طرح تولید کافئین از ضایعات چای (4)

طرح تولید کافئین از ضایعات چای

کافئین نوعی ماده آلکالوئید است که به طور طبیعی در بیش از ۶۰ نوع گیاه از جمله دانه قهوه ، گوارانا ، چای ، کاکائو و… یافت می شود و همین کافئین است که سبب ایجاد طعم تلخی می گردد .,کافئین اولین بار در سال ۱۸۲۷ میلادی توسط دانشمندی به نام Runge از دانه قهوه استخراج شد و مدتی بعد ، این ماده در بعضی گیاهان دیگر نیز شناسایی شد . بررسی های Runge توسط , Pelletier Rebiquiet , coventou ادامه یافت و تکمیل شد . پس از گذشت مدتی دانشمندی به نام Fischer.E تئوری خود را در مورد ساختار مولکولی و ساختمانی کافئین ارائه نمود که با اقبال عمومی مواجه شد و مورد پذیرش محافل علمی قرار گرفت . اولین روش سنتزی نیز در سال ۱۹۰۰ توسط Traube.W ارائه گردید .
در بیشتر کشورها کافئین را جزء مواد طعم دهنده تقسیم بندی می نمایند . و در کشورهای اتحادیه اروپا هر ماده ای که میزان کافئین آن بیشتر از ۱۵۰ میلی گرم در لیتر باشد باید روی بسته آن هشدار داده شود . که گاهاً این هشدار روی بطری نوشابه های انرژی زا دیده می شود . کافئین در صنایع غذایی به عنوان یک طعم دهنده کاربرد دارد که در برخی موارد می توان استفاده از آن را محدود نمود . کافئین در صنایع غذایی جایگزین و رقیب قدرتمندی ندارد اما می توان محصول جایگزینی برای محصول تولید شده با کافئین ارائه نمود که در رقابت با آن سبب کاهش مصرف کافئین گردد . به عنوان مثال نوشابه های تولید شده با عصاره کوکا در بین مردم بسیار محبوب می باشند که این نوشابه ها همگی دارای کافئین می باشند ، حال می توان نوشابه های پرتقالی را به عنوان رقیبی برای این نوشابه ها در نظر گرفت اما همان گونه که در بررسی بازار مشهود است نوشیدنی های کافئین دار جایگاه ویژه ای نزد مردم داشته و به راحتی جایگزین نمی گردند ولی ممکن است مقدار مصرف را کاهش دهد .

خواص شیمیایی کافئین از ضایعات چای

کافئین یک آلکالوئید از خانواده متیل گزانتین ها است که خواص آن به تئوفیلین و تئو برومین هم شبیه است . این ماده از ترکیب کربن ، هیدروژن ، نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده است . کافئین خالص به صورت پودر سفید رنگ و تلخ می باشد.

طرح تولید کافئین از ضایعات چای (2)

کاربرد کافئین از ضایعات چای

به طور کلی اقلامی که درساخت آن از کافئین استفاده شده در دو بخش عمده قرار می گیرد :

۱. محصولات غذایی
– شکلات تلخ و شیرین ۸۷۵ میلی گرم در هر کیلوگرم
– شکلات شیری ۲۱۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در هر کیلوگرم
– نوشیدنی انرژی زا ۳۵۰ میلی گرم در هر لیتر
– نوشیدنی غیر الکلی کافئین دار ۱۰۰ تا ۲۷۰ میلی گرم در هر لیتر
– از سایر خوراکی های حاوی کافئین که به طور طبیعی کافئین در آن وجود دارد می توان چای سیاه ، چای سبز ، کاکائو ، قهوه و اسپرسو را نام برد .

۲. محصولات دارویی
کافئین در بیش از ۶۰ نوع دارو مورد استفاده قرار می گیرد که پر مصرف ترین آن به قرار زیر است : ماخذ “شرکت دارویی تامین” و ” تحقیقات میدانی در بازار ”

Ergotamin + caffeine (100mg) Caffergot
Paracetamol + Aspirin + caffeine(32.5mg) A.C.A
Paracetamol + caffeine (65mg) Panadol
Ibuprofen + Paracetamol + caffeine(40mg) Acifen
Caffeine (200mg) Caffeine

طرح تولید کافئین از ضایعات چای (3)

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده کافئین

آمریکا ، آلمان و چین سه کشور عمده تولید کننده کافئین در جهان می باشند که در آمریکا و آلمان کافئین به روش سنتز و در چین به دو روش سنتز و استخراج تولید می گردد . بعد از چین، هندوستان نیز بالاترین میزان کافئین به روش استخراج را به خود اختصاص می دهد . همچنین کشور های آمریکا و چین نیز بیشترین سهم مصرف کافئین را در جهان به خود اختصاص می دهند .

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت استخراج کافئین از ضایعات چای

۱. کافئین از چای : ۱۵۴۹۵۱۲۵۴۹

شرایط واردات کافئین از ضایعات چای

کافئین واردات آن بلامانع می باشد و حقوق پایه این ماده که شامل : حقوق گمرکی ، مالیات ، حق ثبت سفارش کالا ، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از این کالای وارداتی می باشد معادل ۴ % ارزش گمرکی آن تعیین می شود. به مجموع این دریافتی و سود بازرگانی حقوق ورودی اطلاق می شود .

وضعیت واحد های فعال استخراج کافئین از ضایعات چای

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده طرح استخراج کافئین از ضایعات چای در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید کافئین از ضایعات چای (1)

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید کافئین از ضایعات چای

پیش بینی ظرفیت و ترکیب تولید : ۵۰ تن
مساحت زمین: ۷۰۰۰ متر مربع
ابعاد اقتصادی طرح تولید کافئین از ضایعات چای
قیمت ماشین الات وتجهیزات طرح تولید کافئین از ضایعات چای: ۲۸۵۰۰ ریال
برآورد سرمایه گذاری ثابت : ۴۰۰۰۰ میلیون ریال
ارزش خالص دارایی:۱۳۰۰۰ میلیون ریال
نرخ بازدهی طرح:۲۶ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی. 🙂

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی در حوزه صنایع غذایی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه مینمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)