طرح تولید کنسانتره مس

فرآوری مس، فرآیند بسیار پیچیده‌ای است که با استخراج سنگ معدنی (مس کمتر از ۱%) آغاز می‌شود و با تولید ورق‌های خالص ۹۹.۹۹% مس که کاتد نامیده می‌شود، پایان می‌گیرد.رایج‌ترین سنگ‌های معدنی برای استخراج مس، اکسید مس و سولفید مس هستند که به دلیل خاصیت‌های شیمیایی متفاوتی که دارند به ترتیب تحت دو فرآیند مختلف هیدرومتالورژی و پیرومتالورژی قرار می‌گیرند. اکسیدهای مس در نزدیکی سطح زمین فراوان‌ترند، اما غلظت مس آنها پایین است و در طبقه سنگ‌های معدنی کم عیار در نظر گرفته می‌شوند. در مقابل اکسید مس، سنگ معدنی سولفید مس فراوانی کمتری دارد، اما حاوی مقادیر بیشتری از مس است. در نتیجه، اگرچه هزینه فرآوری سولفید مس بیشتر از اکسید مس می‌باشد، اما در نهایت مس بیشتری می‌توان استخراج کرد.
به طور کلی فرآوری مس، نیازمند گذر از مراحل مختلف و استفاده از مواد اولیه است. ما در این مقاله قصد داریم تا «کنسانتره مس» ماده اولیه‌ای که در فرآیند فرآوری مس مورد استفاده قرار می‌گیرد را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

کنسانتره چیست؟

به طور کلی، کنسانتره به موادی خالص و متراکم اشاره دارد که در اثر فرآیندهایی، غلیظ می‌شوند.اصطلاح کنسانتره در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از صنایع غذایی گرفته تا صنعت فلزات، اصطلاح کنسانتره بکار می‌رود و به کلیه موادی اشاره دارد که به یک عصاره و ماده خالص و غلیظ تبدیل شده‌اند.کنسانتره در لغت نیز به معنای شکل غلیظ شده برخی از مواد یا ماده‌ای که آب آن تحت فشار گرفته شود، افشرده، گفته می‌شود.

کنسانتره مس چه کاربردی در فرآوری مس دارد؟

کنسانتره‌های مس به عنوان مواد اولیه در ذوب مس مورد استفاده قرار می‌گیرند. کنسانتره‌های مس معمولا حاوی ۳۰% مس و ۷۰% آهن و گوگرد می‌باشند. کنسانتره‌های مس همچنین بیشتر از سنگ معدنی سولفید ساخته می‌شوند.

استخراج مس از کنسانتره

بعد از تولید کنسانتره مس از سنگ معدنی مس، این کنسانتره‌ها به کارخانه‌های ذوب مس انتقال داده می‌شوند. سپس این کارخانه‌ها بر روی کنسانتره‌های مس عملیات‌هایی انجام می‌دهند که سبب بالا رفتن عیار و خلوص آن می‌شود. در نهایت از این محصول خالص و غلیظ، مس بدست می‌آید.

شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره مس در ایران

از جمله شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره مس در کشور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
♦ مجتمع مس شهربابک(کارخانه تغلیظ میدوک)
♦ کارخانجات ذوب و پالایش مجتمع مس سونگون
♦ کارخانه ذوب سرچشمه
♦ معدن مس چهل کوره
♦ شرکت مس مزرعه
معادن مس سرچشمه و میدوک در کرمان و معدن مس سونگون در آذریایجان شرقی از مهمترین معادن مس کشور به شمار می‌رود.

کد آسیک مرتبط با صنعت تولید کنسانتره مس

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد آیسیک
کنسانتره مس۱۳۲۰۵۱۲۳۵۶
کنسانتره مس اکسیدی۱۳۲۰۶۱۲۳۸۱
کنسانتره مس سولفیدی۱۳۲۰۶۱۲۳۸۲

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کنسانتره مس

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
کنسانتره مس۲۶۰۳۰۰۰۰
کنسانتره مس اکسیدی۲۶۰۳۰۰
کنسانتره مس سولفیدی۲۶۰۳۰۰

 

کنسانتره مس چگونه تولید می‌شود؟

برای تولید کنسانتره مس، سنگ معدنی مس را بعد از استخراج خرد و آسیاب می‌کنند و زمانیکه به ذرات ریزتری تبدیل شد، در کارخانه‌های مختلف، با تغلیظ نرمه‌ها با آب و مواد شیمیایی مخلوط شده، این محصولات را وارد سلول‌های تغلیظ می‌کنند و با دمش هوا به درون سلول‌ها، کف ایجاد شده به همراه خود ترکیبات مس را به سطح سلول می‌آورد و در نهایت کنسانتره مس با عیار بیش از ۲۰ درصد تولید می‌شود.معمولا مس از کنسانتره‌های سولفیدی که شامل سولفید مس و سولفید آهن است با روش های حرارتی استحصال می‌شود.
در روش‌های حرارتی کنسانتره سولفیدی خشک شده در کوره‌های متنوع تغلیط می‌شود و در مراحل بعد سولفید آهن و مس در زیر لایه سرباره در کوره تشکیل می‌شود و دمای کوره تنظیم شده، به صورتی که به مس سرباره در این زمینه قابل مشاهده است و با استفاده از کوره الکتریکی بازیافت می‌شود.

تقاضای بازار (مشتریان)

ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان مس جهان است. در سال ۱۳۹۷ ،ایران با صادراتی بالغ بر ۲۰۹ هزار تن، دومین صادرکننده در خاورمیانه بوده است. مشتریان اصلی کنسانتره مس ایران، کشورهای چین، کره و فیلیپین هستند. در سالهای اخیر، ارزش سنگ مس
و کنسانتره در بازار جهانی با افزایش مواجه بوده است به گونه ای که در سال ۱۳۹۷ به طور متوسط هر تن کنسانتره مس در حدود ۹۷۸ دلار فروخته شده است. علاوه بر تقاضای خارجی، در داخل نیز تقاضا برای این محصول وجود دارد. کوره های ذوب خریدار اصلی این محصول هستند که پس از دریافت کنسانتره آن را به کاتد، شمش و سایر محصولات مسی برای مصرف داخلی یا برای صادرات تبدیل میکنند

عرضه بازار (رقبا)

بر اساس اعلام سازمان های بین المللی مجموع ذخایر قطعی مس جهان حدود ۷۹۰ میلیون تن است که عمده آن در کشور شیلی قرار دارد. طبق اطلاعات شرکت ملی مس، کشور ایران با ۲۱ میلیون تن ذخیره قطعی و سهم ۴ درصدی از ذخایر جهان، در جایگاه
هفتم قرار دارد. استانهای آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و بخشی از خراسان رضوی در مسیر این کمربند هستند. معادن مس استان خراسان رضوی نظیر معادن نسیم، مس خراسان، چشمه هادی و … در شهرستان بردسکن قرار دارند. ظرفیت اکتشاف شده این منطقه که از پروانه بهره برداری برخوردار است ۸ میلیون تن با عیار متوسط ۷.۰ درصد میباشد.

پیش بینی رشد آتی بازار

فلز مس به دلیل رسانایی بالای الکتریکی و حرارتی، کاربرد فراوانی در صنایع الکترونیکی، مخابراتی، انرژی و همچنین صنعت ساختمان برای تامین تأسیسات برودتی و گرمایشی دارد. با توجه به روند رو به رشد صنایع مصرف کننده مس، انتظار میرود در سال های آتی مصرف این فلز استراتژیک به دلیل کاربرد زیاد در صنایع مختلف همچنان از روندی رو به رشد برخوردار باشد.

اهمیت تولید این محصول

در سال های اخیر سرمایه گذاری زیادی در منطقه بردسکن برای تولید کنسانتره از معادن مس صورت گرفته است. با این حال تولید واحدهای مستقر به دلیل مشکلاتی چون تأمین برق و همچنین فقدان سرمایه در گردش هنوز فاصله زیادی با ظرفیت اسمی دارد. این در حالی است که واحدهای موجود نقش زیادی در اشتغال نیروی کار منطقه داشتهاند. از این رو توسعه ظرفیت تولید واحدهای کنسانتره گیری موجود میتواند ضمن ایجاد ارزش افزوده در توسعه اشتغال در منطقه نیز موثر باشد.

مشوق ها یا حمایت های دولتی

طبق بند ۲ ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه: شورای معادن استان موظف است در چهارچوب قوانین و مصوبات شورای عالی معادن ضمن نظارت بر استخراج ماده معدنی شناسایی شده و هرگونه فروش و واگذاری پروانه قبل از بهره برداری با رعایت ملاحظات
زیست محیطی و حداقل تخریب منابع طبیعی، اقدامات لازم را نسبت به تسهیل، تسریع و ایجاد صنایع پایین دستی انجام دهد

موافقان و مخالفان فروش انواع کنسانتره مس

نکته قابل تأمل در این زمینه این است که فرایند فرآوری کنسانتره مس در کارخانه پیامدهایی را نیز به همراه دارد. یکی از این پیامدها ایجاد آلودگی زیست محیطی است.لذا در سالهای اخیر خرید و فروش انواع کنسانتره مس رونق یافته است.زیرا در کشوری مانند ایران که دارای منابع غنی مس می‌باشد کمبودی از لحاظ تأمین مس کاتدی موردنیاز صنایع وجود ندارد.در نتیجه از طرح‌های فروش انواع کنسانتره مس حمایت‌هایی صورت می‌گیرد.البته برخی از افراد معتقدند فروش انواع کنسانتره مس نوعی خام‌فروشی است.بنا بر اصول اقتصادی خام‌فروشی فرصت ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور را از بین می‌برد.

بهترین خریدار کنسانتره مس
خرید و فروش انواع کنسانتره و سمانته مس به خودی خود قابلیت ایجاد مشاغل گوناگون و متعددی دارد. نقش مس در پیشرفت صنعت و توسعه اقتصادی کشورها اثبات شده است.لذا کشورهای خارجی به ویژه کشورهایی که از منابع طبیعی مس محروم هستند تمایل زیادی به خرید انواع کنسانتره مس دارند.افراد زیادی نیز در بازار خرید و فروش انواع کنسانتره مس در قالب خریدار، فروشنده، واسطه ، ناوگان حمل و نقل و … فعالیت دارند.  

وضعیت واحد های فعال تولید کنسانتره مس

در نمودار زیر تعداد واحدهای فعال تولید کنسانتره مس در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات کنسانتره مس

جدول واردات و صادرات کنسانتره مس در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید کنسانتره مس

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز :  ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز :۲۷ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۸.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴.۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۲ امتیاز)