طرح تکثیر و پرورش ماهی سوکلا

سوکلا با نام علمی Rachycentron canadum از رسته سوف ماهی شکلان perciformes می باشد. سوکلا تنها گونه در خانواده Rachycentridae می باشد. در میان مردم جنوب به ماهی سه کله یا سکن شهرت یافته است، این ماهی از گوشت بسیار لذیذ و محبوبیت زیادی برخوردار می باشد. جزو ماهی های پرچرب و سرشار از امگا۳ است.
رنگ بدن این ماهی متمایل به تیره و سیاه می باشد و رنگ گوشت آن سفید مایل به صورتی است. ماه سوکلا دارای چربی خاصی در گوشتش می باشد.

زیستگاه های مورد علاقه

ساکن آبهای شور دریایی و نیز آبهای لب شور از گروه ماهیان مهاجر و پلاژیک در تماس با صخره های بستر و مناطق اقیانوسی، عمق حضور آنها از ۰ تا ۱۲۰۰ متر و مناطق نیمه گرمسیری از ۴۷ درجه شمالی تا ۳۷ درجه جنوبی و ۹۸ درجه غربی تا ۱۶۶ درجه شرقی می باشد. گسترش این ماهی جهانی و در کلیه مناطق گرمسیری و در زیستگاه های متنوع از گل و شن و ماسه و صخره های مرجانی و سواحل صخره ای، مناطق مانگرو، نواحی مجاور ساحلی و سازه های دریای و شناورها و در نواحی دور از ساحل اطراف اشیای شناور و گاه در خورها حضور دارند.

خصوصیات تغذیه ای و رفتاری

بیشتر از خرچنگ های گرد، ماهی ها، میگو، مار ماهی و اسکوئید ها تغذیه می کنند. در کل تشکیل گروه های کوچکی را داده، این ماهی در سواحل ایران حداقل دارای سه جمعیت هرمزگان، بوشهر و چابهار است. توسط شکارچیانی نظیر ماهیان گالیت شکار می شوند. آلودگی انگلی Dionchus در آنها دیده می شود. در طبیعت از بنتوزها و در شرایط پرورشی از غذای دستی و پلیت تغذیه می کنند و بخوبی شرایط حمل و نقل و تراکم را تحمل می نمایند. با توجه به رشد زیاد آنها دارای ارزش اقتصادی بالا در شرایط مناسب از لحاظ دما و غذادهی از ۳۲ گرم طی ۴ الی ۱۱ ماه به ۸ کیلو گرم می رسند.

کشورهای محل زندگی ماهی سوکلا

ایران، عمان، پاکستان، هندوستان، آرژانتین، استرالیا، بنگلادش، باربادوس، برزیل، برونئی دارالسلام، کامبوج، کانادا، ایالات متحده آمریکا، چین، کلمبیا، کوستاریکا، کوبا، جیبوتی، دومینیکن، فیجی، گوام، گواتمالا، گینه، گینه بیسائو، گویان، هاییتی، هندوراس، هنگ کنگ، فلسطین، اندونزی،جامائیکا، ژاپن، کنیا، اردن، کره جنوبی، ماداگاسکار، مالزی، مالدیو، مکزیک، موزامبیک، میانمار، نامیبیا، نیکاراگوئا، نیجریه، پاناما، فیلیپین، پورتوریکو، سنگال، سنگاپور، سومالی، آفریقای جنوبی، سریلانکا، سورینام، تایوان، تانزانیا، تایلند، ترینیداد و توباگو، اوروگوئه، ونزوئلا، ویتنام، یمن و…
از طریق کانال سوئز به مدیترانه معرفی شده است.

نحوه صید

سوکلا یکی از قدرتمند ترین و خستگی ناپذیرترین ماهی آب شور است. صید آن با انواع روشهای ماهیگیری انتظاری، اسپینینگ، جیگینگ و ترولینگ امکان پذیر است. بدلیل صید بی رویه و از بین رفتن اکوسیستم های تولید مثل امروزه ذخایر این ماهی در خلیج فارس، دریای عمان و در بسیاری از نقاط دیگر دنیا بشدت کاهش یافته است.

تولید مثل طبیعی در ماهی سوکلا

در شرایط طبیعی سوکلا از بهار تا پاییز در مناطق تحت حاره و حاره تخم ریزی می کند. در نواحی گرم اغلب جمعیت های این گونه یک اوج تخم ریزی در تابستان دارند. ماهی سوکلا دارای لقاح خارجی است و هیچ گونه نگهداری از تخم های خود انجام نمی دهد. سوکلا فصل تولید مثل طولانی دارد. ماده ها در زمان های مختلف در طول فصل تولید مثل تخم ریزی می کنند. اندازه و سن بلوغ جنسی در ماهی سوکلا با توجه به محل و موقعیت زمانی متفاوت است، سوکلای نر تقریباً در سال اول عمر و با طول چنگالی ۶۴ سانتی متر به بلوغ جنسی می رسد. توسعه تخمدان ها و بلوغ جنسی در ماده ها حداقل در سن ۲ سالگی و با طول چنگالی ۸۳/۴ سانتی متر می باشد.
با انتخاب مکانی برای تخم ریزی در مناطق ساحلی یا کمی دورتر از ساحل بسته به اندازه ماهی ماده، بین ۴۰۰ هزار تا بیش از ۵ میلیون تخم رها می کند. تخم های سوکلا و لاروها در سطح آب در دو مکان مصب و آبهای دور از ساحل (بیش از ۹۰ کیلومتر) و در عمق ۳ تا ۸۰ متری جمع می شوند.
معمولاً در آب های ساحلی نزدیک خورها، آبراهه ها، آب بندهای جزیره ای و در خلیج های کوچک قرار دارند بنابراین سوکلا جوان در مناطق ساحلی ساکن هستند.

تعیین جنسیت ماهی سوکلا

ماهی سوکلا دارای جنس های جدا از هم می باشد. تفاوت های ظاهری جنس نر و ماده محدود است و نمی توان براحتی جنس نر و ماده را از هم تشخیص داد. شکم جنس ماده نرمتر از شکم سخت و استوانه ای جنس نر است. برای تعیین جنسیت از روی ظاهر ماهی، فرم بدن بعنوان یک شاخص قابل استفاده است .
از نظر نوع تخم ریزی، سوکلا یک ماهی چند بار تخم ریز بوده و در نواحی سطحی تخم ریزی می کند. فصل تخم ریزی آن بیش از چند ماه بطول می انجامد و ممکن است که بیش از ۲۰ تخم ریزی در یک فصل (با فواصل حدود ۱ تا ۲ هفته) صورت گیرد. در طول فصل تخم ریزی، بالغین از سمت ساحل مهاجرت کرده و تخم ریزی در آبهای دور از ساحل و در حالت تجمعی یا (Aggregations) صورت می گیرد.
این ماهی ممکن است که به طور متناوب هر ۴ روز یکبار در زمان اوج، تخم ریزی نماید (Lots et al., 1996 ; Burns et al., 1998).
تخم ریزی در دهانه خلیج ها و تنگه ها رخ می دهد. تخم های شناور ریز فراوان به قطر ۸۵۰ میکرون درون آب رها شده و بصورت پلانکتون توسط جریانها به نقاط مختلف حمل شده تا سرانجام تخم گشایی شوند. این ماهی در سن ۲ سالگی بالغ می شود و فصل تخم ریزی آن از فروردین تا شهریور می باشد. هنگامی که جنس ماده آماده تخم ریزی می شود نرها شدیداً مواظب هستند، زیرا آنها فقط چند ثانیه فرصت دارند که بتوانند تخم ها را بارور سازند.
تخمک ها و اسپرم ها بطور متناوب رها شده و لقاح خارجی صورت می گیرد. تخم های لقاح یافته، شناور بوده و دارای یک کپسول روغنی بزرگ می باشند و رنگ آنها زرد است. زمان شکوفایی این تخم ها، در حدود۱٫۵روز می باشد. تخم ها توسط جریانها به نقاط مختلف حمل می شوند تا سرانجام تخم گشایی شوند.
لاروها بعد از تخم گشایی، تخم ۳ تا ۳٫۵ میلی متر طول داشته و بی رنگند و حامل یک کیسه زرده و شناور می باشند و در هفته اول زندگی بسیار ناتوان بوده تا زمانیکه چشم هایشان رشد کند . ۵ روز بعد از شکوفایی، لاروها به اندازه ۵ – ۴ میلی متر رسیده و شروع به تغذیه از محیط خارج (Exogenus) می کنند و توانایی محدود شنا کردن دارند. در طول ۳۰ روز اول بعد از تفریخ، لاروها شروع به دگردیسی (Metamorphosis) کرده و بتدریج شروع به شبیه شدن به والدین خود می کنند .
فعالیت تولید مثلی یک ماهی براساس اندازه گیری تغییرات میزان شاخص گنادی ماهیان بالغ تعیین می شود، شاخص رسیدگی جنسی روش مستقیمی برای تعیین فصل تخم ریزی یک گونه است.

مراحل تکثیر ماهی سوکلا
الف)تهیه مولدین

تهیه مولدین معمولاً از روش های مختلفی بدست می آید:
۱- تهیه بچه ماهیان از محیط های طبیعی و پرورش آنها در قفس های شناور تا رسیدن به سن بلوغ و استفاده از آنها به عنوان مولد.
۲- استفاده از ماهیانی که در سال گذشته برای تخمگیری استفاده شده و در استخر مولدین نگهداری شده و دوباره در فصل تکثیر به کارگاه انتقال داده می شوند.
دو تا چهار هفته قبل از فصل تکثیر، مولدین انتخاب می شوند. این مولدین بایستی سالم باشند و از نظر ظاهری هیچ زخمی بر روی بدنشان نباشد .
مولدین روزانه یک بار در موقع صبح تغذیه می شوند. تغذیه این ماهیان بایستی از ماهیان تازه و سالم انجام بگیرد و غذادهی به مولدین معمولاً به صورت دستی انجام می گیرد.
تخم ریزی معمولاً از اوایل اسفند ماه وقتی که دمای آب به ۲۳ درجه و شوری ۳۷ قسمت در هزار می رسد شروع می شود و تا اواسط اردیبهشت ماه که دمای آب به ۲۸ درجه و شوری تقریباً ۳۹ قسمت در هزار می شود ادامه می یابد. معمولاً مولدین ماده به صورت تناوبی تخم ریزی می کنند. یعنی تمام تخم های موجود در تخمدان را یکباره خارج نمی کنند.
غذا دهی به میزان ۱ تا ۲ درصد وزن بدن در هر روز می باشد و بایستی آب مخازن در طول روز حدود ۸ ساعت بصورت جاری باشد و جریان آب در شب قطع گردد.
همچنین فضولات و مواد زائد غذایی که توسط مولدین مصرف نمی شود همراه با جریان آب خارج می گردد و مقداری که باقی می ماند را بایستی به صورت سیفون کردن آنها را از محیط مولدین جدا کرد .

ب- تعیین جنسیت در سوکلا

مشاهدات نشان می دهد که در شرایط وحشی و طبیعی حدود ۵۰% جمعیت ماهی سوکلا نر هستند و این موضوع در طبیعت باعث می گردد که مراکز تکثیر یا کمبود جنس نر مواجه نباشند.

ج- بافت شناسی تخمدان سوکلا

تخمدان حالت لوله ای داشته و در طی مراحل اولیه بلوغ رنگ قرمز کمرنگ مایل به بنفش داشته و رگ های خونی در مرحله ۲ در حال تشکیل شدن می باشند. در مرحله ۳، رنگ گناد به تدریج به سمت زرد شدن رفته و در انتها زرد و همراه با رگ های خونی بیشتری می باشد و در مرحله ۴ رنگ گناد کاملاً زرد شده و رگ های خونی هم زیاد و کاملاً قابل مشاهده و تفکیک هستند. در این مرحله تخمک ها کاملاً رسیده و از هم جدا بوده و حالت سیال داشته و با کمترین فشاری از منفذ تناسلی ماهی خارج می گردند و در مرحله ی ۵ بخش اعظم گناد تخلیه گشته و گناد حالت چروکیده و جمع شده دارد.
غدد جنسی ماهی نر در مراحل اولیه سفید مایل به کرم بوده و در مراحل رسیده کرم مایل به قرمز کمرنگ می شوند و با کمی فشار و یا برش کوچکی می توان مایع سفید رنگ (محتوای اسپرم) را از آن خارج نمود.
غدد جنسی نر و ماده، دو قسمتی بوده که در قسمت انتهایی به یک مجرا ختم شده و از طریق مجاری ادراری تناسلی به خارج راه می یابند. تخمدان های رسیده، نسبت به بیضه های بالغ حجم بیشتری داشته و فضای بیشتری از حفره شکمی ماهی را اشغال می نمایند.

روش استحصال تخم (تخم کشی)

دو روش وجود دارد یکی اینکه مولدین را در شرایط نوری و دمای مناسب همچنین آب جاری قرار داده و عمل استحصال تخم صورت گیرد، روش دیگر استفاده از هورمون های هیپوفیز و سنتتیک LRH, HCG می باشد، که بعد از تزریق به ماهی مولد آنها را در مخازن تخم ریزی قرار داده و عمل تخم گیری انجام می شود .
سوکلای بالغ بیهوش شده توسط عصاره گل میخک را می توان به آسانی جابه جا کرد هنگامی که ماهی بیهوش است برای بررسی وضعیت (پیشرفت) گنادها می توان از Cannula (لوله طبی نازک و انعطاف پذیر و نوک تیز که آن را وارد مجاری (رگ ها) می کنند برای تخلیه مایعات یا تزریق داروها استفاده کرد.
تخم ریزی در تانک از ۱۳ تا ۱۴ ساعت روشنایی در روز و دمای۲۵٫۵ تا ۲۷ شروع می شود اگر وضعیت نگهداری این چنین باشد تخم ریزی برای چندین ماه ادامه می یابد. این روش تحریک کردن سوکلا برای تخم ریزی به دانشمندان این امکان را می دهد که فصل تخم ریزی و بدست آوردن تخم لقاح یافته برای ۹ ماه از سال در آینده امکان پذیر باشد.
همه این روش ها تخم ریزی مزایا و زیان هایی دارند اما هدف همگی یکی است که همان تولید پایدار و با کیفیت بالای تخم ها و تولید لارو برای استفاده در صنعت آبزی پروری می باشد.

جمع آوری تخم های لقاح یافته

این ماهیان در طول روز تخم ریزی می کنند. معمولاً به فاصله ۳ تا ۱۰ روز تخم ریزی ادامه دارد لقاح و تخم ریزی زمانی است که ماهیان ماده آب را به اطراف پخش کرده و تخم ها در سطح آب شناور می شوند (به دلیل وجود گلبول های چربی) قطر تخمک لقاح پیدا کرده بین۱٫۲۰ تا۱٫۴۰ میلی متر می باشد.
یک مولد ماده معمولاً بین ۳-۲ میلیون تخمک رها می کند که تقریباً ۵ میلیون تخم لقاح یافته را می توان از ۱۲ جفت در روز از یک مخزن ۱۵۰ متر مکعبی گرفت.
چون تخم ها پلاژیک است، جریان آب را قطع کرده تا امکان لقاح بین اسپرم و تخمک فراهم گردد. بعد از لقاح، جریان آب را برقرار کرده تا تخم ها از خروجی با جریان آب خارج شوند. تخم های لقاح یافته را می توان صبح روز بعد توسط توری ۲۵۰ میکرون جمع آوری نمود و بعد از جمع آوری تخم ها از سطح آب، آنها را توسط آب تمیز شستشو داده و بعد از شستشو، تخم ها را با استرپتومایسین (۰/۵ گرم در ۲۰ لیتر) و پنی سلین (۸۰۰۰ IU در ۲۰ لیتر آب) ضدعفونی می کنند، بعد از ضدعفونی، تخم ها را به سطل هایی منتقل می کنند و صبر کرده تا تخم های لقاح نیافته رسوب کند. بعد از رسوب تخم های لقاح نیافته را بوسیله سیفون، خارج نموده و آنها را می شمارند تا درصد لقاح تعیین گردد.
تخم های سوکلا بین۱٫۲۰ تا۱٫۴۰ میلی متر قطر دارند رنگدانه آن ها زیاد؛ تفریخ تخم تقریباً ۲۴ ساعت به طول می انجامد و دمای تفریخ ۲۷ تا ۲۹ درجه سانتیگراد است. تخم های لقاح یافته شناور بوده و به آسانی آنها را در سیستم پرورشی چرخشی می توان جمع آوری کرد. با استفاده از توری جمع کننده تخم که قطر چشمه تور کیسه ای آن ۲۵۰ میکرون است تخم ها را جمع کرده و بعد از جمع کردن، تخم ها شمارش می شوند (ml/ تخم ۴۲۰) به روش حجم سنجی با استفاده از استوانه مدرج؛ همچنین به ما اجازه می دهد تخم های زنده (شناور) را از غیر زنده جدا کنیم تخم ها معمولاً در تانک ها با تراکم ۵ تا ۱۰ تخم در هر لیتر ذخیره می شوند بعد آنها را به انکوباتورها منتقل کرد.
در انکوباتورها یک هوادهی ملایم صورت می گیرد. بعد از ۲۴ ساعت تخم ها تفریخ می شوند. قبل از برداشت لاروها هوادهی را قطع می کنند و لاروهای سالم روی سطح آب شناور می شوند و با کاسه آنها را جمع کرده و به سالن لاروی انتقال می دهند. امروزه برای کاهش استرس، ۱ تا ۲ ساعت قبل از تفریخ تخم ها را به مخازن پرورش لاروی منتقل می کنند. بعد از اینکه تخم ها درون ترافت ها قرار داده شدند مرحله انکوباسیون تخم ها شروع می شود.

طراحی و ساخت کارگاه تکثیر ماهی سوکلا
۱- انتخاب محل مناسب

فاکتورهایی که می تواند در انتخاب محل کارگاه تکثیر مهم و هم چنین در ساختمان آن اثر قابل توجهی داشته باشند عبارتند از:

تهیه آب دریا
تهیه آب شیرین
نیازمندیهای عمومی
محافظت از وسایل در برابر باد و امواج
نزدیکی به مناطق تخم ریزی طبیعی
امکانات برای جابجایی
فراهم بودن سرویس های پشتیبانی

طراحی و ساخت سیستم ها
۱- تهیه سیستم آب شور

تهیه آب شور یکی از مهمترین موارد برای آماده سازی مولدین و پرورش تا مرحله بچه ماهی نورس می باشد همچنین برای کشت غذای زنده که تا مرحله بچه ماهی نورس کاربرد دارد. تهیه آب شور برای مولدین می تواند بدون فیلتر شدن آب دریا و یا بعد از اینکه مقداری از املاح آن ته نشین گردید مورد استفاده قرار بگیرد.
توصیه می شود که برای استفاده از آب دریا، آب در مخازن آرامش (ذخیره) به مدت ۱ تا ۲ روز نگهداری شود و یا اینکه از میان فیلتر شنی جهت تصفیه عبور داده شود تا ذرات معلق موجود و مواد ناخواسته دیگر که ممکن است در آب وجود داشته باشند گرفته شود
سیستم تهیه آب شور اساساً دارای سه زیر مجموعه ذیل می باشد که عبارتند از:
زیر مجموعه آبهای ورودی به مخازن.
زیر مجموعه ذخیره و ضد عفونی آب.
زیر مجموعه توزیع و تقسیم آب در کارگاه

۲- ورودی آب دریا

در هر کارگاه سه روش مقدماتی برای تهیه آب دریا وجود دارد که عبارتند از:
پمپاژ مستقیم از دریا (که به دو صورت انجام می گیرد)
پمپاژ از چاله یا گودال
پمپاژ از چاه

۳- ذخیره، ضد عفونی و توزیع آب

در سیستم کارگاه تکثیر و پرورش ماهیان آب شور ابتدا آب پمپاژ شده وارد تانکهای آرامش می شود و در آنجا ذخیره می گردد، سپس مقداری از آن آبی که وارد شده توسط پمپاژ به مخازن هوایی انتقال داده می شود تا به روش ثقلی آب مخازن مولدین را تامین کند و قسمت دیگر آب فیلتر می گردد و به آبهای فیلتر شده قبلی اضافه می گردد.
ظرفیت سیستم تهیه آب دریا، بایستی به مقداری باشد که آب مورد نیاز مخازن پرورش و نگهداری مولدین، بچه ماهیان نورس و مخازن کشت غذای زنده را تامین کند.
همچنین این سیستم بسیار ساده و کم هزینه می باشد که این خود دارای دو ویژگی، سهولت در کار و صرفه اقتصادی می باشد. در این سیستم ساده آب دریا بعد از ورود که توسط پمپاژ صورت می گیرد وارد مخازن آرامش (رسوب گذاری) می شوند تا ابتدا رسوبات درشت ته نشین شوند و رسوب گذاری شود. که در این مرحله می شود از آب دریا بدون فیلتراسیون برای مولدین نیز استفاده گردد. بعد از اینکه رسوب گذاری صورت گرفت آب وارد سیستم فیلتراسیون شنی می گردد تا آب بصورت فیزیکی تصفیه گردد بعد از آن وارد حوضچه های ذخیره فیلتراسیون می شود و می توان با در نظر گرفتن مکان و هدف تولید آنها را برای پرورش بچه ماهیان نورس و یا کشت غذای زنده استفاده نمود .

۴- مخـازن

برای تکثیر ماهی سوکلا سه نوع مخزن مورد نیاز می باشد.
مخزن های مولدین
مخزن های پرورش لارو
مخزن های کشت غذای زنده

۱-۴- مخازن مولدین

مخازن مولدین معمولاً به صورت دایره ای و یا مستطیلی با گنجایشی بیش از ۵۰ متر مکعب مورد استفاده قرار می گیرند. این مخازن بایستی دارای سیستم تهیه آب شور و هوا باشد بهتر است که قسمت بالایی مخزن توسط یک پوشش پلاستیکی و یا مناسب دیگر پوشیده شود تا سایه بوجود آمده و از شکوفایی پلانکتونی جلوگیری شود و اینکه در محل سایه استقرار داشته باشد و برای مولدین مشکلی پیش نیاید.

۲-۴- مخازن پرورش لارو

بعد از تفریخ تخم ها، آنها را به این مخزن منتقل می کنند. در بعضی از مراکز تکثیر در کشورهای صاحب نام در زمینه تکثیر ماهیان دریایی، تخم ها را قبل از مرحله تفریخ و چند ساعت مانده به تفریخ به این مخازن انتقال می دهند زیرا تخم ها در این مرحله نسبت به دستکاری حساسیت کمتری دارند. این مخازن سیمانی که با رنگ اپوکسی مخصوص آب شور رنگ آمیزی شده است معمولاً به صورت مربع یا مستطیل می باشد و ظرفیت بین ۴ تا ۱۰ متر مکعب آب برای پرورش بچه ماهیان نورس در حجم بالا را دارد که برای این کار مناسب و مورد استفاده قرار می گیرد.
اگر این مخازن در فضای باز باشد بایستی به وسیله پلاستیک و یا مواد دیگر پوشانده شوند تا بچه ماهیان نورس از تابش نور مستقیم آب در امان باشند .
برای هر یک از مخازن بایستی که هوا، آب شیرین، آب شور فیلتر شده و یا رسوب گذاری شده تهیه گردد. برای پرورش بچه ماهیان نورس که دارای گروه های متفاوت از نظر اندازه می باشند ضروری است که در مخازن جداگانه نگهداری شوند که تعداد مخزن نسبت به میزان تراکم ماهی محاسبه می شوند.

۳-۴- مخازن کشت و پرورش غذای زنده

یکی از مهمترین غذاها برای بچه ماهیان نورس ۲ تا ۲۵ روزه، روتیفر می باشد، بنابراین بایستی که در کارگاه تکثیر در زمان مناسب و از نظر کیفیت، پرورش و کشت داده شود. برای کشت و پرورش روتیفر جلبکهایی مانند جنس های کلرلا، تتراسلمیس، نانوکلروپسین و ایزوکرایسیس باید در مخازن جداگانه برای تغذیه روتیفر کشت داده شوند.
بنابراین برای عملکرد موفقیت آمیز در یک کارگاه تکثیر ضروری است که تعدادی از مخازن با حجم مناسب برای کشت و پرورش غذای زنده اختصاص داده شود. برای تامین غذای کافی بچه ماهیان نورس سوکلا باید اندازه کل مخازن پرورش روتیفر کمی بیشتر از کل مخازن باشد که در آنها بچه ماهیان نورس ۲ تا ۱۵ روزه پرورش داده می شوند.

۵- سیستم تهیه آب شیرین

در صورت استفاده از آب شهر برای پرورش ماهی و بخش غذای زنده بایستی، قبل از استفاده کلر زدایی شود. آب را در مخزنی ذخیره، معمولاً برای کلر زدایی از تیوسولفات سدیم با مقدار نصف کلر مصرفی استفاده می گردد و به مدت ۲۴ ساعت هوادهی می شود تا کلر از بین رود.

۶- سیستم هوادهی

برای هر مخزن بایستی میزان هوا بیش از ۲ لیتر در هر متر مکعب حجم آب در دقیقه تهیه و توزیع گردد. برای تهیه این مقدار هوا از چهار عدد پمپ هواده مدل دورانی بدون روغن استفاده می گردد که از این تعداد دو عدد آن برای بخش غذای زنده و دو عدد دیگر آن برای بخش تکثیر و سیستم فیلتراسیون در نظر گرفته می شود .

۷- سیستم تخلیه آبهای استفاده شده در کارگاه

سیستم زهکشی بایستی ظرفیت کافی برای آبهای تخلیه شده حاصل از تعویض آب مخازن نگهداری مولدین و مخازن پرورش ماهیان نورس و حوضچه های روتیفر و آب شستشوی تانکها را داشته .

مراحل تکثیر ماهی سوکلا

اولین مرحله شروع تکثیر، فراهم آوردن مولدین جهت تخم گیری از آن می باشد، مولدین را یا در زمان تکثیر صید می کنند و یا قبل از شروع زمان تکثیر ماهیان مولد را صید کرده و در قفس های شناور و یا مخازن نگهداری مولدین نگهداری می کنند. بعد از اتمام مراحل تکثیر مولدین را جهت تخم گیری سال آینده در قفس ها نگهداری کرده با شروع زمان تکثیر، مولدین را به اولین استخر نگهداری مولدین منتقل می کنند و بعد از معاینه، تعیین جنسیت، رسیدگی نهایی و کاهش استرس، آنها را به مخزن نگهداری مولدین که در آنجا تخم ریزی انجام می شود منتقل می کنند. امروزه در قفس ها معاینه و تعیین جنسیت انجام می شود انجام می شود و بعد از آن مستقیماً به مخزن نگهداری مولد جهت تخم ریزی منتقل می کنند.
بعد از تخم ریزی تخم ها را جمع آوری کرده و تخم های لقاح یافته را به انکوباتورها منتقل می کنند. لاروهای تفریخ شده را به سالن پرورش لارو منتقل کرده از آنجا که هنگام انتقال لاروها به مخازن پرورش به آنها استرس وارد می شود و این استرس خود باعث ایجاد مرگ و میر و کاهش بقاء می گردد، به همین خاطر در بعضی از مراکز، تخم ها را مستقیماً به مخازن پرورش لاروی منتقل می کنند .
بعد از پر کردن مخازن، لاروها را به آن وارد کرده سپس لاروها بعد از گذشت حدود ۲ روز دهانشان باز می شود و حدود ۳ تا ۴ روز مرحله پرورشی تغذیه فعال را شروع می کنند. تغذیه فعال لاروها در ابتدا با تروکوفور صدف و همچنین روتیفر در اندازه کوچک انجام می گیرد. برای جمع آوری روتیفر در این اندازه، کلیه روتیفرها را از توری های ۹۰ و ۱۰۰ میکرونی عبور می دهند و روتیفرهای عبور کرده از توری را به عنوان غذای آغازین لارو، به لاروها می دهند. در حدود روز دهم پرورشی آرتمیا را می توان به سیستم پرورش لارو وارد کرد. نکته ای که در غذادهی باید مدنظر قرار گیرد این است که، تغییر نوع جیره غذایی نباید به یکباره انجام گردد .

قفس های نگهداری مولدین

مولدین در قفس هایی که در دریا ساخته شده، تا قبل از زمانی تخم ریزی در آنجا نگهداری می شوند. ساخت و نگهداری مولدین در قفس های دریایی بایستی از نظر اقتصادی قابل قبول باشد و قفس ها باید در مکان های قابل دسترس قرار داشته باشند. قفس های دریایی باید به صورت روزانه بازرسی و تمیز شوند به دلیل اینکه ممکن است خزه های دریایی و موجودات دیگر باعث آسیب به قفس شده و ماهیان و مولدین از آن خارج شوند. همچنین غذادهی به مولدین موجود بایستی به صورت روزانه انجام پذیرد.
بنابراین قفس های دریایی باید در مکانی ساخته و نگهداری شوند که در صورت نیاز روزانه به آنها به آسانی مورد دسترس باشند، همچنین باید از شرایط نامساعد دریایی نظیر طوفانها، امواج سهمگین و جریان های جزر و مدی شدید در امان باشند.

قفس ها باید خصوصیات زیر را داشته باشند:

بادوام، سخت و سبک.
امکان تعویض آب هر ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در کمترین اندازه سوراخ تور یعنی ۱۳ میلی متر مربع.
امکان عبور راحت فضولات از قفس.
به ماهی استرس و آسیب در طول دوره پرورش وارد نکند.
مقاوم در برابر زنگ زدگی
ارزان و سهل الوصول

کد آیسیک مرتبط با تکثیر ماهی آب شور

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک ماهی آب شور ۰۵۰۰۴۱۲۳۰۶

کد تعرفه گمرکی مرتبط با تکثیر ماهی آب شور

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)