طرح تولید کنسانتره تیتانیوم ( ایلمنیت )

در حال حاضر ایلمنیت از دو کانسار رسوبی بزرگ ماگمایی در صخره ها در مناطق پلوتونیک آنورتوزیت دوره پروتروزوییک استخراج می شود. بیشتر روتیل و حدودا نیمی از ایلمنیت تولیدی، از کانسارهای سنگین رسوبی آبرفتی، رودخانه ای و بادآورده است.
مواد معدنی حاوی تیتانیوم در بستر های متفاوت زمین شناسی وجود دارد، ولیکن بسیاری از کانسار های شناخته شده حال حاضر تیتانیوم، به دلیل مشکلات کانی شناسی یا وجود آلودگی های نادر که ممکن است روند تولید رنگدانه ها را با مشکل مواجه سازد، از نظر اقتصادی صرفه ندارند.
در حدود ۹۳ درصد از منابع تیتانیوم جهان از ماده معدنی کنسانتره تیتانیوم ایلمنیت محسوب می شوند؛ درصد باقی مانده عمدتا از روتیل و لوکوکسن است. لوکوکس ماده معدنی واقعی نیست، بلکه یک توده کریستالی از روتیل، آناتاز یا بروکیت با بیش از ۷۰ درصد TiO2 است که در اثر هوازدگی ایلمنیت ایجاد شده است.
روتیل، آناتاز و بروکیت چند شکلی های TiO2 هستند، یعنی مواد معدنی که دارای ترکیب شیمیایی TiO2 مشابه اند، اما دارای اشکال بلوری مختلفی هستند.

دسته بندی کنسانتره تیتانیوم و ایلمنیت

تیتانیوم نهمین عنصر فراوان در پوسته زمین است، و همواره در ترکیب با اکسیژن وجود دارد. از بین مواد معدنی طبیعی تیتانیوم، فقط ایلمنیت (لوکوکسن) و روتیل از اهمیت اقتصادی برخوردار هستند.
لوکوکسن یک محصول هوازدگی کنسانتره تیتانیوم ایلمنیت است. بزرگترین ذخایر تیتانیوم جهان به شکل آناتاز و تیتانوماگنیتیت هستند، اما در حال حاضر نمی توان از آنها استفاده کرد. درحدود ۹۵% تولید ایلمنیت و روتیل جهان جهت تولید رنگدانه های TiO2 استفاده می شود، و باقی مانده آن جهت تولید فلز تیتانیوم و نیز در الکترود های جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد.
ایلمنیت و لوکوکسن. ایلمنیت در سرتاسر جهان در کانسار های بزرگ اولیه، یا به صورت ذخایر رسوبی آبرفتی ثانویه (ماسه ها) یافت می شود، که دارای مواد معدنی سنگین است. در سنگ معدن های بزرگ، ایلمنیت اغلب با نفوذه ای واسطه ای (تلنس در نروژ و دریاچه آلارد در کانادا) در ارتباط است.
کنسانتره های حاصل از این کانسار های بزرگ اغلب محتوی آهن بسیاری به فرم هماتیت یا مگنتیت مجزا شده در ایلمنیت هستند. این محتویات، منجر به کاهش میزان TiO2 کنسانتره ها می شود (جدول ۲۲.۸). کاربرد مستقیم این ایلمنیت ها به علت محتوای آهن زیاد آنها کاهش یافته است. فرآیند هضم جهت تولید هپتابیدرات سولفات آهن به کار می رود.
در مواردی که سولفات آهن به عنوان یک محصول مورد نیاز نیست، بازیابی متالورژی آهن، از ایلمنیت های غنی از آهن و تولید سرباره غنی از تیتانیوم به طور فزاینده ای به کار می رود.
-کنسانتره تیتانیوم اوکراین
-کنسانتره تیتانیوم کهنوج داخلی
-کنسانتره تیتانیوم ایلمنیت ۴۲ الی ۴۶ درصد
-کنسانتره ایلمنیت سیستان
این موارد اعضای گروه ایلمنیت هستند.
-اکندروزیت: (اکسید تیتانیوم آهن منگنز روی)
-ژیکیلیت: (اکسید تیتانیوم منیزیم)
-ایلمنیت : (اکسید تیتانیوم آهن)
-پیروپانیت: (اکسید تیتانیوم منگنز)

دیگر دسته های کنسانتره تیتانیوم

کنسانتره تیتانیوم ایلمنیت تنها منبع تیتانیوم نیست. چندین ماده معدنی دیگر که یا معمول هستند و یا نسبتا کمیاب هستند، از جمله روتیل، اسفن، بروکیت، آناتاز، پیروفانیت، اوزبورنیت، اکندروسیت، ژیکیلیت و پروسکیت نیز منبع تیتانیوم هستند.
در بسیاری از مواد معدنی سیلیکات و اکسید حداقل درصد اندکی از تیتانیوم وجود دارد، چرا که تیتانیوم عنصری معمول است (نهمین ماده فراوان در پوسته زمین). از میان تمامی این مواد معدنی، تنها روتیل با فرمول TiO2با ایلمنیت بر سر غلبه به عنوان منبع تیتانیوم رقابت می کند.
اگر چه که روتیل ماده معدنی معمول تری است و درصد بالا تری تیتانیوم در فرمول آن وجود دارد، در ذخایر رسوبی آذرین از جمله ایلمنیت تغلیظ و متمرکز نشده و از این رو کاربرد کمتری به عنوان سنگ معدن دارد.

ویژگی های ایلمنیت

-سیاه رنگ است
-در زمان لکه دار شدن جلا و برق آن فلزی، زیر فلزی و کدر است.
-شفافیت: بلورها کدر هستند
-سیستم بلوری: مثلثی ؛ ۳ میله ای
-ورقه و شکست در آن وجود ندارد.
-شکستگی بصورت کچلی یا ناهموار است.
-سختی آن ۵ – ۶ است.
-وزن مخصوص آن ۵/۴ – ۵ است (میانگین مواد معدنی فلزی).
-رگه و خطوط آن سیاه مشکی قهوه ای است.
دیگر ویژگی ها : گاهی اوقات دارای خاصیت مغناطیسی است (اگر حرارت داده شود همیشه مغناطیسی می شود)، و بخش ها و سرحد های پایه و شش گوشه دارد.
ایلمنیت (FeO.TiO2) و روتیل (TiO2) دو ماده معدنی اصلی کنسانتره تیتانیوم هستند. دی اکسید تیتانیوم به فرم چند شکلی و به صورت روتیل، آناتاز (اکتاهدریت) و بروکیت وجود دارد. اگر چه بروکیت در طبیعت در مقیاس وسیع یافت نمی شود، ولیکن این محصول حاصل تغییر در سایر مواد معدنی تیتانیوم است.
لوکوکسن محصول تغییر یافته ایلمنیت است، و در ارتباط با کنسانتره ایلمنیت یافت می شود. هند منابع گسترده ای از مواد معدنی سنگین را در اختیار دارد، که عمدتاً در امتداد سواحل و نیز در جایگزین های داخلی وجود دارد. ایلمنیت ترکیب سازنده اصلی این ذخایر سنگین معدنی اس.
دیگر مواد معدنی مربوطه شامل روتیل، زیرکون، لووکسون، گارنت، سیلیمانیت و دیگر موارد است.کنسانتره های حاصل از شن کنسانتره ایلمنیت که در آهن تخلیه می شوند، به طور کلی از نظر TiO2 نسبت به ذخایر رسوبی بزرگ غنی تر هستند. سایر عناصر موجود در این کنسانتره ها شامل منیزیم، منگنز و وانادیوم (موجود در ایلمنیت) و آلومینوم، کلسیم، کروم و سیلیسیم است، که از نفوذ های مواد معدنی ناشی می شود.
روتیل ابتدائا از طریق تبلور ماگما دارای تیتانیوم زیاد و آهن پایین، و یا تغییر شکل و دگرگونی رسوبات یا مگماتیت های دارای تیتانیوم تشکیل می شود. غلظت روتیل در سنگهای اولیه قابل کار نیست. از این رو تنها شن هایی که در آنها روتیل با زیرکون و یا کنسانتره تیتانیوم ایلمنیت، و دیگر مواد معدنی سنگین همراه است را می توان به عنوان ذخیره در نظر گرفت.

اهمیت ایلمنیت

از زمان کشف، اهمیت ماده معدنی ایلمنیت در حال رشد بوده است. در حال حاضر این ماده مهم ترین سنگ معدن تیتانیوم است. زمانی تیتانیوم فلزی با کاربردی اندک بود، و اساساً هیچکس اطلاعی نداشت با آن چه کند.
تا این که در نهایت در اواخر سال ۱۹۴۶ مشخص شدکه این فلز می تواند به طور تجاری تولید شود، که یک «کنجکاوی آزمایشگاهی» در نظر گرفته شد. از آن زمان، تیتانیوم به صورت یک فلز قوی شبه آلومینیوم نشان داده شد؛ وزن سبک، غیر خورنده بودن، مقاومت در برابر درجه حرارت شدید (به ویژه نقطه ذوب بالای آن ، ۱۸۰۰ درجه سانتیگراد) و مقاومت خوب آن (به مقاومت فولاد و دو برابر مقاومت آلومینیوم).

کاربرد انواع کنسانتره تیتانیوم ایلمنیت

ایلمنیت به طور عمده جهت تولید فرو تیتانیوم و روتیل مصنوعی به کار می رود؛ مثلا دی اکسید تیتانیوم، یک رنگدانه سفید.
به علت ترکیبی از ویژگی های منحصر به فرد برتر آن از جمله ضریب شکست بالا، وزن مخصوص اندک، قدرت پنهان سازی بالا و کدورت و عدم سمیت، تیتانیوم اکسید جهت ساخت انواع سایه های سفید و خمیر پاستلی رنگ، لاستیک های با دیواره سفید، کاغذهای لعاب دار، پلاستیک، پارچه های چاپ شده، مواد کف سازی مانند مشمع کف اتاق، صابون های دارویی، پودر صورت و محصولات بهداشتی و سایر موارد کاربرد دارد.
به علت ماهیت غیر سمی، در مواد آرایشی، دارویی و حتی به مواد غذایی مانند خمیر دندان اضافه می شود تا میزان براقی آنها را افزایش دهد. دی اکسید تیتانیوم به علت عدم سمیت و ویژگی اشعه فرا بنفش در ساخت بسیاری از لوسیون ها و کرم های ضد آفتاب استفاده می شود.
کنسانتره تیتانیوم روتیل مصنوعی جهت پوشش الکترود های جوشکاری و ساخت تترا کلرید تیتانیوم استفاده می شود، که به نوبه خود در ساخت اسفنج تیتانیوم به کار می رود. فلز تیتانیوم ماده ای همه کاره با ویژگی های متعدد و استثنایی است. سبک بودن، مقاومت و دوام فلز آن را به فلزی مهم در صنعت هوافضا مبدل ساخته است.
همچنین این ماده به علت بی اثر بودن و مقاومت در برابر خوردگی و هدایت حرارتی بالا، در نمک زدایی و نیروگاه تولید قدرت و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.
ویژگی غیر واکنشی بودن آن باعث می شود که فلز تیتانیوم یکی از موارد معدود فلزاتی باشد که می تواند در بدن انسان و در ارتوپدی و ضربان سازه ای قلب استفاده شود.

مشخصات کنسانتره ایلمنیت

ایلمنیت یک ماده معدنی فلزی تا زیر فلزی است که بطور کلی به رنگ سیاه آهن است. گاهی اوقات می تواند بلور های براق و با وجوه پیچیده، یا خوشه های شعاعی که به شکل گل نظم یافته اند را ایجاد نماید.
بلور های شش ضلعی صفحه ای پهن با وجه های رومبوهدرال شش گوشه در لبه ها، ممکن است بسیار مشابه رفتار فرم تخته ای هماتیت به نظر برسد. اگر چه هماتیت خطوط رگه ای کاملا متفاوت دارد.
مگنتیت نیز مشابه آن بوده و به سادگی با کنسانتره ایلمنیت اشتباه گرفته می شود، اما کنسانتره تیتانیوم ایلمنیت شکل بلوری متفاوتی داشته و شدت مغناطیسی به آن اندازه ندارد. این ماده اغلب با مگنتیت مرتبط بوده و از این رو ایلمنیت یک سنگ معدن کوچک آهن است، چرا که مگنتیت و ایلمنیت به علت محتوای آهن خود پردازش می شوند.
در کنسانتره ایلمنیت و سایر اعضای گروه ایلمنیت، لایه های متناوب کاتیون ها صرفا توسط یون های تیتانیوم اشغال می شوند، و لایه های کاتیون دیگر تنها توسط یون های آهن اشغال شده و توالی منظم Ti / O / Fe / O / Ti / O / Fe را تشکیل می دهد.
این امر به طور موثری تقارن کنسانتره ایلمنیت را از دیگر اعضای گروه هماتیت تنزل می دهد. سایر اعضا تقارن بیشتری دارند، زیرا کاتیون های A آنها همگی مشابهند، و از این رو نظمی در ترتیب قرارگیری آنها وجود ندارد. پدیده های تقارن مشابهی را که بین گروه کلسیت و کربنات های گروه دولومیت رخ می دهد را مقایسه نمائید.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کنسانتره تیتانیوم ( ایلمنیت )

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد آیسیک
کنسانتره تیتانیوم۱۳۲۰۵۱۲۳۶۲
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کنسانتره تیتانیوم ( ایلمنیت )

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد تعرفه گمرکی
کنسانتره تیتانیوم۲۶۱۴۰۰۰۰
پروسه تولید و مصرف ایلمنیت

ایلمنیت، بیشتر برای تولید دی اکسید تیتانیوم استخراج می شود. در سال ۲۰۱۱، حدود ۴۷٪ دی اکسید تیتانیوم تولید شده در سراسر جهان از این ماده تولید شده است.ایلمنیت و/یا دی اکسید تیتانیوم در تولید فلز تیتانیوم استفاده می شود.
از دی اکسید تیتانیوم بیشتر به عنوان یک رنگ دانه سفید استفاده می شود و صنایع عمده مصرف کننده رنگ دانه های TiO2 رنگ و پوشش سطح، پلاستیک و کاغذ و مقوا هستند. سرانه مصرف TiO2 در چین حدود ۱.۱ کیلوگرم در سال است ، در حالی که برای اروپای غربی و ایالات متحده ۲.۷ کیلوگرم است.
ایلمنیت را می توان از طریق فرآیند سولفات یا فرآیند کلرید به دی اکسید تیتانیوم در درجه رنگ دانه تبدیل کرد.ایلمنیت همچنین می تواند با استفاده از فرایند Becher به روتیل اصلاح و خالص شود.سنگ معدن ایلمنیت همچنین می تواند با استفاده از فرآیند ذوب به آهن مایع و سرباره غنی از تیتانیوم تبدیل شود.
سنگ آهن ایلمنیت به عنوان فلاکس توسط فولادسازان برای نسوز کردن کوره بلند استفاده می شود.شن و ماسه ایلمنیت همچنین به عنوان عامل سندبلاست در تمیز کردن قالب های تخلیه استفاده می شود.از ایلمنیت می توان برای تولید فروتیتانیوم از طریق احیا آلومینوترمی استفاده کرد.

وضعیت واحد های فعال تولید کنسانتره تیتانیوم ( ایلمنیت )

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای در دست احداث کنسانتره تیتانیوم در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید کنسانتره تیتانیوم ( ایلمنیت )

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای واحدهای در دست احداث کنسانتره تیتانیوم  در کشور به تفکیک استان آمده است .

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)