طرح پرورش ماهی سوف سفید

ماهی سوف سفید یکی از گونه های بومی ایران است که در حوزه دریای خزر، سد ارس و تعدای از منابع آبی استان آذربایجان شرقی و غربی زیست می کند.ماهی سوف سفید یکی از مهم ترین گونه های پرورشی آب شیرین در بسیاری از کشورهای اروپایی است.در کشور هلند تا وزن ۱ تا ۲ کیلوگرم ، در سایر کشورها مانند لهستان عمدتا به عنوان یک ماهی ذخیره سازی)بچه ماهی نورس، بچه ماهی انگشت قد ( با به کارگیری سیستم ها و روش های مختلف مثل استخرها )تک گونهای یا کشت توام(، قفس ها و تانک ها تولید می شوند.در تانک ها عمدتا در یک سیستم بسته آب پرورش داده می شوند.
مزایا پرورش ماهی سوف سفید
-کیفیت گوشت عالی
-نرخ رشد بالا
– ارزش بازاری بالا
– مناسب برای پرورش متراکم
– کاهش میزان صید ماهی از منابع طبیعی
– ماهی محبوب در سیستم RAS

ویژگی های فیزیولوژیکی و اقتصادی ماهی سوف سفید

اندازه ماهی : طول کل تا ۱۰۰ سانتی متر ، وزن تا ۲۰ کیلوگرم و سن تا ۱۹ سال است.سوف سفید دارای بدن کشیده ، دارای دو باله پشتی ، دارای دندان های قوی میباشد.
مهاجرت : ماهی سوف در اکثر رودخانه هاییکه به دریای خزر می ریزد زندگی می کند و در دریا در سواحل و مناطقی که دارای آب شیرین تر است زندگی و تغذیه می کند .ماهی سوف جز ماهیان شکاری است و اکثرا از ماهیان دیگر تغذیه می کند، فقط در روزهای اول زندگی لاروهای آناز انواع پلانکتون ها (روتیفر و دافنی) تغذیه می نمایند.
سن بلوغ : ماهی سوف در سن ۳ تا ۴ سالگی به سن بلوغ می رسد.
زمان تخم ریزی : تخم ریزی از اسفند تا اردیبهشت صورت می گیرد. جمعیت مهاجر از بهمن تا اردیبهشت به تالاب انزلی و کمی نیز به تالاب چمخاله ، شلمان رود ، سفیدرود و برخی از رودخانه های کوچک دیگر در استان گیلان ،رودخانه ارس آذربایجان غربی کوچ می کنند.دمای آب برای تکثیر ۱۰ تا ۱۴ درجه می باشد.
این نوع ماهی دارای ارزش اقتصادی است و سالانه ۲۰ تا ۴۰ تن و عمدتا در گیلان صید می شود.
هماوری : به ازای هرکیلوگرم وزن بدن ماهی سوف ، ۱۰۰ هزار عدد تخم وجود دارد .یک ماهی ۲ کیلویی ۲۰۰ هزار عدد تخم ، ۱۰۰ هزار عدد لارو ، ۱۵ هزار عدد بچه ماهی ۱ گرمی تولید می کند.نرها لانه ها را تمیز می کنند وسپس ماده ها در آنها تخم ریزی می نمایند.نرها از لانه های پر از تخم حفاظت وحراست می نمایند تا نوزادان تفریخ یابند.باید لانه ها را هر روز بازرسی نموده وآنها یی را که پر از تخم هستند به تفریخگاه منتقل نمود.ماهی سوف خصوصا دارای قدرت باروری زیاد است. بنا بر این مشاهده صدها هزار تخم در لانه آنها غیر معمول
نمی باشد. تخم های ماهی سوف در مدت ۶ تا ۱۰ روز و در حرارت ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتی گراد شکافته می شوند.
مرحله ای که نوزادان تغذیه نمی کنند، درحرارت ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتی گراد،نسبتا طولانی است ( ۵ تا ۹ روز). دراستخرهایی که آب آنها سرد تر است ، این دوره طولانی تر هم می شود.

ارزش شیلاتی ماهی سوف سفید در ایران و جهان

براساس برآوری که شده این ماهی در ایران مناطقی ازمنابع آبی گیلان و حوزه ارس که صید میشود از ارزش اقتصادی زیادی برخوردار است . ماهیان زیر یککیلو حدود ۵۰۰ هزار ریال و اوزان بالاتر با قیمتهای بیش از ۶۰۰ هزار ریال به فروشمی رسد .
در یکزنجیره تولید و فروش هر کیلوگرم ماهی سوف از مزرعه حدود ۴ یورو و ارائه به بازار قریب ۶ برابر یعنی ۲۴ یورو افزایش قیمت دارد .همچنین این گونه در جهان نیز از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است ،چنانچه بر حسب گزارش فائو فیله این ماهی در اروپا تا ۴۰ یورو بفروش می رود .
با توجه به اینکه ماهی سوف سفید یکی از گونه های بومی ایران است که در حوزه دریای خزر ، سد ارس و تعدای از منابع آبی استان آذربایجان شرقی و غربی زیست می کند .از آنجایکه ماهی سوفبعنوان یکی از گونه های گوشتخوار و مبارز بیولوژیک در مزارع ماهیان گرم آبی جهت حذف ماهیان هرز معرفی میشود ، پتانسیل پرورش این ماهی در مزارع پرورشی و نیز تنوع بخشی به گونه ماهیان در قفسرا نیز خواهد داشت.لذا ضروریست با سرمایه گذاری مناسب یک گونه جدید بومی به صنعت آبزی پروری کشور معرفی گردد.

پرورش ماهی سوف سفید

ماهی سوف سفید یکی از مهم ترین گونه های پرورشی آب شیرین در بسیاری از کشورهای اروپایی است.در کشور هلند تا وزن ۱ تا ۲ کیلوگرم ، در سایر کشورها مانند لهستان عمدتا به عنوان یک ماهی ذخیره سازی(بچه ماهی نورس، بچه ماهی انگشت قد ) با به کارگیری سیستم ها و روش های مختلف مثل استخرها (تک گونه ای یا کشت توام)، قفس ها و تانک ها تولید می شوند.در تانک ها عمدتا در یک سیستم بسته آب پرورش داده می شوند.
پرورش ماهی سوف توام با پروش کپور ماهیان در استخر خاکی از قرن ۱۹ میلادی در مرکز و شرق اروپا شروع شد .در آغاز قرن بیست و یکم، تاسیسات آبزی پروری اولین تولید ماهی سوف در سیستم های آبزی پروری چرخش (RAS) در غرب اروپا تاسیسشد و نزدیکبه یکدهه ، کمتر از ده فقره از این امکانات وجود داشت . روشهای پرورشسوفبه صورت متراکم در
مراحل اولیه توسعه می باشد ، اما این گونه چشم انداز خوبی برای توسعه آبزی پروری اروپا در نظر گرفته شده است . پرورش متراکم ماهی سوف سفید عمدتا در کشورهای دانمارک ، هلند ، فنلاند ، فرانسه ، جمهوری چک ، استرالیا ، آلمان ، رومانی ، بلژیک وکرواسی انجام می گیرد.همچنین در نقشه فائو پرورشسوفدر هلند و لهستان نیز درحال افزایش است.
ذخیره سازی ماهیان در داخل وانهای ۴۰۰۰ لیتری به میزان ۱۷۰ عدد در مترمکعب ( اوزان ۲/۶ تا ۵ گرم)به تعداد کل ۳۵۰۰ قطعه و تنظیم نور به میزان ۹ وات برایبرقراری ۱۲ ساعت روشنایی و ۱۲ساعت تاریکی.

سیستم های رایج در پرورش ماهی سوف سفید

۱- سیستم بسته
۲- سیستم باز
۳- سیستم ترکیبی

مراحل آماده سازی مخزن پرورش ماهی سوف سفید

۱- مجهز کردن سیستم به برج هواده در مسیر آبورودی جهت افزایش اکسیژن آب چاه و حذفگازهای مضر
۲- نصب هواده دمنده هوا داخل وان ها
۳- اصلاح سیستم ورودی و نصب شیر فلکه ها
۴- قرار دادن دو پمپ مکش آب از حوضچه ذخیره به سمت وان های پرورشی
۵- تنظیم جریان آب ورودی وان ها بر اساس نیروی گریز از مرکز(در جهت عقربه های ساعت) برای سهولت در خروج پسمانده

مراحل انتقال بچه ماهی ها

۱- قبل از انتقال بچه ماهیان ، قطعغذا دهی به مدت ۲۴ ساعت
۲- استفاده از ماشین حمل مجهز به کپسول اکسیژن ، چان و مونومتر
۳- نمونه برداری از بچه ماهیان به منظور بررسی صحت و سلامتی و وضعیت آلودگی های انگلی قبل از انتقال ، رقم بندی بچه ماهیان با دستگاه سورتر دستی یا به روش چشمی
۴- اندازه گیری وزن ماهیان با استفاده از ترازوی دیجیتال با دقت ۱ گرم و طول با استفاده از تخته بیومتری با دقت ۱میلی متر جهت تعیین میزان بیوماس ماهیان و سنجش میزان غذای روزانه
۵- ضدعفونی بچه ماهیان با محلول نمکی به میزان۳ گرم در لیتر قبل از انتقال به وان ها و درحین پرورش بصورت هقته ای دو بار.

پایش بهداشتی ماهیان

۱- ضدعفونی ماهیان حداقل هفته ای دو بار با محلول نمکی به میزان ۳ میلی گرم در لیتر
۲- قرار دادن پاشویه آهکی در ورودی سالن پرورش
۳- ضدعفونی ساچوک و سایر وسایل با محلول آهکی یا نمکی قبل از ورود به وان ها
۴- اختصاص وسایل مرتبط با پرورش (سطل ، تشت، ساچوک و ….) بطور مجزا بر ای هر وان
۵- ثبت کلیه اطلاعات مربوط به تلفات، میانگین وزن ، وقایع روزانه
۶-پس از مشاهده بیماری، نسبت به درمان ماهیان با حمام نمک ۳ گرم در لیتر وکلرامین تی به میزان ۰/۰۲ گرم در لیتر و فرمالین ۰/۰۱۵ میلی لیتر در لیتر بهمدت ۰/۵ ساعت استفاده می شود.

بازار تولید ماهی سوف سفید

تولید بازاری ماهی سوف بدلیل پرورش متراکم ، کیفیت گوشت بالای ماهی ، نرخ رشد بالا و ارزش بازاری اهمیت دارد و این گونه مناسب برای پرورش متراکم بوده .وهمچنین پرورش این ماهی بخاطر کاهش ذخایر طبیعی آن ارزش دارد .در گذشته ، ماهی سوف بطور غیر متراکم در حوضچه های خاکی یا دریاچه ها پرورش می یافت . اما طی دهه های اخیر ، این گونه بطور موفقیت آمیزی تحت شرایط مداربسته پرورشمی یابد. سیکل تولید کامل ماهی سوف حدود ۳ تا ۴ سال بطول می انجامد.پرورش ماهی در چنین سیستم هایی برای اهلی کردن ماهی استفاده می شود.
در تانکهای ۲ – ۵ متر مکعبی ، تراکم ماهیان سوف ۱۰ تا ۳۰ کیلوگرم در متر مکعب بوده و حداکثرتراکم ماهی سوف در تانکهای بزرگتر ( ۲۰ تا ۳۰ مترمکعبی) برای پرورش ماهیان تا بیش از ۱ کیلوگرم ، ۸۰ کیلو گرم در مترمکعب گزارش گردید. همچنین ماهی بعد از ۱۵ تا ۱۸ ماه در سیستم بازچرخشی به وزن بالای ۱ کیلوگرم می رسد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح پرورش ماهی سوف سفید

ظرفیت تولید سالیانه : ۵ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت استخر :  ۳۰۰۰ مترمکعب
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۵۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۲۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)