طرح تولید کنسرو آش رشته

آش رشته یکی از غذاهای اصیل و پرطرفدار ایرانی است و همیشه ما را یاد دستپخت مادران و مادربزرگ‌ها می‌اندازد. حال آن غذای سنتی به شیوه غذاهای بسته‌بندی مدرن تولید و در قالب آش رشته نیمه آماده خشک ارائه شده است. این محصول تولید شرکت گلها است و حاوی ۹۰ گرم مواد خشک است. کافی است محتویات بسته را داخل آب ریخته و بعد از حدودا ۲۰ دقیقه یک آش رشته آماده و گرم داشته باشید. آش رشته به دلیل داشتن انواع حبوبات، بلغور گندم، رشته و کشک غذایی مقوی و غنی از مواد مورد نیاز بدن است. هر بسته از این محصول حاوی ۲۴۳.۹۴ کیلوکالری انرژی، ۴.۴۴ گرم قند، ۱.۹۱ گرم چربی و ۰.۹۵ گرم نمک است. این محصول را خریداری کنید و در کمترین زمان ممکن یک ظرف آش رشته آماده کنید و از خانواده و میهمانان خود پذیرایی کنید. آش رشته گلها برای پیک نیک و سفر هم بسیار مناسب است.
هیچ وقت دورهمی‌های صمیمی زمان قدیم با اعضای خانواده و اقوام نزدیک و دور را نمی‌توان فراموش کرد. پای ثابت بیشتر آن دورهمی‌ها هم آش رشته مادر و مادربزرگ بود که از چندین ساعت قبل روی اجاق کم کم پخته می‌شد و به قول معروف ساعت‌ها قل می‌زد تا یک آش جا افتاده و حرفه‌ای از آب درآید. اما این روزها اکثر افراد آنقدر زمان خالی ندارند که بخواهند برای پخت یک آش رشته ساعت‌ها زمان صرف کنند. به همین دلیل این غذا را از برنامه غذایی خود حذف کرده‌اند. ولی یک راه میان‌بر برای این مشکل وجود دارد و آن هم استفاده از آش رشته نیمه آماده خشک گلها است. این آش به سرعت آماده شده و می‌تواند یک وعده خوش طعم و لذیذ باشد. این آش نیمه آماده هم در خانه برای مصرف روزمره و میهمانی‌ها و هم بیرون از خانه برای سفرها و پیک‌نیک‌های دسته جمعی مناسب است.

 

ارزش تغذیه‌ای آش رشته‌ای

در تهیه آش رشته از مواد غذایی گوناگونی استفاده می‌شود که در بیشتر مناطق جغرافیایی قابل دسترس هستند. اگر چه تهیه ‌این آش در قسمت‌های گوناگون تفاوت اندکی‌ دارد اما با داشتن قابلیت تغییر بعضی از مواد اولیه،‌ این آش را می‌توان برای تمام گروه‌های سنی و حتی بیماران خاص به غذایی سالم و مغذی تبدیل کرد.
استفاده از مواد اولیه متنوع یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این آش قدیمی است. به کار گرفتن حداقل یک ماده غذایی از هر یک از گروه‌های اصلی غذایی موجب افزوده شدن ارزش تغذیه‌ای آن شده است. استفاده از رشته از گروه نان و غلات، حبوبات و گاهی آب گوشت از گروه گوشت و حبوبات، سبزی‌های گوناگون بسته به منطقه‌ای که آش در آن پخت می‌شود و بالاخره کشک یا ماستی که به آن اضافه می‌شود، مجموعه کاملی از گروه‌های غذایی را در این غذای ایرانی فراهم می‌کند.
در همدان و برخی از مناطق غربی کشور نوع خاصی از آش رشته تهیه می‌شود که در اصطلاح به آن آش رشته‌ترشی گفته می‌شود. در این آش به غیر از کشک و ماست مقادیری از میوه‌های خشک به‌این مجموعه اضافه می‌شود تا از گروه میوه‌ها نیز در پخت این غذا استفاده شده باشد.
لازم به ذکر است که هریک از اقلام اضافه شده ‌دارای ماده مغذی مخصوص به خود از انواع ویتامین‌ها گرفته تا املاح، پروتیین، کربوهیدرات و… است که آن را در همین وعده غذایی در اختیار سلامت ما می‌گذارد. با وجود این با اضافه کردن مواد غذایی دیگری به عنوان تزیین می‌توان به‌این ارزش غذایی افزود اما باید به یاد داشته باشیم که روی آشمان یک وجب روغن نباشد که در این صورت از ارزش تغذیه‌ای آن می‌کاهیم و به دست خودمان قاتق نانمان را به قاتل جانمان تبدیل می‌کنیم.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کنسرو آش رشته

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع غذاهای آماده و نیمه آماده کنسروی ۱۵۴۹۴۱۲۵۷۵
کد آیسیک آش نیمه آماده ۱۵۴۹۴۱۲۴۵۵
کد آیسیک آش دوغ ۱۵۴۹۴۱۲۵۷۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کنسرو آش رشته

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

اصول تولید انواع کنسرو ها
انتخاب مواد اولیه

هر کارخانه Specification مخصوص خود را برای تولید محصولات کنسرو دارد. استاندارد های اولیه برای تولید کنسروجات که شامل وضعیت ظاهری، شکل، ابعاد اندازه، رنگ ، حالت فیزیکی، بافت، یکنواختی محصول، شمارش نوع میکروارگانیسم های موجود در آن میشود ونحوه و ظروف بسته بندی میشود.
برای تهیه یک Specification سالها تجربه و زمان لازم است به همین جهت کار آسانی نیست و البته باید کاملا ابتکاری و متفاوت از دیگران باشد و تقلید از Specification دیگر کارخانجات راه به جایی نخواهد برد چرا که محصولات کشاورزی در هر منظقه از نظر فیزیکی و شیمیایی با دیگر مناطق متفاوت اند در نتیجه جزئیات فرآیند های تولید آنان متفاوت خواهد بود.
در انتخاب مواد اولیه یکی از نکات مهم توجه به گونه ماده اولیه است چرا که گونه های متفاوت با یکدیگر تفاوت دارند و پاسخ های متفاوتی به فرایند های تولید میدهند در نتیجه بر کیفیت محصول نهایی شما تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

مواد اولیه نیمه آماده

نمک : نمک مجوب کاهش طعم ترشی اسید ها و افزایش شیرینی قند ها میگردند در نتیجه در فرمولاسیون برای بهبود طعم محصول نهایی میتوان از آن استفاده کرد. نمک کاربرد بسیاری در فرمولاسیون آب نمک دارد که در تولید انواع کنسرو استفاده میشود و عموما در قسمت مایع کنسرو استفاده میشود.
نشاسته از نشاسته برای حفظ قوام و ثبات ماده غذایی استفاده میشود چرا که نسبت به حرارت ثبات بیشتری دارد. در کنسروسازی از نشاسته برای حفظ طعم و مزه محصول استفاده میشود.
شکر : گاهی حضور شکر منجر به بهبود رنگ و تردی محصول میشود.

سورتینگ

در کنسروسازی یکنواخت بودن قطعات دانه ها و شکل محصولات داخل ظرف کنسرو از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در هنگام بسته بندی ذرات درشت تر/کوچک تر دارای وزن بیشتر-کمتر ی خواهند بود در نتیجه وزن قطوی کنسرو با استاندارد هامغایرت خواهد داشت. همچنین در مراحل فرآیند دمایی دانه ها و سبزیجات ریز تر زود تر به دمای دمای فرایدن خواهند رسید و چون بعد از این نقطه باز حرار ت دهی ادامه پیدا میکند ارزش غذایی خود را از دست میدهند در حالی که در همان ما ممکن است قطعات درشت هنوز به اندازه کافی حرارت ندیده باشند و قسمت های داخلی آنان همچنان زند باشند که در مراحل بعدی میتواند منجر به ایجاد فساد شود.
تمیز کردن و شستشو : به طور کلی ناخالصی های مواد اولیه کنسروسازی عبارتند از : دانه های سایر گیاهان و باقی مانده های آنان، فضولات حیوانی و آفات، خاک و شن و ماسه، قطعات فلزی و … . در این مرحله از طرق مختلف عملیات تمیز کردن و شستشو انجام میشود.

وضعیت واحد های فعال تولید کنسرو آش رشته

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کنسرو آش رشته در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید کنسرو آش رشته

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۹۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)