طرح فراوری و بسته بندی سیر

محصول طرح توجیهی پودر سیر از سیر خام است. سیر گیاهی است علفی و دائمی که ساقه آن تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر می‌رسد‌. قسمت زیرزمینی آن متورم و مرکب از ۵ تا ۱۲ قطعه و محصور در غشاهای نازک و ظریف بهرنگ خاکستری مایل به سفید می‌باشد‌. برگ‌های آن باریک و نواری شکل بهرنگ سبز تیره و گل‌های آن کوچک و صورتی رنگ که بهصورت یک چتر در انتهای ساقه ظاهر می‌شود‌. با مطالعه صورت گرفته در طرح توجیهی، سیر یک گیاه بومی آسیای میانه است و امروزه در تمامی نقاط جهان یافت می‌شود و نوعی گیاه بادوام است‌. مهم‌ترین بخش این گیاه که مصرف دارویی و طبی دارد، هسته مرکب آن است. هر هسته سیر از ۴ تا۲۰ دانه تشکیل شده است و وزن هر دانه به حدود یک گرم می‌رسد. سیر دارای ترکیبات گوگردی است که خاصیت ضد عفونی کننده، میکروب‌کشی و جرم‌کشی بهاین گیاه می‌دهد‌. عنصر و ترکیب اصلی فعال در سیر، عنصر آلین است‌. کد آیسیک از ملزومات یک طرح امکانسنجی است.(طرح فراوری و بسته بندی سیر)

 کاربردهای پودر سیر

مطالعات انجام شده در طرح توجیهی مزبور نشان می دهد که سیر یک ماده غذایی پرکاربرد است که به دلیل داشتن خواص بسیار مفید نه تنها به عنوان چاشنی مواد غذایی بلکه بیشتر به عنوان گیاه دارویی به کار می‌رود که در زیر به برخی از این خواص دارویی اشاره شده است‌: سیر ضد‌عفونی کننده است‌، خوردن سیر مصونیت بدن را در مقابل بیماری‌ها افزایش می‌دهد‌، کرم‌کش است‌، محرک و تقویت کننده بدن است‌، داروی سرماخوردگی و زکام است، اثر خوبی در معالجه سل دارد، خون را رقیق می‌کند، اثر خوبی در تنگی نفس دارد، خوردن مداوم سیر لقوه و رعشه را از بین می‌برد‌، سیر چون گرم و خشک است بنابراین رطوبت معده را از بین می‌برد و دردهای مفاصل را خوب می‌کند‌، سیر درمان‌کننده دردهای مفاصل‌، سیاتیک و نقرس است، سیر زخم‌های ریه و درد معده را از بین می‌برد‌، جهت رفع دردهای رماتیمسی و عصبی ضماد سیر بسیار موثر است‌.

بررسی سابقه مصرف سیر

با بررسی صورت گرفته در طرح توجیهی فنی- اقتصادی تولید پودر سیر در سال‌های آتی با افزایش چند جانبه مصرف این محصول در جامعه مواجه خواهیم شد. یکی از آنها افزایش مصرف در ازدیاد جمعیت در کشور به میزان ۱.۵ درصدی و دیگری افزایش میزان تقاضا برای این محصول به علت شناخته‌شدن مزایای آن برای افراد جامعه و در نتیجه گسترس کاربردهای آن در غذاهای ایرانی که به میزان دو درصد پیش‌بینی می‌شود‌. یکی دیگر از عوامل رشد مصرف پودر سیر در آینده، مزیت‌های آن برای پرندگان و دام‌ها و در نتیجه افزایش کاربردهای آن در خوراک دام و طیور است که باید بخشی از میزان تولید پودر سیر کشور را (تولیدات با کیفیت کمتر) به مصرف دام و طیور اختصاص داد‌.(طرح فراوری و بسته بندی سیر)

دانش فنی پروژه امکانسنجی پودر سیر

بر اساس مطالعات صورت گرفته در این طرح توجیهی، تولید پودر سیر دارای تکنولوژی پیشرفته و روش‌های متنوعی نیست که بهتوان برای آنها نقاط ضعف و قوت مطرح کرد. در جریان تولید لازم است کلیه پارامترهای کیفیت به دقت کنترل شود تا محصول نهایی، مشخصات لازم را برای مصرف‌کننده داشته باشد‌. فرآورده‌های حاصله از سیر، از مواد کامل تازه، دانه‌های تازه یا خشک شده تهیه می‌شود. اما میزان آلیسین موجود در فرآورده‌های تجاری، بسته به نحوه تهیه آن یا درصد عناصر فعال در هسته‌های سیر تازه فرق می‌کند. تمامی انواع سیر به میزان یکسان، عناصر فعال ندارند. بنابراین باید در انتخاب مواد اولیه نهایت کنترل انجام شود‌.

محل‌های پیشنهادی اجرای طرح تولید پودر سیر

استان‌های نیمه شمالی کشور.

سیر ترشی

سیرترشی، جزو خوراکی‌های پرطرفداری است که از زمان‌های گذشته در ایران به‌صورت سنتی تهیه می‌شده و در طول سال‌های اخیر هم بازار تولید صنعتی این محصول، رونق خوبی داشته است.

سیرترشی، محصولی است که از ترکیب سیر، سرکه، نمک و کمی آب به‌دست می‌آید. افرادی که به مصرف سیرترشی‌های سفت‌تر علاقه دارند، می‌توانند سیرترشی‌های دست‌ساز خود را بعد از حدود ۶ ماه مصرف کنند. هرچه مدت زمان نگهداری سیرترشی‌ بیشتر شود، تغییر رنگ، نرم‌ شدن بافت و شیرین شدن طعم سیر بیشتر اتفاق می‌افتد .

دلیل این حرارت دهی چیست؟

در روند تولید سیرترشی‌های سنتی، مقداری سیر، سرکه و کمی نمک را با هم مخلوط می‌کنند و این مخلوط را به‌مدت طولانی نگه می‌دارند تا کم‌کم رنگ آن قهوه‌ای و بافت سیر در اثر تماس طولانی‌مدت با سرکه، کمی نرم‌تر شود. از آنجا که معمولا در صنعت، فرصت چندانی برای نگه داشتن سیر برای تبدیل آن به سیرترشی‌های مورد قبول مردم وجود ندارد، سیرها را حرارت می‌دهند تا هم بافت نرم‌تری پیدا کنند و هم رنگشان متمایل به قهوه‌ای شود.

آیا تمام سیرترشی‌های صنعتی حرارت می‌بینند؟

نه، الزامی به این کار وجود ندارد. یعنی می‌توان سیرترشی‌های صنعتی را اصلا حرارت نداد یا آنها را فقط در حد پاستوریزه شدن در معرض حرارت کمی قرار داد. اگر دقت کرده باشید، برخی از سیرترشی‌های صنعتی، کمی سفت‌تر و خام‌تر از سیرترشی‌های دیگر هستند. اینها، همان محصولاتی هستند که یا حرارت نمی‌بینند یا کمتر حرارت دیده‌اند تا فقط میکروارگانیسم‌های احتمالی داخلشان از بین بروند. معمولا این نوع سیرترشی‌ها، طعمی شبیه به شور دارند و کمتر مزه ترشی می‌دهند.(طرح فراوری و بسته بندی سیر)

پیاز نام یک محصول گیاهی می باشد که قابلیت های فراوانی را دارا می باشد. در کشور عزیزمان با توجه به تولید بالای پیاز و ظرفیت های بالای آن ، ظرفیتهای فراوانی جهت تولید پیاز سرخ شده وجود دارد.
فرآیند تولید و بسته بندی پیاز سرخ شده به این صورت می باشد که پیاز به صورت فله وارد خط تولید گردیده و بعد از گذراندن مرحله جداسازی اولیه به قسمت شستشو رفته و در آن قسمت اقدام به خرد شدن آن می گردد.بعد از طی مرحله سرخ شدن ، پیاز وارد سیستم فرایر ( سرخ کن ) گردیده و بعد از طی فرآیند سرخ شدن ، روغن گیری می گردد و وارد قسمت بسته بندی می گردد.

سیر خشک

سیر خشک شده اسلایس شکل ظاهری مناسبی داشته و محصولی مرغوب میباشد از این رو فروش سیر خشک شده اسلایس نسبت به انواع دیگر سیر مورد توجه میباشد.

فروش سیر خشک شده ابتدا به دلیل ماندگاری بسیار زیاد و سپس به دلیل استفاده آسان مورد توجه قرار دارد.

سیر خشک شده را میتوان با کمی تفت دادن به راحتی مورد استفاده قرار داد به همین دلیل درخواست خرید زیادی داشته و فروش گسترده ای دارد. سیر خشک شده محصولی با ارزش غذایی و خواص درمانی زیاد است.

سیر اسلایس شده

سیر اسلایس شده محصولی مرغوب و ممتاز است که توجه خریداران زیادی را به خود جلب کرده و باعث شده تا فروش سیر خشک شده با استقبال زیادی روبرو باشد.

سیر اسلایس شده دارای خواص درمانی بسیار زیادی می باشد و استفاده از آن برای تقویت بدن مفید می باشد.

سیر خشک شده اسلایس باعث خوشمزه تر شدن غذا شده برای همین کاربرد بسیار زیادی در رستوران ها دارد.

استفاده از سیر خشک اسلایس فواید زیادی برای بدن دارد که مهم ترین آن، پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

استفاده از سیر خشک اسلایس شده برای درمان آلرژی مفید بوده و همچنین درد مفاصل را نیز بهبود می بخشد.

فروش سیر خشک شده

سیر خشک شده محصول مرغوب و مفید و خوش طعمی است برای همین فروش آن دارای استقبال زیادی است.

فروش سیر خشک شده بیشتر بصورت عمده انجام میشود چون در این نوع فروش قیمت آن ارزان تر می باشد.

سیر خشک شده در فروشگاه های اینترنتی دارای قیمت های مقرون بصرفه ای بوده و فروش گسترده ای دارد.

سیر خشک شده در سراسر ایران محوبیت زیاد داشته و از فروش آن از درخواست خرید زیادی برخوردار می باشد.

سیر خشک شده انواع مختلفی دارد که یکی از بهترین آنها سیر اسلایس شده است که درخواست خرید زیادی دارد این نوع سیر فروش گسترده ای در سراسر ایران دارد.

بسته بندی سیر

سیر را می توان با بسته بندی های مختلف صادر نمود. بسته بندی که در امروزه در بازار های جهانی بیشتر استفاده می شود، بسته بندی توری است. در بازار داخلی سیر را به چند روش بسته بندی می کنند از جمله:

  1. توری
  2. کارتن
  3. سبد

توجه داشته باشید بسته بندی های داخلی مانند توری نیز جنس ان و نوع ان متفاوت است با توری صادراتی.

بسته بندی سیر صادراتی

بسته بندیسیر صادراتی و دیگر محصولات کشاورزی سفارشی است. به این شکل که مشتری سفارش خود را اعلام می کند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کیفیت سیر
  • سایز
  • نوع بسته بندی
  • وزن بسته بندی ها
  • قیمت سیر
  • بارگیری

بعد از اینکه مشخص شد نوع بسته بندی و حجم بسته بندی سیر به سورت صورت شده در می اید و در این توری ها قرار می گیرد.

بسته بندی سیر صادراتی را می توانید در شکل های مختلف سفارش دهید. امروزه به دلیل مهم شدن مسئله بسته بندی در صادرات محصولات مختلف، این نیاز را ایجاد نموده تا برای گسترش صادرات بیشتر و بهتر به فکر بسته بندی های شیک و خاص صادراتی باشیم. باید در نظر داشته باشید که بسته بندی سیر داخلی و صادراتی متفاوت است.(طرح فراوری و بسته بندی سیر)

صادرات کنسانتره انگور به سایر کشورها از مبدأ کارخانه به صورت بشکه ای با بسته بندی اسپتیک و با کانتینر یخچال دار انجام می شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فراوری و بسته بندی سیر

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصول
Product Name
کد آیسیک
سیر (کشاورزی)Garlic, growing۰۱۱۲۵۱۲۳۱۰
سیر سرخ شده ( غیر منجمد)Fried garlic, not frozen۱۵۱۳۵۱۲۴۳۳
سیر فرآوری شده (غیر از ترشی)Processed (black) Garlic۱۵۱۳۵۱۲۶۰۵
سیر ترشیGarlic pickles۱۵۱۳۵۱۲۴۴۸
اسلایس سیر خشکSliced garlic, dried۱۵۱۳۵۱۲۴۹۴

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید فراوری و بسته بندی سیر

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصول
Product Name
کد تعرفه گمرکی
سیر (کشاورزی)Garlic, growing۰۷۰۳۲۰۰۰
سیر سرخ شده ( غیر منجمد)Fried garlic, not frozen۲۰۰۵۹۹۰۰
سیر ترشیGarlic pickles۲۰۰۱۹۰۰۰
اسلایس سیر خشکSliced garlic, dried۰۷۱۲۹۰۹۰

 

وضعیت واحد های فعال طرح فراوری و بسته بندی سیر

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح فراوری و بسته بندی سیر در کشور به تفکیک استان آمده است .

استانشهرستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
تهرانتهران ترشی سیر۶۸۰تن
تهرانپاکدشت ترشی سیر۱۰۰تن
تهرانریسیر فرآوری شده (غیر از ترشی)۱۸تن
زنجانابهر ترشی سیر۱۵۰تن
گیلانرودبار ترشی سیر۱۰۰تن
خراسان رضویگناباد اسلایس موسیر۵۰۰تن
لرستانخرم آبادسیر ترشی۵۰تن
فارسشیرازسیر فرآوری شده (غیر از ترشی)۵۰۰تن
گیلانرودبارسیر ترشی۱۰۰تن
اردبیلاردبیل اسلایس سیر۵۰تن
قمقم درجه بندی وبسته بندی سیر۲۰تن
قمقم سیرداغ۱۰۰تن
قزوینقزوین سیرداغ۳۰تن
قزوینالبرز سیرداغ۶۱.۵تن
البرزکرج اسلایس موسیر۵تن
البرزنظرآبادسیر فرآوری شده (غیر از ترشی)۲۰تن
البرزکرج ترشی سیر۱۰۰تن
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۲,۵۸۵تن

روش تولیدی پودر سیر

فرآیند روش تولید پودر سیر در طرح توجیهی  ذکرشده ؛ شامل ۹ مرحله است که در ابتدا ریشه‌های سیر را گرفته و آن را توسط انتقال دهنده‌هایی به دستگاه شستشو هدایت می‌کنند‌. پس از شستشو و ضد عفونی کردن سیر، آن را به دستگاه پوست‌گیری انتقال می‌دهند و پوست آن گرفته می‌شود. عملیات شستشو و ضد عفونی کردن جهت حذف آلودگی بقایای سمومی که ممکن است در حین کشت به کار رفته باشند، انجام می‌شود‌. توسط دستگاه خرد‌کن حبه‌های سیر را به اندازه‌های ۵ میلیمتر خرد می‌کنند و سپس آن را به دستگاه خشک‌کن انتقال می‌دهند برای بار دوم در این مرحله نیز سیر‌ها شسته می‌شوند و این عمل در حین انتقال به خشک‌کن‌ها با ریزش آب بر روی آنها صورت می‌گیرد‌. از دستگاه خشک‌کن به منظور خشک‌کردن سیر خرد شده استفاده می‌گردد. دمای خشک کن نباید از ۶۵ درجه سانتیگراد بالاتر رود‌. خرده‌های سیر که خشک شده‌اند در آسیاب غلطکی به صورت پودر درمی‌آیند سپس از آنجا توسط بالابرهای حلزونی در سیلوهایی جهت ذخیره‌سازی ریخته می‌شوند‌. پودر سیر از سیلوی ذخیره ماشین‌های پرکن برده می‌شود و پس از پر کردن در بسته‌های سلوفانی۷۵ گرمی بسته‌‌بندی می‌شود‌. هر ۱۲ عدد کیسه سلوفانی در یک جعبه مقوایی بسته‌بندی شده. هر ۱۲ جعبه مقوایی نیز در یک کارتن قرار می‌گیرد و در انبار محصول نگهداری می‌شود و از آنجا به بازار مصرف حمل می‌گردد‌.(طرح فراوری و بسته بندی سیر)

 4طرح توجیهی پودر سیر
روند تولید سیرترشی در صنعت چگونه است؟

سیرترشی، جزو خوراکی‌های پرطرفداری است که از زمان‌های گذشته در ایران به‌صورت سنتی تهیه می‌شده و در طول سال‌های اخیر هم بازار تولید صنعتی این محصول، رونق خوبی داشته است. برای تهیه سیرترشی در کارخانه‌ها، سیرها را با سرکه حرارت می‌دهند تا آماده عرضه به بازار شوند.

وضعیت واحد های فعال فراوری و بسته بندی سیر

در نمودار زیر تعداد واحدهای فعال فراوری و بسته بندی سیر در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات فراوری و بسته بندی سیر

جدول واردات و صادرات فراوری و بسته بندی سیر در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

بازار هدف طرح فراوری و بسته بندی سیر

با توجه به ماهیت طرح امکان سنجی تولید پودر سیر، تمامی استان‌های کشور دارای بازار مناسبی برای ارائه این گونه محصولات هستند. در بخش صادرات کشور ما حضور قوی در بازارهای جهـانی ندارد. یکـی از دلایـل ایـن امـر بـر اسـاس اطلاعات موجود در بخش کشاورزی، کیفیت پایین جـنس در بخـش فـرآوری اسـت‌. راه‌حـل ایـن مـشکل اصلاح نژاد، استفاده از ماشین‌آلات مناسب و بهره‌گیری از آزمایشگاه‌های مجهز کنار خط تولید برای این امر است. علت دیگر نبود برنامه‌ریزی در زمینه تولید برای صادرات است. بـه ایـن معنـی کـه بـرای حـضور در بازارهای جهانی باید شبکه‌ای وجود داشته باشد تا محصول را از بخش تولید مواد اولیه تا فرآوری و تبدیل به محصول تحت نظارت اصولی و صحیح قرار دهد و محصول را با کیفیت و استاندارد مورد تقاضای بازارهای هدف تولید کند‌.

تحلیل ضرورت اجرای پروژه پودر سیر

  کاربرد محصول طرح امکان سنجی مذکور بیشتر به دو صورت گیاه دارویی و مصرف در غذاها به عنوان چاشنی است. انسان‌ها در طول سالیان متمادی از سیر برای درمان و پیشگیری از سخت شدن رگ‌ها (آرتریواسکلروز)، فشارخون بالا، سرماخوردگی‌ها، سرفه، برونشیت و ناراحتی‌های مجاری معده‌ای-روده‌ای استفاده کرده‌اند. در مصرف پودر سیر به عنوان چاشنی‌، آماده مصرف بودن و سهولت استفاده پـودر سـیر آمـاده از نکـات بسیار مهمی است که با توجه به صرفه‌جویی در زمان این محصول را متمایز می‌سازد‌.
نتیجه‌گیری و پیشنهاد امکان سنجی طرح 

با توجه به روند بررسی های انجام شده در طرح توجیهی بالا و دلایل ارائه گردیده، می‌توان گفت که ایجاد واحد تولید پودر سیر بسته‌بندی شده، دارای توجیه اقتصادی می‌باشد. چرا که واحد صنعتی تولید پودر سیر در کشور فعالیت نمی‌کند و برای احداث واحدهای جدید نیز مجوز صادر نشده است. بنابراین لازم است مشوق‌هایی جهت سرمایه‌گذاری برای احداث واحد تولید پودر سیر در نظر گرفته شود و متولیان آن (وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و تعاون) در این زمینه به سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، بانک‌ها و … اطلاع‌رسانی کنند‌. پس از انجام مطالعات و بررسی‌های مختلف فنی و اقتصادی در این گزارش، مشخص گردید که اجرای طرح تولید پودر سیر دارای توجیه اقتصادی کامل می باشد زیرا با سرمایه‌گذاری حدود ۱۵.۵ میلیارد ریال برای احداث یک واحد به ظرفیت ۳۰۰ تن در سال، شاخص‌های اقتصادی طرح، نظیر قیمت تمام شده، سود سالیانه و مدت زمان بازگشت سرمایه (برابر با ۶ سال‌) نسبتاً مطلوب می‌باشد و به‌طور مستقیم ۹۶ نفر شغل ایجاد می‌کند‌.(طرح فراوری و بسته بندی سیر)

صادرات سیر با آمار جهانی

از آنجا که سیر در مناطق مختلف ایران کشت می شود و با توجه به شرایط اقلیمی موجود در این مناطق، زمان برداشت این محصول نیز در دوره های زمانی متفاوتی می باشد. برای مثال سیر همدان یا سیر خشک همدان، در اواسط خرداد ماه آماده برداشت می شود در حالی که زمان برداشت آن در استان اردبیل یک ماه زود تر یعنی در اواسط اردیبهشت ماه است و همین ویژگی باعث تبدیل شدن این محصول به گزینه ی مناسبی برای صادرات می شود.
لازم به ذکر است که همه ی محصولات رابه طور دقیق و جزئی نمی توان بررسی کرد و به همین علت گروهی از کالا ها را که مرتبط با کالای مورد نظر شما است، تحلیل و بررسی میکنیم تا استعداد های بازار محصول منتخب را در مناطق مختلف دنیا بشناسیم.
تمام گزارشات زیر براساس آنچه تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی در گمرکات اظهار و ثبت شده، درج شده است.
تلاش بر این است که با مطالعه این گزارشات فضای تجاری محصول مدنظرتان را بهتر بشناسید و با آگاهی بیشتر اسباب نتیجه گیری قوی تر را برای تجارت خود فراهم آورید.

وضعیت بازار جهانی

آمار صادرات سیر

رقبا در بازار جهانی است.
رقم کل صادرات: ۲,۱۳۰,۶۴۹,۰۰۰ دلار
میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: ۳ درصد
میزان رشد یکساله ارزش هر واحد: ۳- درصد
میانگین فاصله از کشور وارد کننده: ۴,۶۶۱ KM

آمار واردات سیر

هدف شناخت متقاضیان و پتانسیل ها در بازار جهانی است.
رقم کل واردات: ۲,۰۹۹,۴۸۷,۰۰۰ دلار
میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: ۶ درصد
میزان رشد یکساله ارزش هر واحد: ۲- درصد
میانگین فاصله از کشور صادر کننده: ۵,۲۱۶ KM

نمودار صادرکننده ها

نمودار میله ای زیر، نشان دهنده ی رتبه و حجم صادرات کشور های جهان است.

بیشترین ظرفیت و پتانسیل صادراتی برای صادرات این محصول از جمهوری اسلامی ایران را کشورهای اندونزی، عمان و امارات دارا هستند. جمهوری اسلامی ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با ترکمنستان دارد. بازار اندونزی بیشترین ظرفیت تقاضا را برای کالای ذکر شده دارد. اندونزی بیشترین تفاوت بین پتانسیل صادرات و صادرات واقعی را از نظر ارزش نشان می دهد، ظرفیت باقیمانده صادرات به ارزش ۲۱۱٫۹ هزار دلار است.
نمودار وارد کننده ها و میانگین فاصله از مبدا

هرچه دایره ها به سمت بالاتر باشند گویای این است که فاصله ی کشور واردکننده تا محل تامین آن بیشتر است به عبارتی شعاع فاصله ای که میتوانیم در آن فعالیت کنیم بیشتر است.
اگر خط عمودی این نمودار زیر ۲ الی ۳ هزار کیلومتر را نشان بدهد یعنی حمل و نقل و تامین کالای مورد نظر بسیار مهم و موثر می باشد پس راهکارهای حمل و نقلی را باید بررسی کرد.
تامین برخی از کالاها محدود به کشورهای خاصی است لذا تامین آن از کشورهای دورتر انجام میشود و به علت ارزش زیاد آن محصول حمل و نقل در آن مطرح نیست.

سیر
ایران تا شعاع ۴ هزار کیلومتری قابلیت پوشش و صادرات در ۴۰ الی ۵۰ کشور را دارد.

نمودار نرخ رشد واردات

نمودار عمودی نشان دهنده مقدار رشد یکساله بازار محصول انتخابی و نمودار افقی نشان دهنده ی رشد بازار در پنج سال گذشته می باشد. هرچه نمودار به صفر نزدیکتر باشد به این معنا است که میزان رشد بازار این محصول کاهش پیدا کرده، در حال کوچکتر شدن است و دارای ظرفیت های رشد زیادی نیست. چنانچه زیر صفر و منفی باشد یعنی فرصت های تجاری این بازار در حال از بین رفتن است و آینده قابل پیش بینی ندارد و تمرکز اصلی را باید روی بازار کشورهای بالای نمودار گذاشت. حجم و اندازه دایره های این نمودار نیز نشان دهنده ی رقم میزان تجارت کشورهاست.

سیر
سیر صادراتی ایران محصولی پر تقاضا در بازار میوه تره بار کشورهای جهان بوده که سالانه حجم قابل توجهی از این سبزی پرخاصیت، برای صادرات به کشورهای دور و نزدیک به ایران، در بازار محصولات کشاورزی صادراتی، تولید و خرید و فروش می شود.
چنانچه قصد صادرات سیر تازه را دارید، می بایست تا اواسط فصل بهار یا اوایل تابستان و البته بسته به منطقه کشت شده، صبر کنید. در غیر اینصورت می بایست نسبت به صادرات سیر خشک شده اقدام نمایید.

تحلیل پتانسیل صادراتی

در این نمودار میزان توان و ظرفیت صادرات به کشورهای دیگر را به ترتیب عددی، که نشان دهنده ی رتبه پتانسیل صادراتی و به ترتیب اندازه دایره، که نشان دهنده ی میزان تقاضای کشورها و به ترتیب پهنای خط، که نشان دهنده ی سهولت معامله با آن هاست، میتوان مشاهده کرد.
اسم هر کشور کنار دایره نوشته شده و رنگ دایره هر کشور طبق منطقه آن دسته بندی شده است. برای مثال دایره های قرمز کشورهای منطقه شرق آسیا را نشان میدهد.

سیر
نمودار میزان پتانسیل صادراتی

در این نمودار دو نوع خط دیده می شود. خط های ممتد و خط های متقاطع (خط چین).
طول خطوط ممتد نشان دهنده فاصله میان ظرفیت صادراتی و صادرات واقعی و در نتیجه پتانسیل موجود در بازار آن کشورهاست.
بازار کشورهایی که دارای خطوط متقاطع هستند، واردات بیشتری نسبت به تقاضا و پتانسیل واقعیشان دارند و در نتیجه پتانسیل صادراتی قوی ای ندارند.

سیر
نقشه جغرافیایی بر اساس پتانسیل صادراتی

در این نقشه هر کشور با دایره و رنگ مربوط به منطقه آن نشان داده شده است.
دایره داخلی و پررنگ تر هر کشور نشانگر میزان صادرات واقعی به آن کشور است و دایره کمرنگ تر دور آن نشان دهنده پتانسیل موجود بازار در آن کشور است.
درصد نوشته شده در هر دایره بیانگر درصد پتانسیل صادرات به آن کشور است.
بیشترین ظرفیت و پتانسیل صادراتی برای صادرات این محصول از جمهوری اسلامی ایران را کشورهای اندونزی، عمان و امارات دارا هستند.
جمهوری اسلامی ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با ترکمنستان دارد.
بازار اندونزی بیشترین ظرفیت تقاضا را برای کالای ذکر شده دارد.
اندونزی بیشترین تفاوت بین پتانسیل صادرات و صادرات واقعی را از نظر ارزش نشان می دهد، ظرفیت باقیمانده صادرات به ارزش ۲۱۱٫۹ هزار دلار است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار فراوری و بسته بندی سیر

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳.۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۶ درصد


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۴ امتیاز)