طرح تولید کانکریت و ابسولوت از گل محمدی

گیاهان دارویی محصولات بومی مناطق مختلف کشور هستند که با توجه به ارزش بسیار، درآمدزایی و ارزآوری قابل توجه دارند و حمایت و توسعه کشت آنها دارای اهمیت است.
زیره سبز، گل ‌محمدی، خاکشیر، آویشن، نعنا فلفلی، رزماری، اسطوخودوس، بابونه، ختمی، پنیرک، شیرین بیان، کاسنی، همیشه بهار، سرخارگل، آلوئه ورا و گل گاو زبان از مهمترین گیاهان دارویی استان خراسان رضوی است که زعفران در صدر آن‌ها قرار دارد.
گل محمدی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین انواع گل‌های خانواده رز است کـه در بیشتر نقاط ایران بـه منظور تولید عطر، گلاب و بـه عنوان گیاه تزئینی مـورد توجه بسیار قرار داشته و کشت می‌شود. استخراج گلاب از گل محمدی یکی از تولیدات مهم اقتصادی کشور است بطوریکه هرسال گلاب تولید شده و اسانس حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.سابقه ایران در صنعت گلاب‌گیری از این گل به ۲۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد. محصول عمده گل محمدی، گلاب و اسانس گلبرگ خشک آن است که از آنها در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.
گل محمدی برترین گونه دارای اسانس رز است و هدف اصلی از کشت آن در ایران تولید گلاب است در حالی که در اغلب کشورهایی که اقدام به کشت گل محمدی می‌کنند، تولید گلاب یک محصول فرعی است.ایران بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در جهان را دارد اما سهمی تقریبا معادل صفر از بازار جهانی را داراست در حالی که فرآورده‌های گل محمدی شامل اسانس تام، ابسلوت، کانکریت، عطر، ادکلن و خوشبوکننده‌ها، مکمل‌ها و دارو است اما این زنجیره در ایران در همان حلقه اول یعنی تولید گلاب متمرکز و متوقف شده است.

از هر ۳ تن گل تر حدود یک کیلوگرم اسانس و از هر تن ۵۰۰ لیتر گلاب درجه یک و حدود هزار لیتر  گلاب درجه دو به دست می‌آید،  هر هکتار گلستان گل محمدی برای ۳ نفر شغل دائم و حدود ۱۵۰ نفر شغل موقت ایجاد می‌کند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کانکریت و ابسولوت از گل محمدی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک اسانس طبیعی (مورد مصرف در صنایع غذایی) : ۱۵۴۹۶۱۲۳۴۶
کد آیسیک انواع اسانس طبیعی بجز مصارف صنایع غذایی : ۲۴۲۹۳۱۲۶۲۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کانکریت و ابسولوت از گل محمدی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی اسانس طبیعی (مورد مصرف در صنایع غذایی) : ۳۳۰۱

فرآیند تولید کانکریت گل محمدی

با ارزش‌ترین محصول گل‌محمدی اسانس آن است که از تقطیر گل‌های تازه با آب به دست می‌آید و در نهایت کانکریت رز که ماده خمیری زرد رنگ می‌باشد از اسانس گرفته می‌شود. کانکریت رز یا گل محمدی با حلال‌هایی نظیر هگزان و پترولیم استخراج می‌شود و از هر ۳۵۰ کیلو گرم گل‌ محمدی، یک کیلو از آن به دست می‌آید که تاکنون در ایران فرآوری و تولید اسانس و کانکریت رز سابقه نداشته است و با تولید بیش از ۳۵ هزار تن گل محمدی در این کشور حدود ۹۵ درصد محصول برداشت شده صرفا به گلاب، به عنوان ارزان‌ترین محصول نهایی گل محمدی، تبدیل می‌شود.
اگر گل های محمدی را در سرما (دمای آزمایشگاه) با حلال های آلی نظیر هگزان یا پترولیم اتر مجاور کنیم و پس از جداسازی تفاله باقیمانده حلال را تبخیر نمائیم ماده موم مانند نیمه جامدی با رنگ قرمز نارنجی به دست می آید که به آن اصطلاحاً کانکریت رز (concrete rose) می گویند.این محصول در دمای آزمایشگاه نیمه جامد است اما با اندکی گرم شدن به مایع تبدیل می گردد. به دلیل عدم استفاده از حرارت در طی فرآوری، این محصول بویی کاملاً شبیه گل محمدی نو شکفته را دارد. این محصول حاوی تمامی اجزا فرار موجود در گل محمدی و نیز موم های (waxes) موجود در گیاه است. از هر ۳۵۰ کیلوگرم گل محمدی تازه یک کیلوگرم کانکریت بدست می آید.

فرآیند ابسولوت گل محمدی

اگر کانکریت رز را در دمای آزمایشگاه در اتانل حل نمائیم بخش اعظم آن که شامل ترکیبات فرار آن است در اتانل حل شده و بخش کمتری که موم ها و سایر ترکیبات غیر فرار گیاه است رسوب می کند. با جدا کردن فاز مایع و تبخیر اتانل آن در فشار و دمای پائین اسانسی حاصل می گردد که به آن اصطلاحاً اسانس مطلق رز (absolute rose oil) می گویند.این اسانس مایعی ویسکوز با رنگ هایی از زرد نارنجی، زرد قرمز تا زرد زیتونی است و عطر و بویی قوی، گرم و تند دارد. قیمت یک کیلو عصاره گل‌محمدی یک‌هزار و ۵۰۰ یورو است که از هر ۶۰۰ کیلو گل‌محمدی یک کیلو عصاره گل‌محمدی به‌دست می‌آید و از هر یک کیلو عصاره گل‌محمدی ۳۰۰ گرم ابسولیت گل که در صنعت عطرسازی بسیار مهم می‌باشد به قیمت ۳ هزار یورو است.

وضعیت واحد های فعال تولید کانکریت و ابسولوت از گل محمدی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید اسانس گل محمدی در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید کانکریت و ابسولوت از گل محمدی

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید اسانس گل محمدی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات کانکریت و ابسولوت از گل محمدی

نمودار واردات و صادرات اسانس گل محمدی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید کانکریت و ابسولوت از گل محمدی

ظرفیت تولید سالیانه : ۷۵۰ کیلوگرم
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۳ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۲ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)