طرح تولید کویل خودرو

اساس کار کویل بر پایه قوانین فیزیک و مغناطیس می­ باشد به این صورت که با داشتن سیم­ پیچ و هسته آهنی باعث افزایش ولتاژ ورودی از باتری می­ شود. از موتورهای احتراق داخلی برای ایجاد جرقه و تولید نیرو و داخل سیلندر در شرایط عادی به ولتاژ ۷۰۰۰ ولت و در شرایطی که شمع­ ها کثیف و یا فرسوده باشند. و یا سوخت و ترکیب احتراق نامناسب باشد تا ۲۵۰۰۰ ولت نیاز است. و همانگونه که اشاره شد این ولتاژ بالا در کویل براساس اصول القای جریان الکتریکی بین سیم­ پیچ­ های داخل آن ایجاد می­شود.

کویل چیست؟

کوئل چه کاری انجام می‌دهد؟ کویل دارای ۲ سیم­ پیچ می­ باشد که به دور یک هسته مرکزی پیچیده شده ­اند. سیم­ پیچ ثانویه که تعداد و دورهای پیچیده شده بسیار بالایی است به دور سیم ­پیچ اولیه که تعداد دورهای کمتری دارد پیچیده می­ شود، جریانی که از باتری وارد سیم­ پیچ اولیه می‌­شود باعث القای مغناطیسی در سیم ­پیچ ثانویه می­‌شود و ولتاژ در سیم ­پیچ ثانویه چندین هزار برابر می­‌شود. تعداد دورهای سیم­ پیچ اولیه ۲۵۰ الی ۳۵۰ حلقه که مقاومت آن حدود ۳ اهم است می­‌باشد.
سیم­ پیچ ثانویه دارای ۱۵۰۰۰ الی ۳۰۰۰۰ حلقه می­‌باشد که انتهای سیم­ پیچ ثانویه که ولتاژ تقویت شده از آن خارج می­شود به وایرها متصل می­‌باشد ناگفته نماند که کویل جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کند.

یک خودرو از قطعات و سیستم ها و بخش های مختلفی تشکیل شده که یکی از آنها سیستم برق خودرو است. یکی از اجزای سیستم برقی خودرو کویل ماشین است که در کل وظیفه تامین برق برای جرقه زدن و احتراق بنزین را دارد. گفتنی است که در تمامی خودروهای تولید داخل موتورهای احتراق داخلی استفاده می شود که عملکرد آنها برای ایجاد نیرو دارای چهار مرحله است که عبارتند از: مکش ، انقباض یا تراکم ، انفجار یا انبساط و تخلیه.

مرحله انبساط را شاید به عنوان مهمترین مرحله بتوان در نظر گرفت. این مرحله به این شکل است که گاز درون سیلندر توسط پیستون منبسط شده و به وسیله یک جرقه و انفجار، پیستون به سمت پایین پرتاب خواهد شد. اما مسئله اینجاست که اختلاف پتانسیل بین ۷۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ ولت، چگونه توسط یک باتری ۱۲ ولتی که با برق مستقیم ماشین کار می کند، چگونه تولید می شود.
پس همانطور که گفتیم، خودروهای دارای موتور احتراق داخلی، برای تولید جرقه و نیرو داخل سیلندر به یک اختلاف پتیانسل بالا ( بین ۷۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰) نیاز دارند. البته گفتنی است این ولتاژ بالا به خودی خود، خطرناک نیست زیرا تنها ولتاژ موثر برای برق گرفتگی نیست. اختلاف پتانسیل دو سر یک باتری خودرو( خودروهای معمولی) چیزی در حدود ۱۲ ولت است و احتمال کم شدن آن در صورت نحوه استفاده و عمر باتری خودرو وجود دارد. این اختلاف پتانسیل به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد جرقه در شمع ها بشود. به همین دلیل مهندسین خودرو، قطعه ای به نام کویل را طراحی نمودند. کویل انواع گوناگونی دارد که یکی از آنها کویل ماشین است که مخصوص خودروسازی می باشد.

انواع کوئل های جرقه زنی :
کوئل های بدون وایر

این کوئل ها به دلیل داشتن مزیت فراوان نسبت به کویل های با وایر از جمله :
حذف وایرها – مقاومت و افت ولتاژ کمتر و … در خودروهای انژکتوری جدید به کار رفته است.

کویل های بدون وایر به دو نوع تقسیم بندی می‌شود:

نوع اول : کویل های دوبل بدون وایر کتابی هستند که در خودروهای مانند . پژو ۲۰۶ – زانتیا و … به کار رفته است.
نوع دوم : کویل های بدون وایر تکی هستند که به نام کویل های قلمی یا مدادی معروف هستند و در اکثر خودروهای انژکتوری پیشرفته به کار رفته است و دارای ولتاژ تولیدی بسیار بالایی نسبت به کویل های دیگر می باشد (حدود ۵۰ کیلو ولت ) مانند خودروهای جدید بنز ، پژو ۴۰۷ ، ۶۰۷ ، ال نود و …

کوئل های با وایر :

کوئل های با وایر در حقیقت به دو گروه تقسیم بندی می‌شود:

گروه اول : به نام کویل های معمولی که در خودروهای کاربراتوری و در خودروهای انژکتوری که دارای سیستم دلکو بوده به کار رفته است (مانند: پراید انژکتوری مدل کیا (زیمنس قدیم) و در خودروهای مختلف صورت : خشک ( پراید و پژو کاربراتوری ) و روغنی ( پیکان و نیسان کاربراتوری ) به کار رفته است.
گروه دوم : کوئلهای دوبل هستند که در اکثر خودروهای انژکتوری ( مدل ساژم و زیمنس ) به کار رفته و جرقه زنی به طور همزمان به صورت دو به دو در سیلندر های یک و چهار – دو و سه صورت می‌گیرد. این نوع کویل ها ( دوبل ) در سیستم های انژکتوری در دو شکل مورد استفاده قرار گرفته است.
کوئل دوبل : سیستم جرقه زنی اکثر خودروهای انژکتوری از نوع بدون دلکو ( بدون مقسم برق : Distributer less ignition ) بوده و کویل های سیستم جرقه زنی انژکتوری با اندکی تفاوت از نظر شکل ظاهری ، همانند کویل های معمولی ( کاربراتوری ) به عنوان افزاینده ولتاژ عمل می‌کنند .با این تفاوت که ولتاژ تولیدی کویل های سیستم جرقه زنی انژکتوری بسیار بالاتر از کویل های معمولی بوده ( حدود ۳۰ کیلو ولت و بالاتر ) و در اکثر خودروهای انژکتوری جرقه به صورت دو به دو ارسال می‌شود ( ۴ و یک – دو و سه ) البته در خودروهای جدید انژکتوری به ازای هر

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کویل خودرو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک کویل احتراق : ۳۱۹۰۵۱۲۳۶۱

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کویل خودرو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی کویل احتراق : ۸۵۱۱۳۰۹۰

ساخت و اجزای کویل

سنگ بنای کویل ها یک چیز است. اصول کار کویل بر اساس القای جریان الکتریکی بین سیم پیچ های درون آن است. سیم پیچ، قطعه سیمی است که بدور محوری با فواصل یکسان و بدونه اتصال حلقه ها با یکدیگر، پیچیده (حلقه) می‌شود. اساس کار کویل دو سیم پیچ و مغزی درون است. این دو سیم پیچ که بدور یک مغزی مرکزی پیچیده شده است. سیم پیچ ثانویه، دور بسیار بالایی دارد و حول این سیم پیچ، سیم پیچ اولیه با دور کم نصب می‌شود. جریان از دو سر باتری وارد سیم پیچ اولیه شده و باعث القای مغناطیسی در سیم پیچ ثانویه می‌شود. سیم پیچ ثانویه ولتاژ را چندین هزار برابر می‌کند. پس از تولید این ولتاژ قطعه ای به نام دلکو آن‌را منظم و مهار می کند، تا هر شمع را در موقع درست جرقه بزند. درون اکثر دلکو ها قطعه پلاتینی وظیفه کنترل ولتاژ خروجی از کویل را عهده دار است. در کل کویل های مصرفی توسط شرکت های خودرو سازی به سه نوع کلی تقسیم می‌شوند.

نوع اول که پیشتر در خودروهای کاربراتوری استفاده می‌شد که یک استوانه فلزی با ساختار خوده کویل بوده است و یک دلکو وظیفه مرتب سازی جرقه ها را دارا بوده. البته در بعضی خودروهای ساخت شرکت GM کویل و دلکو به صورت یکپارچه وظیفه دار بخش جرقه زنی خودرو بودند.

نوع دوم شامل کویل های مصرفی پراید و بیشتر خانواده پژو می‌باشد که یک کویل مجزا مانند حالت قبل، اختلاف پتانسیل مصرفی شمع هارا تامین می‌کند. (در ماشین های انژکتوریی) ایراد این سیستم این است که خرابی کویل در خودرو صدمات جدی به موتور خودرو وارد میکند. حتی برخی از مکانیک و برق کارهای خودرو از تعمیر ماشین هایی که خرابی دلکو دارند خودداری می‌کنند.

نوع سوم مربوط به خانواده پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ و خودروی رنو لوگان (تندر ۹۰ یا L90) می‌باشد. در این خودرو ها، هر سیلندر و شمع دارای کویل و دلکوی مجزا می‌باشدند. با این طراحی، در صورت خرابی هر بخش، فقط همان بخش تعویض می‌گردد و دیگر نیاز به تعویض کل قطعات نیست.

وضعیت واحد های فعال تولید کویل خودرو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کویل خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات تیغه برف پاک کن

نمودار واردات و صادرات کویل خودرو در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

آیا کویل خودروهای انژکتوری با هم متفاوت است؟

کویل خودروهایی چون پژو ۲۰۶ و تندر ۹۰ بهینه تر از کویل خودروهایی چون پراید هستند. البته باید خاطرنشان کرد که ساختار کویل خودرویی چون پراید و تندر ۹۰ با هم تفاوتی ندارد و تنها تفاوت در تعداد کویل خودروها است. گاهی ظاهر کویل ها با هم فرق می کند، توجه داشته باشید که کارایی تمام انواع این قطعه شبیه به هم است.

این در حالی است که در بسیاری از خودروهای انژکتوری دیگر چون پراید و برخی پژوها از یک کویل برای جرقه تمامی شمع ها استفاده می شود. خرابی کویل این خودروها علاوه بر اینکه باعث بروز اختلال در تأمین برق خودرو می شود، ممکن است به موتور خودرو هم آسیب وارد کند.

بازار خودرو

صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع اصلی کشور نقش بسزایی در رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی دارد. این صنعت به واسطه بهره‌گیری از شاخه‌های مختلف فنی و مهندسی، یک صنعت پیشرو با ارزش افزوده بالا به حساب می‌آید.کوویل خودرو یکی از قطعات مربوط به سیستم برق خودرو است که خیلی کم در مورد آن بحث می شود، اما موقعیت و کارایی آن بسیار حائز اهمیت است. همانطور که بالاتر هم گفتیم خرابی کویل خودرو می تواند باعث خرابی سیستم پیشرانه خودروی شما هم شود.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید کویل خودرو

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۱۸ هزار عدد
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۸نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۸.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۸ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)