طرح فرآوری و بسته بندی موسیر

موسیر که با نام سیر کوهی و یا کلاسیر نیز شناخته می‌شود، گیاهی شبیه سیر است که ریشه آن شبیه به یک پیاز درشت یک‌پارچه است. برگ‌های موسیر باریک و دراز و گل‌های آن بنفش مایل به قرمزند. شاید جالب باشد بدانید که حدود ۴۰ گونه از این گیاه در دنیا شناخته شده که همگی در نواحی معتدل و مناطق بحرالرومی رشد می‌کنند و برخی از گونه‌های موسیر را در باغ به عنوان گل زینتی نیز می‌کارند.
این گیاه بومی ایران بوده و به صورت وحشی می‌رویدموسیر دارای اسیدهای چرب و عناصر معدنی (پتاسیم، سدیم، منیزیم، آهن، مس، روی و منگنز) می‌باشد.
هفده توده موسیرهمدان روستا سولان کنگاور، دلفان، الشتر, سیاخ‌دارنگون، صحنه، آشتیان، دشت‌ارژن، کوهرنگ، سپیدان، دیواندره، بروجرد، خمین، یاسوج، نهاوند، خوانسار، هرسین، اراک و کوهمره‌سرخی در ایران وجود دارد.
پیاز این گیاه همان قسمت خوراکی است که از آن در ترشی‌ها، ماست و غذاها استفاده می‌شود. بوی موسیر نسبت به سیر کمتر است و ایتالیایی‌ها از آن خوراکی‌های گوناگونی می‌پزند و حتی پیازچه آن را در روغن زیتون کنسرو می‌کنند.
موسیر از نظر ترکیبات شیمیایی دارای حدود ۱-۰/۰۶ درصد اسانس میباشد که شامل آلیل پروپیل – دی سولفید و دو ترکیب گوگردی میباشد همچنین دارای آلیسین – آلیساتین ۱و۲ می‌باشد.
از فرآورده‌های موسیر برای کم‌کردن قند خون در افراد دیابتی استفاده می‌شود و هم چنین از خواص گندزدایی آن برای دفع انگل‌ها همراه غذا استفاده میشده است و علاوه بر آن برای ضدعفونی کردن آب نیز مورد استفاده داشته است.
از آنجا که موسیر گیاهی فصلی است و فقط تازه آن در فصل بهار یافت می‌شود، می‌توان آن را به صورت خشک درآورده و برای سایر فصول ذخیره کرد. در اینجا نحوه خشک کردن موسیر را به شما آموزش می‌دهیم تا در فصل وفور این گیاه مفید و پرخاصیت، از آن استفاده کرده و برای دیگر مواقع سال موسیر خشک سالم و بهداشتی خانگی داشته باشید.

آناتومی موسیر

از بیرون ، موسیر کمی شبیه پیاز قرمز بد شکل است ، اما وقتی پوست آن را جدا کنید ، می بینید که به جای حلقه ، مانند سیر به میخک تقسیم می شود. پیازهای موسیر کوچک دارای دو تا سه میخک مجزا و موسیرهای بزرگ می توانند تا شش میخک داشته باشند. هر میخک از یک طرف صاف و از طرف دیگر گرد است.
در برخی از دستور العمل ها ، تعیین اینکه آیا کل پیاز موسیر مورد نیاز است یا اینکه تعداد اعداد در لیست مواد تشکیل دهنده به تعداد میخک موسیر اشاره دارد ، دشوار است. به طور کلی ، اگر دستورالعمل یک موسیر را می طلبد ، از تمام میخک های موجود در آن پیاز موسیر استفاده کنید.

انواع موسیر
موسیر خاکستری فرانسوی

این موسیر را به خاطر رنگ خاکستری پوست آن به این اسم نامیده اند. بسیاری از سنت گرایان، موسیر خاکستری فرانسوی را تنها موسیر واقعی می دانند که می توان از آن در آشپزی استفاده کرد.

موسیر جرسی

موسیر جرسی که همان موسیرهایی است که در بازار یافت می شوند، از لحاظ کارکرد و عطر و طعم، همانند موسیرهای خاکستری فرانسوی هستند.

پرورش و فراوری موسیر در ایران

همان‌طور که گفته شد نوع اعلا و درجه یک موسیر در کشور ما تولید و صادر می‌شود. در شهرهای همدان، کردستان، زنجان، لرستان، شهرکرد، اصفهان و غیره بهترین موسیرهای موجود در بازار پرورش می‌یابد. از بین این شهرها بهترین محصول مربوط به شهر همدان می‌شود که نوع درجه یک آن را می‌توان با اندازه‌ای درشت و طعمی و عطری ناب مورد استفاده قرار داد.
موسیر مانند پیاز و سیر پرورش می‌یابد و ریشه آن پس از رسیدن برداشت می‌شود. پس از برداشت موسیر تمیز می‌شود تا خاک و آلودگی بر روی آن وجود نداشته باشد. پوست موسیر نیز جدا می‌شود.
در مرحله بعد موسیر به کمک دستگاه ‌های برش یا دست به صورت حلقه ‌های نازک برش داده می‌شود.
برش‌هایی که به وسط موسیر نزدیک‌ تر هستند دارای اندازه بزرگترند و برای صادرات مناسب‌تر هستند. این حلقه ‌ها را بعد از برش در سایه و بدون تابش مستقیم خورشید خشک می‌کنند تا رطوبت آن کاملا گرفته شود.
در این مرحله حلقه‌های موسیر را دست‌ چین می‌کنند و برش‌های بزرگ‌تر که مربوط به قسمت وسط آن است برای خرید موسیر صادراتی بسته‌بندی می‌کنند.
موسیرهای ریزتر نیز برای تهیه پودر موسیر، ماست موسیر و ادویه‌جات مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا در این موارد به اندازه و شکل موسیر نیازی نیست.
برای صادرات موسیر خشک باید نوع درجه یک آن انتخاب شود.

پودر موسیر

با پودر موسیر همیشه و به ‌راحتی می‌توانید موسیر را به ماست و غذای خود اضافه کنید. بوی موسیر به اندازه بوی سیر شدید نیست، بنابراین معمولا بیشتر از سیر مصرف می‌شود. چاشنی موسیر یکی از چاشنی‌های خوش‌طعم است که طعم خنک و خوش آن برای مدت‌ها در دهان باقی خواهد ماند. مصرف پودر موسیر مانند پودر سیر می باشد که در هر غذایی که بخواهیم می توانیم از آن استفاده کنیم ضمن اینکه می توانیم پودر موسیر را با ماست چکیده مخلوط کرده و از ماست موسیر خانگی استفاده کنیم.
استفاده از پودر موسر در غذا سبب می شود که هضم غذا راحت تر شود و عملکرد روده ها بهبود بخشد. پودر موسیر با افزایش ترشح صفرا باعث هضم راحت ترغذاها می شود. همچنین افرادی که از سیر بدشان می آید می توانند موسیر را جای گزین کنند که دارای طعم ملایم تری نسبت به سیر طعم و مزه ی ملایم تری را دارا می باشد.
پودر موسیر سرشار از ویتامین C و A و همچنین از دارای فسفر و منیزیم است. همین ترکیبات از آن یک ماده‌ی غذایی دوستدار سلامت استخوان‌ها ساخته است. علاوه بر این موسیر باعث رفع کلسترول بد خون می‌شود و به تنظیم فشارخون نیز کمک می‌کند. هر ۱۰۰ گرم پودر موسیر حاوی ۲۵۰ میلی‌گرم از این ماده‌ی معدنی است که نقش موثری در کنترل فشارخون، بهبود عملکرد قلب و کلیه‌ها دارد و به انقباض‌های عضلانی کمک می‌کند. همچنین پودر موسیر و سایر سبزی‌ها و گیاهان علفی دارای خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی هستند که به پوست، شریانات خونی، اندام‌های گوارشی و بافت ماهیچه‌ای بدن کمک می‌کنند.

گرانول موسیر

گرانول موسیر به دلیل شکل آسیاب نشده‌ی خود کیفیت و طعم تازگی موسیر را در خود حفظ کرده است و در زمان استفاده تازگی خاص و دل‌چسب موسیر را به استفاده‌کننده ارائه خواهد داد. گفتنی است تولید گرانول سیر و موسیر گراندیس با دستگاه‌های اتوماتیک بوده و در محیط کاملا بهداشتی و اشعه خورده به عمل آورده می‌شوند. بوی موسیر به اندازه بوی سیر شدید نیست، بنابراین معمولا بیشتر از سیر مصرف می‌شود. چاشنی موسیر یکی از چاشنی‌های خوش‌طعم است که طعم خنک و خوش آن برای مدت‌ها در دهان باقی خواهد ماند. گرانول موسیر دارای طعم و خواص منحصر به فردی همچون ضد عفونی کننده دستگاه گوارش می باشد.”گراندیس” با جمع آوری گونه های مرغوب این گیاه و بهره گیری از ماشین آلات مدرن، به فرآوری خانواده ای از محصولات پرداخته است که ضمن رعایت استاندارد های کیفی و اصول بهداشتی لازم ،کلیه ی ترکیبات مغذی و ویژگی های چشایی آن حفظ گردیده و تکمیل کننده سبد غذایی خانواده ها و قابل مصرف در کارخانجات صنایع غذایی ،لبنی و … می باشد .
موسیر برای هضم غذا بسیار سودمند است و منبعی عالی برای ویتامین C و مواد معدنی مانند فسفر و منیزیم به ‌شمار می‌رود. موسیر از ایجاد لخته‌های خون پیشگیری می‌کند و باعث تنظیم فشار خون می‌شود. گرانول از موسیر خشک شده بدست می‌آید و اضافه کردن آن به غذا با توجه به بسته‌بندی گراندیس، بسیار آسان است. این گیاه خواص دارویی بسیاری مانند کاهش قند خون در افرادی که به بیماری دیابت دچار هستند دارد. همچنین از این چاشنی برای خواصی مانند تقویت عمومی بدن، اشتهاآور بودن، پایین آورنده فشارخون، ضد عفونی کننده دستگاه گوارش (از بین بردن انقباضات دردناک معده و روده) وبادشکن، گند زدائی، جرم کشی، رفع تصلب شرایین، رفع نفس‌تنگی، رعشه و بیماری‌های عصبی استفاده می‌شود.

ماست موسیر

ماست موسیر یکی از مفید ترین مواد غذایی هستند که پزشکان مصرف آنرا توصیه می کنند. در طب قدیم نیز ماست موسیر جایگاه ویژه‌ای را در درمان بیماری‌ها داشته است. از آن جایی که خواص ماست موسیر برای سلامتی قابل ملاحظه است اصولا ماست موسیر ملایم‌تر از ماست و سیر بوده و به همین جهت بوی تند و تیز سیر را که ناشی از فرآورده‌های گوگردی آن مثل آلیسین است ندارد و از این نظر می‌توان بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران (بوی بد تنفسی) از آن استفاده کرد. به شرط اینکه، از ماست‌های مانده و پرچرب و خامه‌ای، ماست و موسیر تهیه نشده باشد.
با وجود داشتن خواص زیاد، مصرف این ماده غذایی نیز مانند هر ماده غذایی دیگری باید کنترل شده و در حد اعتدال باشد تا برعکس عمل نکرده و باعث مشکلات متعدد نشود.

ارزش غذایی ماست موسیر ( ۱۰۰ گرم )

جدول ارزش غذایی ماست موسیر به شرح زیر است:
کالری : ۱۱۰
چربی : ۳.۵ گرم
پروتئین : ۳۶ گرم
کربوهیدرات : ۱۸ گرم

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید موسیر

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک موسیر خشک (اسلایس، پودر و گرانول) ۱۵۱۳۵۱۲۴۹۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید موسیر

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی موسیر خشک (اسلایس، پودر و گرانول) ۰۷۰۳۱۰۰۰ میباشد.

موسیر صادراتی

صـادرات موسـیر جـزء پنـج قلـم عمـده صادراتـی در گـروه کالاهـای کشـاورزی اسـت. ایـن محصـول همـواره بـرای سیاســت گذاران بازارهــای محصولات کشــاورزی مــورد توجــه بوده و به همین دلیل مشمول خرید تضمینی شده است. ایـن محصولات جـزء اقـلام پـر کشـت و در صـادرات محصـولات زراعــی و کل بخــش کشــاورزی شــاخص اســت.

پیشنهادات و توصیه های سیاستی
ایجاد تنوع در کشورهای هدف

مطابـق بررسـی هــای صــورت گرفتــه اســت بیــش تریــن صــادرات موســیر بــه کشــورهای همســایه و پیرامونــی صـورت مـی گیـرد. کشـورهای هـدف ایـن محصـول عبارتنـد از عــراق بــا ســهم ۹۸/۸۳ درصــدی، ترکمنســتان بــا ســهم ۶۳/۶ درصــدی، امــارات متحـده عربــی بــا سـهم ۹۲/۲ درصـدی، کویـت بــا سـهم ۷۳/۲ درصــدی، افغانســتان ۱۷/۲ درصــدی، آذربایجــان و ارمنســتان در مجمــوع بــا ســهم ۹۷/۰ درصــدی اســت همــان طــور کــه مشــاهده مــی شــود بیــش تریــن حجــم صـادرات بـه کشـور عـراق صـورت مـی گیـرد. ایـن مسـئله بـه معنـای ریسـک بـالایی صـادرات ایـن محصـول اسـت. بـه ایـن ترتیـب چنانچـه محدودیـت وارداتـی توسـط کشـور عـراق بـرای ایــن محصولات وضــع شــود ایــن اتفــاق متوجــه بخــش قابــل توجهــی از صــادرات ایــن محصــول خواهــد بــود.

یارانه صادراتی

صـادرات و افزایـش رقابـت پذیـری محصولاتـی ماننـد پیـاز و موسـیر نیـاز بـه حمایـت دارد. در این مـورد و در صـورت برقراری مشـوق صادراتـی، توجـه بـه ایـن نکتـه ضـروری اسـت کـه ایـن راه حـل کوتـاه مـدت اسـت و نیـاز اسـت کـه تاریـخ مشـمول شـدن مشـوق هـای صادراتـی بـر اسـاس شـرایط عرضـه کامـا شـفاف صـورت گیـرد.

نرخ های متفاوت یارانه صادراتی

تنظیـم بـازار و کنتـرل قیمـت در دامنـه ای مشـخص مـی توانـد توسـط قیمـتهـای تضمینـی و امحـا بخشـی از عرضـه نیـز صورت گیـرد. در صـورت اسـتفاده از سیاسـت هـای تجـاری بخصـوص یارانـه صادراتـی بایـد بسـته به ویژگـی محصـول یارانـه صادراتی متفـاوت باشـد. از ایـن رو ایجـاد تبعیـض زمانـی بـرای اعمـال سیاســت و همچنیــن تبعیــض بــر اســاس ویژگـی آنهــا بــرای بهبـود کیفیـت الزم اسـت.

گسترش زیرساخت های حمل و نقل

بـا توجـه بـه اینکـه صـادرات ایـن محصول سـهم قابـل توجهی بـه کشـورهای همسـایه و پیرامونـی محـدود مـی شـود مـی تـوان اسـتنباط کـرد کـه در ایـن محصـولات هزینـه حمـل و نقـل امـر جـدی محسـوب مـی شـود. کاهـش هزینـه هـای حمـل و نقـل بخصـوص گسـترش حمـل و نقـل هوایی مـی تواند علاوه بر داشـتن سـود بیـش تر بـرای صادرکننده و گسـترش صادرات ریسـک سـهم بـالایی صـادرات بـه کشـور عـراق را کاهـش دهد.

توافقات تجاری

توافقـات منطقــه ای و تعرفـه هـای ترجیحــی منجــر بــه کاهـش هزینــه مبادلـه و افزایـش صـادرات می شــود. عــاوه بــر محدودیــت هـای تعرفــه ای رفــع موانــع غیرتعرفــه ای نیــز بـر حجـم صـادرات مؤثـر اسـت. ایجـاد توافـق نامـه در مسـائل مربــوط بــه قرنطینـه و گواهی هـای بهداشتی و ســامت در توســعه صــادرات بســیار اثرگـذار اســت.

عوامل مؤثر بر قیمت موسیر صادراتی

عوامل زیادی بر قیمت موسیر در بازار تأثیر می‌گذارند. با توجه به این که موسیر فقط در کشور ما و با نوع درجه یک یافت می‌شود، صادرات آن می‌تواند درآمد بالایی را به دنبال داشته باشد. اما باید ببینیم چه عواملی بر تغییرات قیمت این محصول اثرگذار هستند.
موسیر در فصل تابستان بین تیرماه تا شهریور ماه برداشت می‌شود. در این زمان معمولا قیمت آن مناسب‌تر است و به علت مقدار بیشتر آن در بازار قیمت بهتری دارد.
هنگامی که اجازه صادرات بیشتر به این محصول داده می‌شود، به علت کم شدن آن، قیمت موسیر در بازار ایران افزایش می‌یابد و برعکس.
هر چه اندازه موسیر بزرگ‌تر، برش بزرگ‌تر، رنگ سفیدتر و یک دست‌تر باشد بر قیمت آن تأثیر دارد. زیرا هر چه کیفیت موسیر بالاتر باشد نه تنها قیمت خرید آن در بازار ایران بیشتر است بلکه به همان نسبت قیمت فروش آن در کشورهای همسایه نیز بیشتر خواهد بود.

وضعیت واحد های فعال تولید فرآوری و بسته بندی موسیر

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید فرآوری و بسته بندی موسیر در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید فرآوری و بسته بندی موسیر

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید فرآوری و بسته بندی موسیر در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات فرآوری و بسته بندی موسیر

نمودار واردات و صادرات فرآوری و بسته بندی موسیر در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید فرآوری و بسته بندی موسیر

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)