طرح تولید کیس کامپیوتر (بدنه رایانه شخصی)

در دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، کامپیوتر و تکنولوژی‌های جدید جزء اصلی و جدانشدنی از زندگی روزمره ما شده است. به‌طوری‌که زندگی بدون آن‌ها ممکن نیست. در این مقاله به شما می‌گویم که چگونه در حوزه کامپیوتر و سخت‌افزار متخصص شوید تا علاوه بر بالا بردن اطلاعات خود در حوزه کامپیوتر، بتوانید از آن به کسب درآمد نیز بپردازید.
پس از مطالعه این مقاله شما قادر خواهید بود که یک دید کلی نسبت به دنیای کامپیوتر و سخت‌افزار پیدا کنید و با صفر تا صد مباحث موجود در حوزه کامپیوتر و سخت‌افزار آشنا خواهید شد و پس‌ازآن می‌توانید مسیر خود را در این حوزه انتخاب کرده و سریع‌تر در آن مسیر پیشرفت نمایید.
کیس کامپیوتر بخشی قابل مشاهده از کامپیوتر های ما است که به آن ها تاور (tower)های کامپیتر نیز گفته می شود. عملکرد آن این است که به عنوان یک ساختار محافظ برای بقیه اجزای داخلی که در آن مونتاژ می شوند ، عمل کند. انواع مختلفی از کیس وجود دارد.
ویژگی اصلی هر یک از آن ها شکل و عامل اندازه آن است. این به دلیل مادربرد است که فاکتور شکل آن باید کاملاً با کیسسازگار باشد تا کاملاً متناسب شد. هم چنین، سیستم خنک کننده یکی از اجزای اصلی در هر کیس کامپیوتر است. در داخل باید فضای کافی برای گردش هوا و هم چنین رادیاتورهای بزرگی که یک کامپیوتر قدرت مند به آن نیاز دارد وجود داشته باشد.
باید درک شود که یک کیس کامپیوتر یک مولفه ی مهم برای محافظت از تجهیزات داخلی در برابر تأثیرات خارجی است. همراه با ویژگی ها ، لازم است اندازه و نوع اجرای آن ها را توجه ویژه کنید ، که می تواند عمودی یا افقی باشد. در زیر اندازه وانواع کیس کامپیوتر در بازار آورده شده است.
کیس ، یک جعبه فلزی و پلاستیکی است که قطعات اصلی یک کامپیوتر را در خود جای می دهد . با این که کیس دارای نقشی حیاتی در یک کامپیوتر نظیر پردازنده و یا مادربرد نمی باشد، ولی نمی توان به آن صرفا” به عنوان یک جعبه نگاه کرد . کیس دارای نقشی اساسی در رابطه با نحوه عملکرد مناسب و شکل ظاهری یک کامپیوتر است :

ساختار

مادر برد در کیس و در محل مورد نظر بسته می شود. سایر قطعات داخلی به مادربرد متصل شده و یا مستقیما” به کیس بسته خواهند شد .کیس می بایست دارای یک ساختار قابل قبول برای نصب قطعات باشد تا این اطمینان حاصل گردد که هر چیز به درستی در محل خود قرار گرفته و همه چیز به درستی کار می کند .

حفاظت

کیس ، حفاظت لازم از عناصر نصب شده درون سیستم با دنیای خارج و بالعکس را انجام می دهد . یک کیس مناسب ، درون کامپیوتر را در مقابل صدمات فیزیکی ، اشیاء خارجی و نوسانات جریان برق محافظت نموده و سایر تجیهزات الکترونیکی موجود در خارج از کیس نیز در مقابل نویز تولید شده توسط عناصر درون کیس ، حفاظت می شوند . منبع تغذیه نصب شده بر روی کیس ، با توجه به نحوه انجام وظایف مربوطه ، امواج رادیوئی محدودی را تولید می نماید که می تواند بر روی سایر دستگاه های الکترونیکی در مجاورت کیس ، تاثیر داشته باشد .

سیستم خنک کننده

حرارت در هر سیستم با کارائی بالا می تواند مسائل خاص خود را بدنبال داشته باشد . پردازنده های با سرعت بالا ، برق بیشتری را مصرف می نمایند و طبیعی است که حرارت بیشتری را نیز تولید نمایند . در صورتی که عناصر حیاتی درون کیس به درستی خنک نگردند و حرارت آنان افزایش پیدا نماید ، می بایست در انتظار طیف وسیعی از مشکلات و مسائل کاملا” تصادفی در سیستم بود . مسائلی که عملا” امکان ردیابی و تشخیص آنان ممکن است مدت ها بطول انجامد . متاسفانه مشکلاتی که بدلیل افزایش حرارت در سیستم ایجاد می شود ، بگونه ای نمی باشند که یک پیام خاص بر روی نمایشگر نمایش داده شود و اعلام گردد که “سیستم به دلیل بالا رفتن حرارت قادر به کارکردن نمی باشد” . یک کیس مناسب دارای امکانات لازم به منظور خنک نمودن عناصر حیاتی سیستم است. در کیس های کوچک بدلیل این که عناصر در فاصله کمتری نسبت به یکدیگر نصب می گردند ، جریان هوای درون کیس کاهش پیدا نموده ( توسط برخی عناصر بلاک می گردد ) و دستگاه تولید کننده حرارت دارای فضای کمتری به منظور دور کردن حرارت می باشد .

قابلیت توسعه

کیس، ظرفیت فیزیکی ارتقاء کامپیوتر در آینده را نیز مشخص خواهد کرد . مثلا” در صورتی که قصد اضافه نمودن تجهیزاتی نظیر هارد دیسک ، درایوهای CD ، درایو Tape و سایر دستگاه های داخلی را داشته باشیم ، تمامی عناصر فوق می بایست در مکان هائی که در کیس تعبیه می گردد ، نصب شوند. در صورت کوچک بودن کیس و یا عدم طراحی مناسب آن ، در زمان ارتقاء سیستم با محدودیت های ناخواسته ای مواجه خواهیم شد .

زیبائی

کیس ، اولین نمای ظاهری از یک کامپیوتر است که توجه افراد را به سوی خود جلب می نماید . برای برخی از مردم شکل ظاهری کیس دارای نقشی اساسی نمی باشد و برای تعدادی دیگر این موضوع حائز اهمیت است .

نمایش وضعیت عملیات درون کیس

کیس دارای چندین LED است که اطلاعات لازم در رابطه با عملیاتی که درون کیس در شرف انجام است را اعلام می نماید ( برخی از عملیات نشان داده خواهند شد ).

 

معرفی انواع کیس های کامپیوتر
۱- Full tower

در وهله اول ، از Full Tower برای قرار دادن مادربرد E-ATX یا CEB استفاده می شود و این برای سرورهای با کارایی بالا که می توانند هم زمان از دو پردازنده و مقدار زیادی RAM و سایر واحدهای ذخیره سازی استفاده کنند بسیار مفید است. اندازه Full Tower تا ۲۰ – ۳۰ سانتی متر عرض ، تا ۶۰ – ۹۰ سانتی متر ارتفاع ، و تا ۱ متر ظرفیت افزایش یافته است.
می تواند از ۴ تا ۹ دهانه ۵.۲۵ اینچی داشته باشد (برای درایو نوری). به شما امکان می دهد تا حداکثر هفت کارت توسعه مانند کارت صدا یا گیرنده را نصب کنید. این نوع کیس کامپیوتر با اندازه و وزن منطقی ارائه می شود که معمولاً از خنک کننده داخلی بهتری برخوردار است. البته قیمت آن ها کمی گران است.
به همین دلیل کیس های Full Tower همیشه توسط علاقه مندان ، سرپرستان و بازیگران پخش جریان مورد استفاده قرار گرفته است. اگر می خواهید یک رایانه شخصی قدرتمند و سازش ناپذیر جداگانه برای خود بسازید و می خواهید از سه نمایشگر استفاده کنید و با کیفیت K4 بازی کنید پس چنین کیسی فضای لازم را در آینده برای رایانه شما فراهم می کند.

کاربرد Full Tower

چنین کیسی خنک سازی بهتری را برای دو کارت گرافیک پیشرفته و پردازنده ای مانند Intel Core i9-9900K فراهم می کند و هم چنین به شما امکان ایجاد یک سیستم خنک کننده سفارشی با فن های ۲۳۰ میلی متری را می دهد.
خرید Full Tower ارزش آن را دارد اما فقط در صورتی که برای خنک کردن پردازنده ها و کارت های قدرتمند به فضای زیادی برای اجزای سازنده نیاز داشته باشید یا به جریان هوا زیادی نیاز داشته باشید.
اما یک اشکال بزرگ در داشتن Full Tower این است که فضای زیادی را اشغال می کند و پنهان کردن آن نیز دشوار است. اما اگر فضای خالی دارید و برای شما مهم نیست ، Full Tower می تواند بهترین انتخاب برای رایانه شما باشد.

۲- Mid-tower

در داخل کیس midi-tower ، فضای کافی برای نصب قطعات کامل وجود دارد. غالباً فضای کافی برای بزرگ ترین کارت های گرافیک با طول بیش از ۳۰۰ میلی متر وجود دارد ، هم چنین این کیس قادر به استفاده از فن های ۱۲۰ ، ۱۴۰ یا حتی ۲۰۰ میلی متری برای تأثیر مثبت در خنک سازی هوا است.

کاربرد midi-tower

اگر می خواهید یک کامپیوتر بازی معمولی و نه به عنوان یک بازی رقابتی بسازید ، به احتمال زیاد Mid Tower گزینه خوبب برای شماست. اندازه این کیس تقریباً ۳۱ سانتی متر طول دارد که نصب کارت گرافیک در اندازه کامل و ضخامت دو تا سه شکاف انبساط آسان است. علاوه بر این ، اجزای داخل Mid Tower جریان هوای سرد کافی را دریافت خواهند کرد.
با استفاده صحیح از فن ها (و تمیز کردن منظم گرد و غبار) ، دمای کارت گرافیک و پردازنده حتی در استرس آورترین شرایط هرگز از ۷۰-۸۰ درجه سانتیگراد فراتر نمی رود. با استفاده از این نوع کیس کامپیوتر می توانید یک کامپیوتر تولیدی با سیستم تهویه مناسب بسازید. این یک گزینه جهانی برای کاربران دسک تاپ در نظر گرفته شده است ، زیرا شما می توانید طیف گسترده ای از سیستم ها ، یک کامپیوتر اداری کم مصرف ، یک مرکز رسانه ای خانگی و یک رایانه را داشته باشید.
این نوع کیس شامل مواردی است که هم برای استاندارد mini ITX تولید شده اند و هم برای استاندارد micro ATX. بنابراین ، در این بخش ، همه کیس های کوچک کامپیوتر ، از جمله بسیاری از مکعب شکل ها یا جهت دار ها برای HTPC را پیدا خواهیم کرد.

۳- Mini Tower

این نوع کیس های کامپیوتر به گونه ای طراحی شده اند که فضای فیزیکی کم و هم چنین بدون نصب کارت های گرافیک با اندازه مناسب را اشغال می کنند. اندازه متوسط Mini Tower تا ۱۸ سانتی متر عرض ، تا ۲۵ سانتی متر ارتفاع دارد (بعضی اوقات می توانند کوچک تر باشند). محفظه های حرارتی آن ها بهترین در بازار نیست ، بنابراین اگر اجزای کم مصرف را نصب کنید نه اجزای پر مصرف ، برای شما راحت تر است.

کاربرد Mini Tower

کیس Mini Tower دارای کوچک ترین ابعاد است و به دلیل حجم کم که مونتاژ رایانه ای کم و بیش پربار و هم چنین جریان هوای ضعیف ، در بین مونتاژ کنندگان رایانه محبوبیت چندانی ندارد. یک بدنه کوچک انتخاب انواع لوازم جانبی را نیز محدود می کند.
در این نوع کیس های رایانه ای ، می توانید فقط یک مادربرد microATX و یک منبع تغذیه کم نصب کنید. به طور معمول ، رایانه های Mini Tower در ابتدایی ترین تنظیمات برای استفاده به عنوان کامپیوتر های پشت دفتری یا پایانه های شبکه حمل می شوند. آن ها برای رایانه های خانگی معمولی رایج هستند که هم با بودجه کم و هم برای بازی های ویدیویی معمولی مناسبند.
در مورد کاربردهای احتمالی آن ها ، با توجه به اندازه محدود و قابلیت های انبساطی که دارند ، کاربردهای آن ها کاملاً محدود است. با این حال ، غالباً در حین مونتاژ ، فقط یک متخصص باتجربه می تواند همه چیز را به زیبایی در محل خود مرتب کند زیرا فضای زیادی در داخل وجود ندارد.

۴- HTPC and SFF

این نوع کیس ها بسیار گوشه ای و محدود در نظر گرفته می شد، اما در سال های اخیر محبوبیت بیش تری پیدا کرده اند. به دلیل کوچک سازی اجزای قدرتمندی که می توانند در آن جای بگیرند.

HTPC

HTPC بهترین گزینه برای کامپیوتر در سرگرمی های چندرسانه ای منزل است. می توانید آن را زیر میز تلویزیون قرار دهید یا حتی می توانید روی دیوار آویزان شوید. و قدرت محاسباتی این مورد برای پخش موسیقی و ویدئو از هر کیس مدرن بیش تر است. علاوه بر این ، چنین رایانه ای صدایی ایجاد نمی کند و غالباً می توانید خنک کننده منفعل داشته باشید.

SFF

SFF فضای کمی را اشغال می کند. به دلیل اندازه کوچک و وزن کم می توانند جایگزین مناسبی برای لپ تاپ ها باشند. برخی از SFF ها دستی یا دارای کیف های مخصوص هستند تا حمل و نقل آن ها راحت تر باشد. علاوه بر این ، SFF یک مزیت بزرگ نسبت به لپ تاپ دارد ، زیرا قدرت آن ها با هزینه کم تری، بیش تر است. بسیاری از SFF ها با ارائه گزینه های خنک کننده متفاوت از فن های استاندارد موجود در انواع دیگر کیس رایانه ، با مادربردها ارائه می شوند.
این اتفاق می افتد زیرا فیلم و صدا در این مادربردها داخلی است که منجر به تولید گرما در مقدار بسیار کمی می شود. در نتیجه ، نیازی به خنک کننده قدرتمند ندارید. علاوه بر این ، این ترتیب باعث کاهش اندازه می شود.

کاربرد SFF

کیس SFF با مادربرد Mini-ITX کاملاً مناسب افرادی است که در فضاهای تنگ کار یا بازی می کنند. این ها مخصوص اتاق های کوچک نشیمن و دفاتر کوچک است. علاوه بر این ، تعمیر و بهبود چنین رایانه ای بسیار آسان تر از یک لپ تاپ با قابلیت حمل است. اما یک اشکال دارد که اغلب فقط به یک درایو CD محدود می شوند.

اجزای یک کیس

به همراه کیس عناصر دیگری نیز عرضه می گردد. عناصر فوق با توجه به نوع و طراحی یک کیس متفاوت می باشند . در زمان تهیه یک کیس می بایست از وجود عناصر ارائه شده همراه کیس اطمینان حاصل نمود تا در زمان نصب تجهیزات سخت افزاری درون آن با مشکل خاصی مواجه نشویم . در صورت تهیه یک سیستم آماده ( اسمبل شده ) ، از تعداد زیادی از عناصر فوق استفاده شده است .

فریم و روکش

فریم فیزیکی کیس و روکش آن معمولا” از جنس ورق فلزی می باشد. روکش کیس با استفاده از پیچ به بدنه کیس بسته می شود ( تمامی کیس ها از پیچ به منظور بستن روکش به بدنه استفاده نمی نمایند و در طرح های جدید از پانل های متحرک استفاده می گردد ) . نوع و کیفیت روکش و فریم کیس یکی از عوامل تاثیر گذار در نگهداری ، طول عمر مفید و زیبائی یک کیس می باشد .
غیر قابل انعطاف : تعداد زیادی از عناصر درون کامپیوتر دارای تحمل مناسب به منظور بستن بر روی کیس می باشند ( مثلا” مادربرد ) . یک کیس با کیفیت بالا از ورق های فلزی ( ۱۶ تا ۱۸ ) استفاده می نماید. تمامی کیس های فلزی دارای استحکام لازم بوده و سیستم را در مقابل خم شدن و لرزش حفاظت می نمایند .
تناسب لازم : کیس های با کیفیت دارای یک تناسب بین عناصر خود هستند . روکش به درستی به صورت کشوئی در فریم قرار می گیرد و هر پانل پلاستیکی بدون تلق و تلق و یا وجود فاصله و فضای خالی بدرستی در محل مربوطه قرار می گیرد . بستن مناسب روکش به فریم ، کاهش تشعشعات رادیوئی از کامپیوتر را بدنبال خواهد داشت .
برش مناسب : کیس های مناسب به خوبی برش داده می شوند . در برخی از کیس ها نوع برش بگونه ای است که لبه ها و گوشه های تیزی ایجاد می گردد که می تواند برای هر فردی که از کیس استفاده می نماید ، خطرناک باشد .

منبع تغذیه

منبع تغذیه معمولا” به همراه کیس ارائه می گردد ولی از لحاظ فنی جزئی از یک کیس نمی باشد . منبع تغذیه به همراه یک فن تعبیه شده ارائه می شود که در قسمت پشت کیس نصب می گردد . بر روی منبع تغذیه از یک سوئیچ برای تغییر ولتاژ ورودی استفاده می شود که در اکثر سیستم های جدید پشت یک دکمه پلاستیکی قرار می گیرد که از طریق بخش بیرونی منبع تغذیه در دسترس قرار خواهد گرفت . به همراه اکثر کیس ها یک کابل برق استاندارد ( معمولا” مشکی ) ارائه می شود که منبع تغذیه از طریق آن به برق متصل می گردد .

کابل های اتصال Speaker و LEDs

اکثر کیس ها حداقل دارای دو LED می باشند که روشن و یا خاموش بودن سیستم و فعالیت هارد دیسک را نشان می دهند . برخی کیس ها دارای LED بیشتری می باشند . یک Speaker استاندارد در کامپیوترهای شخصی معمولا” در محلی درون کیس بسته می شود. به همراه کیس، کابل های خاصی برای LED و Speaker ارائه می شود که به مادربرد و یا درایوها متصل می گردند .

هواگیر خنک کننده و فن های کمکی

هواگیرهای خنک کننده معمولا” در جلوی کیس قرار می گیرند تا امکان چرخش هوا درون کیس فراهم گردد . برخی از کیس ها دارای امکانات لازم به منظور اضافه نمودن فن های بیشتری می باشند .

<h6″>امکانات لازم به منظور بستن عناصر درون کیس

در صورت تهیه یک کیس جدید ، امکانات سخت افزاری خاصی به منظور بستن مادربرد بر روی کیس نیز ارائه می گردد . امکانات فوق با توجه به نوع طراحی کیس و سیاست های تولید کننده متفاوت می باشد. پایه های پلاستیکی که از آنان به منظوربستن مادربرد برروی کیس استفاده می گردد و واشر هائی از جنس پلاستیک و یا کاغذ که در زیر پیچ ها قرار خواهند گرفت ، از حمله امکانات ارائه شده به همراه کیس می باشد .

جنس کیس کامپیوتر

ورقه های فولادی گالوانیزه که به روش نورد سرد تولید شده و به SECC مشهور شده اند، بسیار ارزان قیمت بوده و انتقال حرارت خوبی دارند. البته این ورقه ها دارای وزن نسبتاً بالا می باشند و همچنین دوام و استحکام پایین از معایب این ورق هاست.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کیس کامپیوتر (بدنه رایانه شخصی)

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک بدنه رایانه شخصی ۳۰۰۰۴۱۲۳۶۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کیس کامپیوتر (بدنه رایانه شخصی)

<p”>تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی بدنه رایانه شخصی ۸۴۷۱۵۰۱۰ میباشد.

وضعیت واحد های فعال تولید کیس کامپیوتر (بدنه رایانه شخصی)

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کیس کامپیوتر (بدنه رایانه شخصی) در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات کیس کامپیوتر (بدنه رایانه شخصی)

نمودار واردات و صادرات کیس کامپیوتر (بدنه رایانه شخصی) در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی مالی و بازار طرح تولید کیس کامپیوتر (بدنه رایانه شخصی)

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۴۰۰۰۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)