طرح فرآوری سنگ توف

توف (به انگلیسی: Tuff) یک نوع سنگ متشکل از خاکستر آتشفشانی است که در هنگام انفجار آتش‌فشانی از سطح زمین خارج می‌شود. واژه خاکستر در واقع توصیف‌کننده اندازه ذرات است. اندازه ذرات آن کمتر از ۲ میلی‌متر است. به دلیل سبکی کیلومترها حرکت می‌کند و روی هم نهشته می‌شوند. اگر ذرات خاکستر داغ باشد این ذرات به هم جوش خورده و سنگ توف را تشکیل می‌دهند. دمای آن‌ها می‌تواند تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد باشد. از نظر ترکیب کانی‌شناسی این سنگ در زمره سنگ‌های آتشفشانی قرار می‌گیرد ولی به دلیل نحوه تشکیل آن که به صورت ته‌نشینی است و اغلب ساختی لایه‌لایه دارد بسیار به سنگ‌های رسوبی نیز شباهت دارد. کانی‌شناسی این سنگ بسته به نوع سنگ مخزن ماگما و نیز سنگ‌های دودکش آتشفشان بسیار متغیر می‌تواند باشد. رنگ این سنگ در مقاطع دستی اغلب (نه همیشه) سبز است. زمانی که خاکسترها در محیط آبی رسوب کنند،توف دارای بلور نمی باشد.
در واقع به سنگهای پیروکلاستیکی که بیش از ۷۵ درصد قطعات آن کوچکتر از ۲ میلی متر باشد، توف گفته می شود. توفها را براساس اندازه قطعات به انواع توف دانه درشت و توف دانه ریز تقسیم می کنند. براساس نوع قطعات به توف شیشه ای، توف بلورین و توف سنگی تقسیم می شوند. در توف شیشه ای بیش از ۵۰ درصد قطعات را شیشه آتشفشانی تشکیل می دهد. در توف بلورین بیش از ۵۰ درصد توف از همان ماگمای عامل انفجار تشکیل شده و حاوی بلورهای زیاد است. توف سنگی حاوی بیش از ۵۰ درصد قطعات سنگی است که از محدوده دهانه آتشفشانی به هنگام انفجار کنده و پرتاب شده اند.
و به قطعات منفصل آتشفشانهاى زیردریایى اغلب با رسوبات دریایى مخلوط مى شوند توفیت گویند.

انواع توف
توفهای نفوذی

اخیرا از زونهای گسلی بعضی کمپلکس هاس حلقوی گزارش شده است. در اینجا مشاهده می شود که این توفها در داخل سنگهای اطراف نفوذ نموده اند. با وجودیکه این مواد عمدتا از قطعات گرد شده میزانهای مشکله سنگها از جمله کوارتز، فلدسپات ، اوژیت و غیره با قطری حدود ۱/۰ میلیمتر تشکیل شده اند، ولی قطعات درشت تر سنگها نیز همواره با قطعاتی که از نظر اندازه با آنهایی که با برش های انفجاری یافت می شوند مشارکت دارند، منتها تعداد آنها کمتر است. تصور می رود که شرایط تشکیل آنها در اصل مانند برشهای انفجاری است ولی خرد شدگی انفجاری که جریان گاز را به دنبال داشته در عمق زیادتر و تحت فشار بیشتر به وقوع پیوسته است.

توفهای جوش خورده

توفهای جوش خورده عمدتا در پیروکلاست های جریانی یافت می شوند. دمای بالای مواد پیروکلاستیکی که در زمان کوتاهی روی هم انباشته می شوند، موجب متراکم و سخت شدن این مواد می شوند. قطعات پامیس در این سنگها عمدتا حالت کشیده داشته و به شیشه تبدیل شده اند.

توفهای کریستالی

توفهای کریستالی کمیابند و به شرایط تشکیل ویژه ای نیاز دارند. این توفها معرف فنو کریستال هایی هستند که به وسیله ماگما از اعماق به طرف بالا آورده شده، چنین ماگمایی سرشار از کریستالهایی بوده اند که اکنون در توفها یافت می شوند. یک انفجار در مجرا می توانسته در ستون ماگما گسیختگی ایجاد نموده، کریستالها بر اثر اصطکاک با هوا از ماده مذاب جدا گردند. انباشتگی مجرا (اغلب با شکل کامل کریستالی) می تواند از این طریق در دامنه های آتشفشان صورت پذیرد و زمینه های مناسبی را برای کلکسیونرهای کانی ها فراهم آورد. کریستالهای لویسیت و اوژیت در اطراف وزوو یکی از بارزترین نمونه های این فعل و انفعال به شمار می آید.

توف شیشه ایی

این توف یکی از انواع توف آتشفشانی است که نیمی از ذرات تشکیل دهنده آن از شیشه است.

توف بلورین

این سنگ زمانی تشکیل می شود که ذرات تشکیل دهنده آن همان ماگما های عامل انفجار درون آتشفشان است که درون خود بلورهای فروانی دارد علت نام گذاری این سنگ نیز همین است.

توف سنگی

این توف زمانی تشکیل می شود که بیشتر ذرات خارج شده از دهانه آتشفشان سنگ های درونی آن باشد.

ویژگی های توف آتشفشانی

از آنجایی که نحوه تشکیل شدن توف مشابه پوکه معدنی است بسیاری از ویژگی های پوکه معدنی را دارد.
ویژگی قابل توجه توف آتشفشان وزن کم آن و سبک بودن آن است که به همین دلیل توف را بسیار پرکاربرد کرده است.
توف آتشفشان به سبب خاستگاهی که دارد قابلیت تحمل دماهای بالا را دارد از این رو توف در برابر حرارت عایق است.
توف نیز در ساختار خود حباب های هوایی یا در اصطلاح تخلخل دارد همین تخلخل سبب وزن کم آن و البته عایق صدا بودن آن شده است.
توف خاصیت ضد باکتری و ضد جانوران موذی و حشرات را دارد.

کاربردهای توف آتشفشانی

از کاربرد سنگ آتشفشانی یا توف می توان به موارد زیر اشاره کرد:
یکی از مهم ترین کاربردهای توف استفاده آن در ساخت مصالح ساختمانی است.
توف نیز مانند پوکه معدنی ساختاری متخلخل دارد که سبب استحکام آن شده و به همین سبب از آن در ساخت بتن محکم استفاده می شود.
یکی از قابلیت های توف نگهداری آب است به همین سبب از آن در سد سازی استفاده می شود.
توف به سبب وزن کمی که دارد در ساخت بلوک های سبک کاربرد فراوان دارد.
یکی دیگر از کاربردهای توف استفاده آن در شیب بندی سطوح است.
به سبب رنگ های متنوع و اشکال زیبایی که توف دارد از آن می توان در دکور منازل و یا ساختمان های گردشگری استفاده کرد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت فرآوری سنگ توف

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک سنگ تزیینی توف ۱۴۱۰۴۱۲۴۳۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت فرآوری سنگ توف

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

طرز تشکیل توف و توفیت

توف سنگی است که از تحکیم و سیمان شدگی خاکسترهای آتشفشانی ایجاد می شود. گاهی نیز از این اصطلاح به صورت عمومی برای تمامی سنگهای پیروکلاستیک تحکیم یافته استفاده می شود. هنگامی که یک کوه آتشفشانی به مرحله انفجار می رسد موادی از جمله گاز،مایع و جامد از دهانه آن خارج می گردد.برخی از این ذرات خارج شده بسیار کوچک و سبک اند ، گاهی اندازه آنها به ۲ میلیمتر می رسد.این ذرات کوچک با جریان بادها به مناطق دیگر رفته و بر روی یکدیگر انباشه می شوند.حال اگر این ذرات دمای بالایی داشته باشند به یکدیگر می چسبند و سنگ توف را می سازند. سنگ توف ازجمله سنگ های آذرین است اما به علت اینکه بر اثر تجمع ذرات تشکیل می شود ساختاری لایه ایی دارد.
شکل و نوع ساختار توف آتشفشان به نوع سنگ درون آتشفشان، دهانه آتشفشان و سایر عوامل بستگی دارد.رنگ این نوع سنگ آذرین بستگی به محل تشکیل آن دارد چون ممکن است در زمان تشکیل مواد دیگری با آن همراه شود.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۱/۵ - (۱ امتیاز)