نقش می‌کند، ولی حتی می توان آن را یک موتور درونسوز پیستونی به حساب آورد که از مخزن کف آن به منظور خنک کردن روغن داغ موتور استفاده می شود.
کارتل روغن خودرو به طور کلی به دو نوع تقسیم می شود:
محفظه کارتل تر
محفظه کارتل خشک

جنس و عمر کارتر ( کارتل ) چیست و چقدر است ؟

کارتل ماشین جنس‌های بسیار متعدد و مختلفی دارد . اما پرکاربرد‌ترین آنها از جنس آلیاژ آلومینیوم و چدن است که مقاومت حرارتی بسیار مطلوبی دارد .
عمر کارتر موتور بسیار زیاد است و در حد متوسط حدودا ۱۰ سال عمر مفید این قطعه است .

سیستم کارتل خشک چیست و چگونه کار می‌کند؟

در این سیستم کارتل بزرگ موجود در پتایین موتور با یک مخزن کوچک جایگزین می‌شود. ارتفاع روغن در این مخزن کوچک به سرعت بالا می‌آید. در نتیجه نازل به سختی از روغن خارج می‌شود. نازل روغن کاملا به سطح پایینی این مخزن کوچک نزدیک شده و تا ذره‌ی آخر روغن جمع شده در این کارتل کوچک را مکش می‌کند. این سیستم روغن رسانی دارای حد اقل دو پمپ روغن است که یک پمپ مکنده وظیفه‌ی خالی کردن کارتل کوچک را دارد و یک پمپ پر فشار که روغن را به داخل کانال‌های موتور تزریق می‌کند.
مسیر روغن به این شکل است که روغن جدا شده از قطعات موتور به داخل کارتل کوچک ریخته می‌شود و توسط پمپ مکنده از کارتل خارج می‌شود. در مرحله‌ی بعد روغن موتور به یک مخزن ثانویه فرستاده می‌شود. این مخزن روغن موتور پمپ نشده ر ا در خود نگاه می‌دارد. این مخزن از بالا پر می شو و از پایین توسط پمپ پر فشار به کانال‌های روغن تزریق می‌شود.
شکل ظاهری این مخزن به صورت یک استوانه‌ی بلند است و داخل آن چند لایه از پره‌های فلزی قرار دارد که از ترکیب شدن روغن تازه مکیده شده از کارتل و روغنی که درحال تزریق شدن به موتور است جلوگیری می‌کند. درواقع تا حدی روغن پیش از ارسال دوباره به موتور برای خنک شدنزمان در اختیار دارد. در این سیستم سطح روغن موجود در کارتل بسیار کم است به همین دلیل به این سیستم کارتل خشک می‌گویند.

انواع کارتل خشک

‌از آنجا که این سیستم اولین بار برای خودروهای مسابقه‌ای طراحی شد، بارها مورد بازبینی قرار گرفت و نسل‌های گوناگونی از این سیستم معرفی شد.
در نسلی از سیستم کارتل خشک، با پایین اومدن سطح روغن در کارتل، مکش پمپ باعث کاهش فشار هوای داخل محفظه ی زیر میل لنگ می شود. البته در این سیستم تمام کانل‌ها و مخازن روغن باید نسبت به هوای بیرون آب بندی باشند. با این کار اختلاف فشار میان محفظه احتراق و محفظه کارتل افزایش پیدا می‌کند و در نهایت آب بندی رینگ ها و قدرت موتور افزایش پیدا میکند.
در نسلی دیگر در بین مسیر میان پمپ مکنده و مخزن ذخیره‌ی روغن یک خنک کندده قرار می‌دهند تا روغن موتور را خنک کنند.
در نسلی از این سیستم از بالای مخزن ذخیره به محفظه‌ی کارتل یک کانال هوایی ایجاد می‌کنند تا بخارات روغن توانایی رفت و آمد بین این دو نقطه و همچنین ارسال به مسیر هواکش موتور را داشته باشند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کارتل خودرو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک کارتل خودرو ۳۴۳۰۴۱۲۴۲۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کارتل خودرو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی کارتل خودرو ۸۴۰۹۹۱۹۰ میباشد.

وضعیت واحد های فعال تولید کارتل خودرو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کارتل خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات کارتل خودرو

نمودار واردات و صادرات کارتل خودرو در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید کارتل خودرو

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۲۰۰۰۰ قطعه
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۱.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز