طرح پرورش گل و گیاه آپارتمانی

امروزه تعداد گیاهانی که می توان در منزل از آن ها نگهداری کرد روز به روز افزایش پیدا کرده است. این به دلیل گسترش زندگی شهرنشینی و دورشدن بیش از حد از طبیعت است. به همین دلیل نیز آموزش پرورش گل و گیاه در خانه مبحثی طولانی اما ضروری تلقی می شود. آموزش پرورش گل و گیاه در منزل شامل مباحثی چون آشنایی با انواع گیاهان آپارتمانی،ویژگی ها، تیمار و آفت کشی، تکثیر و پرورش آن ها می شود.
این گیاهان معمولا تنها از برگ پوشیده شده اند. در هیچ کدام از فصل های سال برگ ریزان ندارند،زرد نمی شوند و گل هم نمی دهند. به همین دلیل است که به گیاهان همیشه سبز معروف هستند. از معروف ترین انواع آن ها در ایران می توان به گیاه شفلرا، حسن یوسف، کراسولا خرفه ای، دیفن باخیا، کاج مطبق و سانسوریا اشاره کرد.

پرورش گیاهان لوکس

قیمت این گیاهان از سایر گل و گیاهان آپارتمانی بیشتر است. به همان نسبت نگهداری از آن ها نیز سخت تر است. به این خاطر که یک اشتباه باعث می شود گلی که با صرف هزینه زیاد تهیه کرده ایم از بین برود. بعضی از انواع این گیاهان مانند بونسای نسبت به تعداد سالی که قدمت دارند گران تر نیز هستند. بعضی از آن ها نیز گل های بسیار زیبا و پر طرفداری دارند مانند ارکیده. گروهی دیگر نیز مانند نخل کنتیا هرچه بزرگ تر و پر شاخ و برگ باشند گرانتر هستند. گاهی نیز مانند لاکی بامبو به صورت شاخه ای به فروش می رسند. در این زمینه ابتدا لازم است آموزش پرورش گل و گیاه لوکس را ببینید و سپس اقدام به خرید آن ها کنید.

انواع گل های آپارتمانی و ویژگی های آن ها
سینگونیوم Goose foot plant

گیاهی زیبا با رشد سریع و بالارونده
آبیاری: در تابستان هر هفته بین دو تا سه بار و در زمستان یک بار در هفته نیاز به آبیاری دارد. هر چند که بهتر است با توجه به شرایط محیطی که گیاه در آن زندگی می کند، هر چند روز یک بار خاک را از نظر میزان خشکی بررسی کرده و آبیاری را بر این اساس انجام داد. اسپری آب بر روی برگ ها خصوصا در فصل تابستان باعث شادابی و رشد بهتر گیاه می شود.
نور: این گیاه عاشق نور ملایم است. نور شدید باعث سوختگی برگ های گیاه می شود. سایه روشن پنجره ها جایی مناسب برای نگهداری این گیاه است.
تکثیر: تکثیر سینگونیوم بسیار ساده است. کافی است قلمه ساقه را از گیاه اصلی جدا کرده و در آب نگه داری کنید تا ریشه دار شود. سپس آن را به خاک منتقل کنید.
خاک: مخلوط پیت و کمپوست
تغذیه: کود مخصوص نصف میزان توصیه شده در بهار و تابستان، هر سه هفته

موسی در گهواره یا رهوئو

نور: نور ملایم خورشید را دوست دارد ولی مستقیم را نه (آن را با فاصله از پنجره جنوبی بگذارید که نور زیاد برگ های آن را نسوزاند)
آبیاری: آبیاری زیاد آن را خراب می کند پس تا خاک آن خشک نشده است به آن آب ندهید.
زمستان مراقب باشید بیرون نماند و تابستان در گرما نماند.
تکثیر: از طریق پاجوش تکثیر می شود.
گل های زیبایی می دهد که داخل یک برگ قایقی شکل تشکیل می شوند به خاطر همین به آن موسی در گهواره می گویند.

کراسولا خرفه ای Jade Plant

آبیاری: آبیاری زیاد ریشه ی این گیاه را می پوساند. تقریبا دو بار در هفته برای روزهای گرم نیاز به آبیاری دارد. حتما قبل از آبیاری، عمق رطوبت خاک را بررسی کنید.
نور: این گیاه عاشق نور است. آفتاب مستقیم را تحمل می کند و در این شرایط ساقه های ضخیم تر و برگ های بیش تری نیز تولید می کند. اما با نور کم نیز سازگار است. بهترین محل برای نگه داری این گیاه در آپارتمان پنجره های جنوبی است.
تکثیر: یکی از راه های تکثیر این گیاه قطع کردن یکی از ساقه های جوان آن است. ساقه ای به طول ۶ تا ۷ سانتی متر انتخاب کرده، برگ های پایین آن را جدا کنید و شاخه را درون خاک قرار دهید. در روزهای اول آبیاری را کم کنید. این گیاه از راه بذر و برگ نیز تکثیر می یابد.
خاک: سبک، مخلوط خاک باغچه، خاک برگ و ماسه
تغذیه: کود کامل در بهار، تابستان و پاییز هر ماه

شفلرا

گیاهی همیشه سبز، با رشد آهسته و در دو نوع سبز و ابلق
آبیاری: شفلرا یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم است که خشکی خاک را تحمل می کند. دو تا سه بار آبیاری در هفته های تابستان و یک بار آبیاری در هر هفته زمستان برای این گیاه توصیه می شود. غبارپاشی خصوصا در روزهای گرم تابستانی باعث افزایش رطوبت و شادابی گیاه می شود.
نور: این گیاه نور متوسط را می پسندد. نور غیرمستقیم را دوست دارد با این حال در سایه نیز نسبتا مقاوم است. نور کم باعث زرد شدن برگ ها می شود و در نوع ابلق برگ ها رنگ خود را از دست می دهند.
تکثیر: تکثیر این گیاه از طریق قلمه می باشد و انجام آن در خانه کمی دشوار است.

حسن یوسف

گیاهی با اشکال و رنگ های متنوع
آبیاری: خاک این گیاه باید همیشه مرطوب باشد. کم آبی ساقه و برگ های این گیاه را پژمرده می کند.
نور: این گیاه به نور زیاد احتیاج دارد. نور زیاد آن را قوی تر و خوش رنگ تر می کند. در صورتی که نور کافی به گیاه نرسد، برگ های آن به رنگ سبز کامل درآمده و به صورت علفی رشد می کند و زیبایی اش را از دست می دهد.
تکثیر: حسن یوسف از گیاهانی است که تکثیر آن به راحتی انجام می شود. در همه ی فصل ها می توان ساقه های گیاه را جدا کرده و در آب ریشه دار کرد. حتی این گیاه در آب هم می تواند رشد کامل داشته باشد.
حسن یوسف رشد سریعی دارد، برای این که این گیاه زیباییش را از دست ندهد سعی کنید همیشه آن را هرس کرده و نوک ساقه ها را قیچی کنید.

دیفن باخیا

اول اینکه وقتی آن را می خرید و جابجا می شود، به جابجایی خیلی حساس است و چند تا برگ آن زرد می شود می افتد که طبیعی است.
نور: نور زیاد از پشت شیشه و آبیاری درست برای آن خیلی مهم است.
آن را کنار پنجره نورگیر بگذارید و اصلا آن را جابجا نکنید و گلدان آن را تا زمانی که برگ می دهد عوض نکنید، (اگر نور آن کم باشد برگ های آن بی حال می شود).
آبیاری: دیفن باخیا تا خاک آن خشک نشده نباید آبیاری شود وگرنه برگ های پایین آن زرد می شود.
دما: آفتاب نخورد، زمستان هم سردش نشود.
هر ماه برگ های آن را با کمی شیرکم چرب وآب ولرم تمیز کنید.

کاج مطبق Norfolk Island Pine

نور: نور ملایم کنار پنجره
آبیاری: در تابستان هفته‌ای دو بار و در زمستان ۷ تا ۱۰ روز یکبار/ هر روز اسپری برگی
خاک: کمپوست، مخلوط دو قسمت ماسه و سه قسمت خاک برگ
کود دهی: ۲ گرم در لیتر سولفات آمونیوم ، هر سه هفته یکبار از فروردین تا شهریور ماه
تکثیر: کشت بذر از اواسط بهار تا اوایل تابستان با نکثیر سخت

گیاه محبوب کروتن

نور: نیاز به نور دارد ولی نه نور زیاد که برگ های آن را بسوزاند پس آن را به فاصله یک متری ازپنجره جنوبی بگذارید
آبیاری: گیاه رطوبت دوستی است ولی آبیاری زیاد آن را می پوساند پس هر زمان خاک آن خشک شد به آن آب بدهید.
دما: بهترین دما برای کروتن ۲۰ درجه است. در سرما برگ های آن می ریزد (دما کمتر از ۱۵ نشود).
نکته مهم در مورد کروتن
اگر تشنگی بکشد برگ های آن رو به پایین آویزان می شوند، یک ربع آن را تا نیمه گلدان داخل تشت آب قرار بدهید.

انواع روش های تکثیر گل و گیاه آپارتمانی

یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن گل و گیاه تازه و سرحال، تکثیر گل‌های آپارتمانی می‌باشد. تکثیر به معنای به وجود آوردن یک گیاه کامل از گیاه مادر می‌باشد. تکثیر گل‌های آپارتمانی می‌تواند بسیار ساده و یا بسیار سخت باشد. روش‌های تکثیر گل‌های آپارتمانی بسیار متنوع و زیاد می‌باشند.برای تکثیر گل‌های آپارتمانی می‌توان از روش جنسی و غیر جنسی استفاده کرد.

روش جنسی

در روش جنسی تکثیر گل‌های آپارتمانی، یاخته‌های ( سلول‌های گیاهی) نر و ماده برای تشکیل بذر با یکدیگر ترکیب می‌شوند.با این روش و انجام عملیات‌های مختلف می‌توان بذر گیاه مورد نظر را به وجود آورد.
تکثیر گل‌های آپارتمانی به روش جنسی را نمی‌توان در خانه انجام داد.این روش تکثیر دارای مزیت‌های مختص به خود می‌باشد.از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
امکان زیاد کردن گیاهان در وسعت بالا وجود دارد.می‌توان بذر‌های به وجود آمده را در انبار ذخیره کرد.البته باید شرایط مورد نیاز بذر‌ها را فراهم کرد.بذرهای به وجود آمده با این روش سازگاری بالایی با محیط و تغییرات آن دارند.تکثیر گل‌های آپارتمانی به این روش بسیار صرفه اقتصادی دارد.با این روش بیماری‌های ویروسی به گیاهان منتقل نمی‌شود.

روش غیرجنسی

روش دیگر تکثیر گل‌های آپارتمانی، تکثیر غیر جنسی می‌باشد.در این روش قسمتی از گیاه بدون کاهش کروموزومی از گیاه مادر جدا می‌شود و تمام ویژگی‌های آن را به همراه دارد.بیشتر روش‌های تکثیر غیر جنسی را می‌توان در خانه و با داشتن کمی اطلاعات به راحتی انجام داد.تکثیر گل‌های آپارتمانی با روش های غیر‌جنسی، خود سازی نیز نامیده می‌شود.
زیرا به تنهایی می‌تواند یک گیاه کامل را به وجود آورد.تکثیر گل های آپارتمانی به این روش دارای مزایای بسیاری است که برخی از آن‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم.با این روش تکثیر می‌توان گیاهانی دقیقا شبیه به گیاه اصلی و مادر به وجود آورد.دوره‌ی نونهالی گیاهان و گل‌های آپارتمانی بسیار کوتاه می‌شود و سریع‌تر می‌توان گیاه کاملی را به وجود آورد.
با این روش تکثیر به راحتی می‌توان مراحل رشد را تحت کنترل داشت.روش‌های تکثیر گل‌های آپارتمانی از این طریق بسیار تنوع بالایی دارد.به همین سبب افراد به راحتی می‌توانند یکی از آن‌ها را با توجه به گیاه خود انتخاب کنند.

تکثیر به وسیله‌ی گیاهچه

برخی از گل های آپارتمانی در کنار شاقه و یا روی برگ‌های خود گیاهچه‌هایی را به وجود می‌آورند.برای تکثیر گل‌های آپارتمانی از این نوع می‌توان از این گیاهچه‌ها استفاده کرد.باید دقت داشته‌باشید که به محض ظاهر شدن این گیاهچه‌ها نباید آن‌ها را جدا کنید.زیرا در اولین مرحله‌های ظهور، گیاهچه ریشه ندارد و نمی‌توان به راحتی آن را تکثیر کرد.بهتر است کمی صبر کنید تا این گیاهچه‌ها ریشه بزنند و بعد به راحتی آن را جدا کنید و در گلدان مستقلی آن را بکارید.

تکثیر به وسیله‌ی خواباندن

برای تکثیر گل‌های آپارتمانی می‌توان از روش خواباندن بهره گرفت.این روش برای گل‌ها و گیاهانی مناسب است که ساقه‌های نرمی دارند و می‌توان آن‌ها را خواباند و بدون جدا سازی درون گلدان دیگری کاشت.این روش می‌تواند همزمان برای چندین ساقه از گل صورت بگیرد.زمان ریشه زدن در این روش کمی طولانی‌تر از روش‌های دیگر است.اما شما می‌توانید با خراش دادن به ساقه‌ای که در گلدان جدید می‌رود، روند ریشه زدن را سرعت ببخشید.هر زمان که ریشه دهی صورت گرفت می‌توانید ساقه را جدا کنید.

تکثیر به روش پاجوش

تکثیر گل‌های آپارتمانی را می‌توان از طریق پاجوش‌هایی که در کنار ساقه اصلی به وجود می‌آید انجام داد.برخی از گیاهان در زمان رشد خود پاجوش‌ها و گیاهان کوچکی از خود را در کنار ساقه‌ی اصلی رشد می‌دهند.
برای تکثیر گل‌های آپارتمانی به این روش باید پاجوش را از نزدیک‌ترین قسمت به ساقه جدا کرد.این پاجوش‌ها ممکن است بدون ریشه و یا با ریشه باشند.اگر ریشه داشتند باید به همراه ریشه از گیاه مادر جدا شوند.

تکثیر به روش تقسیم بوته

تقسیم بوته یکی از روش‌های تکثیر گل‌های آپارتمانی است که برای بسیاری از گیاهان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.گیاهانی که در زمان رشد بوته‌هایی را در کنار خود رشد می‌دهند.
برای تکثیر به روش تقسیم و جداسازی بوته باید گل و گیاه را از گلدان به آرامی بیرون آورد و با دقت بسیار زیاد بوته‌هایی را از بوته‌ی اصلی جدا کرد و آن را در گلدانی جدا قرار داد.برای جدا کردن بوته‌ها می‌توان از چاقو و یا دست استفاده کرد.برای بهتر انجام دادن این روش تکثیر گل‌های آپارتمانی، باید آن را در فصل بهار انجام دهید و قبل از انجام این کار به گل آب ندهید تا خاک خیس نباشد.گیاهانی مانند سانسوریا، مارانتا، نخل مرداب، کلروفیتوم، سرخس و … را می‌توان با این روش، تکثیر کرد.

تکثیر به وسیله‌ی کاشت بذر

یکی از روش‌های تکثیر گل‌های آپارتمانی، کاشت بذر می‌باشد.برای تکثیر به این روش در ابتدای کار باید گلدانی را تهیه کرده و خاک مناسب را درون آن بریزید.خاک را آب دهید و بذر مورد نظر را درون آن بکارید.دقت کنید که باید محیط این گلدان گرم باشد و از آن به خوبی مراقبت کنید.برای نتیجه‌ی بهتر می‌توانید روی این گلدان‌ها را ورقه پلاستیکی بکشید.
شاید برای تکثیر گل‌های آپارتمانی کمتر از این روش استفاده می‌شود اما برخی از گیاهان و گل‌ها تنها با این روش می‌توانند تکثیر شوند.در زمان خرید این بذر‌ها دقت کنید که بذر مدت زیادی انبار نشده باشد زیرا در این صورت ممکن است قدرت نامیه خود را از دست داده‌باشد.تکثیر گل‌های آپارتمانی مانند اکس کوم، تونبرگیا و … با استفاده از کاشت بذر صورت می‌گیرد.

تکثیر به روش قلمه زدن

یکی از رایج‌ترین روش‌های تکثیر گل‌های آپارتمانی، روش قلمه زدن می‌باشد.زیرا این روش بسیار ساده است و حتی افرادی که تجربه و مهارت خاصی ندارند می‌توانند با این روش به نتیجه‌ی دلخواه برسند.
برای تکثیر گل‌های آپارتمانی با این روش می‌توان از برگ و یا ساقه استفاده کرد.به دلیل استقبال زیاد افراد از این روش تکثیر گل‌های آپارتمانی، آن را به صورت مفصل برای شما بازگو خواهیم کرد تا به راحتی بتوانید در خانه این کار را انجام دهید.

روش قلمه زنی به وسیله‌ی برگ

برگ‌های برخی از گیاهان به صورت مستقیم از طوقه رشد می‌کند و ساقه‌ای در کار نیست.برای تکثیر گل‌های آپارتمانی به این سبک باید از روش قلمه زدن از برگ استفاده کرد.
این روش تکثیر بسیار ساده است.برای انجام این کار می‌توان بخشی از برگ را برش داد و آن را به صورت عمودی درون خاک قرار داد.برای تکثیر گیاهانی مانند سانسوریا، بگونیا می‌توان از این روش استفاده کرد.
در گیاهان دیگری مانند کراسولا، سدوم و اکوریا باید برگ را به صورت کامل برش داد و داخل خاک قرار داد.در این روش باید انتهای برگ را به خوبی در خاک فشار دهید تا به خاک بچسبد.
برای گیاهان دیگری مانند پپرومباس و ست پولیا باید برگ را به همراه دمبرگ جدا کرد و برای تکثیر استفاده کرد.برای این گیاهان تنها دمبرگ درون خاک قرار بگیرد کافی است.

روش قلمه زنی به وسیله‌ی ساقه

قلمه زدن از ساقه روش متداول برای تکثیر گل‌های آپارتمانی می‌باشد.بهترین زمان برای تکثیر گل‌های آپارتمانی، بهار و یا تابستان می‌باشد.قلمه زدن از ساقه برای هر گیاهی ممکن است با دیگری متفاوت باشد.
به طور مثال بیشتر گیاهان را به محض آماده شدن درون خاک و کمپوست قرار داد.اما گیاهان گوشتی و کاکتوس مثل بقیه‌ی گیاهان نیستند و باید آن‌ها را در هوای آزاد برای چند روز قرار داد و بعد درون خاک قرار داد.برای قلمه زدن از ساقه باید قسمتی از گل و گیاه را انتخاب کنید ک سالم و بدون گل باشد.در واقع باید قسمت جدا شده توانایی به وجود آوردن گل جدید را داشته‌باشد.
با توجه به مطالب بالا می‌توان بیان کرد که یکی از هیجان انگیز‌ترین کار‌ها برای افرادی که به گل و گیاه علاقه دارند، تکثیر گل‌های آپارتمانی می‌باشد.این اتفاق می‌تواند برای گل‌های درون گلدان و یا گل‌های درون باغچه اتفاق بیفتند.افراد می‌توانند با روش‌های مختلف تکثیر گل‌های آپارتمانی، گلدان‌های خود را زیاد کنند و یا باغچه‌های خود را پر از گل کنند.البته دقت داشته‌باشید که تمام گیاهان را نمی‌توان با همه‌ی این روش‌ها تکثیر کرد.
باید بدانید که هر گیاهی ممکن است روش تکثیر مختص به خود را داشته‌باشد و با روش‌های دیگر آسیب ببیند.در نتیجه حتما با اطلاعات کافی از گیاه‌تان و روش‌های تکثیر گل‌های آپارتمانی اقدام به تکثیر آن کنید.برخی از گیاهان را می‌توان با یک و یا چندین روش تکثیر کرد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح پرورش گل و گیاه آپارتمانی

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰ هزار گلدان
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت پرورش : ۵۰۰ متر مربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۵۰ میلیون تومان (بدون احتساب هزینه های زمین)
دوره بازگشت سرمایه گذاری: ۲.۵ سال
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)