طرح مزارع تفریخ و پرورش بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان

ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﭘﺮورﺷﯽ آزاد ﻣﺎﻫﯿﺎن، ﻗﺰل آﻻی رﻧﮕﯿﻦ ﮐﻤﺎن است که ﺑﻮﻣﯽ اﯾﺮان ﻧﯿﺴﺖ و ﺗﺨﻢ ﭼﺸﻢزده آن از ﮐﺸﻮر ﻫـﺎی ﻣﺨﺘﻠـﻒ وارد ﮐﺸـﻮر ﺷﺪه و ﭘﺮورش می یابد. امروزه ماهی قزل آلای رنگین کمان به صورت ماهی شماره یک اکثر کارگاه‌های تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی در بیشتر نقاط جهان درآمده ‌است. این ماهی طعمی عالی و بافتی گوشتی و لطیف دارد. برای شناخت تازگی این ماهی، به مشام خود اطمینان کنید. ماهی تازه به هیچ‌ عنوان بوی بد آمونیاک نمی‌دهد. فلس ماهی تازه به آسانی جدا نمی‌شود. اگر ماهی مانده را فشار دهید، جای انگشت‌تان روی بدن ماهی می‌ماند اما ماهی تازه سفت و محکم است. داخل آبشش‌ها باید قرمز رنگ باشند، در حالیکه آبشش ماهی مانده رنگ پریده و روشن است.
پروش ماهی قزل آلای رنگین کمان از سال ۱۳۳۸ با واردات بچه ماهی از خارج از کشور آغاز شد و تکثیر مصنوعی آن از اوایل دهه ۱۳۴۰ در کشور انجام گرفته است، تا قبل از سال ۱۳۷۲ تخمگیری و تولید بچه ماهی بصورت تجربی در برخی از مزارع انجام می گرفت. در سال ۱۳۷۵ سازمان شیلات ایران بر اساس تجارب عملی کارشناسان و با بهره گیری از دانش و تکنولوژی روز دنیا اقدام به تدوین اولین دستورالعمل تکثیر ماهی قزل آلای رنگین کمان نمود و اکنون پس از دو دهه با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیکی و تجارب جدید این دستورالعمل با توجه به شرایط کشور مانتیازمند به بازنگری می باشد. امروزه با توجه به گسترش سریع مزارع پرورش قزل آلای رنگین کمان در کشور، نیاز روز افزون به بچه ماهی با کیفیت بعنوان مهمترین نهاده این فعالیت بیش از پیش احساس می شود. بدین منظور این دستورالعمل برای صدور مجوز مزارع تکثیر ماهی قزل آلای رنگین کمان تدوین گردید.
به منظور ایجاد مزارع تکثیر مناسب برای تأمین تخم و بچه ماهی مورد نیاز مزارع پرواربندی ماهی قزل آلای رنگین کمان، ضوابط فنی ایجاد مزارع تکثیر به شرح زیر تدوین می گردد.

اکوسیستم مناسب جهت پرورش ماهی

این ماهی در جاهایی که بستر شنی و آب شفاف ، سرد ، سرشار از اکسیژن می باشد اقدام به تخم ریزی می نماید . قزل آلا ی رنگین کمان می تواند حرارت بالاتر و اکسیژن کمتر را نسبت به سایر آزاد ماهیان تحمل نماید و در شرایط یکسان ، رشد سریعتری نسبت به قزل آلای قهوه ای دارد تخمهای قزل آلا در ۸۲ روز و ۵ درجه کامل می شود اما همین عمل در حرارت ۱۰ درجه ۴۱ روز طول می کشد با دو برابر شدن دما همین ۲۰ درجه فقط در مدت ۵ روز کامل می شوند.قزل آلا ی رنگین کمان دیرتر از ماهی قزل آلای خال قرمز تخم ریزی می نماید.
البته امروزه واریته هایی حاصل گردیده که تخم ریزی آنها حتی جلوتر شروع می شود . بهترین درجه حرارت برای رشد و نمو و سلامت طبیعی آن ۱۲ سانتی گراد است (۷ تا ۹ دکتر عمادی) حال آنکه عالی ترین گرما برای رشد و نمو اقتصادی آن در صورت مناسب بودن کیفیت آب بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد ( عمدتا ۱۷ درجه سانتی گراد ) می باشد.فصل تخم ریزی قزل آلا نسبت به محل و درجه حرارت متفاوت می باشد ماهی قزل آلای رودخانه ای و قزل آلای قهوه ای در پاییز و ماهی قزل آلای رنگین کمان در بهار تخم ریزی می نمایند . در برخی از رودخانه ها ی کالیفرنیا کمتر ماهی داز سال می باشد که حداقل نوعی ماهی قزل آلا یا ماهی آزاد تخم ریزی نکند.۱۳۶۰فصل و زمان تخم ریزی را می توان به طرق مختلف جلو انداخت این روشها شامل تخم گیری گزینشی – مصرف نور مصنوعی با کنترل زمان تابش –و تزریق هورمون هیپوفیز می باشد .تخم گیری گزینشی حائز اهمیت فراوان بوده و از این طریق توانسته اند قزل آلای رنگین کمان بهاره نژاد هات کریک Hotcreek را تولید کنند .احتمالاً هیچ عاملی در تنظیم نمو جنین و رشد آن به اندازه درجه حرارت مهم نمی باشد . تجربه نشان داده است ماهی قزل آلا ی رنگین کمان در درجه حرارت ثابت ۵/۱۵ درجه سانتی گراد هر ماه ۵/۲ سانتیمتر رشد می کند و در حرارت ۲/۷ درجه سانتی گراد کمتر از ۶۲۵/. سانتی متر در ماه رشد می کند .
ماهی قزل آلای یکساله و بالغ می تواند درجه حرارت بیشتر از ۲۰ درجه سانتی گراد را برای مدتی بدون آنکه متحمل آسیب شود به خوبی پشت سر بگذارد .به منظور تولید تخم خوب ماهی قزل آلا ی رنگین کمان بایستی حداقل ۶ ماه قبل از – تخم ریزی در اینکه بیشتر از ۳۰/۱۳ درجه سانتی گراد و ترجیحا بیشتر از ۲/۱۲ درجه سانتی گراد نباشد نگهداری شودبرای تولید ماهی قزل آلا ی رنگین کمان با سرعت رشد زیاد و تخم ریزی در سن ۲ سالگی در ۱۶ ماه اول بایستی آنها را در درجه حرارت نسبتا ثابت ۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری کرده و هنگام رسیدن به سن بلوغ حرارت را به حداکثر ۲/۱۲ درجه سانتی گراد کاهش داد.


تکثیر: به فعالیتی گفته می شود که موجب ازدیاد یک گونه خاص از موجودات آبزی به روش مصنوعی، نیمه مصنوعی و یا طبیعی گردد.
مزرعه تکثیر: به مزرعه ای که به منظور نگهداری پیش مولدین و رسیدگی جنسی تحت اسارت با هدف موندسازی، به گزینی، استحصال سلولهای جنسی، تفریخ و طی دوران نوزادی تا رسیدن به مرحله ای که از جنبه های فیزیولوژیکی، موجود توانایی زیست وسازگاری در محیط طبیعی و یا محیط مصنوعی را داشته باشد، اطلاق می شود. تولید تخم لقاح یافته و بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان از اهداف این مزارع می باشد. در این مزارع ماهیان مولد نر و ماده و پیش مولدین به منظور منبع تولید سلول جنسی (تخمک – اسپرم ) نگهداری می شوند.
تخم سبز : تخمک لقاح یافته با اسپرم را تخم سیز گویند. تخم سبز تا ۴۸ ساعت پس از آب کشیدن و متورم شدن، قابلیت حمل و نقل را دارد.
تخم چشم زده : مرحله ای از تکامل تخم ماهی می باشد که پس از تخم سبز بوده و معمولا متناسب با دمای آب، از نیمه دوم دوران جنینی با ظهور چشم های جنینی به صورت دو لکه در تخم ظاهر می گردد و تا خروج لارو از تخم یا تفریخ تخم ادامه می یابد. در این مرحله تخم قابلیت حمل و نقل را خواهد داشت.
لارو واجد کیسه زرده: به نوزاد خارج شده پس از تفریخ تخم، که واجد کیسه زرده می باشد، گفته می شود.
لارو با شنای آزاد: مرحله جذب کیسه زرده (اندوخته غذایی ) و آغاز شنا و آمادگی شروع تغذیه .مولد ، به ماهیان آماده تولید گامت های جنسی اطلاق می شود.
پیش مولد: به ماهیانی که غدد تناسلی آنها به رشد کامل نرسیده است و با هدف رسیدگی جنسی و آمادگی برای تکثیر نگهداری می شوند. مزارع مولدسازی و اصلاح نژاد: مزارع تکثیری که تولید تخم لقاح یافته نمی کنند به عنوان مزارع مولدسازی و اصلاح نژاد تلقی می شوند.

چرخه زندگی ماهی قزل آلای رنگین کمان

مراحل زندگی ماهی قزل آلای رنگین کمان شامل موارد ذیل است:
۱- تخم سبز
۲ – تخم چشم زده
۳- لارو واجد کیسه زرده ( آلوین)
۴- لارو با شنای آزاد (قرأی)
۵- بچه ماهی
۶- پیش مولد
۷- ماهی بالغ

سن ودوره باروری ماهی قزل آلای رنگین کمان

در گونه های مختلف، مدت زمان بلوغ جنسی نر و ماده ممکن است بین چند ماه یا چند سال متفاوت باشد. بلوغ جنسی قزل آلا به گونه، جنس و شرایط محیطی ( دمای آب، شرایط تغذیه ای و غیره ) که در آن ماهی زندگی و رشد می کند بستگیدارد.

انواع انکوباتور

در طول قرن اخیر تعداد بسیار زیادی از انکوباتور قزل آلا اختراع شده، بهبود یافته و مورداستفاده قرار گرفته است. آنها از مواد سیمانی، سرامیک، شیشه، چوب، فلز یا پلاستیک) و شکلهای مختلفی ساخته شده اند. امروزه به طور گسترده ای از انکوباتورهای کالیفرنیایی (تراف)، سطلی وانکوباتور عمودی استفاده میشود. همچنین زوک های استوانه ای از جنس شیشه در بسیاری از مزارع تکثیر قزل آلا استفاده میشود.

محاسبه تعداد مولدین و پیش مولدین

مولدین ماده : بطور متوسط از هر ماهی مولد ماده با وزن متوسط ۲ کیلوگرم حدود ۲۵۰۰ عدد تخمک استحصال می گردد.
درصد لقاح باروری ۹۰ درصد
تعداد تخم سبز ۲۲۵۰ عدد _درصد تفریخ ۸۰ درصد
تعداد تخم چشم زده ۱۸۰۰ عدد _ درصد از ماندگی آلوین ۹۰ درصد
تعداد آلوین ۱۶۲۰ عدد _ درصد باز ماندگی لارو با کیسه زرده ۹۰ درصد
تعداد رو با کیسه زرده ۱۴۵۸ عدد _ درصد بازماندگی تا وزن ۱ گرم ۹۰ درصد
تعداد بچه ماهی ۱ گرمی ۱۳۱۲ عدد _ درصد باز ماندگی تا وزن ۵ گرم ۹۵ درصد
تعداد بچه ماهی ۵ گرمی ۱۲۴۶ عدد
مولدین نر به نسبت اعدد مولد تر برای ۳ عدد مولد ماده محاسبه می شود.پیش مولدین مورد نیاز به تعداد ۴۰ درصد از کل مولدین نگهداری می شود.

منبع آبی مورد نیاز برای مزرعه تکثیر

آب مورد استفاده در مزرعه تکثیر، سالن انکوباسیون و هچری برای نگهداری تخم، لارو و بچه ماهی تا وزن ۵ گرم وزن فروش) الزاما باید از چشمه یا چاه باشد. دمای ۸-۱۲ درجه سانتیگراد آب چشمه یا چاه الزامی است.پارامترهای فیزیکو شیمیایی منبع آبی مورد استفاده برای مزرعه تکثیر قزل آلای رنگین کمان بر اساس جدول شماره ۴ ارزیابی می شود.
تبصره : استفاده از آب رودخانه برای نگهداری مولدین و پیش موندین منوط به وجود شرایط فیزیکی و شیمیایی مورد تأئید شیلات برای آن منبع می باشد.

هسته اصلاح نژاد

هسته اصلاح نژاد به مراکزی اطلاق می گردد که براساس علم ژنتیک و آمار نسبت به اصلاح نژاد و تولید مولدین با صفات مورد نظر اقدام کرده و مولدین اصلاح شده را در اختیار مراکز تکثیر قرار می دهد. برای صدور مجوز این مراکز علاوه بر شرایط عمومی ذکر شده در دستور العمل بملاحظات ذیل اعمال می شود:
-سیستم امنیت زیستی مورد تائید سازمان شیلات ایران و سازمان دامپزشکی باشد
-دارای کادر تخصصی با تخصص ژنتیک و اصلاح نژاد باشد
-برنامه اصلاح نژاد براساس استاندارد بین المللی ارائه گردد.
-برنامه وروش مدیریت مولدین ارائه گردد. جمعیت پایه دارای شناسنامه ژنتیکی و علامت گذاری شده و اطلاعات مولدین وصفات مورد نظر ثبت گردد.
-دارای پایگاه و نرم افزار ثت اطلاعات مولدین باشد.
-در صورت نیاز به تولید ماهی مقاوم به بیماری دارای امکانات تست چالش باشد.
-برنامه اصلاح نژاد مطابق با برنامه ملی اصلاح نژاد سازمان شیلات ایران باشد.

نحوه صدور مجوز مزارع تکثیر ماهی قزل آلای رنگین کمان

برای مشاهده ضوابط فنی و دستورالعمل صدور مجوز مزارع تکثیر ماهی قزل آلای رنگین کمان اینجا کلیک کنید

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح مزارع تفریخ و پرورش بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان

ظرفیت تولید  : ۱۰ میلیون قطعه در هر دوره (هرسال ۴ دوره )
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۵ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)