طرح پرورش گل نرگس و تولید گالانتامین

نرگس دسته ای از ۵۰ گیاه مختلف پیاز دار، که از اروپا تا آفریقای شمالی می روید را شامل می‎‌شود. تاریخچه گل نرگس نشان می دهد که از دیرباز در بین مردم سراسر جهان محبوب و شناخته شده بوده است. بسته به نوع گونه آن، گلهایش می تواند به صورت تنها و یا دسته ای بر روی یک ساقه باشد. انواع گل نرگس امروزه در سراسر دنیا کشت می شود. نرگس نباتی است دائمی با پیازهای کشیده گلابی شکل که پیازها دارای ورقه های فلسی و مطبق هستندو دارای مواد سمی از نوع آلکالوئیدها می باشند . عطر نرگس شاداب کننده است و برای مخاط و سینوس ها مفید است و از سرماخوردگی جلو گیری می کند. این عطر می تواند همراه خون وارد سلول های مغزی شود و روی کارکرد مغز اثر مثبت بگذارد. گل نرگس در کشورهای غرب اروپا، از شرق اسپانیا و پرتغال گرفته تا به آلمان و انگلستان به صورت خودرو می روید. در کشور ولز این گل به عنوان گل ملی شناخته شده است.
به طور کلی، گلهای آن شبیه به یک ساز ترومپت و یا یک فنجان است که با ۶ گلبرگ در اطراف خود، تزیین شده است. نرگس رنگ‌های مختلفی دارد؛ مثل سفید، زرد، نارنجی، صورتی و این روزها هم رنگ‌های جدیدتر که با اصلاح نژاد صورت گرفته است. اکثر گلهای نرگس عطر زیادی دارند اما گاهی اوقات برخی گونه ها بوی کمی هم دارند. گل‌های او در اواخر زمستان شکوفه می‌دهند. برگ‌های سبز رنگ او، مانند یک بند نازک و ظریف دور گلبرگ‌ها را احاطه کرده و شکل و شمایل مرتب‌تری به آن‌ها داده است.
جهت خرید گل نرگس و مشاهده قیمتها میتوانید به گل فروشی آنلاین گُل سِتان مراجعه کنید تا کمتر از ۳ ساعت این گل های زیبا در خانه شما باشد.(طرح پرورش گل نرگس و تولید گالانتامین)
نام رایج: نرگس
نوع: پیاز دار
قد گل: ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر
محوطه مورد نیاز برای کاشت گل نرگس: ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر
زمان گلدهی: از اوایل آذر تا اواسط اردیبهشت
رنگ شکوفه: زرد
میزان نور مورد نیاز: نور کامل آفتاب تا کمی سایه
میزان آب مورد نیاز: متوسط
دشواری نگهداری: کم
نوع گل: برجسته و جلوه دار

تاریخچه گل نرگس

در مورد گل نرگس یک داستان قدیمی وجود دارد که بسیار معروف شده است. لاتین نرگس Narci، برگرفته از نام یک خدای یونانی است. طبق افسانه‌ها، وقتی نارسیس (خدای یونان باستان)، در حال تماشای انعکاس چهره‌اش در آب رودخانه بود، در آن لحظه به نوعی عاشق عکس خود شده است و برای لمس یا گرفتن آن به سمت رودخانه رفته و در نهایت در این رودخانه غرق شده است.گل‌های زرد زیبایی شروع به رشد کردند و چون دقیقا در همان مکان غرق شدن نارسیس بودند، مردم باور داشتند که این گل‌ها مربوط به اوست. به همین دلیل این گل را گل نارسیسوس یا همان گل نرگس نام گذاری کرده اند. نرگس در زبان انگلیسی با دو نام Narcissus و Daffodil شناخته می‌شود. هر دوی این اسامی به گل نرگس اشاره دارند و یکسان هستند. برخی معتقدند اسم نارسیسوس از کلمه یونانی “نارکائو” به معنی بی حس کردن می‌آید زیرا پیاز این گیاه برای حیوانات سمی است.(طرح پرورش گل نرگس و تولید گالانتامین)

انواع گل نرگس

در کشور ما انواع مختلفی از گل نرگس میروید و امکان کاشت و پرورش آن وجود دارد، که از آن جمله نرگس شهلا، نرگس شیراز، نرگس مسکین، نرگس پرپر، هزار پر یا شست پر و نرگس نروک یا پنجه گربهای را میتوان نام برد.
دو نوع عمده گل نرگس در ایران نرگس شیراز و نرگس شهلا هستند و بقیه گل های نرگس در رنگ های سفید تا نارنجی دیده می شوند . شیپور وسط گل نرگس از گلبرگ های آن پر رنگ تر است وقسمتی از پرچم تغییرشکل داده آن می باشد.
واریته papyracens با گل های کاملا سفید و واریته Geranium با گلبرگ های سفید و تاج نارنجی پر رنگ ،واریته Cheerfulness با گل های زرد مایل به کرم و گلبرگ های نارنجی در بخش مرکزی و واریته Cragford با گلبرگ های سفید و تاج نارنجی در میان گل های نرگس بسیار شایع می باشند.
نرگس بسته به نوع آن در زمان های مختلفی گل می دهد مثلا نرگس شیراز که دارای عطر و بوی منحصر به فردی است در اواخر پاییز تا اواسط بهار گل می دهد ،نرگس شهلا که گلبرگ های زردی دارد و دارای شیپور بزرگی دروسط گلبرگ هاست در اواخر زمستان تا اوایل بهار گل می دهد . نرگس حتی نسبت به زنبق هم به سرما مقاوم تر است.

روش‌های تکثیر گل نرگس

گیاه نرگس را به دو روش زیر تکثیر می‌کنند:

جنسی

روش تکثیر جنسی که توسط دانه انجام می‌شود، منجر به تولید گل‌های متفاوت از نظر رنگ و شکل ظاهری می‌گردد زیرا نرگس دگر گرده‌افشان است. در این روش تکثیر، گل‌دهی معمولاً ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد.

غیر جنسی

روش تکثیر غیر جنسی که با استفاده از تقسیم پیاز انجام می‌شود، منجر به تولید گلی کاملاً مشابه گل پیاز اصلی می‌شود. در این روش تکثیر، پیازها در اواخر تابستان یا در فصل پاییز پیش از شروع رشد برگ‌ها، از خاک خارج شده و پیازچه‌ها از پیاز اصلی جدا شده و در زمان مناسب، در محل جدید که خاک دارای بافت سبک است، با فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر از هم و در عمق حدود ۱۰ سانتی‌متر به طوری که سر پیاز بیرون از خاک باشد، کاشته می‌شوند.

نیازهای اکولوژیک گل نرگس و شرایط نگهداری آن

گل نرگس گیاهی نسبتا مقاوم به سرما است و حساسیت کمتری به یخبندان دارد به طوری که برای به گل نشستن پیازهای نرگس باید یک دوره سرما ببینند. اما بعد به گل نشستن نیازمند دمای بالاتری هستند.

زمان مناسب کاشت

بهترین زمان کاشت گل نرگس در پاییز، و حدود ۴-۲ هفته قبل از سرد شدن زمین است.

انتخاب مکان مناسب کاشت

برای تکثیر گل نرگس جایی را انتخاب کنید که نور کامل یا حداقل جزیی خورشید را دریافت کند. بهترین شرایط برای رشد نرگس، زمانی است که او از نور کامل و کافی خورشید در آغاز بهار بهره ببرد.
اکثر نرگس‌ها می‌توانند در هر خاکی رشد کنند. اما بهترین خاک برای آن‌ها، خاک حاصل خیز همراه با زه کشی مناسب است. در فصول رشد، خاک را مرطوب نگه دارید. خیس بودن بیش از حد خاک بلافاصله باعث از بین رفتن ریشه نرگس می‌شود، پس از مناسب بودن زه کشی و کافی بودن میزان آب اطمینان حاصل کنید.
بسیاری از گونه‌های رایج نرگس، خاک خنثی را به خاک اسیدی ترجیح می‌دهند. اما بعضی هم هستند که در خاک بازی بهتر رشد می‌کنند. برای اینکه بدانید چه درجه ای از اسیدی بودن خاک برای نرگس شما مطلوب است، قبل از کاشت گل نرکس باید گونه نرگس خود را بشناسید و سپس برای انتخاب کود مناسب تصمیم بگیرید.

مناسب ترین خاک برای گل نرگس

نرگس از گل های پیازی محسوب می شود و مانند همه گل های پیازی خاک سبک را دوست دارد و خاک های سنگین و رسی را نمی پسندد. اگر خاک باغچه یا گلدان تان رسی است، برای بهتر شدن زهکشی آن کمی شن را با آن مخلوط کنید. برای باغچه گل نرگس استفاده از کودهای حیوانی مناسب است و برای گلدان های نرگس داخل آپارتمان ورمی کمپوست ، کود مناسبی است.

آبیاری گل نرگس

نرگس، گیاهی است که آبیاری زیاد را دوست ندارد و در صورت افراط در آبیاری ، برگ هایش بیش از حد بزرگ شده و گل نمی دهد زیرا این گیاه برای گل دادن باید کمی خشکی ببیند. ماندگاری گل نرگس در هوای سرد بیشتر است ودر دمای بالاتر گل ها زودتر پژمرده می شوند. نرگس در بعضی از ساعات روز برای گلدهی به نور خورشید نیاز دارد.

انتخاب پیاز گل نرگس

اگر مهارت زیادی در کاشت گیاهان پیازی ندارید، بهترین گزینه برای شروع گل نرگس است زیرا کاشتن پیاز آن تا زمان گل دادنش آسان است و اگر در انتخاب پیاز توجه کنید ، بسیار باصرفه است.
پیاز نرگس رادر فصل پاییز بخرید و در نظر داشته باشید پیازی را انتخاب کنید که هیچ گونه بریدگی، خراش یا دندانه نداشته باشد همچنین چنانچه در این بخش از نمناک گفته شده است باید بدانید پیاز بزرگ تر گل بزرگ تر به شما می دهد.
پیازهای نرگس دو مدل هستند نوع اول آنها فقط یک نوک (دماغه ) دارد و مدل دیگر دو دماغه دارد که گل های درشت تری هم می دهد. هر دماغه، یک ساقه و گل می دهد.
پیازنرگس باید دارای ریشه باشد و نباید از بالای آن ساقه ای سبز شده باشد. اگر نمی خواهید سریع گل نرگس را بکارید ، پیاز آن را در یخچال نگهداری کنید ، باید در نظر داشته باشید که محل نگهداری پیازها عاری از گاز اتیلن باشد زیرا این گاز پیاز نرگس بی بار کرده و سبب گل ندادن آن می شود پس پیاز نرگس را در یخچالی که در آن سیب دارید قرار ندهید.
پیازهای نرگس دو نوع هستند:
نوع اول که فقط یک نوک (دماغه) دارند.
نوع دوم که دو دماغه دارند. گلهایی که از این پیازها به وجود می آید درشت تر می باشند.
هر دماغه در پیاز یک ساقه و یک گل می دهد.

دمای مناسب

گل نرگس در هوای سرد ماندگاری بالایی دارد. دمای بالا موجب پژمرده شدن سریع گلها می شود.

محل مناسب کشت پیاز گل نرگس

گل نرگس برای کاشت در بین درختچه ها و باغچه های باریک مناسب است. این گل زیبا در باغچه ها و در مجاورت با گل های وحشی، حاشیه دیوارها و در جنگل ها در مجاورت درخت ها به خوبی رشد می کند. باغ پر از گیاه، بیشه بزرگ مکان مناسبی برای کاشت این گل زیباست.
برخی از باغبان ها هزاران نرگس را در کنار هم در باغشان میکارند. کاشتن تعداد انبوهی از گیاه نرگس در کنار هم یا در کنار سایر گیاهان مشکلی برای گل های نرگس به وجود نیاورده بلکه باعث بهبود فرآیند رشد آنها می شود. اما بهتر است تعداد کمتری پیاز نرگس در کنار هم کاشته شود.

بستر کاشت
الف) کوددهی قبل از کاشت:

بسته به نوع و بافت خاک و میزان مواد آلی موجود در آن، مقدار ۲۰ تا ۲۵ تن کود حیوانی در هکتار با خاک مخلوط می‌شود و همچنین در هر هکتار، ۱۰۰ کیلوگرم کود پتاس نیز می‌بایست به عنوان کود پایه، مورد استفاده قرار گیرد. پس از پخش کود دامی و شیمیایی، با استفاده از دیسک، کود با خاک مخلوط می‌شود تا بستر لازم برای خروج گل‌ها و برگ‌ها و همچنین تولید پیاز جدید مهیا گردد.

ب) فواصل کاشت:

پیازها در فواصل ۱۵ سانتی‌متر از یکدیگر روی ردیف‌ها و در ردیف‌هایی با فاصله ۵۰ تا ۷۰ سانتی‌متر کشت شوند؛ عمق کاشت نیز حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌متر است. عمق کاشت باید به گونه‌ای باشد تا پیازها تحت تأثیر سرمای زمستان و گرمای تابستان قرار نگیرند.

کاشت پیاز گل نرگس در زمین

جهت کاشت حتما باید پیازهای بزرگ تری را انتخاب کنید که خشک نباشند.
پیاز را در عمقی ۱/۵ تا ۵ برابر اندازه خودش بکارید.
جهت جلوگیری از سرما زدگی باید در فصل زمستان حتما با ۹۰ سانتی متر خاک روی پیاز را بپوشانید.
برای جلوگیری از شلوغی باغچه و تراکم گل ها، پیاز ها را با فاصله ۱۰ سانتی متری از هم بکارید.
برای بهاره سازی گل ها، باید پیاز ها را در فصل پاییز بکارید تا در بهار به گل بنشیند.
قبل از کشت پیازها به مدت ۸-۱۰ هفته در دمای ۶-۸ درجه سانتی گراد در شرایط نور و تاریکی نگهداری شود.

مراقبت از گل نرگس

در صورت عدم رشد کافی گل از کودی با درصد نیتروژن کم و پتاسیم بالا استفاده کنید.
بعد از اتمام گل دهی گل های پژمرده را جدا کنید اما به ساقه گل دست نزنید. ساقه باید به اندازه ای رشد کند که خودش از بین برود تا مواد لازم برای سال بعد را در پیاز خود ذخیره کند.
بعد از از بین رفتن گیاه آن را از پایین ترین بخش ببرید.
بعد از شروع خواب زمستانی گیاه به آن کود استخوانی بدهید.
گیاه نرگس به دلیل داشتن موادی در ترکیبات خود برای حیوانات خانگی سمی است.

مرحله آماده سازی پیاز نرگس

پیازهای گل نرگس بعد از خریداری تا زمانی که کاشته شوند بایستی در یخچال نگه داشته شوند. پیش از اینکه اقدام به کاشت پیازها بکنید.
پیازها برای شروع رشد به دو الی سه هفته زمان نیاز دارند. پس تا زمان سر بر آوردن ساقه ها از خاک از آبیاری آنها اجتناب کنید. پس از شروع روند رشد ساقه ها نباید آنها را کاملا خشک نگه داریم. تا زمان شکوفا شدن گلها هر دو هفته یکبار کود تقویتی همراه با آب به گلدان بدهید، این کار باعث رشد سریعتر و بهتر گیاه می شود. زمانی که گیاه شروع به گلدهی کرد گلدان را از زیر نور مستقیم آفتاب برداشته و در جایی سایه قرار دهید و هر روز مقدار کمی آب به آنها بدهید.
پیازهای گل نرگس برای گل دادن نیاز به عوامل انگیزشی زمستانه دارند. هر پیاز پایه ای به طول ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر تولید می کند که گلها در قسمت انتهایی آن مستقر شده و برگهایش به شکل نواری می باشند.
گیاه نرگس در هنگام رشد پیازها در منزل تنها یکبار به گل می نشیند. برای بهاره سازی باید کاشت پیازه ها در پاییز انجام گیرد و نگهداری از آنها در دمای ۶ الی ۸ درجه سانتی گراد برای ۸ الی ۱۰ هفته در شرایط تاریکی در دستور کار قرار گرفته و به صورت متناوب تحت شرایط نور و تاریکی قرار داده شوند.
بایستی توجه داشته باشید که محلی که پیازها در آن نگه داشته می شوند از گاز اتیلن عاری بوده باشد زیرا وجود این گاز باعث بی بار شدن پیاز نرگس شده و مانع گلدهی آن می شود، بنابراین پیاز نرگس را در یخچالی که در آن سیب هم وجود دارد نگذارید.
بعد از شکوفه دادن گلها در بهار احتمال از بین رفتن بخش بالایی بعضی از ساقه ها وجود دارد. این عمل در واقع برای ممانعت از تغییر و نابودی دانه های گیاه انجام می شود. در صورت زرد شدن برگهای موجود در این ساقه ها حتما آنها را جدا کنید. رشد گل نرگس غالبا به سمت نور خورشید صورت می گیرد، یعنی خود گلها خورشید را جذب می کنند، پس می توانید انتظار رشد آنها در هر نقطه ای از باغچه تان را داشته باشید.

علت گل ندادن گیاه نرگس

پیاز ها برای گل دادن به عوامل ایجاد انگیزش زمستانه احتیاج دارند .از هر پیاز پایه ای به طول ۳۰-۴۰ سانتیمتری تولید شده که گل ها در بخش انتهایی و برگ ها به شکل نواری هستند.
هنگام رشد پیازها در منزل گل ها تنها یکبار تشکیل می شوند .برای بهاره سازی باید پیاز ها در پاییز کشت شده و در دمای ۶-۸ درجه سانتیگراد به مدت ۸-۱۰ هفته در شرایط تاریکی نگهداری شوند و تحت شرایط نور و یا تاریکی متناوب قرار گیرند.
در نظر داشته باشید که محل نگهداری پیازها عاری از گاز اتیلن باشد زیرا این گاز پیاز نرگس بی بار کرده و سبب گل ندادن آن می شود پس پیاز نرگس را در یخچالی که در آن سیب دارید قرار ندهید.

سطح برداشت‌ در هر هکتار

سطح برداشت در هر هکتار طی زمان ۵ تا ۷ ساله میانگین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بوده و سطح برداشت‌ها به نوعی متفاوت است. در مزارع آبی و مزارع دیم بسته به ترسالی و خشکسالی ۳۰ تا ۵۰ میلیون در هکتار است و درآمد خوبی از این طریق کسب می‌شود؛ در هر هکتار ۳ نفر به صورت مستقیم و ۸ نفر نیز به صورت غیر مستقیم مشغول کار هستند. کاشت گل نرگس در هر هکتار سود خوبی دارد به طوری که میانگین سالانه حدود ۶۰ میلیون از این طلای زمینی سود می‌کنیم؛ البته بستگی به شرایط آب و هوایی و بازار کار نیز دارد.

پراکنش گل نرگس
پراکنش در دنیا

مبدأ پیدایش این گیاه، اسپانیا و پرتقال ولی پراکنش آن از اروپا تا شرق آسیا است و در مناطق مدیترانه‌ای به خوبی رشد می‌کند؛ این گل در کشور ولز، گل ملی شناخته شده است. به طور کلی، در ایتالیا، فلسطین، اردن، افغانستان، آلبانی، مراکش، الجزایر، چین، ژاپن و ایران رویش دارد.

پراکنش در ایران

زادگاه طبیعی نرگس در ایران، دشت‌ها و کوهپایه‌های زاگرس در استان‌های لرستان، کردستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس است ولی به دلایل مختلفی از جمله چرای بی‌رویه دام، ریشه‌کنی و جابجایی، در حال حاضر فقط به صورت پراکنده و لکه‌ای در این مناطق رویش دارد.
در برخی نواحی ایران، گیاه نرگس به صورت خودرو وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مناطقی همچون کازرون در استان فارس، منطقه گله‌دار در استان بوشهر، دره‌شهر در استان ایلام، خوسف در استان خراسان جنوبی و پلدختر در استان لرستان اشاره نمود.
در حالی که رویشگاه اصلی گل نرگس در ایران، شهرستان بهبهان در استان خوزستان است ولی در حال حاضر، استان فارس با سطح زیر کشت حدود ۳۰۸ هکتار گل نرگس، یکی از تولیدکنندگان عمده این گیاه زینتی و دارویی در سطح کشور است؛ در بخش جنوبی استان لرستان به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و داشتن زمستان‌های ملایم و نیز درآمدزایی نسبتاً خوب، کشت و توسعه گل نرگس در مناطقی از شهرستان پلدختر از جمله کرکی، کول چپ و شاهزاده محمد مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است به طوری که این شهرستان با دارا بودن ۲۰ هکتار سطح زیرکشت این گل، مقام اول تولید گل نرگس را در استان دارد.

گالانتامین در گل نرگس

گالانتامین یکی از مهمترین آلکالوییدهای موجود در این گیاه است که به عنوان بازدارنده فعالیت آنزیم استیل کولین استراز برای پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر معرفی شده است.
فاکتورهای موثر نوع محیط کشت، طول دوره نوردهی، نوع و غلظت تنظیم کننده های رشد بر باززایی انبوه پیاز نرگس در شرایط درون شیشه ای به منظور تولید ترکیب گالانتامین مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است.
امروزه تهیۀ برخی از مواد مؤثره فعال موجود در گیاهان که در صنایع دارویی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، به طور مصنوعی و سنتزی امکان پذیر نبوده و تنها از طریق منابع گیاهی قابل استحصال و بهره برداری هستند.
گرایش عمومی جامعه به استفاده از داروها و درمانهای گیاهی و به طور کلی فرآوردههای طبیعی به ویژه در طی سالهای اخیر به دلیل اثبات اثرات جانبی مخرب و آلودگیهای زیست محیطی روبه افزایش بوده و از سوی دیگر گیاهان دارویی جزء ذخایر و منابع طبیعی هستند و بسیاری از کشورها کم یا زیاد از یک چنین منبعی برخوردارند که نوع، تعداد و تنوع گونه های گیاهی بر اساس شرایط و موقعیت جغرافیایی هر منطقه متفاوت است .
افزایش تجارت جهانی گیاهان دارویی، نسل گونه های گیاهی را با خطر انقراض مواجه ساخته است. استفاده مطلوب و منطقی از این منابع که به لحاظ فناوری بسیار کم هزینه تر و ساده تر از صنایع دارویی شیمیایی است، می تواند ضمن تأمین بخشی از نیازهای عمده بهداشتی و درمانی جامعه از خروج ارز جلوگیری نموده و مانع گسترش وابستگی به بیگانگان شود.
بنابراین کاربرد روشهای علمی و صحیح در روشهای بیوتکنولوژی و کشت بافت و بهره برداری صنعتی و اقتصادی آن، باعث حفظ این سرمایه های ملی بوده و میتوان به توسعه پایدار در جامعه نیز دست یافت.
گالانتامین، آلکالوئیدی بر پایه دیبنزوفوران است که از تعدادی از گیاهان خانواده نرگسیان شامل زنگوله تابستانی، گلبرفی و نرگس جدا شده است.
اثر دارویی این ماده در کنترل فعالیتهای آنزیم استیل کولین استراز به اثبات رسیده است.
اگرچه سنتز شیمیایی گالانتامین به صورت موفقیت آمیز انجام شده است اما گیاهان منبع اصلی این ماده دارویی با ارزش باقی مانده اند. به دلیل افزایش تقاضا برای گالانتامین و محدودیت منابع گیاهی در دسترس، کشت درون شیشهای گونه های گیاهی تولید کننده گالانتامین مورد توجه محققین به عنوان رویکرد تناوبی برای تولید پایدار قرار گرفته است.
تاکنون دو گونه گیاهی نرگس و زنگوله تابستانی به منظور تولید درون شیشهای گالانتامین مورد مطالعه قرار گرفته اند.
از آنجایی که کشت های خوشه شاخساره توانایی بالایی برای سنتز این ترکیب را دارند، از آنها به عنوان یک مدل سیستمی برای مطالعه بر روی تولید درون شیشهای این ترکیب استفاده میشود.
بیماری آلزایمر اختلالی پیش‌ رونده در عملکرد مغز است که در جریان تخریب عصب‌ها، توانایی‌های ذهنی شخص به‌ تدریج تحلیل می‌رود و رفته‌ رفته به اوج خود می‌رسد. پیامدهای منفی این ناتوانی، حافظه، تفکر، تکلم و رفتار بیمار را در برمی‌ گیرد و هر روزی که از بیماری می‌گذرد اختلال‌های شناختی به‌ قدری شدت می‌یابد که فرد را در انجام فعالیت‌های روزمره خود با مشکل روبه‌رو می‌کند و سرانجام به مرگ وی می‌انجامد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید گالانتامین

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک گالانتامین به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولاتکد آیسیک
گالانتامین (ساشه)۲۴۲۳۵۱۶۴۵۰
گالانتامین (کپسول)۲۴۲۳۵۱۶۴۴۳
گالانتامین (قرص)۲۴۲۳۵۱۲۷۴۵
گالانتامین (ماده موثره دارویی)۲۴۲۳۵۱۴۶۹۷
گالانتامین (پلت)۲۴۲۳۵۱۶۴۴۷

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید گالانتامین

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

سوالات متداول در مورد پیاز گل نرگس
گل نرگس نماد چیست؟

گل نرگس اولین گل هایی است که در بهار می بینیم و نشان دهنده خوبی برای پایان زمستان است. به همین دلیل، دیده می شود که آنها نمایانگر تولد دوباره و آغازهای جدید هستند.

ماندگاری گل نرگس چقدر است؟

از شش هفته تا شش ماه، بسته به محل زندگی و ارقامی که رشد می کنید. بعد از شکوفه دادن، اجازه دهید گیاه گل نرگس پیاز خود را برای سال آینده بازسازی کند. تا زمانی که این اتفاق می افتد برگها سبز می مانند. وقتی برگها شروع به زرد شدن می کنند، می توانید برگها را قطع کنید اما نه قبل از آن

چگونه گل نرگس را شکوفا می کنید؟

در هنگام شکوفایی گل نرگس را سخاوتمندانه آبیاری کنید، اما در هنگام خوابیدن گیاهان خاک را نسبتاً خشک نگه دارید. هنگامی که شاخه ها در اوایل بهار زمین را سوراخ می کنند، یک مشت کود پیاز یا هر نوع کود عمومی تهیه کنید.

بهترین ماه برای کاشت پیاز گل نرگس چیست؟

بهترین زمان برای کاشت پیاز گل نرگس پاییز است. خاک باید خنک شود، اما هنگام کاشت هنوز زمین باید قابل کار باشد.

آیا گل نرگس هر ساله دوباره رشد می کند؟

نرگس های عالی که هر ساله برمی گردند، پس از کاشت، دیگر کاری برای انجام کار باقی نمی ماند: این پیازها می توانند در همان جایی که هستند بمانند و سال به سال گل تولید کنند.

آیا باید قبل از کاشت پیاز گل نرگس را خیس کنم؟

نکات زیر به شما کمک می کند تا گل هایی زیبا و سالم پرورش دهید. پیازهای کاشته شده را به مدت ۱۲ ساعت قبل از کاشت در آب گرم خیس کنید. خیساندن باعث می شود پیازهای مناسب بتوانند آب کافی را جذب کرده و بلافاصله رشد را شروع کنند، در این مدت دو یا سه هفته صرفه جویی می شود.

آیا می توانید در هر زمانی از سال پیاز بکارید؟

زمان کاشت پیازها به زمان شکوفا شدن آنها بستگی دارد. پیازهایی که شکوفه می دهند، مانند گل لاله و گل نرگس، باید در شهریور یا آبان وقتی که دمای خاک سرد شد، کاشته شوند. زیبایی های شکوفه تابستان مانند گل کوکب و گلادیولس بهتر است در بهار پس از عبور از همه خطر یخ زدگی کاشته شوند.

وقتی گل نرگس از بین می رود چه باید کرد؟

شاخ و برگ باید دست نخورده باقی بماند زیرا مانند همه پیازها، گل نرگس باید بگذارند شاخ و برگ آنها به طور طبیعی از بین برود تا تمام انرژی بتواند به درون پیاز برگردد و برای سال آینده در آنجا ذخیره شود و برای شکوفه های زیباتر آماده شود!

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح پرورش گل نرگس و تولید گالانتامین

ظرفیت تولید سالیانه : ۶ تن
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۹۷۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲.۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۱ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)