طرح تولید کویل خودرو

سیم پیچ احتراق(به انگلیسی: Ignition coil) که به آن کوئل (و یا سیم پیچ جرقه) گویند سیم پیچ‌های القایی هستند که در سامانه جرقه‌زنی خودرو قرار دارند.
کوئل در این سیستم وظیفه‌ تامین برق برای جرقه زدن و احتراق بنزین را دارد. در واقع خودروهای احتراق داخلی برای جرقه‌زنی و تولید انفجار و نیروی درون سیلندر به اختلاف پتانسیلی حدود ۷۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ ولت نیاز دارند. این اختلاف بسته به شرایط عادی، مواقعی که شمع ها کثیف هستند یا شرایط نامناسب سوخت تغییر می‌کند. حال اینکه اختلاف پتانسیل تولیدی باتری در خودرو های معمولی از حدود ۱۲ ولت فراتر نمی‌رود. حتی این رقم ممکن است تحت تاثیر عمر باتری یا برخی شرایط موثر دیگر کمتر نیز بشود. بر این اساس اختلاف پتانسیل تولیدی باتری نمی‌تواند ایجاد جرقه توسط شمع ها را ممکن سازد. کوئل کارایی خود را در این میان به رخ می‌کشد.
کوئل در واقع یک سیم پیچ تقویت کننده است که ولتاژ تولیدی باتری را قویت کرده و در زمان لازم به شمعی که آماده احتراق است می‌رساند. کوئل انواع مختلف دارد و در مصارفی غیر از خودروسازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.اساس کار کویل خودرو که درون سیم‌پیچ‌های آن صورت می‌گیرد بر پایه‌ القای جریان الکتریکی است. بنابراین به صورت خلاصه و ساده می‌توان گفت کوئل جریان برق با ولتاژ پایین را از باتری گرفته، آن را به ولتاژ مورد نیاز جرقه‌زنی شمع رسانده و روانه‌ شمع‌ها و سیلندر می‌کند.

انواع کوئل

انواع وایر به دو دسته‌ کلی با وایر و بدون وایر تقسیم می‌شوند. البته این دو دسته خود زیرمجموعه‌های متنوعی دارند. اما پیش از پرداختن به این دو دسته خالی از لطف نیست که گریزی کوتاه به عملکرد و کاربرد وایر داشته باشیم. وایر قطعه‌ای است که وظیفه‌ی انتقال برق از کوئل یا دلکو به شمع را بر عهده دارد. البته وایر در خودروهای نسبتا قدیمی‌تر مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه خودروسازان با حذف کامل آن به منظور جلوگیری از هدررفت انرژی، عمل انتقال برق را مستقیما از کوئل صورت می‌دهند. در این نوع طراحی کوئل بدون واسطه روی شمع قرار می‌گیرد تا از افت ولتاژ و هدررفت انرژی پیشگیری شود.

۱. کوئل‌های با وایر

<p;”>این کوئل‌ها که در خودروهای کمی قدیمی‌تر کاربرد دارند، به دو دسته تقسیم می‌شوند.

کوئل‌های معمولی

کویل‌های ساده‌ی استوانه‌ای شکلی هستند که در کنار آنها یک دلکو به کار می‌رود. این کوئل‌ها که وظیفه‌ مرتب کردن جرقه‌ها را دارند، معمولا در خودروهای کاربراتوری یا خودروهای انژکتوری که دارای سیستم دلکو هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کوئل‌ها جرقه‌ها را مرتب می‌کنند.

کوئل‌های دوبل

این دسته کوئل‌ها که معمولا در خودروهای انژکتوری به کار می‌روند جرقه‌زنی را به طور همزمان و به صورت دو به دو در سیلندر های یک و چهار و دو و سه تنظیم می‌کنند.

۲. کوئل‌های بدون وایر

این کوئل‌ها که در خودروهایی با سیستم برق‌رسانی جدیدتر مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند

کوئل‌های کتابی

این کوئل‌ها ساختاری شبیه به کوئل‌های دوبل دارند اما بدون وایر استفاده می‌شوند. فرم آن‌ها به دلیل حالت دوبلشان پهن‌تر است و برهمین اساس کتابی نامیده می‌شوند.

کوئل‌های قلمی

این نوع کوئل را که قلمی نیز می‌نامند تنها می‌توان در خودروهای پیشرفته‌ی انژکتوری شاهد بود. ولتاژ تولید آن‌ها بسیار بالا است و برای هر سیلندر یکی از آن‌ها استفاده می‌شود.
با توجه به آن‌چه گفته شد کوئل‌های دوبل را هم در نوع بدون وایر و هم با وایر شاهد هستیم که جرقه‌زنی را دو به دو و همزمان تنظیم می‌کنند، اما یکی با کمک وایر و دیگر مستقیم با خود شمع در ارتباط است.

ساختار و اجزای کوئل

کویل بر اساس قوانین فیزیک و مغناطیس به وسیله‌ی سیم‌پیچ و هسته آهنی خود باعث افزایش ولتاژ ورودی از باتری می‌شود. این قطعه‌ نه چندان پیچیده در حالت کلی دارای سه بخش اصلی است:

سیم‌پیچ اولیه

تعداد دور سیم‌ها در این سیم‌پیچ حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ حلقه است که ایجاد مقاومت ۳ اهمی می‌کند.

سیم‌پیچ ثانویه

تعداد دور سیم‌ها در این سیم‌پیچ حدود ۱۵ تا ۳۰ هزار حلقه است که

هسته‌ مرکزی

از نوعی آلیاژ مخصوص و مقاوم به حرارت مانند آلیاژهای پلاتین ساخته می‌شود.

پایه‌ جرقه زنی

تعداد این پایه‌ها براساس تعداد سیلندرهای موتور مشخص می‌شود.

عایق سیم‌پیچ‌ها

بین سیم‌پیچ‌ها استفاده می‌شود تا مانع از آسیب به سیم‌پیچ‌ها در اثر حرارت ایجاد شده در آن‌ها شود.

بدنه‌ اصلی

معمولا از جنس آلومینیوم است که ضریب انتقال حرارت بالا دارد.
سیم‌پیچ‌های کوئل معمولا از جنس مس هستند. در ساختار کوئل سیم پیچ اولیه به دور سیم پیچ ثانویه می‌پیچد. هردوی آن‌ها نیز به دور یک هسته‌ واحد پیچیده‌اند. جریان برق وارد شده به سیم پیچ اولیه با دور پایین باعث القای الکتریکی در سیم پیچ ثانویه با دور بالا می شود. این انتقال ولتاژ برق وارد شده را تا چندین هزار برابر افزایش می دهد. لازم به ذکر است در روند این انتقال و افزایش ولتاژ کوئل جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل می‌کند
اصول کار کویل ماشین بر مبنا و پایه ی القای جریان الکتریکی بوده که بین سیم پیچ های درون ان انجام می شود. سیم پیچ هم قطعه ای متشکل از سیم است که این سیم بلند به دور یک محور با فاصله های برابر و بدون اتصال حلقه ها پیچیده می شود. دو سیم پیچ و مغزی درونی هم اساس کار کویل ماشین هستند. سیم پیچ اولیه با دور پایین به دور سیم پیچ ثانویه با دور بالا قرار دارد و جریان الکتریکی وارد شده به سیم پیچ اولیه باعث القای الکتریکی در سیم پیچ ثانویه می شود و سیم پیچ ثانویه ولتاژ را تا چندین هزار برابر افزایش می دهد. و قطعه ای به نام دلکو وظیفه دارد تا با مهار کردن این ولتاژ باعث می شود تا هر شمع در زمان درست جرقه بزند. قطعه ای پلاتینی درون دلکو قرار دارد که ولتاژ خروجی از کویل ماشین را کنترل می کند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کویل خودرو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک کویل خودرو ۳۱۹۰۵۱۲۳۶۱

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کویل خودرو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی کوویل خودرو ۸۵۱۱۳۰۹۰ میباشد.

وضعیت واحد های فعال تولید کویل خودرو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کویل خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات کویل خودرو

نمودار واردات و صادرات کویل خودرو در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید کویل خودرو

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۵۰۰۰۰ عدد
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۱۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۸ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)