کنستانتره

طرح تولید کنسانتره و پوره میوه

طرح پیش رو درباره محصول کنسانتره، به معنی آب میوه طبیعی تغلیظ شده است. در این طرح سعی شده که علت تبدیل آب میوه به کنسانتره و مجدداً تبدیل آن به آب میوه‌هایی که در دسترس مصرف کننده قرار می‌گیرد،
مورد تحقیقات امکان سنجی قرار گیرد. سهولت نگهداری کنسانتره به دلیل حجم کمتر آن نسبت به آب میوه است. مصرف عمده کنسانتره در صنایع آب‌میوه و نوشابه‌سازی می‌باشد. از جمله مشخصات کنسانتره می‌توان شفافیت، نداشتن ناخالصی و وزن حجمی بیشتر آن نسبت به آبمیوه را نام برد.

معرفی کاربردهای کنسانتره میوه

کنسانتره تغلیظ شده به عنوان یک فرآورده غذایی آماده جهت رفع تشنگی و تقویت بدن از طریق رساندن انواع ویتامین‌های لازم کاربرد دارد. مصرف انواع آب میوه به عنوان یک نوشیدنی کاربرد فراوانی دارد مصرف آب میوه‌ها بدلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها برای بدن مفید است زیرا همیشه امکان استفاده ازمیوه‌های تازه وجود ندارد ولی آب میوه‌ها در بسته‌بندی‌های مختلف در طول فعالیت روزانه قابل استفاده هستند. بعلاوه انواع شربت‌های میوه نیز به عنوان یک نوشیدنی متداول سرو می‌شود. مصرف عمده کنسانتره در صنایع آب میوه و نوشابه‌سازی است‌.

بررسی سابقه مصرف کنسانتره میوه

طبق نظر کارشناسان طرح در صورتی‌که میانگین سهم کنسانتره در آبمیوه‌های تولید شده واحدهای تولیدی کشور ۲۰درصد باشد، همچنین سهم کنسانتره سیب و انگور مصرف شده نسبت به کل کنسانتره مصرفی، به ترتیب ۱۰و ۱۵ درصد باشد، با توجه به جمعیت کشور، هرساله حدود ۷ میلیون لیتر کنسانتره سیب و ۱۰.۵میلیون لیتر کنسانتره انگور در کشور لازم است. باتوجه به رشد جمعیت (حدود ۱.۵ درصد) و افزایش تمایل افراد به آبمیوه‌های آماده و بسته‌بندی شده، به نظر می‌رسد نرخ رشد مصرف انواع آبمیوه در سال‌های آتی بیش از ۵ درصد باشد. بنابراین میزان مصرف کنسانتره سیب و انگور در سال ۱۳۹۰، به ترتیب حدود ۹ و ۱۳.۵ میلیون لیتر برآورد می‌شود‌.

تحلیل ضرورت اجرای پروژه طرح تولید کنسانتره میوه

کنسانتره میوه که جهت ساخت آبمیوه در این طرح به کار می‌رود به دلیل حجم کمتر آن نسبت به آبمیوه شرایط نگهداری مناسب‌تری دارد. کارشناسان تغذیه معتقدند که هر نفر در سال باید حداقل ۵ لیتر آبمیوه بنوشد. با توجه به این نکته و میزان جمعیت در کشور و تمایل مردم به خوردن آبمیوه بازار خوبی را می‌توان برای آن پیش‌بینی کرد. در خواص عمومی کنسانتره می‌توان شفافیت، نداشتن ناخالصی و وزن مخصوص بیشتر آن نسبت به آبمیوه را نام برد که شفافیت و نداشتن ناخالصی آن سبب می‌شود که از کنسانتره به دست می‌آید باعث جلب رضایت بیشتر مشتری می‌گردد‌.

مواد اولیه، کمکی و مصرفی کنسانتره میوه

مواد اولیه محصول طرح کنسانتره میوه است‌. اما در این پروژه‌، سیب مورد نیاز این واحد تولیدی عبارت است از سیب‌های زیردرختی و کلاً سیب‌های درجه ۲ و درجه ۳‌، سیب‌های درجه ۱معمولاً جهت مصرف داخلی و یا صادرات استفاده می‌شود و سیب‌های درجه ۲و ۳ جهت استفاده در کارخانجات کنسانتره استفاده می‌شود.انگور مناسب جهت تولید کنسانتره انگور، انگورهای رسیده و تا حد امکان انگورهای بی‌دانه می‌باشد‌. جهت تصفیه آب میوه‌جات و گرفتن پکتین و مواد اضافی از آنزیم‌های مخصوص این کار استفاده می‌نمایند.

بازار هدف طرح تولید کنسانتره میوه

بازار داخلی در ابتدا و اما در مورد بازار خارجی باید توجه داشت که آب‌میوه جزء محصولات غذایی می‌باشد که دارای استاندارهای سخت خوراکی در اروپا و آمریکا بوده و رعایت کردن اینگونه استاندارها در بدو تولید دارای هزینه زیادی می‌باشد، لذا پیشنهاد می‌شود در ابتدایتولید، صادرات به کشورهایی که دارای تعرفه‌های گمرکی آسان‌تری هستند، مدنظر قرار گیرد.

دانش فنی پروژه طرح تولید کنسانتره میوه

به نظر می‌رسد تکنولوژی‌های مرسوم، دارای نقاط ضعف عدیده‌ای هستند. اولین نقطه ضعف در مرحله خردکردن است. زیرا در این مرحله خواه ناخواه، راندمان کار کاهش می‌یابد. زیرا مقداری از آب میوه به طور ناخواسته از آن جدا می‌شود. از طرفی، چنانچه اندازه قطعات نیز به حد مطلوب نرسد، مجددا در مرحله بعد با کاهش راندمان مواجه خواهیم بود، زیرا آب میوه به طور کامل گرفته نخواهد شد. لذا به نظر می‌رسد، تکنولوژی‌های فعلی باید بهینه شوند. دومین نقطه ضعف در خط تولید، پس از مرحله تولید و در قسمت آبگیری رخ می‌دهد. آبگیری با روش پرس کردن از راندمان چندان بالایی برخوردار نیست. حال آنکه این روش بهتر از سایر روش‌هایی از قبیل سانتریفیوژ است که ممکن است هنوز در برخی کارخانجات استفاده شوند. سومین تقطه ضعف را می‌توان در مرحله آنزیم‌زنی دانست. زیرا به هرحال با تکنولوژی‌های موجود، باید این مواد را به عنوان مواد شیمیایی و خارجی به تولیدات اضافه نمود که چندان مطلوب نیست. چهارمین نقطه ضعف مربوط به مرحله اول تغلیظ می‌باشد، زیرا درجه حرارت بالا سبب از بین رفتن ویتامین میوه‌جات خواهد شد‌.

روش تولید طرح

میوه ورودی اعم از سیب یا انگور زمانی که در سیلو ذخیره می‌شود، توسط آب به طور سطحی شسته می‌شود. سپس توسط یک مارپیچ، از سیلو که به صورت یک استخر ساخته شده است، به قسمت شستشو منتقل می‌شود. خرد کردن به منظور ریز کردن سیب انجام می‌شود تا بتوان درصد بیشتری از آب میوه را جدا نمود . امروزه در جهان از روش‌های مختلفی جهت آبگیری از میوه استفاده می‌شود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به آبگیری به طریقه سانتریفوژ و آبگیری به طریقه پرس کردن اشاره کرد. آب میوه استحصال شده دارای مقداری مواد زائد میوه و سایر ناخالصی‌ها بوده که در صورت وجود احتمال دارد که در سایر مراحل تولید ایجاد اختلال نماید‌. اولین مرحله تغلیظ آب میوه آروماگیری می‌باشد که در طی آن آب میوه حدود ۷ـ۸ درصد تغلیظ می‌شود‌. به منظور جداسازی بعضی مواد اضافی و مزاحم نظیر پکتین، سلولز و سایر مواد مشابه درون آب میوه، باید موادی به آن اضافه نمود تا بتوان این مواد اضافی را آز آب میوه به آسانی خارج نمود. فیلتراسیون که به منظور جدا کردن ذرات کلوئیدی به وجود آمده توسط آنزیم می‌باشد . کنسانتره تولید شده به علت دمای زیادخواص تغذیه‌ای خود را از دست می‌دهد. بنابراین باید آن را به سرعت خنک کرد و در آخر بسته‌بندی مواد غذایی است‌.

نتیجه‌گیری طرح و پیشنهاد

برای جمع‌بندی مطالعات امکانسنجی (طرح) احداث واحد تولید کنسانتره باید به مسائل و مواد متعددی نظیر؛ وجود واحدهای تولید مشابه، طرح‌های تولیدی در دست اجرای مشابه، میزان نیاز کشور، توانایی صنایع غذایی کشور، قیمت تمام شده، سوددهی واحد تولیدی، دوره بازگشت سرمایه، امکانات مورد نیاز، دانش فنی مورد نظر و … توجه کرد‌. چنانچه متقاضی احداث واحدهای جدید برای صادرات برنامه‌ریزی نکند، برای فروش محصولات به‌ویژه برای فروش کنسانتره سیب با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین برنامه‌ریزی در بخش صادرات این محصول و یافتن بازارهای جدید از نیازهای مهم سرمایه‌گذاران در سال‌های آینده خواهد بود. پس از انجام مطالعات و بررسی‌های مختلف فنی و اقتصادی در این گزارش، مشخص گردید که واحد تولید کنسانتره سیب و انگور با ظرفیت ۱۸ میلیون لیتر و حجم سرمایه حدود ۲۲۴ میلیارد ریال، دارای شاخص‌های اقتصادی مناسب نظیر قیمت تمام شده و مدت زمان بازگشت سرمایه (حدود ۳۰ ماه) می‌باشد ولی با مشکل فروش محصولات در بازارهای داخل مواجه هست.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کنسانتره و پوره میوه

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک … به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولکد ایسیک

Orange concentrate_کنسانتره پرتقال

۱۵۴۹۴۱۲۴۷۷

Grapefruit concentrate_کنسانتره گریپ فروت

۱۵۴۹۴۱۲۴۷۸

Lime concentrate_کنسانتره لیموترش

۱۵۴۹۴۱۲۴۷۹

Mandarin concentrate_کنسانتره نارنگی

۱۵۴۹۴۱۲۴۸۰

Jujube concentrates_کنسانتره عناب

۱۵۴۹۵۱۲۷۰۲

Apple concentrate_کنسانتره سیب

۱۵۴۹۴۱۲۴۸۱
کنسانتره به۱۵۴۹۴۱۲۶۱۶

Grape concentrate_کنسانتره انگور

۱۵۴۹۴۱۲۴۸۲

Pomegranate concentrate_کنسانتره انار

۱۵۴۹۴۱۲۴۸۳
کنسانتره انجیر۱۵۴۹۴۱۲۶۵۰

Barberry concentrate_کنسانتره زرشک

۱۵۴۹۴۱۲۴۸۴

Sour cherry concentrate_کنسانتره البالو

۱۵۴۹۴۱۲۵۰۹
کنسانتره آلو۱۵۴۹۴۱۲۶۲۴
کنسانتره توت فرنگی۱۵۴۹۴۱۲۶۲۳
کنسانتره کیوی۱۵۴۹۴۱۲۶۲۲
کنسانتره توت۱۵۴۹۴۱۲۶۵۱
کنسانتره هویج۱۵۴۹۴۱۲۵۸۶
کنسانتره چغندر قند۱۵۴۹۴۱۲۶۸۴

Peach puree_پوره هلو

۱۵۱۳۵۱۲۴۱۰

Pineapple puree_پوره اناناس

۱۵۱۳۵۱۲۴۱۱

Mango puree_پوره انبه

۱۵۱۳۵۱۲۴۱۲

Apricot puree_پوره زرد الو

۱۵۱۳۵۱۲۴۱۳

Strawberry puree_پوره توت فرنگی

۱۵۱۳۵۱۲۴۱۴

Pear puree_پوره گلابی

۱۵۱۳۵۱۲۴۱۵

Grape puree_پوره انگور

۱۵۱۳۵۱۲۴۱۶

Plum puree_پوره الو

۱۵۱۳۵۱۲۴۱۷

Apple puree_پوره سیب

۱۵۱۳۵۱۲۴۹۸
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کنسانتره و پوره میوه

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی … به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولکد تعرفه گمرکی
اب میوه تغلیظ شده( کنسانتره موز_انبه_گواوا_پشن فروت و لیچی) _ Concentrated fruit juice (bananas, mongoes, guavas, passion fruits, and lichens)۲۰۰۹۱۰۸۹
اب میوه تغلیظ شده (کنسانتره) _ Concentrated fruit juice۲۰۰۹۴۹۱۰
پوره میوه های گرمسیری(انانس_موز_انبه_پشن فروت و لیچی و تمبر هندی)_ Puree and concentrate of tropical fruits (pineapples, bananas, mangoes, guavas, passion fruits, lichens and tamarind)۲۰۰۷۱۰۱۰
پوره موز _انبه_پشن فروت_لیچی و اناناس _ Puree of banana, mango, guava, passion fruit, and lichen, pineapple۲۰۰۷۹۹۱۰
وضعیت واحد های فعال تولید کنسانتره و پوره میوه

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کنسانتره و پوره میوه در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واحد های فعال تولید کنسانتره و پوره میوه

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کنسانتره و پوره میوه در کشور به تفکیک استان آمده است .

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری تولید کنسانتره و پوره میوه

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۰ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)